Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:37

Lijkt me geen slecht idee inderdaad!

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:25

Idd ijzers eronder is een kleine en snelle slag die je maken kan- als ie dam meteen beter loopt heb je al je antwoord, al lijkt mij dat de smid gevoelige of dunne zool ook had kunnen opmerken en aangeven aan ts .

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:45

Wat doe je zelf eigenlijk voor discipline met dit paard TS?
Rij je enkel bosritjes o.i.d of doe je ook reining manouvres?

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 21:42

Popstra schreef:
Wat doe je zelf eigenlijk voor discipline met dit paard TS?
Rij je enkel bosritjes o.i.d of doe je ook reining manouvres?


Ik neem af en toe een lesje (ik probeer minstens om de 2 weken te gaan)
En dan is het eerder basis. Af en toe een spinnetje maar geen stops.
Verder recreatief buiten in het bos en op straat.

paars

Berichten: 5608
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:44

paars schreef:
Hoe rolt ie-staat op-en gaat dan verder? Dat zijn ook bewegingen waar je vaak veel aan kunt zien hoe het in zijn lijf gaat. Zou je dat eens kunnen filmen? Vind zijn neusvleugels ook wijd voor de geringe inspanning wat een teken van pijn/ongemak kan zijn. Hoe gaat de jaarling met hem om; spelen ze spelletjes (en dan meer bedoel ik dat als natuurlijk gezond gedrag of vermijd hij dat).
ik herhaal mijn vragen nog even ;-) . Komen zoveel tips en vragen dan ik me kan voorstellen dat je soms even de draad kwijt bent, vandaar!

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 04:45

Vervelend Ts, en wat goed dat je zo naar je paard probeert te luisteren. Hopelijk worden jullie morgen wat wijzer. Konden ze maar praten he?

Zelf herken ik wel een beetje je klachten. Mijn paard kon ook zo vast houden, nukkig zijn, even een nee eruit gooien met dr oren bij aandraven etc. Heel gericht academische rijkunst rechtrichten zorgde er altijd voor dat ze beter ging lopen en los ging laten, al duurde het soms even, dus dat is ook wel iets wat ik zou aanraden. Bv een keer leren longeren aan de enkele longe ala marijke van t techtrichten (even de naam kwijt). Daar heb ik zoveel mee gewonnen en m'n paard lang mee goed weten te houden. Mijn paard vertoonde het ook vooral in de bak en niet buiten overigens. Maar betekende niet dat er niets was.

Maar daarbij is je kliniek bezoek wel echt een must om dingen uit te sluiten. Ik zou zelf ook op de rug focussen maar dat is ook omdat we in mijn geval daar uiteindelijk de antwoorden hebben gevonden. Rug foto's waren niet heel naar, maar wel aanleiding om een inwendige echo van Si te gaan nemen en daar kwam het probleem aan het licht. Ze kunnen niet alles in dat gebied in beeld brengen naar wat ik heb begrepen, maar in ons geval was het al voldoende om te zien dat ze ernstige artrose heeft bij t heiligbeen en nog wat gewrichtjes waar ik even de naam niet van weet. Konden ze overigens wel met inspuiten wat behandelen, dus het hoeft niet het einde te betekenen van t rijden. In ons geval wel van het rijden omdat het te ernstig was, maar dat hoeft niet zo te zijn. Zelfs wij kregen nog een revalidatie plan mee om te kijken of ze weer beterder zou gaan onder het zadel, maar ik heb zelf gekozen dat het goed zo was qua rijden.

Ik wil je voor morgen veel succes wensen, hopelijk wordt je wijzer morgen!

grace1989
Berichten: 828
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 07:40

Op zich goed dat je paard aangeeft dat er iets niet lekker bij hem zit. Nu nog uitvinden wat. Maar zeker niet denken dat het paard geen zin heeft of iets dergelijks. Foto van nek en rug zou ook nog zinvol kunnen zijn. Veel succes !

Cats_Horses
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-05-18
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:03

Goed dat je het uit laat zoeken.
Mijn paard liep voor ook kort, hield de rug vast. Tijdens de keuring gaven ze aan dat ze gewoon stijf en te dik was. Omdat ik ze ook zuur en vlucht gedrag vertoonde heb ik haar uiteindekijk een uitgebreid kreupelheidsonderzoek gedaan en helemaal op de foto gezet en een echo. Ze had botwoekeringingen op haar atlas en een ontstoken nekband.
Na het uitverdoven en longeren op een harde ondergrond zag ik pas hoe erg kreupel ze liep, mijn hart brak om haar zo te zien lopen.de Da wilde niet over HKo spreken omdat er op de foto niets te zien was maar er was duidelijk iets mis in haar hoefgewrichten.
Ik hoop dat je antwoorden krijgt en je paardje geholpen kan worden

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:49

S_GUN schreef:
Ik heb me gelijk een afspraak gemaakt en ik mag op 21/11 om 9u smorgens foto's laten nemen!

'
Ennn?.. Is er wat uitgekomen?

Pumpkins

Berichten: 3148
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:11

Hoe is het gegaan TS? Ben je verder gekomen?

Cats_Horses
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-05-18
Woonplaats: Soesterberg

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:17

En is er al meer duidelijkheid waarom je paard zuur gedrag vertoond?

Ponytante

Berichten: 230
Geregistreerd: 10-10-23

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:12

Ik ben ook benieuwd. Hoe ging het onderzoek?

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 21:00

Hoi allemaal!

Dinsdag naar de DA geweest.
Eerst snel even vermelden dat hij MEGA braaf is geweest. Hij had zelfs geen verdoving nodig om stil te staan. Onze DA was hiervan onder de indruk. *\o/*

We zijn begonnen met hem nogmaals te laten lopen op de harde op cirkel. Daar kwam eerder uit dat hij "op eieren" loopt. Dat zou eventueel met ijzers opgelost kunnen worden als hij er nog lang last van zou hebben.
Verder loopt hij daarop niet mank.

Daarna alle 4 de benen de buigproeven. Liep op alle 4 zuiver. Niks op aan te merken.

Dan heeft de DA nog een algemeen onderzoek gedaan van de rug. Wat drukpunten gezocht en gevoeld, aan de staart getrokken, inbuigen (hals) met een snoepje, zijn hals naar boven en beneden tussen de benen.
Allemaal niks op aan te merken.

As laatste zijn we dan foto's beginnen trekken.
Hals was goed.

Bij de rug kwam er uit dat er 3 ruggenwervels iets dichter bij elkaar zaten dan alle andere. (Die zaten recht onder het zadel.) T15
Die 3 heeft hij "geïnfiltreerd" met een vloeistof. Soort van cortisone.
Dat laat ik nu "inwerken" tot maandag en daarna mag ik 3 weken rijden met hem, om te kijken hoe hij loopt. Voelt het beter aan. Dan hebben we de oorzaak gevonden. Zo niet, worden we doorgestuurd om dieper te gaan kijken.

Maar... de DA zei ook; het is niet omdat we dit hebben gevonden, dat dit ook effectief de oorzaak is. Het kan ook zijn dat hij nu eenmaal die 3 ruggenwervels dichter heeft staan, maar totaal geen pijn van heeft. Dat kan ook.

Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb geschreven? :D
Laatst bijgewerkt door S_GUN op 25-11-23 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:06

Zou heel goed kunnen dat KS zorgt voor zuur gedrag hoor. Even afwachten dus nog.

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:33

Spannend TS. Iig fijn dat het onderzoek nu achter de rug is en dat ie braaf was!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:43

Deze wervels vragen wel om hele specifieke training en in eerste instantie onbelast denk ik?

Heb je trainingsadvies gekregen? Het vraagt best een om een stukje kundigheid

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 22:46

Ninx schreef:
Deze wervels vragen wel om hele specifieke training en in eerste instantie onbelast denk ik?

Heb je trainingsadvies gekregen? Het vraagt best een om een stukje kundigheid


Eerst eens kijken of het daar van komt, daarna meer "hoe" en "wat" we ermee gaan doen! :)

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:35

Fijn dat je toch een soort van diagnose hebt gekregen! Maar ook ik vind het vreemd dat je verder geen trainingsadvies hebt gekregen.
Bij mijn paard werd een aantal jaren geleden beginnende KS geconstateerd. Zij is op dat moment behandeld met meso-therapie ( met intstekingsremmers en pijnstillers), over haar hele rug. Ik kreeg een speciaal advies mee om eerst aan de hand te doen, tesamen met een aantal fysiotherapie oefeningen en daarna hetzelfde onder het zadel in stap te oefenen. Eerst weer terug om te zien hoe ze daarna was en pas daarna weer verder uitbouwen.
Hopen dat wat gedaan is bij jouw paard goed helpt!

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:54

KS is, dat de doornuitsteksels niet 'recht omhoog' staan en vooral niet parallel aan elkaar,
maar contact maken.

Is 'drie wervels staan te dicht bij elkaar' zoiets als de doornuitsteksels naderen elkaar...?

En gaat het om T 15 - 17
of om T 13 - 15?

Tiahastrona

Berichten: 1535
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:03

Elisa2 schreef:
Ik heb misschien een wat afwijkende mening, maar ik zie vooral een paard wat totaal niet van achter naar voren door het lijf loopt. Als hij altijd zo loopt/ gereden is dan zit hij imo ook gewoon helemaal vast in zijn lijf. Ik zou weleens willen zien wat er gebeurd als je hem echt aan het werk zet. Dus naar voren, schakelen etc. Mochten ze ergens last van hebben medisch dan ga je dat er op die manier ook wel uitfilteren. Het is wel handig om zoiets te doen onder begeleiding van iemand die ook daadwerkelijk weet wat hij/ zei doet.

Het positieve is dat het beeld mij mee valt en idd complimenten TS voor hoe je alles op pakt.


Dit zie ik eigenlijk ook. Zou eerst eens zorgen dat hij een keer goed voorwaarts gaat (maar dan ook echt). Kijken of hij dan beter beweegt. Hij zit nu zo vast in lijf dat hij loopt als een Shetlander. Als die altijd zo loopt is die gewoon stijf en kan niet anders, komt dan door je manier van trainen. Als het dan nog niet goed is checken, maar daar ga je ook dingen door zien (waarom beweegt die dan zo en hoe beweegt die bij wel voorwaarts en waar komt die in lijf tekort als hij voorwaarts loopt)

Succes

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:30

Oke fijn dat je iets meer duidelijkheid hebt TS.

Laat je er nu een ijzertje onder zetten? Ik zou een revalidatie trainer gaan opzoeken als ik jou was. Bij KS is de training heel belangrijk. En misschien heeft hij hier nu nog geen last van maar dat wil je dan ook zo houden. Ook kunnen zij meekijken naar het zadel want bij KS is het nog belangrijker om een goed passend zadel te hebben die geen druk geeft op dit ruggegraat.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:36

Iedereen begint hier over kissing spines maar zoals ik het zo lees heeft het paard niet die diagnose gehad.
Er zit in mijn opzicht verschil tussen ‘de wervels staan iets dichterbij dan de andere wervels’ en ‘de wervels staan erg dicht bij elkaar/ de wervels raken elkaar’.
Geen van ons heeft de foto’s gezien dus vind niet dat hier aangenomen mag worden dat het om kissing spines gaat.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:44

Daar heb je een punt.

Wellicht zijn het alleen wervels die dichter bij elkaar staan en (nog) geen KS. Ik ging er even vanuit omdat het paard daar ook gelijk ingespoten is. Dat doen ze alleen bij KS bij mijn weten.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:01

Alsnog dan is het van belang dat dit paard goed z'n lijf gebruikt en niet de rug wegdrukt en een goede instructie of begeleiding is dan wel belangrijk- ga ajb niet naar iets academisch kijken want die halen heel vaak juist de voorwaartse energie eruit

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:21

Maar is dat dan niet een vage diagnose? Dat ze enkel dicht bij elkaar staan..

Ik bedoel het is KS of niet. Als ze elkaar niet raken is er ook geen pijn!?