Koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:20

Ik zou een koliek gevoelig paard niet zo maar olie gaan voeren .Daar zijn ook wat nadelen van bekend zoals je op internet al kan lezen.
Als je paard klachten blijft houden of als je anders wil voeren zou ik toch de veearts even bellen.
Na behandeling zou die snel op moeten knappen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:32

Ai dat was schrikken.
Ik schrok ook toen mijn paard na 2 weken dat ik hem had ineens helemaal verkrampt stond en vaak ging liggen, niet rollen wel liggen en zelfs even naar de buik stampen.
Ook echt een painface.

Hij bleek krampkoliek te hebben. Heeft dit 3x gehad over een jaar tijd. Daarna ben ik van wei verhuisd en heeft hij het ook niet meer gehad. Ik had toen geen hooi wat beschimmeld was. Maar bij de eerste krampkoliek dacht dierenarts aan wormen. Mest is gecontroleerd en er waren wormeitjes geteld maar eigenlijk niet overdreven veel.

2e keer had hij van planten gegeten die licht giftig waren. (stonden buiten bereik maar hij was tussen de stroomdraden door gekropen).

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:02

Onderschat de zandkuur ook niet. Mijn merrie krijgt koliek als ik de zandkuur voor haar te hoog doseer. Ze is gevoelig en heeft beduidend minder nodig dan vaak wordt geroepen. Als ik haar wel die 100 gram per 100 kg gewicht geef (600 gram dus) dan kan ik haar afvoeren. 100 gram per dag is hier de grens. En ze was schoon op de foto dus het is ook echt genoeg voor haar :)

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 12:07

pluisje88 schreef:
Onderschat de zandkuur ook niet. Mijn merrie krijgt koliek als ik de zandkuur voor haar te hoog doseer. Ze is gevoelig en heeft beduidend minder nodig dan vaak wordt geroepen. Als ik haar wel die 100 gram per 100 kg gewicht geef (600 gram dus) dan kan ik haar afvoeren. 100 gram per dag is hier de grens. En ze was schoon op de foto dus het is ook echt genoeg voor haar :)


Begreep van een stalgenoot ook dat omdat het gras nu nat is die zandkuur gewoon helemaal verkeerd kan zijn gevallen. Ik maak hem namelijk nooit nat maar gooi het gewoon droog door het eten.