Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 23:36

Ik heb de zorg voor een oude merrie die vanwege haar slechtere gebit geweekt voer krijgt.
Vandaag trof ik dit aan in haar leeggegeten voeremmer.
Afmeting is ongeveer 4 x 2 x 2 cm.
Het lijkt niet direct op een tand of kies, maar ergens toch ook weer wel.
Volgens internet lijkt het het meest op een erratische kies, die zou dan via haar mond naar buiten zijn gekomen, maar dat zou dan ook weer erg onwaarschijnlijk zijn… volgens internet…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:10

Dit topic past beter op [MD]Medisch. Hier in de [HK] ga je niet zo veel reacties krijgen op je vraag. Ik zal hem voor je verplaatsen.

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Re: Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 09:14

Dankjewel!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:15

Stuur je foto's door naar je DA en tandarts.
Die zullen vast wel een antwoord hebben.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:41

Ik heb wel doppen (melktanden) van mijn pony's destijds liggen en die zien er net iets anders uit. Ik vermoed eerder dat er iets in het voer terecht is gekomen.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:45

nou ja ergens lijkt het ook wel op een dop..maar dat zou bij een oud paard wel apart zijn dat die er nu pas af komt.
maar het kan ook zijn dat er een stuk van een kies is afgebroken en het dat is?


als je het zeker weten wil dan toch de arts vragen en eventueel laten controleren.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:08

Weet je zeker dat het geen steen is.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:09

Is denk ik gewoon iets wat in het voer zat. Voer je luzerne?

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:21

Ik zou even je tandarts laten komen (of idd de foto's doorsturen) want ik zie er wel een kies in (op je 1e foto: wortel naar boven, kauwvlak naar onder). Een ouder dier met al een slecht gebit, ik vind het niet onwaarschijnlijk. Gewoon een afgesleten kies uit haar mond :)

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 14:15

MarjanB schreef:
Is denk ik gewoon iets wat in het voer zat. Voer je luzerne?

Nee, ze krijgt geweekte wiesencobs, basisbrok en wat vitaminebrokjes.
Als ik er het water bij doe, roer ik meteen even.
Er is me toen niks raars afgevallen.


Eelmo schreef:
Ik zou even je tandarts laten komen (of idd de foto's doorsturen) want ik zie er wel een kies in (op je 1e foto: wortel naar boven, kauwvlak naar onder). Een ouder dier met al een slecht gebit, ik vind het niet onwaarschijnlijk. Gewoon een afgesleten kies uit haar mond :)

De tandarts durft haar niet meer te behandelen, volgens hem doet dat meer kwaad dan goed.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:27

Dan zou ik een andere tandarts gaan zoeken.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:46

Bitchy schreef:
MarjanB schreef:
Is denk ik gewoon iets wat in het voer zat. Voer je luzerne?

Nee, ze krijgt geweekte wiesencobs, basisbrok en wat vitaminebrokjes.
Als ik er het water bij doe, roer ik meteen even.
Er is me toen niks raars afgevallen.


Eelmo schreef:
Ik zou even je tandarts laten komen (of idd de foto's doorsturen) want ik zie er wel een kies in (op je 1e foto: wortel naar boven, kauwvlak naar onder). Een ouder dier met al een slecht gebit, ik vind het niet onwaarschijnlijk. Gewoon een afgesleten kies uit haar mond :)

De tandarts durft haar niet meer te behandelen, volgens hem doet dat meer kwaad dan goed.


Dan zou ik toch zeker de foto's wel even doorsturen naar tandarts/dierenarts, want zij herkennen echt wel of dit een steen of een kies is van de foto. En als het een kies is zou ik toch graag willen weten waar die vandaan komt... Is ze niet te behandelen vanwege gedrag/stress of bedoeld hij dat vijlen e.d. geen zin meer heeft vanwege de staat van het gebit?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:54

Ziet eruit als een kies.
En ja, die vallen er bij het eten wel eens uit, als je een ouder paard hebt.
Ik heb er ook eentje, van mijn oude pony, tijdens het eten van een wortel spuugde ze die uit.

En een tandarts die bij een oudje niet veel meer doet vind ik logisch, er is nu eenmaal weinig tand/kies over en wat er nog zit en functioneert, wil je dan behouden.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:55

Ik vind het zeker wel op een kies lijken.
en vanwege de leeftijd van het paard, kan dit best het laatste stukje kies + laatste stukje wortel zijn.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:11

Onali schreef:
Dan zou ik een andere tandarts gaan zoeken.

Bij oude paarden kun je beter zo min mogelijk doen aan het gebit.

Weet van twee oude paarden die overleden zijn aan de gevolgen van een tandarts die het gebit nog even grondig had aangepakt.

Op een gegeven moment zijn de tanden/kiezen op, paarden hebben doorgroei tanden/kiezen, op een gegeven moment is het deel wat nog in de kaak zit gewoon op. Daar moet je ook niet teveel meer aan willen doen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:14

Ik zie er ook wel een kies in. Zeker als die scheef gegroeid of gespleten is, kunnen ze er vreemd uit zien.
Bij mijn 25 jarige ruin is er nog niet zo lang geleden 1 getrokken. Zie onderstaande foto's van zijn scheve kies. Die ook helemaal afgesleten was.
Overigens adviseert mijn tandarts juist oudere paarden elk half jaar te controleren juist omdat het gebit slechter is bij een ouder paard en ze dus ook eerder last hebben. Je laat ze niet met pijn staan maar ze zijn goed in het verbergen van pijn. Ik zou er dus zeker eens naar laten kijken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:08

Esther schreef:
Onali schreef:
Dan zou ik een andere tandarts gaan zoeken.

Bij oude paarden kun je beter zo min mogelijk doen aan het gebit.

Weet van twee oude paarden die overleden zijn aan de gevolgen van een tandarts die het gebit nog even grondig had aangepakt.

Op een gegeven moment zijn de tanden/kiezen op, paarden hebben doorgroei tanden/kiezen, op een gegeven moment is het deel wat nog in de kaak zit gewoon op. Daar moet je ook niet teveel meer aan willen doen.


Juist wel goed dat de tandarts regelmatig kijkt. Ouder paard dus kans dat er kiezen los gaan zitten of gaan breken wat voor problemen kan gaan zorgen!

Bij de mijne is een paar weken geleden een flink loszittende kies verwijderd en een paar wortelresten. Kies was afgebroken en het restant maakte wondjes aan de binnenkant van z'n mond. Een loszittende kies is ook niet bepaald prettig wanneer ze kauwen. Dus beter dan eruit.

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 18:15

Nuja, controle op losse elementen en evt ontstekingen is denk ik nooit slecht.
Maar goed, dat is aan haar eigenaren om te beslissen, niet aan mij.

Mystery1980: die kies van jouw paard lijkt er best wel op vind ik. Mystery solved ;)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:46

Tieme schreef:
Esther schreef:

Bij oude paarden kun je beter zo min mogelijk doen aan het gebit.

Weet van twee oude paarden die overleden zijn aan de gevolgen van een tandarts die het gebit nog even grondig had aangepakt.

Op een gegeven moment zijn de tanden/kiezen op, paarden hebben doorgroei tanden/kiezen, op een gegeven moment is het deel wat nog in de kaak zit gewoon op. Daar moet je ook niet teveel meer aan willen doen.


Juist wel goed dat de tandarts regelmatig kijkt. Ouder paard dus kans dat er kiezen los gaan zitten of gaan breken wat voor problemen kan gaan zorgen!

Bij de mijne is een paar weken geleden een flink loszittende kies verwijderd en een paar wortelresten. Kies was afgebroken en het restant maakte wondjes aan de binnenkant van z'n mond. Een loszittende kies is ook niet bepaald prettig wanneer ze kauwen. Dus beter dan eruit.



Dit dus. Misschien geen behandeling als in vijlen maar wel degelijk gewoon onderhoud en kijken hoe het ermee is is absoluut geen overbodige zaak.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Bijzondere vondst in voeremmer, erratische kies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:11

Denk idd ook kies.. mijn oudje gaat ook elkjaar wel kijken maar bij niks te zien niks doen.. idd behouden wat werkt van de paar kiezen die ze nog heeft

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:15

Is het niet zo'n stuk noot of iets dergelijks wat ook wel eens in cavia of konijnenvoer zit? Probeer eens met een mes te snijden of hamer erop slaan of je m kunt door kunt krijgen.