Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 02:01

Ik snap dat je daar onzeker van wordt. Je kunt het ze immers niet vragen. En er kunnen honderden dingen zijn wat de oorzaak is, van klein tot groot. Waar begin je dan met onderzoeken?
Wij hebben een paar jaar geleden een Welsh binnenste buiten gekeerd. Pony had ook onder het zadel allerlei klachten / vreemd gedrag. Geld er doorheen als water aan onderzoeken, week op de kliniek gestaan, zadel, ander voer, 2 maand rust, osteopaat, holistisch arts, PSSM test... Zelfs de dierenarts zei uiteindelijk dat het tussen d'r oren zat.
Rug en hals op de foto lijkt me niet verkeerd. Mocht er niets uit komen weet je in elk geval meteen dat daar alles goed is en komt er wel wat uit heb je een sleutel gevonden.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 08:11

Het zadel is nadien nog door 2 andere personen goed nagekeken en beide zeiden me dat dit zadel toch goed past op mijn paard.

Een ander zadel is al eens een aantal keer gebruikt en daar vertoont hij het gedrag ook mee.
Ook wanneer ik zonder zadel op hem zit geeft hij dezelfde signalen.

Nogmaals. Mijn paard loopt niet kreupel. Maar eerder stijf.
Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar verwacht wel van mij DA dat hij dit kan zien.

Ik heb een nieuw topic gemaakt omdat er ondertussen heel wat andere / nieuwe dingen zijn geprobeert en we dus al een aantal zaken kunnen uitsluiten.
Ga dus niet te veel zoeken op het vorige.

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:16

Opladen en naar de kliniek brengen. Die suggestie is al een aantal keer gegeven. En stijf is gewoon kreupel. Alles wat een dier in beweging laat zien wat afwijken van normaal is, is kreupel. Het zijn prooidieren die vooral niet willen laten zien dat er iets mis is. Neem de signalen serieus. In het beste geval kom je terug van de kliniek na een rits testen en blijkt het aan scheefheid van het dier te liggen en moet je het zoeken in andere instructie. Maar serieus, wij vragen zoveel van die beesten. Vijf keer per week trainen, niets mis mee. Maar een paard is niet gemaakt om op te zitten. En prima om er op te gaan, maar behandel hun lichaam dan ook als iets extreems kwetsbaars en waardevol. Want dat is het ook.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 08:29

Ik heb me gisteren gelijk een afspraak gemaakt!
We gaan 21/11 zijn rug (eventueel met hals) op foto zetten.
We starten hier nu even terug mee, daarna kijken we verder.

Ik doe écht mijn best om te luisteren naar mijn paard.

Wat ik nog niet dierft te vertellen (want velen geloven hier niet in)
Maar ik hem zelfs een afspraak gemaakt met Symone Ottevangers om eens te 'praten' met hem.
Helaas zit 2024 al volgeboekt bij haar.

BeFunny

Berichten: 10646
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:37

Stijfheid, zeker bij zo'n jong paard is vaak toch een teken van pijn. Stijfheid wordt ook nog wel eens gebruikt als term ipv kreupelheid.
Als je aan een filmpje al kunt zien dat een paard niet rad loopt en meerdere mensen zeggen dat. En ook de leeftijd van jou paard mee genomen dan zou ik echt door een andere arts laten kijken.

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:40

Oh sorry wellicht heb ik dat berichtje gemist. Hopelijk komt er wat uit waar je iets mee kunt TS!

BrankaZ

Berichten: 3894
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:41

Ik denk dat de ts er goed aan heeft gedaan om een afspraak bij een kliniek te maken. Wat ik zo lees doet ze er alles aan om haar paard goed te krijgen. Maar als ik lees dat het paard bij andere zadels ook reageert, is de rug heel goed laten onderzoeken het eerste dat in mij opkomt. Overigens is stijf niet zuiver en moet een oorzaak hebben. Zeker jonge paarden lopen niet zomaar stijf.

Jet

Berichten: 12031
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:25

Even een vraagje: Loopt hij voor stijf of achter of voor en achter? Soms hebben ze bijvoorbeeld last van beide voor- of achterbenen en lijkt het alsof ze stijf zijn, terwijl ze eigenlijk aan beide benen kreupel zijn.

Heel goed dat je het op een kliniek gaat laten bekijken, alleen zou ik denk ik voordat je foto's laat maken eerst een algeheel onderzoek inclusief kreupelheidsonderzoek laten doen daar. Goede dierenartsen zijn erop getraind om te zien waar stijfheid/kreupelheid vandaan komt en kunnen daardoor veel gerichter gaan onderzoeken.

Sterkte met alles, het is heel vervelend als je paard niet zo doet als hij deed.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 17:31

Jet schreef:
Even een vraagje: Loopt hij voor stijf of achter of voor en achter? Soms hebben ze bijvoorbeeld last van beide voor- of achterbenen en lijkt het alsof ze stijf zijn, terwijl ze eigenlijk aan beide benen kreupel zijn..


Hij loopt over het algemeen 'stijf' geen specifiek been of voor/achterkant
Vaak als hij een paar rondjes heeft gelopen (stap/draf/galop) lijkt het of de stijfheid er uit gaat en hij soepelder gaat lopen
Net een 'dieseltje' zeg maar die even wat opwarming nodig heeft
Laatst bijgewerkt door S_GUN op 09-11-23 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:34

Dat klinkt heel erg als rug en specifiek SI problemen. Ben erg benieuwd wat er uit de foto’s gaat komen. Wellicht nog een scan van SI gewricht?

Jet

Berichten: 12031
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:41

S_GUN schreef:
Jet schreef:
Even een vraagje: Loopt hij voor stijf of achter of voor en achter? Soms hebben ze bijvoorbeeld last van beide voor- of achterbenen en lijkt het alsof ze stijf zijn, terwijl ze eigenlijk aan beide benen kreupel zijn..


Hij loopt over het algemeen 'stijf' geen specifiek been of voor/achterkant
Vaak als hij een paar rondjes heeft gelopen (stap/srag/galop) lijkt het of de stijfheid er uit gaat en hij soepelder gaat lopen
Net een 'dieseltje' zeg maar die even wat opwarming nodig heeft


Vaak hebben "dieseltjes" wel wat last van artrose, ik zou dat toch wel willen uitsluiten als ik jou was.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 17:42

DiantaM schreef:
Dat klinkt heel erg als rug en specifiek SI problemen. Ben erg benieuwd wat er uit de foto’s gaat komen. Wellicht nog een scan van SI gewricht?


De DA waar ik al jaren ga, kan een scan nemen van de ruggenwervels/hals. Dus enkel kraakbeen.
Geen onderliggende 'zachtere' delen. Dat kan hij niet.
Daarvoor kan ik doorgewezen worden naar een andere kliniek. Dan zou er ook iets van vloeistof ingespoten moeten worden.

We gaan eerst deze foto's bekijken en zien dan verder.
Hij sprak me zelf ook over het SI gewricht aan, dus hij denkt zeker mee waarvan het zou komen!

Jet

Berichten: 12031
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:45

Ik ben heel benieuwd wat eruit komt! Hopelijk valt het allemaal mee en hebben jullie nog heel veel jaren plezier van elkaar!

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 17:57

Jet schreef:
Ik ben heel benieuwd wat eruit komt! Hopelijk valt het allemaal mee en hebben jullie nog heel veel jaren plezier van elkaar!


Ik hoop het uiteraard ook!
Ik denk toch dat die artrose moet meevallen mits zijn benen/hoeven al op foto zijn gezet en ze erg goed waren.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:54

Ik heb een paard gehad die 3 maanden na perfecte foto’s toch artrose ontwikkeling had. Het kan gebeuren, dus ik zou het niet uitsluiten.

Wellicht zou je hem tegen de stijfheid in ieder geval kunnen ondersteunen met Neutradex. Ik heb daar echt goede ervaringen mee.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:57

Ik gok op kissing spines en/of problemen met het si gewricht. PSSM2 zou ook zomaar eens kunnen. In plaats van te testen zou je een PSSM2 dieet kunnen overwegen. Als het aanslaat heb je mogelijks binnen een paar maanden een ander paard.
Moest dit mijn paard zijn, zou ik eerst de rug en hals op RX laten zetten. Als daar niks uitkomt MRI van de voorbenen, want ik heb ook de filmpjes even bekeken en hij loopt echt slecht vanvoor. Het is niet omdat het een quarter is dat hij niet behoorlijk hoort te lopen.
Verder zie ik dat het een Colonels Shining Gun is uit Gunnebee, dat is ook behoorlijk lijnteelt, wat niet echt bevorderlijk is voor de gezondheid...Gunner staat al niet bekend om zijn gezond beenwerk, en jij hebt dan ook nog Gunner op Gunner in jouw paardje.

Jet

Berichten: 12031
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:30

Artrose kan ook op andere plekken voorkomen dan in de onderbenen, dus dat die schoon waren zegt nog niet helemaal alles. Ik vind de opmerkingen van Sevke heel interessant, die zou ik zeker in mijn achterhoofd houden!

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:37

Ik heb ook je filmpjes in het vorige topic opgezocht en zie dat hij zijn rug erg vast houd in de galop.

De rug nakijken is dus een goed plan. Laat dan ook de facet gewrichten dieper in de rug bekijken en het SI, (dan zou die ook vaak overkruis moet gaan lopen en moeite hebben met de achterhand onderbrengen)
Rugpijn kan velen oorzaken hebben. Over belasting of zelfs erfelijk maar kan ook door een probleem uit de achterhand ontstaan (spat..knieen..) en het compenseren met het hele lijf. Problemen gaan vaak van achter naar voren komen. Reining paarden worden het zwaarst belast in hun achterhand ( stops tempowisselingen en spins) vandaar hun problemen het meest achter op spelen.

Hals problemen komen bij reining getrainde paarden mits goed getraind weinig voor omdat ze hun hals "langer" mogen dragen dan een dressuur paard die in een "krul" loopt waar dit dan wel vaker voor komt.

Laat je goed informeren

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:19

S_GUN schreef:
pol013 schreef:
en wat zeiden ze er van op de trainingsstal?


Die zeggen eerder dat het tussen zijn 2 oren zit en dat hij van mij profiteert.
Ik ben te 'soft' en moet hem iets strenger aanpakken.

Uiteraard niet slagen of zo :o
Maar kordaat aanpakken

Moet eerlijk toegeven dat 'kordaat' zijn soms wel helpt. Hij doet nog steeds zuur, maar hij loopt daarna wel.


Maar reageert je paard dan bij een andere ruiters ook daadwerkelijk minder 'zuur'? Want dat is per slot van rekening wat je wil.
Het kán zo zijn dat je lief wil zijn voor je paard maar daardoor juist onduidelijk en inconsequent bent en daar kan een paard best lelijk op gaan reageren.

Maar dan zou ik wel aardig zeker willen weten dat het ook echt flink beter* is bij een ander en dat er geen sprake is van pijn of ongemak.

*en beter is dan een blij paard wat zijn werk met plezier uitvoert.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:31

Kordaat aanpakken helpt alleen als ze klinisch helemaal goed zijn. Niet als ze stijf zijn e.d want dat is gewoon een teken aan de wand.

Ik zou de opmerkingen van Sevke en Popstra ook serieus nemen.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 09:38

21/11 nemen we foto's van de rug (eventueel) hals.
We beginnen daar mee en kijken zo verder.
De DA sprak zelf ook al over het SI gewricht dus hij denkt mee!

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:42

Heel goed, ik hoop dat je er achter gaat komen wat hem scheelt.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:00

Ik gooi het even over een andere boeg: zou hij wormen kunnen hebben en dan met name bloedworm? Mijn paard liet de laatste maanden steeds maar stijfheid zien, liep prima buiten en aan de longe in alle gangen, en in de bak in stap, en zodra ik in de bak wilde aandraven ging hij staken. Ik heb het dier al 10 jaar, en dat is niets voor hem. Ik heb de osteopaat gehad, nog iemand anders die met bindweesfel technieken werkt, de zadelpasser kwam langs en ik heb Bach bloesems gebruikt en niets hielp, zadel lag perfect en inmiddels na alle behandelingen was hij zo los als maar kon. En nog staakte hij. Ik heb inmiddels een workmkuur pramox gedaan ook al kwam er maar een lage telling uit via mestonderzoek, hij begint beter te lopen. Ik weet in elk geval nog 2 gevallen waar dit soort symptomen met bloedworm te maken hadden.

boyca
Berichten: 1082
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:27

Ik gooi het ook over een andere boeg, heb de filmpjes dus net ook gekeken en 1 filmpje heb ik direct weg geklikt vanwege het kraken van je zadel. Ik krijg daar een heel naar gevoel van in mijn hoofd, klinkt gek I know maar wordt daar echt beroerd van. Dus wie weet heeft jou paard dat ook tenzij het nu niet meer zo kraakt.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 14:27

Annemarievzr schreef:
Ik gooi het even over een andere boeg: zou hij wormen kunnen hebben en dan met name bloedworm? Mijn paard liet de laatste maanden steeds maar stijfheid zien, liep prima buiten en aan de longe in alle gangen, en in de bak in stap, en zodra ik in de bak wilde aandraven ging hij staken. Ik heb het dier al 10 jaar, en dat is niets voor hem. Ik heb de osteopaat gehad, nog iemand anders die met bindweesfel technieken werkt, de zadelpasser kwam langs en ik heb Bach bloesems gebruikt en niets hielp, zadel lag perfect en inmiddels na alle behandelingen was hij zo los als maar kon. En nog staakte hij. Ik heb inmiddels een workmkuur pramox gedaan ook al kwam er maar een lage telling uit via mestonderzoek, hij begint beter te lopen. Ik weet in elk geval nog 2 gevallen waar dit soort symptomen met bloedworm te maken hadden.


Heel fijn dat je reageert. Ik neem het zeker mee!!