Rare symptomen kreupelheid, wat zou het kunnen zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Rare symptomen kreupelheid, wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 10:00

Ruim 1,5 week geleden kwam de verzorgster terug van buitenrit. Mijn pony (kruising haflinger), liep in draf op het zachte niet goed. In stap en galop had ze niks gemerkt. Uiteraard nog even samen aan de hand gekeken en op het harde liep hij zo goed als zuiver, ook in draf. Je kon alleen een minieme onzuiverheid bij rechtsvoor zien. De verzorgster gaf aan dat het voelde alsof het uit zijn schouder kwam. Aangezien meneer vaker zulke dingen heeft en dat meestal door de osteopaat op te lossen is, heb ik haar een berichtje gestuurd. Zij kon gelukkig dinsdag al komen en heeft hem behandeld. Hij was wat stijf, maar er waren zeker geen problemen die zulke klachten zouden kunnen verklaren. Het gekke was wel, dat hij na de behandeling weer zo goed als goed liep. Ze dacht dat hij zich misschien ergens verstapt had, of met het natte weer een glijder had gemaakt in de paddock.
Een paar dagen stappen was het advies en dan kijken wat hij zou doen. Afgelopen zaterdag zijn we samen gaan kijken. Op het harde nog steeds heel licht onzuiver in draf, op het zachte ronduit slecht. In stap nog steeds niks te zien. Gezien een ervaring van iemand die zij kende, gaf een vriendin nog aan dat het wellicht in de hoef kon zitten. De hoefsmid zou sowieso 2 dagen later (afgelopen maandag dus) komen, dus ik heb hem gevraagd om de hoeven te testen op alles wat hij maar kon bedenken (hoefzoolkneuzing, zweer, enz.). Hij gaf aan dat er aan de voeten niets te zien is.
Uiteraard toen direct de dierenarts gebeld en vanmiddag mogen we naar de kliniek. Aangezien ik dit nog nooit eerder heb meegemaakt (gelukkig maar), vraag ik me af of er dingen zijn waar ik extra op moet letten of waar ik naar kan vragen bij de kliniek.

Wat het hele plaatje voor mij nog lastiger maakt, is dat meneer op de kreupelheid na, geen enkel teken van pijn vertoont. Normaal gesproken als er iets niet lekker zit (en ik dus weet dat de osteopaat moet komen), heb ik een heel andere pony. Hij geeft dan duidelijk aan dat iets niet kan en wordt steeds gestrester. Nu oogt hij compleet normaal, heel tevreden zelfs, alsof hij nergens last van heeft...

Herkent iemand deze symptomen? Of heeft iemand tips waar we extra naar zouden kunnen kijken?

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:07

Vertrouw op de kliniek. Vaak als je denkt dat het hoog zit, zit het laag. Kan een peesblessure zijn of een verrekt hoefbandje. Daar komen ze met uitverdoven wel achter.

snorkel1986

Berichten: 3030
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Rare symptomen kreupelheid, wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:55

Zo op je verhaal zeg ik pees.. maar hoeft natuurlijk niet dat zullen ze op de kliniek wel uitzoeken

nickyforever

Berichten: 442
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: bunnik of op stal volgens mijn man

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:33

heb je een filmpje?

Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 12:41

nickyforever schreef:
heb je een filmpje?


Jazeker, maar daar staat de verzorgster op, dus die wil ik niet zomaar openbaar zetten.

Ik hoop zó dat mijn gevoel ernaast zit. Ik heb namelijk een heel sterk gevoel dat dit het einde is voor hem |(

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:41

Suzanne F. schreef:
Vertrouw op de kliniek. Vaak als je denkt dat het hoog zit, zit het laag. Kan een peesblessure zijn of een verrekt hoefbandje. Daar komen ze met uitverdoven wel achter.


Eens om te vertrouwen op de kliniek. Zoals je het vertelt is het een duidelijke kreupelheid, waarvan ik verwacht dat de DA de oorzaak zonder al te veel toelichting wel gaat vinden. Goed dat je de keuze hebt gemaakt naar de kliniek te gaan. Niet wanhopen hoor voor je de uitslag hebt. Ik snap dat je je zorgen maakt, maar het kan zoveel zijn.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:01

Delaja schreef:
nickyforever schreef:
heb je een filmpje?


Jazeker, maar daar staat de verzorgster op, dus die wil ik niet zomaar openbaar zetten.

Ik hoop zó dat mijn gevoel ernaast zit. Ik heb namelijk een heel sterk gevoel dat dit het einde is voor hem |(


Blijf rustig, het hoeft niet meteen het einde te zijn als ze iets mankeren. Het kan ook echt heel erg meevallen en met een paar weken rust opgelost zijn.

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:14

Rustig aan hoor! heel veel komt goed, zelfs met alleen wat tijd :(:)

Hutcherson

Berichten: 7395
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:03

Normaal gesproken moet je een paard ongeveer een week niet belasten na osteo behandeling. Daarna mag je longeren met halster en pas na 2 weken er weer op en opbouwen in intensiteit. Vergis je niet hoelang het lichaam nodig heeft om weer in balans te komen. Doe je dit eerder dan heb je kans dat het effect weg is en je opnieuw kan beginnen.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:31

Hutcherson schreef:
Normaal gesproken moet je een paard ongeveer een week niet belasten na osteo behandeling. Daarna mag je longeren met halster en pas na 2 weken er weer op en opbouwen in intensiteit. Vergis je niet hoelang het lichaam nodig heeft om weer in balans te komen. Doe je dit eerder dan heb je kans dat het effect weg is en je opnieuw kan beginnen.


Ik heb nog nooit 2 weken niet mogen rijden nadat de osteopaat is geweest. :=

Elisa2

Berichten: 37445
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rare symptomen kreupelheid, wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:06

Het duurt wel een week voordat het lichaam weer de normale balans heeft..weet ik uit ervaring bij mezelf.

Het is wel apart dat ie een paar dagen na de osteo behandeling slechter loopt..kan ook zijn dat er iets losgemaakt is wat weer terug vast is gaan zitten. Kan ook zijn dat hij iets is gaan ontlasten en daarom vast is gaan zitten.

Knikt hij met zijn hoofd in beweging?

Ben benieuwd hoe het op de kliniek is gegaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:58

Hutcherson schreef:
Normaal gesproken moet je een paard ongeveer een week niet belasten na osteo behandeling. Daarna mag je longeren met halster en pas na 2 weken er weer op en opbouwen in intensiteit. Vergis je niet hoelang het lichaam nodig heeft om weer in balans te komen. Doe je dit eerder dan heb je kans dat het effect weg is en je opnieuw kan beginnen.
mijn osteo en fysio zeggen altijd 2 dagen. Daarna mag het weer

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:07

Art_Ificious schreef:
Hutcherson schreef:
Normaal gesproken moet je een paard ongeveer een week niet belasten na osteo behandeling. Daarna mag je longeren met halster en pas na 2 weken er weer op en opbouwen in intensiteit. Vergis je niet hoelang het lichaam nodig heeft om weer in balans te komen. Doe je dit eerder dan heb je kans dat het effect weg is en je opnieuw kan beginnen.
mijn osteo en fysio zeggen altijd 2 dagen. Daarna mag het weer


Ja hier ook meestal. Beetje afhankelijk wat er gedaan is, en krijg ook huiswerk mee. Eerste dagen erop meestal heel simpel aan het werk en de eerste dagen na behandeling wandelen.

Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 18:16

Kaitlyn schreef:
Hutcherson schreef:
Normaal gesproken moet je een paard ongeveer een week niet belasten na osteo behandeling. Daarna mag je longeren met halster en pas na 2 weken er weer op en opbouwen in intensiteit. Vergis je niet hoelang het lichaam nodig heeft om weer in balans te komen. Doe je dit eerder dan heb je kans dat het effect weg is en je opnieuw kan beginnen.


Ik heb nog nooit 2 weken niet mogen rijden nadat de osteopaat is geweest. :=


Ik heb een enkele keer ook wel twee keer niet mogen rijden. Maar ook vaak genoeg dat het één week was, of als er eigenlijk niet zoveel aan de hand was, een paar dagen zoals nu.

Een zo duidelijk mogelijke update: De rit naar de kliniek ging goed, meneer stond warempel in één keer in de trailer (we gaan eigenlijk nooit op stap, dus heel knap!). Daar aangekomen heeft hij zich bijzonder voorbeeldig gedragen.

Met alle klinische testen werd al snel duidelijk dat het linksvoor zat. Wat ook het gevoel van de verzorgster wel verklaart, want hij valt op rechts om links te ontlasten, wat onder het zadel voelt alsof het probleem rechts zit.

Vervolgens foto's van de hoef gemaakt. Die waren helemaal goed. Het onderste deel uitverdoofd: nog steeds kreupel. Daarna verder omhoog en eigenlijk alle foto's en echo's waren goed, tot en met het schouderblad. Gezien de felle reactie op een bepaalde buiging, gaat de dierenarts er nu vanuit dat het in de aanhechting van het schouderblad aan de kant van de ribben zit. Vegas moet nu in ieder geval tot de Kerst op rust en krijgt ontstekingsremmers en daarna kijken we verder. Als hij dan nog steeds kreupel loopt, kunnen we verder onderzoeken met radioactieve vloeistof, maar dan worden we doorgestuurd naar de Lingenhoeve. Toch nog wel spannend dus, maar nog geen doomscenario! *\o/*

Vegas heeft zich echt ongelofelijk goed gedragen ruim 2 uur lang. Ik ben zo trots op hem! Alleen op de terugweg hadden we even een kwartiertje nodig om hem weer in de trailer te krijgen :(:)

pien_2010

Berichten: 43544
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Rare symptomen kreupelheid, wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:31

Fijn. Voorzichtig positief dus en rust.

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rare symptomen kreupelheid, wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:40

Oké bijzonder. Dat hoor je niet veel. Misschien uitgegleden ofzo of rare beweging gemaakt.
Voorzichtig positief dus.

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:45

Dat is op zich helemaal geen slecht bericht. Je bent er niet altijd bij wat paarden met zichzelf aan het doen zijn :+ . Mss raar opgestaan of vastgelegen kan al eens een reden zijn. Mss zijn de rust en de ontstekingsremmers al voldoende voor je pony om op te knappen.
Ik zou volgende x als je naar de kliniek gaat voor controle - voordat je groen licht krijgt om weer te rijden - ook je zadel meenemen zodat de DA ook kan kijken of alles helemaal goed ligt.

Delaja

Berichten: 3555
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 18:52

@Suzanne: De dierenarts zei inderdaad ook dat dit voor hem een bijzondere casus was, maar daardoor des te interessanter :D

@Babootje: We gaan de eerste week van januari weer naar de kliniek. In januari komt normaal gesproken de zadelpasser ook altijd checken, dus dat valt dan mooi samen!

Hutcherson

Berichten: 7395
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:05

Kaitlyn schreef:
Hutcherson schreef:
Normaal gesproken moet je een paard ongeveer een week niet belasten na osteo behandeling. Daarna mag je longeren met halster en pas na 2 weken er weer op en opbouwen in intensiteit. Vergis je niet hoelang het lichaam nodig heeft om weer in balans te komen. Doe je dit eerder dan heb je kans dat het effect weg is en je opnieuw kan beginnen.


Ik heb nog nooit 2 weken niet mogen rijden nadat de osteopaat is geweest. :=

Bij op icreoopleiding leren studenten dat in de eerste alleen vrije beweging is toegestaan, tweede week vrije training oppakken en na 2e week rustig aan belasten. Dus ligt eraan waar je osteo gestudeerd heeft en hoe die deze regels verder heeft vormgegeven. Voor humaan geldt hetzelfde. Echter nooit haalbaar. Dus humaan meer terugkeer van klachten.

TS fijn dat er een potentiele verklaring is. Hopelijk werken de ontstekingsremmers en rust.