Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3723
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:58

Datzelfde gedrag bij twee paarden is inderdaad opmerkelijk. Kan toeval zijn natuurlijk, maar het kan ook door de manier van trainen erin gewerkt zijn of door het materiaal wat niet passend geweest is bijvoorbeeld. Beide kan het schade geven waar je paard nu nog last van heeft. Maar het is gissen..

Het is in ieder geval duidelijk een signaal van ongemak, maar of dat nou komt omdat je paard met inrijden al stuk gereden is of door iets wat later gekomen is dat is zoeken.

Veel interessanter: wat heb je met rijden op locatie anders gedaan als daar geen boze oortjes kwamen? Overigens vind ik een uur rijden best heftig. Inrijden voor een les is bij mij misschien maximaal 10 minuutjes en daarna 30 minuten les. Dan zijn we beide echt klaar, zowel fysiek als mentaal. Je wil je paard ook niet al overvragen voordat je aan een les begint natuurlijk. Even op beide kanten stappen, een stukje draven en beide kanten een klein galopje zou voldoende moeten zijn om alles los te werken.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:00

Nou, dat klinkt niet echt geweldig...van hetzelfde gedrag bij dat andere paard.
Wat betreft het gedrag op locatie: het kan zijn dat je paard daar wat meer afleiding heeft en de pijn minder ervaart. Maar in de galop oren naar achter denk ik gelijk aan SI problemen.

Toch bijzonder dat een paard in training staat om 'zijn gedrag' te veranderen. Ik denk dat jj het beter doet: kijken waar het gedrag vandaan komt :j +:)+

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 12:10

Een uurtje inrijden/les is nooit een uurtje intensief "rijden".
Dat is (heel) vaak stappen en een praatje maken met de andere ruiters.
Ik ben nogal een babbelkous!
Maar dus ik zit wel een uurtje in de bak zeg maar.

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:20

Dat is wel een interessant vergelijk, misschien zijn beide volledig vast gereden in de rug.

Want de fysieke symptomen verdwijnen natuurlijk niet met deze conclusie.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 14:23

Vandaag ook naar de bibliotheek gereden voor een aantal boeken!Afbeelding
Afbeelding

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 14:24

Elisa2 schreef:
Dat is wel een interessant vergelijk, misschien zijn beide volledig vast gereden in de rug.

Want de fysieke symptomen verdwijnen natuurlijk niet met deze conclusie.


Ik vind het allesinds heel belangrijk om ook haar verhaal te horen.
Samen staan we sterker en slimmer.

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:09

Dat zie je wel vaker dat meerdere paarden bij 1 trainer hetzelfde gedrag vertonen of paarden die bij 1 dezelfde trainer altijd zuur zijn. Dat valt je op als je meerdere jaren op meerdaagse wedstrijden bent (en je dan dus vooral weet waar je geen paarden moet neer zetten)

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 19:27

Popstra schreef:
Dat zie je wel vaker dat meerdere paarden bij 1 trainer hetzelfde gedrag vertonen of paarden die bij 1 dezelfde trainer altijd zuur zijn. Dat valt je op als je meerdere jaren op meerdaagse wedstrijden bent (en je dan dus vooral weet waar je geen paarden moet neer zetten)


Dus als ik jou begrijp zie jij het ook als een soort van gedrag eerder, in plaats van pijn? (Of lees ik het verkeerd, sorry dan!)

Want nu ik wat berichtjes van die eigenaar krijg lees ik dat zij ook de hele rij, die ik bij de start van dit topic heb opgenoemd, heeft afgelopen.
Osteo, foto's, medium, zadel...

Echt eng om te lezen, want ik lees mijn eigen verhaal terug.

We hebben overigens afgesproken om snel eens af te spreken!!

996981
Berichten: 9786
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:29

Heeft het paard ooit ijzers gehad? Ik zie een paard dat op eieren loopt en daardoor alles vast heeft gezet

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 19:37

996981 schreef:
Heeft het paard ooit ijzers gehad? Ik zie een paard dat op eieren loopt en daardoor alles vast heeft gezet


Ja. Meer dan 2 jaar geleden nu.

De hoefsmid heeft een berichtje van me gehad en ging kijken wanneer hij tijd heeft naar ons te komen.
Dan bespreek ik met hem wat we ermee gaan doen.
Ik sta open voor de suggesties die hij heeft. Maar ik ben dus wachtende.

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:43

S_GUN schreef:
Popstra schreef:
Dat zie je wel vaker dat meerdere paarden bij 1 trainer hetzelfde gedrag vertonen of paarden die bij 1 dezelfde trainer altijd zuur zijn. Dat valt je op als je meerdere jaren op meerdaagse wedstrijden bent (en je dan dus vooral weet waar je geen paarden moet neer zetten)


Dus als ik jou begrijp zie jij het ook als een soort van gedrag eerder, in plaats van pijn? (Of lees ik het verkeerd, sorry dan!)

Want nu ik wat berichtjes van die eigenaar krijg lees ik dat zij ook de hele rij, die ik bij de start van dit topic heb opgenoemd, heeft afgelopen.
Osteo, foto's, medium, zadel...

Echt eng om te lezen, want ik lees mijn eigen verhaal terug.

We hebben overigens afgesproken om snel eens af te spreken!!


Sommige ruiters/trainers bezorgen een paard enkel overlast door een verkeerd opleidings programma toe te passen en vooral haast te hebben. Het ene paard kan het handelen en het andere niet. Paarden worden dan geestelijk over belast. Vinden hun werk niet meer leuk.
We noemen dat "zuur gereden"

Het lastige is dat je dat wat in het koppie gebeurd moeilijk kunt veranderen.

996981
Berichten: 9786
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:50

S_GUN schreef:
996981 schreef:
Heeft het paard ooit ijzers gehad? Ik zie een paard dat op eieren loopt en daardoor alles vast heeft gezet


Ja. Meer dan 2 jaar geleden nu.

De hoefsmid heeft een berichtje van me gehad en ging kijken wanneer hij tijd heeft naar ons te komen.
Dan bespreek ik met hem wat we ermee gaan doen.
Ik sta open voor de suggesties die hij heeft. Maar ik ben dus wachtende.

Denk dat hij echt gebaad is bij een ijzer. Proberen kan in ieder geval geen kwaad :) hopelijk helpt het hem.

Celebi
Berichten: 3723
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:02

Vergeet alleen niet dat er naast (blijkbaar) 'zuur gereden' ook nog kapot gereden is. Als de oude eigenaar de paarden dusdanig overbelast of met slecht passend tuig aan het werk gaat kan er ook gewoon fysieke schade zijn. Fysiek en mentaal kunnen beide en optie zijn natuurlijk en het kan ook in combinatie voorkomen.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 20:07

Ik sluit bij het mentale zeker geen fysieke klachten uit.

Ik blijf nog altijd wel zoeken naar het niet goed lopen. En pas als dat op punt staat, kunnen we verderkijken.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 14:28

Vandaag had ik afgesproken met de andere eigenaar, van het andere paard dat exact hetzelfde doet als de mijne.

MIJN GOD!!! Onze verhalen zijn gewoon IDENTIEK hetzelfde.
Zij denkt dat het tussen de 2 oren zit. Beide paarden zijn even oud, komen van dezelfde eigenaar en zijn zadelmak gemaakt door dezelfde persoon.

Ze heeft, net als ik, heel wat vakjes afgevinkt om te kijken of het pijn is of niet.
Enkele voorbeelden: osteo, zadel nakijken, ijzertjes eronder, reading, foto's gemaakt van benen en rug, maagscopie,... noem maar op! Helemaal hetzelfde verhaal.

Nu staat haar paardje momenteel terug in training op de stal waar ze hem kocht (waar ook de mijne vandaan komt) en die doet het daar momenteel super goed! Hij is relaxter en pakt alles weer op zoals het hoort.
En ik gaf het hier eerder al aan. De moment dat ik daar 'les', is de mijne ook ietsje relaxter dan bij me thuis hier.

Ik ben er van overtuigd dat ik nog moet uitzoeken waarom de mijne zo vast zit in zijn rug en dat hij beter moet lopen!!!
Maar dat zuur gedrag.... lijkt me, na deze informatie, toch meer en meer tussen zijn oren te zitten...
Wat natuurlijk heel erg jammer is!


Ik wil in alle geval zeggen dat dit zeker niet het einde is van mijn zoektocht om hem 'beter' te maken. Zowel fysiek als mentaal.

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:47

Gelukkig, ben blij te horen dat je toch wilt gaan uitzoeken waarom de jouwe zo vast zit in zijn rug.

Misschien zijn ze beide op een bepaalde onaangename manier getraind waardoor ze pijn hebben gekregen en slechte associaties.

Misschien dat als je de rug laat behandelen dat het zure ook verdwijnt.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:54

S_GUN schreef:
Vandaag had ik afgesproken met de andere eigenaar, van het andere paard dat exact hetzelfde doet als de mijne.

MIJN GOD!!! Onze verhalen zijn gewoon IDENTIEK hetzelfde.
Zij denkt dat het tussen de 2 oren zit. Beide paarden zijn even oud, komen van dezelfde eigenaar en zijn zadelmak gemaakt door dezelfde persoon.

Ze heeft, net als ik, heel wat vakjes afgevinkt om te kijken of het pijn is of niet.
Enkele voorbeelden: osteo, zadel nakijken, ijzertjes eronder, reading, foto's gemaakt van benen en rug, maagscopie,... noem maar op! Helemaal hetzelfde verhaal.

Nu staat haar paardje momenteel terug in training op de stal waar ze hem kocht (waar ook de mijne vandaan komt) en die doet het daar momenteel super goed! Hij is relaxter en pakt alles weer op zoals het hoort.
En ik gaf het hier eerder al aan. De moment dat ik daar 'les', is de mijne ook ietsje relaxter dan bij me thuis hier.

Ik ben er van overtuigd dat ik nog moet uitzoeken waarom de mijne zo vast zit in zijn rug en dat hij beter moet lopen!!!
Maar dat zuur gedrag.... lijkt me, na deze informatie, toch meer en meer tussen zijn oren te zitten...
Wat natuurlijk heel erg jammer is!


Ik wil in alle geval zeggen dat dit zeker niet het einde is van mijn zoektocht om hem 'beter' te maken. Zowel fysiek als mentaal.



Sorry, maar ik geloof daar niet in. Heb ook een paard dat van alles mankeerde en bleef maar zuur. Inmiddels zijn we jaren en veel therapieën verder...maar door de laatste therapie (heb je daarover pb gedaan) eindelijk een lichamelijk welbevinden bereikt en zij is nu niet meer zuur! Ze blijft een sensibel paard en soms heb ik het idee dat angst voor pijn nog wel eens in een moment opduikt, maar ze krijgt steeds meer vertrouwen in haar lichaam. Een zuur paard mankeert in mijn ogen echt wel wat en natuurlijk kan je proberen door goede training of het lichaam kan verbeteren, maar pas alsjeblieft op met te denken 'het zit tussen de oren' en hij moet er doorheen...

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:03

Is het een idee om een recuptex (oid) deken te proberen?

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:32

YvonneV schreef:
Is het een idee om een recuptex (oid) deken te proberen?


Dan zou ik eerder een BEMER deken adviseren. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een recuptex deken een placebo effect levert. Als je een solarium op stal hebt, zou dat de spieren voor het rijden kunnen opwarmen en dus losser maken. Ook het infrarood werkt positief op de spieren.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 16:41

DorkyDweeb schreef:
YvonneV schreef:
Is het een idee om een recuptex (oid) deken te proberen?


Dan zou ik eerder een BEMER deken adviseren. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een recuptex deken een placebo effect levert. Als je een solarium op stal hebt, zou dat de spieren voor het rijden kunnen opwarmen en dus losser maken. Ook het infrarood werkt positief op de spieren.


Eum.... ik ben dit net gaan opzoeken: 2500 Euro... 8)7
Dat kan ik jammer genoeg niet betalen... sorry

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:13

S_GUN schreef:
DorkyDweeb schreef:


Dan zou ik eerder een BEMER deken adviseren. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een recuptex deken een placebo effect levert. Als je een solarium op stal hebt, zou dat de spieren voor het rijden kunnen opwarmen en dus losser maken. Ook het infrarood werkt positief op de spieren.



Deze dekens kan je huren :) In redelijk veel regio's zijn er plekken waar je deze een weekje kan huren, en bijvoorbeeld verdelen onder stalgenoten. Want je mag 'm in die week zo veel als je wilt gebruiken. Let wel op dat het aan te raden is om langzaam op te bouwen.

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:18

Ik zou hem toch echt gewoon fysiek laten losmaken, dat lijkt me stap 1.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:18

Ik ken iemand die in de Centropix (Bemer upgrade) dekens zit (rondom Tilburg). Dus als dat jouw regio is dan mag je zeker een pb sturen.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 17:27

[/quote]
Deze dekens kan je huren :) In redelijk veel regio's zijn er plekken waar je deze een weekje kan huren, en bijvoorbeeld verdelen onder stalgenoten. Want je mag 'm in die week zo veel als je wilt gebruiken. Let wel op dat het aan te raden is om langzaam op te bouwen.[/quote]


Aaaaah.... ok!
Thanks. Dat wist ik niet! :D :o

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 17:28

Elisa2 schreef:
Ik zou hem toch echt gewoon fysiek laten losmaken, dat lijkt me stap 1.


Ik heb de osteo ook nog eens een berichtje gedaan.
Die komt dan (ongeveer) zo binnen de 3 weken.