“Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

“Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 19:47

Mijn ruin is redelijk recent gecastreerd, zo’n 2-3 maand geleden, maar heeft voordien wel gedekt. Nu staat hij sinds zondag naast een merrie op de wei die al eerder veulens heeft gehad en normaal niet zo sociaal is naar andere paarden. Plots stonden ze zondag toch samen in mijn weide, dus de merrie is in onze wei terechtgekomen. Ik heb geen exacte datum van wanneer hij gecastreerd is, want dit is niet bij ons gebeurd dus dat moet ik even opzoeken. Nu vrezen de eigenaresse van de merrie en ik dat er mogelijk wel iets is gebeurd, en realiseren we ons dat er een kans is dat er een succesvolle dekking gebeurd kan zijn. Indien dit het geval is, vind ik het wel zo netjes om mee in te staan voor de kosten van de dierenarts, aangezien mijn paard dan ongewild de vader is en hun merrie ongewild drachtig is. Hoe groot zou deze kans zijn dat er een succesvolle bevruchting is gebeurd?
Ik laat een van deze dagen sowieso bloed trekken bij mijn ruin, ook om zijn testosterongehalte te controleren.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:19

Normaal is een hengst tot 6 weken na castratie nog vruchtbaar, dus als het idd 2-3 maand geleden is zou ik me niet teveel zorgen maken. Als je zeker wil zijn kan je met 18d de merrie laten scannen, en afhankelijk of je het veulen wil houden of niet de merrie hengstig spuiten.
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 08-11-23 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: “Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:20

Die 6 weken heb ik ook geleerd.

Zou wel opletten dat het niet vaker gebeurt maar dan voor de merrie.

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Re: “Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 20:25

Veulen zou sowieso niet gehouden worden in dat geval. Vandaag hebben ze zich voorbeeldig gedragen en enkel naast elkaar gelopen aan de draad. Ik heb ook niet zoveel schrik dat hij over de draad gaat, maar de merrie durft het dus blijkbaar wel. Moest het vaker gebeuren zetten we elektriciteit op de draad, want tot nu toe was dat niet nodig

imaudy
Berichten: 5074
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:29

Dierenarts zei tegen mij 6 weken.
Merrie moet ook maar net gengstig zijn geweest. Hoe reageert de ruin op de merrie? Gedraagt hij zoch dan meteen als hengst? Als dat niet zo is lijkt mij de kans redelijk nul dat hij het geprobeerd heeft.

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 20:45

imaudy schreef:
Dierenarts zei tegen mij 6 weken.
Merrie moet ook maar net gengstig zijn geweest. Hoe reageert de ruin op de merrie? Gedraagt hij zoch dan meteen als hengst? Als dat niet zo is lijkt mij de kans redelijk nul dat hij het geprobeerd heeft.


Ik lees inderdaad vooral 6 weken, maar heb al gehoord dat het 3-4 maanden kan zijn. Hij loopt er enthousiast heen als zij in de wei naast hem komt staan. Hij “showt” zijn nek heel duidelijk als zij er is en wilt al wel eens maaien met een van zijn voorbenen, maar tot nu toe is dat ook het enige dat ik echt heb gezien.

tengeltje11
Berichten: 7149
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: “Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:56

Normaal zal dit geen gevaar meer inhouden denk ik. Sowieso zal de hengst wel ‘gedekt’ hebben als ze dit toe liet, maar menig ruin die al jaren ruin is, doet dit ook. (Toevallig geen tinker?)

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Re: “Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 21:59

Geen tinker, wel een appaloosa! Ik heb zelf heel weinig ruinen weten dekken na al jaren ruin te zijn, maar weet ook dat het niet onmogelijk is.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:00

Normaal is 6 weken genoeg.

De ruin, ex hengst van mijn bekapper wist nog een veulen te produceren na 10 weken...!
Geheel een verrassing! Pas twee maanden voor de bevalling liet de merrie ook pas zien dat ze drachtig was.

Dierenarts heeft raar op zn neus gekeken.

imaudy
Berichten: 5074
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:21

evilginger schreef:
imaudy schreef:
Dierenarts zei tegen mij 6 weken.
Merrie moet ook maar net gengstig zijn geweest. Hoe reageert de ruin op de merrie? Gedraagt hij zoch dan meteen als hengst? Als dat niet zo is lijkt mij de kans redelijk nul dat hij het geprobeerd heeft.


Ik lees inderdaad vooral 6 weken, maar heb al gehoord dat het 3-4 maanden kan zijn. Hij loopt er enthousiast heen als zij in de wei naast hem komt staan. Hij “showt” zijn nek heel duidelijk als zij er is en wilt al wel eens maaien met een van zijn voorbenen, maar tot nu toe is dat ook het enige dat ik echt heb gezien.


Denk dat hij niet meer echt tot dekken komt. Anders had hij dat ook wel gedaan waar je bij stond. Mijn kleine ruin is na 5 weken castratie bij mijn grote ponymerrie gegaan. Geen veulen gekomen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70648
Geregistreerd: 24-05-08

Re: “Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 00:18

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 07:48

Als jullie je zorgen maken, waarom nu niet meteen stroom op de draden? Zonder stroom is het vragen om uitbreken als er nog wel te veel hormonen in het spel zijn, zowel van merrie als van ruin. Als er wat gebeurt ben je al te laat, want wie weet hoe lang ze dan al bij elkaar staan als iemand het ziet.

Je kan beter nu stroom erop zetten zodat ze er mee stoppen dan afwachten hoe vaak ze nog naar elkaar willen en gaan leren dat je over of door de draad heen kan. Je weet ook totaal niet of jouw ruin het niet toch gaat proberen, je hebt hem nog maar heel kort.

Trouwens niet alleen vanwege eventuele veulens, maar ook gewoon het dekken zonder resultaat.
Verder merrie laten scannen straks, dan weet je meteen of ze drachtig is. Ruin zijn hormonen testen zou ik het nut niet van inzien.

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 08:46

MyWishMax schreef:
Als jullie je zorgen maken, waarom nu niet meteen stroom op de draden? Zonder stroom is het vragen om uitbreken als er nog wel te veel hormonen in het spel zijn, zowel van merrie als van ruin. Als er wat gebeurt ben je al te laat, want wie weet hoe lang ze dan al bij elkaar staan als iemand het ziet.

Je kan beter nu stroom erop zetten zodat ze er mee stoppen dan afwachten hoe vaak ze nog naar elkaar willen en gaan leren dat je over of door de draad heen kan. Je weet ook totaal niet of jouw ruin het niet toch gaat proberen, je hebt hem nog maar heel kort.

Trouwens niet alleen vanwege eventuele veulens, maar ook gewoon het dekken zonder resultaat.
Verder merrie laten scannen straks, dan weet je meteen of ze drachtig is. Ruin zijn hormonen testen zou ik het nut niet van inzien.


We zijn er mee bezig met naar elektriciteitbakjes te zien voor aan de wei, dus die zal er wel komen op korte termijn.

Zondag hebben ze max een uur bij elkaar gestaan, maar dan kan er nog vanalles gebeuren. Gisteren is er niks gebeurd van pogingen, want ze zijn mooi in hun eigen wei gebleven. Voor de zekerheid gaan we dus inderdaad vrij snel stroom op de draden zetten

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:54

maar heb je gezien dan dat hij gedekt heeft?

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 08:57

ellepel schreef:
maar heb je gezien dan dat hij gedekt heeft?


We hebben het niet gezien, want ze staan zonder toezicht op de weide. Als er een nieuw paard in de weide naast hem staat, blijf ik er wel even bij om te zien hoe hij erop reageert.
Gisteren bleven ze continu bij elkaar in de buurt met de draad ertussen, maar verder niets

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:04

ik zou ze lekker bij elkaar laten,zit genoeg tijd tussen en als hij geen intentie heeft om er op te gaan dan zal dat wel goed blijven gaan :j

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 09:06

ellepel schreef:
ik zou ze lekker bij elkaar laten,zit genoeg tijd tussen en als hij geen intentie heeft om er op te gaan dan zal dat wel goed blijven gaan :j


Ze staan sowieso in 2 aparte weides die aan elkaar grenzen haha, maar dan weten de eigenaar van de merrie en ik dat we ons niet al te veel zorgen moeten maken over een eventueel toekomstig veulen. En als hij zich netjes gedraagt dat er ook geen extra schade is voor zowel de merrie als hem

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:31

Heb ook weleens gehad dat een nog niet zo lang gecastreerde ruin een merrie dekte..daar kwam niks uit.

Ik zou me niet zo druk maken, eventueel over 19 dagen een scan maken voor de zekerheid en die kosten zou je kunnen delen. Waarschijnlijk is er niks aan de hand.

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Re: “Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 18:17

Net besloten dat er zsm stroom op de draden komt. Gisteren hebben ze zich voorbeeldig gedragen, vandaag zat de merrie weer in zijn wei. Hier is een ander paard super opgefokt door geraakt omdat haar maatje (de merrie) te ver stond. Om de rust op de weides te bewaren, is dit toch de beste oplossing.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:40

die merrie zoekt gezelschap, alles bij elkaar is vast geen optie bij jullie :D

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 19:58

ellepel schreef:
die merrie zoekt gezelschap, alles bij elkaar is vast geen optie bij jullie :D


Voor 3 paarden is onze wei net iets te klein denk ik haha. Het is normaal echt geen sociale merrie, maar mijn ruin heeft toch iets teweeg gebracht :p

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: “Net” gecastreerde ruin in de wei met merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:05

het blijven toch kuddedieren he. ze zullen elkaar denk ik blijven opzoeken.

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 20:54

juval schreef:
het blijven toch kuddedieren he. ze zullen elkaar denk ik blijven opzoeken.


Waarschijnlijk wel, en zolang het aan de draad is, is het meer dan oké voor mij! Ik heb nu eenmaal een sociaal paard, maar snap ook dat het voor de eigenaar van de merrie vervelend is

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:13

Voor jouw ruin zal het ook fijner zijn als ze wel bij elkaar staan hoor. Juist jonge ruinen hebben het spelen vaak nodig om fijn in de omgang en dus ook rijden te blijven.

Als het te klein is voor 3 paarden samen is het toch ook te klein voor ze apart? :+ dan hebben ze nog minder ruimte per paard.

Maar dan is het zeker nodig on er stroom op te zetten, maar met die stroom zullen ze minder over de draad contact zoeken.

evilginger

Berichten: 211
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 10:18

MyWishMax schreef:
Voor jouw ruin zal het ook fijner zijn als ze wel bij elkaar staan hoor. Juist jonge ruinen hebben het spelen vaak nodig om fijn in de omgang en dus ook rijden te blijven.

Als het te klein is voor 3 paarden samen is het toch ook te klein voor ze apart? :+ dan hebben ze nog minder ruimte per paard.

Maar dan is het zeker nodig on er stroom op te zetten, maar met die stroom zullen ze minder over de draad contact zoeken.


Hij staat sowieso samen met een vriendje :) voor hun 2 is het perfect qua hoeveelheid gras en ruimte om hun beweging te krijgen. Als we de 2 weides samenvoegen is het zeker groot genoeg voor 3-4 paarden, maar wij huren de weides van iemand die hier absoluut niet akkoord mee zou gaan