Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 13:49

Alle tips zijn welkom!
Dus ik bekijk het straks even!

Melzazu
Berichten: 1828
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:09

S_GUN schreef:
Melzazu schreef:
Ik vind het best gek dat de hoeven niet op de foto zijn gezet. Hij loopt echt niet lekker en het zou goed te maken kunnen hebben met die gevoelige hoeven. Ik zou hem eens goede hoefschoenen aan doen en kijken hoe hij dan loopt.


Jawel hoor. Die staan op foto.
Zuivere voetjes! :o


Ah sorry dat had ik niet begrepen uit je verslag. Of ik las niet goed dat kan ook. :D

Eef_Bam

Berichten: 4128
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:49

Ik vond op de longeerfilmpjes ook weinig verschil te zien. Op de rijfilmpjes viel me wel wat op, het eerste filmpje viel me mee, daarna wat minder, en het laatste is hij een stuk slechter, meer op de rem en narrig. In de laatste video de laatste stap je ook op, is die als eerst gefilmd?

Er valt vast te verbeteren aan je rijkunst, maar denk niet dat daar de problemen echt vandaan komen. Kan je de rijfilmpjes delen met de arts die hem behandeld heeft? Vind het beeld toch meer passen bij een vorm van artrose omdat hij na het losrijden verbeterd. Hebben ze zijn si-gewricht gecheckt? Ik zou echt nog even verder zoeken, lijkt echt op pijn.

Fly_high

Berichten: 3326
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:03

Hier ben ik het 100% mee eens, die rijtechnische opmerkingen zijn 1 ding maar ik vind het alsnog lijken alsof het los staat van hoe slecht hij loopt. Vooral direct na het opstappen is die erg stijf, hoort IMO helemaal niet bij een gezond paard.

BrankaZ

Berichten: 3909
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:44

Ik heb even teruggelezen en ook jouw topic van vorig jaar waarin je advies vraagt omdat jouw paard ineens niet meer wilde lopen onder het zadel.
Eerlijk gezegd krijg ik een beetje een déjà vu. Ook toen is er met pijnstilling gewerkt en toen liep jouw paard weer. Nu is hij weer ingespoten omdat er wervels dicht op elkaar staan (hoe heeft de dierenarts dit vastgesteld?). Ik vraag mij af of je steeds dezelfde dierenarts bij jouw paard hebt? Want eerlijk gezegd denk ik dat je een stap verder moet en een kliniek moet gaan om de rug (zoals meerdere mensen hier al adviseren) helemaal te laten onderzoeken.

TS, je komt over als iemand die echt enorm veel voor haar paard over heeft. Maar als ik dit en het vorige topic lees heb ik het gevoel dat je op hetzelfde punt blijft hangen en jouw dierenarts niet lekker doorpakt. Eerlijk gezegd zou ik dan kiezen om een andere frisse blik erbij te halen.

Babootje

Berichten: 26494
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:45

Ik vind het vrij lastig om te beoordelen. Vind m wel wat beter na de inspuiting. In de met name kortere wendingen lijkt hij onder het zadel niet goed weg te komen. Over de benen vind ik m niet heel slecht. Hij beweeg kort, maar dat doen al die pleasure paarden. Over de bovenlijn vind ik m wel wat te stijf.
Voor de vergelijking
https://www.youtube.com/watch?v=vRywYlwIIEk

Hij loopt wel zo'n beetje naar het "soort paard" dat ie is. Maar je zit wel bij de paarden in het filmpje dat ze over de rug wat losser zijn. Maar dat korte op de voorhand. Ik denk ook altijd dat ze kreupel zijn als ik het zie...
Ik kan een KWPN-er redelijk tot goed beoordelen maar bij dit soort paarden vind ik t echt wel wat lastiger.
Die galop ook :D :D

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 15:48

Het laatste (lange) filmpje is idd meteen na het longeren.
(Dat zou eigenlijk eerst moeten staan, sorry, niet bij nagedacht)

Ik heb stap per stap gefilmd zodat jullie een beeld hebben hoe hij doet met opstappen en vertrekken.

De eerste 2 filmpjes zijn na het laatste opgenomen en hier vraag ik meer "door".
Dus ik zet hem daar meer aan het werk zeg maar.

Het klopt dat hij na 10 a 15 minuten "beter" gaat lopen.
Hij is meer een "dieseltje" zeg maar. Na even in te rijden gaat het beter en wordt hij soepeler.

Babootje

Berichten: 26494
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:52

S_GUN schreef:
Het klopt dat hij na 10 a 15 minuten "beter" gaat lopen.
Hij is meer een "dieseltje" zeg maar. Na even in te rijden gaat het beter en wordt hij soepeler.


Dat duidt vaak wel wat op artrose. Hoe oud is je paardje?

BeFunny

Berichten: 10905
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:02

BrankaZ schreef:
Ik heb even teruggelezen en ook jouw topic van vorig jaar waarin je advies vraagt omdat jouw paard ineens niet meer wilde lopen onder het zadel.
Eerlijk gezegd krijg ik een beetje een déjà vu. Ook toen is er met pijnstilling gewerkt en toen liep jouw paard weer. Nu is hij weer ingespoten omdat er wervels dicht op elkaar staan (hoe heeft de dierenarts dit vastgesteld?). Ik vraag mij af of je steeds dezelfde dierenarts bij jouw paard hebt? Want eerlijk gezegd denk ik dat je een stap verder moet en een kliniek moet gaan om de rug (zoals meerdere mensen hier al adviseren) helemaal te laten onderzoeken.

TS, je komt over als iemand die echt enorm veel voor haar paard over heeft. Maar als ik dit en het vorige topic lees heb ik het gevoel dat je op hetzelfde punt blijft hangen en jouw dierenarts niet lekker doorpakt. Eerlijk gezegd zou ik dan kiezen om een andere frisse blik erbij te halen.



Ik vind dit wel heel goed gezegd en zelf zou ik dat ook doen gewoon een second opninion bij een andere arts waar ze ook gelijk door kunnen pakken. Anders blijf je zo kwakkelen met je paard.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:06

TS mocht je een second opinion willen laten maken kan ik DBPvet aanraden. Kunnen heel veel thuis op locatie dien

Eef_Bam

Berichten: 4128
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:14

Ik ben uit nieuwsgierigheid ook terug gaan lezen in het oude topic en ben het met Branka eens. Paard liep op pijnstilling aanzienlijk beter zei TS zelf. Toen heeft hij nog een week vrij gehad nadat de pijnstilling klaar was, heeft ze nog een keer gereden waar hij ook goed liep. Daar uit is de conclusie getrokken dat het "geen pijn" was. Ik denk dat het een tijdje zonder pijn lopen en even vrij er tijdelijk voor heeft gezorgd dat hij losser in zijn lijf was en minder pijnlijk/zuur. Maar de conclusie dat het dus geen pijn is omdat hij 1 keer goed liep zonder pijnstillers die vind ik niet kloppen. Ik zou echt verder zoeken op een grote kliniek.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 16:15

Babootje schreef:
Dat duidt vaak wel wat op artrose. Hoe oud is je paardje?


Ik heb hem op 6 gekocht. Nu 8.

Hij heeft dit altijd gehad, dus ook toen ik hem kocht.
Er is zelfs duidelijk door de verkoper gezegd dat hij een dieseltje is en dus eerst even moet inrijden en daarna gaat hij lekker.

Daarom hebben we ook foto's van benen en voetjes gemaakt.
Im te kijken of er iets zat en dat was niet zo.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 16:18

Mijn DA heeft zelf ook al aangegeven dat hij me niet echt verder dan dit kan helpen en hem idd (na deze inspuiting) door te sturen naar een kliniek mocht ik dat willen.

different1
Berichten: 3655
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:26

Ik zie meerdere mensen aanhalen om wat aan zijn voeten te doen, waar je niet op ingaat.
Het inspuiten in de rug geeft weinig gewenst effect, maar waarom bovenaan beginnen?
Begin bij de voeten, laat een kundige smid komen voor second opinion, ik denk dat een ijzer of hoefschoen al de helft van het probleem oplost.
Dan kun je even verder werken aan het los (laten) maken van zijn lijf en sterkere spieren opbouwen.
Is hij er dan nog niet, kun je naar een andere kliniek.

Maar echt, er begint zoveel bij de voeten!

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 16:29

BrankaZ schreef:
TS, je komt over als iemand die echt enorm veel voor haar paard over heeft. Maar als ik dit en het vorige topic lees heb ik het gevoel dat je op hetzelfde punt blijft hangen en jouw dierenarts niet lekker doorpakt. Eerlijk gezegd zou ik dan kiezen om een andere frisse blik erbij te halen.


Ik begrijp je helemaal.

Maar je moet natuurlijk ook bedenken dat er steeds, bij elk "probeersel" een tijdje over gaat.

Bijvoorbeeld: ik maak een DA afspraak om bloed te laten trekken. 2 weken later pas bloed getrokken, 1 week later pas de uitslag.
Dan zijn we al 3 weken verder.

Laten we de rug op foto zetten: 2 weken wachten voor de afspraak, na inspuiten 1 week wachten.
Weer 3 weken verder.

We hebben 2 weken een ander zadel getest.

2 weken zonder bit gereden.

Op een gegeven moment hebben we hem 1 maand laten staan. Gewoon zien hoe hij reageert na 1 maand stilstaan...

Osteoafspraak: 2 weken wachten, daarna 3 dagen niet rijden.

Snap je? Dan gaat er snel een jaar voorbij. Maar ik begrijp je reactie zeker hoor.
Maar daar kan ik, jammer genoeg, niet veel aan doen.

En dan... heel eerlijk... het financiële... ik wil gerust het bedrag zeggen wat ik kwijt ben voor de laatste consultatie.
395 euro + bloedresultaten 62 Euro + vitaminekuurtje van 80 Euro.

Dat kan er jammer genoeg niet elke maand vanaf.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 16:31

different1 schreef:
Ik zie meerdere mensen aanhalen om wat aan zijn voeten te doen, waar je niet op ingaat.
Het inspuiten in de rug geeft weinig gewenst effect, maar waarom bovenaan beginnen?
Begin bij de voeten, laat een kundige smid komen voor second opinion, ik denk dat een ijzer of hoefschoen al de helft van het probleem oplost.
Dan kun je even verder werken aan het los (laten) maken van zijn lijf en sterkere spieren opbouwen.
Is hij er dan nog niet, kun je naar een andere kliniek.

Maar echt, er begint zoveel bij de voeten!


Omdat mijn dierenarts hier eigenlijk niet heeft over gesproken. Daarom heb ik dat (nog) niet gedaan.
Ik ga ook niet "zomaar" even ijzers eronder zetten omdat jullie dit aangeven.
Ik wil daar gerust met de DA over spreken en dan wil ik dat echt doen.
Maar ik ga niet zomaar even snel, snel iets beslissen.
Ik denk daar graag even over na.
Snap je?

different1
Berichten: 3655
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:39

S_GUN schreef:
different1 schreef:
Ik zie meerdere mensen aanhalen om wat aan zijn voeten te doen, waar je niet op ingaat.
Het inspuiten in de rug geeft weinig gewenst effect, maar waarom bovenaan beginnen?
Begin bij de voeten, laat een kundige smid komen voor second opinion, ik denk dat een ijzer of hoefschoen al de helft van het probleem oplost.
Dan kun je even verder werken aan het los (laten) maken van zijn lijf en sterkere spieren opbouwen.
Is hij er dan nog niet, kun je naar een andere kliniek.

Maar echt, er begint zoveel bij de voeten!


Omdat mijn dierenarts hier eigenlijk niet heeft over gesproken. Daarom heb ik dat (nog) niet gedaan.
Ik ga ook niet "zomaar" even ijzers eronder zetten omdat jullie dit aangeven.
Ik wil daar gerust met de DA over spreken en dan wil ik dat echt doen.


De dierenarts hoeft niks aan te geven, je paard geeft het aan!
Een foto kan nog zo perfect zijn, de zool dik genoeg etc etc, als je paard zo beperkt beweegt, zich zo vast houd, dan begin je met de voeten en werk je van daar omhoog.
Beide voeten pijnlijk geeft geen duidelijk kreupel beeld.
Een goede smid kan echt wonderen verrichten.

Als voorbeeld mijn eigen paard, kan prima blootsvoets maar tikkeltje gevoelig op grind dus een ijzertje eronder (ik ben een beetje van de oude stempel en ga niet lopen klooien met schoenen)
Nu wilde ze van het voorjaar niet meer lekker voorwaarts, liep op de rem en ik heb foto's laten maken want paard is 19, misschien artrose?
Perfecte gewrichten!
Maar ze stond wél iets uit balans, teen iets te lang, te weinig hiel en van voor gezien ook een tikkeltje uit het lood.
2x aangepast beslag en loopt nu weer als een zonnetje op een heel simpel ijzer zonder iets speciaals.
Ik heb wel specifiek gevraagd om deze foto's omdat ik mijn paard dusdanig goed ken, dat ik al verwacht had dat het in de voeten zou zitten.

Jouw paard geeft zo duidelijk aan dat hij niet voorwaarts kan, je hebt al vanalles gedaan (bloed, foto's, osteo/fysio) behalve de voeten...

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 16:40

Ok. Super bedankt.

Dan ga ik daarmee aan de slag.

different1
Berichten: 3655
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:42

Succes!

Elisa2

Berichten: 37774
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:42

Helemaal prima, stap voor stap doen wat jij denkt dat het beste is.

Ik vind het wel een geinig paard onder het zadel trouwens om te zien, opstart problemen kunnen duiden op artrose maar ook op vastzitten in de spieren/ bindweefsel etc. Of er is een wisselwerking.

Wat mij opvalt op de rijfilmpjes is dat je achter de beweging zit waardoor je met lichtrijden eigenlijk te ver achteren op het zadel komt. Ik zie het doorzitten dus liever maar vraag me af of dit zadel wel bij jou en je paard past. Zou hem ook nog weleens willen zien onder een Engels zadel.

Loopt hij op het harde op eieren of niet? Dat kan namelijk een inidcator zijn voor gevoelige zolen.

Pallatin

Berichten: 2537
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:30

Elisa2 schreef:
Helemaal prima, stap voor stap doen wat jij denkt dat het beste is.

Ik vind het wel een geinig paard onder het zadel trouwens om Zou hem ook nog weleens willen zien onder een Engels zadel.
*knip*
Loopt hij op het harde op eieren of niet? Dat kan namelijk een inidcator zijn voor gevoelige zolen.


Ik ben naar dit laatste ook wel benieuwd; hoe loopt hij op t harde? Ook zo?
Vraag aan de anderen hier: loopt een paard met dunne zolen ook zo op een zachte bodem?

Popstra
Berichten: 13876
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:45

Babootje schreef:
S_GUN schreef:
Het klopt dat hij na 10 a 15 minuten "beter" gaat lopen.
Hij is meer een "dieseltje" zeg maar. Na even in te rijden gaat het beter en wordt hij soepeler.


Dat duidt vaak wel wat op artrose. Hoe oud is je paardje?


Vergeet niet het hier om een reining gefokte quarter gaat met dikke korte bespiering. Die moeten vaak als een dieseltje opwarmen en gaan dan soepeler lopen. Hoeft niet perse artrose te zijn.

TS, doe maar wel je benen er aan als je hem van voren vraagt want je wil dat hij zijn rug gaat bollen. Dat lukt niet zonder druk van je benen.
Wat je ook kunt doen na het opwarmen is veel zijgangen doen. Cirkeltje vergroten dmv druk van je binnen been..dus de ribben soepeler maken
Zn heup naar links/ rechts buigen.
Je kunt ook zijgangen aan de hand vanaf de grond doen.
Zorgen dat hij soepel in zn lijf word.

Laat ook evt een osteopaat komen die hem los werkt. Die hebben ook vaak goeie tips voir het rijden.

paars

Berichten: 5630
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:12

Goed om dat filmpje te zien van Babootje…vind dat allemaal geen fijn beeld, het komt heel stijf en oncomfortabel (voor het paard dan) op me over, toch is dat blijkbaar hoe het hoort in die sport. Dus een goeie referentie voor mij en ik ga niks zinnigs kunnen zeggen over je filmpjes.

Qua diagnostiek: voor mij zijn foto’s een hulpmiddel. Uiteindelijk ga je idd uit van je paard en het klinisch beeld dat hij laat zien. Lang niet iedere afwijking op röntgen betekent een pijn-probleem en andersom is niet elk pijn-probleem op röntgen te zien. Dat is ook bij mensen zo.

Verder valt het mij op dat hij niet overkomt als een paard wat makkelijk uit zichzelf beweegt. Bij het ‘vrij’ bewegen ben je steeds aan het kikkeren om hem te motiveren door te gaan. Nou kan dat ook bij het type horen, daar heb ik echt geen idee van.

Hoop dat je stukje bij beetje het puzzeltje opgelost krijgt!!

different1
Berichten: 3655
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:16

Pallatin schreef:
Elisa2 schreef:
Helemaal prima, stap voor stap doen wat jij denkt dat het beste is.

Ik vind het wel een geinig paard onder het zadel trouwens om Zou hem ook nog weleens willen zien onder een Engels zadel.
*knip*
Loopt hij op het harde op eieren of niet? Dat kan namelijk een inidcator zijn voor gevoelige zolen.


Ik ben naar dit laatste ook wel benieuwd; hoe loopt hij op t harde? Ook zo?
Vraag aan de anderen hier: loopt een paard met dunne zolen ook zo op een zachte bodem?


Een paard met gevoelige/dunne zolen kan op het zachte idd ook gevoelig zijn, omdat zand toch tegendruk geeft.

lieke2
Berichten: 2137
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:17

Ashkerlon schreef:
Een vergezochte tip, maar bekijk even volgend filmpje vanaf 4min10sec.
Citaat:

Je ziet ze daar een kruis zetten waar een zenuwbundel ligt. Als de gesp van je singel daar op ligt, is je paard daar niet gelukkig mee. Ik kan het net niet goed genoeg zien op je filmpje, ik denk dat je gesp er net boven ligt en het dus ok is, maar het kan zo'n kleine dommigheid zijn, die snel na te kijken en te fixen is en een hoop starheid en zuurheid kan oplossen.

Normaal als je met je vinger of een balpen naar beneden glijd, zie je ze op een gegeven moment met de spieren trekken, daar zit die bundel. Een iets langere singel kan dan verschil maken.


Vol interesse lees ik mee, lastig altijd wanneer ze je iets proberen te vertellen... :+

Ik heb dus ook in dit filmpje meegekeken, maar het kruisje op het paard lijkt wel op de hoogte te zitten waarop tegenwoordig wordt geadviseerd dat de gespen juist zitten, of kijk ik er erg langs? :=