Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:23

S_GUN schreef:
Het zou stom zijn om hem ineens op ijzers te zetten, op pijnstilling, pssm2 dieet te zetten...
Stel dat het helpt. Weet ik nog niet precies wat de oorzaak is.


Waarom zou dit stom zijn? Als je paard daadwerkelijk pssm2 heeft dan is het alleen maar slim om met zo’n dieet te starten. Je merkt na een tijdje wel of het aanslaat of niet én er is niks ongezonds aan, integendeel zelfs. Hetzelfde geldt voor een ijzertje, er zijn zoveel paarden die het beter doen met. Is toch juist fijn als het helpt. Je doet het voor je paard.

Janneke2

Berichten: 22881
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:27

... ik vind het niet echt handig om tegelijkertijd drie dingen te doen.
Dat zegt TS: en ijzers, en pssm dieet en pijnstilling.

Uiteraard hoop je op een blij paard, maar dan weet je niet 'waar m de schoen wrong'.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 12:41

Janneke2 schreef:
... ik vind het niet echt handig om tegelijkertijd drie dingen te doen.
Dat zegt TS: en ijzers, en pssm dieet en pijnstilling.

Uiteraard hoop je op een blij paard, maar dan weet je niet 'waar m de schoen wrong'.


Ja, dat bedoelde ik. Niet samen doen.
Maar 1 voor 1.

Net zoals ik de vraag aan mijN DA heb gesteld om er nu ijzers onder te zetten.

Wie weet doe ik dat, na jullie raad, en zegt hij toch even te wachten want hij wil eerst nog iets anders uitsluiten dan ijzers.
Dus daarom die vraag aan hem.

Ik leg het mss niet goed uit, of het kwam mss niet goed over. Excuses dan!

Uiteraard weet de hoefsmid beter welk schoentje het beste past. Dat verwacht ik ook niet van de DA.
Ieder zijn vakkennis. :o

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:44

je doet het goed hoor TS, gewoon 1 voor 1 de mogelijke oorzaken afstrepen. Als je ineens drie dingen tegelijk doet en het verbetert, weet je inderdaad niet wat nou de oorzaak was. En een ijzertje is gewoon iets wat tijdelijk kan zijn, zie je na 6 weken geen verbetering laat je ze er weer onderuit halen, zo simpel is het en het is geen al te grote investering.

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:40

Een pssm dieet kan weken of zelfs maanden duren voordat het echt zichtbaar werkt. Ervaringsdeskundige hier. Met een ijzertje weet je meteen waar je aan toe bent.

Zou pijnstilling inderdaad niet tegelijkertijd doen.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:51

Ik heb de eerdere filmpjes niet gezien, maar ik zie hier een paard die duidelijk pijn heeft. Je rijdt hem fijn, maar alles duidt op pijn.

Succes met je zoektocht. Mijn paard liep ook zo, en hij had artrose in zijn SI. Maar het kan meerdere oorzaken hebben. Blijft jammer dat ze niet kunnen praten.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:27

Hoefschoenen vind ik ook een goed idee, ja. En wat betreft het pleasurefilmpje: de pleasure is een enorm omstreden tak van de westernsport. De extreme gedragendheid die men tegenwoordig van een pleasurepaard verwacht is nog veel belastender dan die van een reiner die aan de top loopt. Een pleasurepaard gaat ook helemaal niet lang mee en die gangen zijn erin getraind, die lopen heus niet zo uit zichzelf. Ik zou mij daar niet mee vergelijken, dat is nog een hele tak apart van de westernsport.
Trouwens een pleasurepaard op hoog niveau hoort niet te sloffen, maar heel gedragen te lopen. Het paard van TS sloft op de voorhand en is niks gedragen. Een heel verschil.

ter vergelijking: ik vind dit een correct lopend reiningpaard. Naar mijn persoonlijke mening loopt hij iets te laag, en Lucasz rijdt ze tegenwoordig meer opgericht, omdat men dat extreem lage niet meer wil zien (overbridled heet dat), maar dit paard loopt over de rug, los in zijn lijf, soepel en atletisch. Hij heeft een ruime pas, is geconcentreerd op zijn ruiter en toont zich 'willingly guided'.
Lucasz is trouwens ook een hele fijne ruiter in mijn ogen.
https://www.youtube.com/watch?v=zQ_gtGbQ6p4
Al moeten we ons nu niet direct gaan vergelijken met een topruiter als Lucasz Czechowics, maar het gaat om de gangen van het paard, hier dus ook een reiner.
Een ranch riding paard hoort nog veel ruimer te lopen en ook nog meer natuurlijk dan een reiner.
Ik zoek ff een filmpje...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:39

Afbeelding
Afbeelding

Een filmpje vind ik niet direct, maar dit is mijn eind driejarige op de AQHA futurity in Aachen in de ranch riding. Eerste foto extended trot, tweede verzamelde trot. Het voorbeen grijpt naar voor, paard loopt correct, met de oortjes vooruit, gedragen en ondertredend. Plaatje is niet perfect, maar hij is pas een paar maanden onder zadel en nog niet ver in zijn training. Dit paard loopt makkelijk, vrij en los in zijn lijf.
De bewegingen zijn uiteraard niet te vergelijken met het voorbeengezwaai van een dressuurpaard, en hij zou nog iets ronder mogen lopen voor mij, maar dat kan hij lichamelijk nog niet aan, daarom dat het wel een goed voorbeeld is, omdat dit paard pas gestart is en nog geen topniveau loopt.
Dit is een quarter met typische quarterbouw en -beweging. Hij is reininggefokt trouwens.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 18:14

Ik heb - op vraag van de DA - hem vandaag eens even door de piste laten lopen/rennen en hem wat 'laten doorlopen'.
Om te kijken hoe hij reageert als hij niet op de cirkel moet 'werken' zeg maar.
Dus geheel 'vrij', zonder remmen.

Ik wou dit filmpje ook met jullie even delen zodat jullie hem zo ook eens zo zien lopen.
Je weet maar nooit... ;)

(Hij vroeg me overigens nog 2 weken te wachten met eventueel ijzers er onder te zetten, zodat we hem nu enkel met zijn rug behandeling verder kunnen beoordelen.
Maar hij vond het zeker proberen waard.)
Hoefschoenen was hij minder voor... :+ (Ieder zijn mening zeker)




Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:39

Ik word er niet zo blij van, blijf erbij dat hij helemaal vast lijkt te zitten in zijn schouders/ rug. Hij houdt zijn rug ook heel recht en strak.

Heb laatst een paard laten behandelen die de rug ook strak hield (minder dan de jouwe) en het verschil is aanzienlijk. Na de behandelingen deint alles weer. Zo hoort het.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:42

sevke schreef:
Hoefschoenen vind ik ook een goed idee, ja. En wat betreft het pleasurefilmpje: de pleasure is een enorm omstreden tak van de westernsport. De extreme gedragendheid die men tegenwoordig van een pleasurepaard verwacht is nog veel belastender dan die van een reiner die aan de top loopt. Een pleasurepaard gaat ook helemaal niet lang mee en die gangen zijn erin getraind, die lopen heus niet zo uit zichzelf. Ik zou mij daar niet mee vergelijken, dat is nog een hele tak apart van de westernsport.
Trouwens een pleasurepaard op hoog niveau hoort niet te sloffen, maar heel gedragen te lopen. Het paard van TS sloft op de voorhand en is niks gedragen. Een heel verschil.

ter vergelijking: ik vind dit een correct lopend reiningpaard. Naar mijn persoonlijke mening loopt hij iets te laag, en Lucasz rijdt ze tegenwoordig meer opgericht, omdat men dat extreem lage niet meer wil zien (overbridled heet dat), maar dit paard loopt over de rug, los in zijn lijf, soepel en atletisch. Hij heeft een ruime pas, is geconcentreerd op zijn ruiter en toont zich 'willingly guided'.
Lucasz is trouwens ook een hele fijne ruiter in mijn ogen.
https://www.youtube.com/watch?v=zQ_gtGbQ6p4
Al moeten we ons nu niet direct gaan vergelijken met een topruiter als Lucasz Czechowics, maar het gaat om de gangen van het paard, hier dus ook een reiner.
Een ranch riding paard hoort nog veel ruimer te lopen en ook nog meer natuurlijk dan een reiner.
Ik zoek ff een filmpje...


Die heeft duidelijk meer souplesse ja.

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:55

Elisa2 schreef:
Ik word er niet zo blij van, blijf erbij dat hij helemaal vast lijkt te zitten in zijn schouders/ rug. Hij houdt zijn rug ook heel recht en strak.

Heb laatst een paard laten behandelen die de rug ook strak hield (minder dan de jouwe) en het verschil is aanzienlijk. Na de behandelingen deint alles weer. Zo hoort het.


Ik ben het eens met Elisa2. Zijn rug ziet er zo strak uit en ik zie de spieren naast zijn ruggengraat helemaal niet lekker golven zoals het wel zou moeten.

Ik hoop voor jou dat je de oorzaak helder krijgt en dat je het dan ook kan oplossen zodat jullie beide weer verder kunnen en kunnen genieten van elkaar.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:33

Ik zal vast wat op mij afroepen maar ik vind niet dat je het paard van deze dame mag vergelijken met het reining paard van dat filmpje. Ook niet om de gangen.
Je kan het namelijk niet vergelijken. Dat reining paard is een getraind paard van flink niveau en het paard van s-gun is dat niet. In dressuur termen.. Het is alsof je een ZZ paard gaat vergelijken met een paard dat gewoon recreatief dressuurmatig gereden wordt als je het mij vraagt. Ja uiteraard hebben die meer souplesse, daar is ook naar getraind…

Ik vind hem minder stijf ogen op de video’s waar hij even flink door moet lopen. Ik kijk dan naar die hele kleine stukjes draf. Als iedereen gaat roepen ‘je moet dit, je moet dat proberen..’
Nee, eerst stap 1. Als stap 1 niet werkt dan pas naar stap 2. Hoe goed je het ook wilt doen en hoe graag ook je moet het de tijd geven en ik vind het verstandig dat deze dame het ook tijd geeft en samen met haar dierenarts hierin bezig gaat.
Het is nu een kwestie van kijken of het paard ergens last heeft, zo ja oplossen (indien mogelijk uiteraard) en dan goed ermee gaan trainen om progressie te maken.
:) +:)+

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:41

Als ik deze filmpjes bekijk denk ik niet dat het probleem in de hoeven zit omdat hij anders waarschijnlijk helemaal niet zou willen lopen of heel kort. Hij houdt zijn rug wel ontzettend strak en lijkt enorm vast te zitten. Als hij in de wei staat, doet hij dan regelmatig sprintjes? Of loopt hij liever niet?

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:51

ik blijf er ook bij dat hij vast zit in zn rug en dat als je dat laat behandelen door een osteo o.i.d je al een heel eind komt.

MissyNr1
Berichten: 136
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:01

Mijn Quarter had een vergelijkbaar verhaal. Tijd nodig om op te warmen, eerst zuur en kort lopen. Alles erbij gehaald. Ook vasthouden in de rug en strakke lendenen. Uiteindelijk bleek ze beiderzijds een tussenpeesblessure te hebben in de achterbenen. Ik zeg niet dat jouw paard dat heeft hoor. Maar om aan te geven dat het vaak lang niet zo duidelijk is waar het vandaan komt en het best een puzzel kan zijn. En dan is je stap voor stap aanpak het beste denk ik.

Hij is wel echt heel leuk!

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:03

Popstra schreef:
ik blijf er ook bij dat hij vast zit in zn rug en dat als je dat laat behandelen door een osteo o.i.d je al een heel eind komt.


In de openingspost staat dat er meermaals osteopaten bij zijn geweest :)

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:22

Ja maar toen was zijn rug nog niet behandeld door de DA
Dan is het behandelen dmv osteopatie dweilen met de kraan open als hij nog last van zijn rug bleef houden :)

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:35

Het is een stijve hark. Niet alleen de bovenlijn, hij lijkt ook aan stoklopen te doen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:51

Nou dat valt nu ook wel weer mee.
Het is geen dressuur kanon kwa knie acties nee maar dat zijn reiners over het algemeen niet. Daarom lopen ze vaak ook zo vlak he.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:04

Het wordt er los niet beter van.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 15:56

Ik ben vanaf vandaag tot de kerst thuis!

Ruimte om dus wat aan de slag te gaan met heel wat informatie en opzoekwerk.
Door het slechte weer heb ik ook niet echt kunnen rijden.


De hoefsmid heeft een berichtje van me ontvangen en die laat me in de loop van volgende week iets weten.
Samen met hem bekijken we of beslag hem goed zal doen.
Of er andere opties zijn.

Ik hou jullie oo de hoogte.
En sorry dat ik niet op iedereen apart reageer.
(Ik had nooit gedacht dat mijn vraag zoveel reacties zou veroorzaken)
Al ben ik heel erg blij met jullie reacties hoor.
Dankjewel!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:18

Ik vind hem vrij ook slecht lopen, eerlijk gezegd. Kan er niet de vinger op leggen, maar hij loopt nog steeds met erg strak vastgehouden bovenlijn. Het paard moet duidelijk iets compenseren. Maar ik ben geen DA he, kan ook niet zeggen wat er mis is. Kan eigenlijk vanalles zijn. Benen, rug, hals, spieren, spierziekte, maag,...

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:29

Heb je hem al op de harde volte gehad? Imo kun je daar het beste beoordelen of je te maken hebt met belastings- of bewegingskreupelheid.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 11:43

Nog eventjes dit;

Gisteren heb ik hem op de trailer
gezet om een lesje te nemen.
Ik rij hem daar zelf eerst 30 minuutjes warm, daarna krijg ik 30 min les.

Wat me weeral is opgevallen is dat hij op locatie het "zure" gedrag veel minder heeft.
Zowel bij het warm rijden als les.
Enkel tijdens de galop gaan dan de oortjes plat. Hier bij me thuis is dit al vanaf ik opstap.

Maar dan... kreeg ik gisteren ook nog iets HEEL belangrijk te horen. (Vond ik toch)

Op het moment dat mijn paard te koop stond (2 jaar geleden), stond er van dezelfde eigenaar nog een ander paardje te koop. Ik heb dat paard zelf (nog) nooit gezien.
Blijkt dat die HETZELFDE gedrag vertoont! Dus ook zuur, oortjes steeds plat en nukkig!
Beide paarden komen dus van dezelfde eigenaar én zijn beide door dezelfde trainer zadelmak gemaakt.

Dat andere paard staat nu terug in training om zijn gedrag te veranderen.
Ik heb dit gisteren pas gehoord en ga nu proberen contact te zoeken met die eigenaar!

Ik vind het toch de moeite om dat eens te vergelijken...