Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:55

Nee, en gezever wil ik het niet noemen, dat vind ik respectloos. Maar ik geloof er totaal niet in. Ooit bij een goed bekend staand reader de proef op de som genomen. Er klopte echt helemaal niets van. Mijn paard vond zijn werk erg leuk, zei ze. Terwijl hij niets anders deed als staken op dat moment....

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:55

prompter schreef:
Volgens mij kan een paard de kleur roze helemaal niet zien :o

Nee dat kunnen ze ook niet :D

Heerlijk zoveel onzin bij elkaar.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:00

Petzib schreef:
Nou, voor wat het waard is - Ik ben dan zo iemand die een dier kan lezen en begrijpen wat ze te vertellen hebben.
(...)


En dit is dan dus de reden waarom hij kort loopt, zijn rug vast zet en nu wel ietsje beter loopt met een ijzertje?
Sorry, ik ben niet overtuigd..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:37

prompter schreef:
Nee, en gezever wil ik het niet noemen, dat vind ik respectloos. Maar ik geloof er totaal niet in. Ooit bij een goed bekend staand reader de proef op de som genomen. Er klopte echt helemaal niets van. Mijn paard vond zijn werk erg leuk, zei ze. Terwijl hij niets anders deed als staken op dat moment....


Zoals er slechte bouwvakkers zijn, slechte schilders of slechte ruiters, zijn er ook slechte readers.... daar heb je er 1 van getroffen blijkbaar....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:40

Spenk schreef:
prompter schreef:
Volgens mij kan een paard de kleur roze helemaal niet zien :o

Nee dat kunnen ze ook niet :D

Heerlijk zoveel onzin bij elkaar.


JIJ vindt het onzin, of het ook onzin IS... is een tweede.....



lies schreef:
Petzib schreef:
Nou, voor wat het waard is - Ik ben dan zo iemand die een dier kan lezen en begrijpen wat ze te vertellen hebben.
(...)


En dit is dan dus de reden waarom hij kort loopt, zijn rug vast zet en nu wel ietsje beter loopt met een ijzertje?
Sorry, ik ben niet overtuigd..


Nee.... dat schrijft ze niet.
Ze geeft aan niets over medische zaken te zeggen omdat ze geen arts is en dat ze daar ook specifiek niets over heeft gevraagd.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:12

Lezers proberen een steentje bij te dragen voor TS. Het afschieten van iemands goedbedoelde reactie…laat dat maar liever achterwege. Laat TS zelf maar beoordelen aan welke tips ze iets heeft en iets mee wilt doen of niet.

Dat je op een gegeven moment moet gaan oppassen om alleen maar zorgen te voelen als je bij je paard bent, lijkt me logisch. Paarden voelen je gesteldheid vaak heel goed aan.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:33

Ach toe, je kunt toch niet communiceren vanaf een filmpje of foto met een paard?

Paard houdt van roze en zwemmen? Sorry, ik vind het niet goedbedoeld, ik vind het gemeen om TS een idee in haar hoofd te planten dat het eigenlijk aan haar ligt allemaal.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:57

lies schreef:
Ach toe, je kunt toch niet communiceren vanaf een filmpje of foto met een paard?

Paard houdt van roze en zwemmen? Sorry, ik vind het niet goedbedoeld, ik vind het gemeen om TS een idee in haar hoofd te planten dat het eigenlijk aan haar ligt allemaal.


Soms kun je iets denken, maar hoef je het niet te zeggen.
Dit is jouw mening, en daar heb je recht op... maar je bent niet verplicht dit te delen.

Tot slot kun je niet met stelligheid beweren dat iets niet kan. Jij DENKT dat iets niet kan, en dat is prima. Maar of dat ook zo IS, is een heel ander verhaal.

Zoals Paars zegt: laat eenieder bijdragen zoals hij/ zij wil.... niet nodig daarover te oordelen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:07

Lees nou eens goed wat er precies staat en wat TS daaruit kan halen. Als het nou gewoon een lief berichtje was met wat algemeenheden, prima.
Maar met deze 'informatie' kan je toch niets? Ze zegt oa dat het paard western rijden niets vindt. Nou lekker dan. Daar ga je, alle spullen verkopen, nieuwe kopen omdat het paard dat tegen een of andere bokker die net dezelfde dag registreerde op een forum dat tegen je paard heeft verteld? Iets roze in stal hangen en dat ze moet zwemmen met het paard. Het is december 8)7 Hier heb je toch helemaal niets aan?
Nogmaals, ik vind het gemeen en manipulatief, uiteindelijk gaat zo iemand er wél geld voor vragen.

Petzib
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:16

prompter schreef:
Volgens mij kan een paard de kleur roze helemaal niet zien :o


... groen voor ons is grijs voor een paard, donkerblauw voor ons ziet een paard meer als geel. Wat wij roze noemen neemt een paard zeker wel waar, misschien niet als de kleur roze, maar zeker niet dat hij het 'niet kan zien'. Hij ziet gewoon iets anders.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:18

Ninx schreef:
prompter schreef:
Nee, en gezever wil ik het niet noemen, dat vind ik respectloos. Maar ik geloof er totaal niet in. Ooit bij een goed bekend staand reader de proef op de som genomen. Er klopte echt helemaal niets van. Mijn paard vond zijn werk erg leuk, zei ze. Terwijl hij niets anders deed als staken op dat moment....


Zoals er slechte bouwvakkers zijn, slechte schilders of slechte ruiters, zijn er ook slechte readers.... daar heb je er 1 van getroffen blijkbaar....


Dit was een goed bekend staande reader, die het er niet even bij doet, het is haar werk. En in dit geval klopte het werk niet. Ik denk dat dat voor jou moeilijk te verteren valt, jij gelooft er blijkbaar in, maar voor mij - en ik heb het oprecht geprobeerd en had het ook aangegeven als het wél helemaal goed was geweest - was dit het bewijs dat het helaas op niets is gebaseerd.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:20

Petzib schreef:
prompter schreef:
Volgens mij kan een paard de kleur roze helemaal niet zien :o


... groen voor ons is grijs voor een paard, donkerblauw voor ons ziet een paard meer als geel. Wat wij roze noemen neemt een paard zeker wel waar, misschien niet als de kleur roze, maar zeker niet dat hij het 'niet kan zien'. Hij ziet gewoon iets anders.


Er is voldoende aangetoond dat een paard de kleuren blauw en geel net zo waarneemt als wij, maar dat roze niet als afzonderlijke kleur wordt waargenomen, het paard ziet roze net als een paar andere kleuren allemaal als hetzelfde grijs.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:52

dat het paard niet als zorgenkind behandeld wil worden is logisch, dat wil geen 1 paard!
Een paard wil een leider waar die op kan vertrouwen en die rechtop sterk in de schoenen staat.
Niet iemand die hem een kneus laat zijn.
Iemand die cordaat is, ook als het om stappen ondernemen bij medische dingen gaat.
En dan geen vage paten en peuten er bij die jou ook nog eens schuldig laat voelen omdat het met het paard niet lekker gaat want dat voelde je je al na al die reacties op Bokt


Als het dier western rijden niet leuk vind dan vind hij werken in de bak gewoon helemaal niet leuk.
Elke dag hetzelfde is ook niet leuk. Dat kan ook iedereen bedenken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:33

lies schreef:
Lees nou eens goed wat er precies staat en wat TS daaruit kan halen. Als het nou gewoon een lief berichtje was met wat algemeenheden, prima.
Maar met deze 'informatie' kan je toch niets? Ze zegt oa dat het paard western rijden niets vindt. Nou lekker dan. Daar ga je, alle spullen verkopen, nieuwe kopen omdat het paard dat tegen een of andere bokker die net dezelfde dag registreerde op een forum dat tegen je paard heeft verteld? Iets roze in stal hangen en dat ze moet zwemmen met het paard. Het is december 8)7 Hier heb je toch helemaal niets aan?
Nogmaals, ik vind het gemeen en manipulatief, uiteindelijk gaat zo iemand er wél geld voor vragen.


Allemaal aannames lies.... het scheelt enorm wanneer je niet invult voor ts, en niet invult wat iemand die dergelijke readings er wel of niet voor vraagt of mee doet.

Het is prima dat jij iets niet relevant vindt. Maar dat heb je nu toch duidelijk gemaakt?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:36

lies schreef:
Lees nou eens goed wat er precies staat en wat TS daaruit kan halen. Als het nou gewoon een lief berichtje was met wat algemeenheden, prima.
Maar met deze 'informatie' kan je toch niets? Ze zegt oa dat het paard western rijden niets vindt. Nou lekker dan. Daar ga je, alle spullen verkopen, nieuwe kopen omdat het paard dat tegen een of andere bokker die net dezelfde dag registreerde op een forum dat tegen je paard heeft verteld? Iets roze in stal hangen en dat ze moet zwemmen met het paard. Het is december 8)7 Hier heb je toch helemaal niets aan?
Nogmaals, ik vind het gemeen en manipulatief, uiteindelijk gaat zo iemand er wél geld voor vragen.


Misschien drukt het westernzadel wel op de rug waar hij al last heeft en vast zit, misschien heeft het dier wel baat bij aquatraining om die rug weer los te krijgen. Het is maar net hoe sommige dingen vertaald worden. :)

Laat het aan TS wat ze met deze informatie wil doen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:37

prompter schreef:
Dit was een goed bekend staande reader, die het er niet even bij doet, het is haar werk. En in dit geval klopte het werk niet. Ik denk dat dat voor jou moeilijk te verteren valt, jij gelooft er blijkbaar in, maar voor mij - en ik heb het oprecht geprobeerd en had het ook aangegeven als het wél helemaal goed was geweest - was dit het bewijs dat het helaas op niets is gebaseerd.


Geen idee waar ik in geloof. Ik geloof niet per definitie in zaken, maar ik wijs ook niet per definitie iets af.
Ik zou wel erg arrogant zijn te stellen dat ik de absolute waarheid ken in een onmetelijk universum ;-)
Als het haar werk is, zal ze ongetwijfeld iets goed doen.

Ik geloof er wel in dat wanneer men denkt dat iets niet kan, dat er ook weinig zinnigs gebeurd... dat is jou wellicht ook overkomen.

Hoe dan ook.... volgens mij is hier genoeg over gezegd. Laat ts er van meenemen wat ze wil. Het is niet aan een ander om te oordelen. Al zijn we daar in het westen wel een beetje verslaafd aan geraakt; meningen en overal iets van moeten vinden.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:08

Enigste waneer een westernzadel rottig past is als het "rocked" en dus enkel het midden op de rug steunt of als het "bridged", dan steekt de achterkant in de lendenen en is het voor te krap op de schouders. Je moet als je er op zit daar je vingers gemakkelijk onder kunnen steken.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:41

Het enige dat ik uit de informatie van TS 'gelezen' heb en uit de beelden kan zien is dat TS het hartstikke goed doet voor haar paardje en met de dierenarts op zoek is om hem te verbeteren omdat ze ook gezien heeft dat hij niet lekker loopt.

Wat de reader hier betreft...
Door de bewering dat het paard van roze houdt valt zo iemand wat mij betreft dus door de mand.
Paarden zien wel wat kleur, maar dat is nu net geen roze. Omdat het paard van TS dat dus niet kan zien, heeft het dat dus ook niet geleerd en kan er dus ook niet van houden.

Paarden zijn min of meer kleurenblind. Wetenschappelijk onderbouwd: Hun ogen hebben 9 maal meer staafjes dan de ogen van mensen. Deze staafjes zorgen ervoor dat het paard beter in het donker kan zien dan de mens. Handig, als het ook 'snachts waakzaam moet zijn, Meer staafjes betekent echter ook minder kegeltjes. Mensen hebben drie soorten kegeltjes, paarden hebben er twee. Met een deel van de kegeltjes ziet een paard blauw licht, dat een korte golflengte heeft. Met een ander deel van de kegeltjes ziet het groen en rood licht, dat respectievelijk een midden- en een lange golflengte heeft.
Een computer heeft uitgezocht hoe dat eruit ziet. De wereld volgens het paard is grijsgelig en wazig. Groen en oranje worden als geel waargenomen, rood wordt een soort groenig grijs - en blauw blijft blauw. Kegeltjes werken namelijk het best in fel licht, maken uitgebreide kleurwaarneming mogelijk en zorgen voor een scherper zicht. Dit is de reden dat paarden kleuren op een andere manier waarnemen dan mensen. Bij fel licht (kegeltjes actief) kan het paard de kleur geel goed waarnemen. Bij schemerlicht (staafjes meest actief) kan het paard de kleuren groen en blauw het beste waarnemen.

TS lijkt me een verstandig mens en ik hoop dat ze hier niet teveel, of liever gezegd geen waarde aan hecht. Paard zal zeker blij zijn met zo'n eigenaar, die ervoor zorgt dat hij zich meer comfortabel gaat voelen..
Een goed passend zadel is natuurlijk uitermate belangrijk maar ik heb begrepen dat dit goed was gecheckt. Nu wordt ook onderzocht of hij last heeft van de - lichte - KS die op de foto's is gezien. Dat hoeft namelijk niet.
De ijzers lijken voor nu nog het meeste effect te hebben, dat is al een goede stap vooruit. Verder kan ze aan de slag met training. Fysio/osteo om hem wat soepeler te krijgen, Jack Maegher is een hele goede tip. Ik zou ook kijken naar supplementen zoals vit E en magnesium (voor de spieren).

Wat wel nog een goede tip is om de rugspieren sterker te maken (belangrijk als er sprake is van -lichte - KS is longeren met een equiband. Paardje heeft denk ik gewoon wat meer tijd nodig.

grace1989
Berichten: 819
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:18

Ik vind de ijzers een vooruitgang. Niet meer zuur en wat losser in zijn beweging. Ook wat opgerichter.
Ben benieuwd wat de osteo kan betekenen.
Kan je ook lekker het bos in bij jou? Dat heb ik even gemist.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:06

Misschien nu maar even een tijdje door zonder veranderingen.
Het moet ook even z’n tijd hebben.

Over de reader: eens met de criticasters. En het is ook ongepast om een dergelijke post ongevraagd op Bokt te smijten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:24

Kendra schreef:
Misschien nu maar even een tijdje door zonder veranderingen.
Het moet ook even z’n tijd hebben.

Over de reader: eens met de criticasters. En het is ook ongepast om een dergelijke post ongevraagd op Bokt te smijten.


Want? Het is gewoon input, zoals alle andere input

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:24

Kendra schreef:
Over de reader: eens met de criticasters. En het is ook ongepast om een dergelijke post ongevraagd op Bokt te smijten.

Dat begrijp ik dus niet... hoezo is dat meer ongepast dan voor de 30e keer te posten dat er écht een foto van de rug moet worden gemaakt terwijl dat allang is gedaan? Is dat omdat het wat minder regulier is dan de rest van de adviezen?
Het is niet zo dat ik hier per se in geloof, maar om het nu zou af te kraken? Dat gaat mij echt veel te ver, ik vind het juist nogal ongepast zoals jullie er met z'n allen op duiken, dat gaat richting online pestgedrag.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:32

Achterom schreef:
Kendra schreef:
Over de reader: eens met de criticasters. En het is ook ongepast om een dergelijke post ongevraagd op Bokt te smijten.

Dat begrijp ik dus niet... hoezo is dat meer ongepast dan voor de 30e keer te posten dat er écht een foto van de rug moet worden gemaakt terwijl dat allang is gedaan? Is dat omdat het wat minder regulier is dan de rest van de adviezen?
Het is niet zo dat ik hier per se in geloof, maar om het nu zou af te kraken? Dat gaat mij echt veel te ver, ik vind het juist nogal ongepast zoals jullie er met z'n allen op duiken, dat gaat richting online pestgedrag.


Eens

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 18:10

Nou kweenie …het zadel lijkt mij ook groot stijf en Oncomfortabel in vergelijking met Engelse zadels.
En je kan ook overbezorgd zijn , paard is al onderzocht en hoeveel geld wil je nog uitgeven naar verder onderzoek?
Zwemmen met je paard kan ook betekenen …laten we eens iets leuks doen buiten deze saaie zware zandbak.Rondjes lopen vinden mensen leuk maar vind een paard dat ook ?

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:11

Achterom schreef:
Kendra schreef:
Over de reader: eens met de criticasters. En het is ook ongepast om een dergelijke post ongevraagd op Bokt te smijten.

Dat begrijp ik dus niet... hoezo is dat meer ongepast dan voor de 30e keer te posten dat er écht een foto van de rug moet worden gemaakt terwijl dat allang is gedaan? Is dat omdat het wat minder regulier is dan de rest van de adviezen?
Het is niet zo dat ik hier per se in geloof, maar om het nu zou af te kraken? Dat gaat mij echt veel te ver, ik vind het juist nogal ongepast zoals jullie er met z'n allen op duiken, dat gaat richting online pestgedrag.


Omdat dit toch echt wel van een heel andere orde is dan een x teveel aanraden dat een foto van de rug verstandig zou zijn. Beter 1 x teveel vragen dan 1 x te weinig in deze situatie.

Als TS hier echt in zou geloven en serieus met het verhaal aan de slag zou gaan zou ze
* Niet meer naar de veearts gaan omdat haar paard het teveel "gedoe" zou vinden en niet als "zorgenkindje van stal" wil worden gezien
* Dr westernzadel verkopen omdat het westernpaard western rijden niet leuk vindt.

Daarbij wordt haar ook nog een schuldgevoel aangepraat. Ze begrijpt haar paard niet, paard is teleurgesteld dat hij niet echt gezien wordt / begrepen wordt. Paard twijfelt eraan of zij hem is toegewijd. Paard heeft liever niet dat TS zich zorgen maakt om het paard.

Het verlangen naar roze en zwemmen vind ik dan nog het minst schadelijke van het verhaal.

Ik snap Lies' bezwaren dus best. Dit soort adviezen zijn niet zo onschuldig zeker niet voor mensen die hierin geloven. Dat is een terechte waarschuwing en heeft helemaal niets met pesten te maken.