Help me out! Bulten na enting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xGuus
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-11-23

Help me out! Bulten na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 11:35

Hallo guys!
Ik heb een vraagje. Mijn paard is maandag geënt voor influenza. Sinds dinsdag zit mijn paard onder de bulten. Ze hebben verschillende grootte. Hij is verder alert, eet en drinkt goed. Geen koorts. Nu is het donderdag en er zit geen verbetering in. Dierenarts gebeld en die zegt dat ik wel mag aankijken. Toch maak ik me een beetje zorgen. Wie herkent dit of heeft tips?
Paard heeft volledige rust gehad sinds enting.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:45

Vrees toch een alllergisch reactie

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Help me out! Bulten na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:17

Mijn paard zat een paar keer per jaar ook onder de bulten door een allergische reactie, het is nooit precies duidelijk geworden waarvoor. Een injectie met corticosteroïden hielp heel snel maar is ook niet heel gezond dus dat heb ik na de eerste keer niet meer gedaan. Zolang ze er geen pijn of jeuk aan hebben en niet echt ziek van zijn (koorts bijv) zou ik het inderdaad aankijken. Hier help lekker aan het werk zetten vaak wel goed, dan is alles goed doorbloed en worden afvalstoffen beter afgevoerd. Je zou je dierenarts kunnen vragen of je paard veilig aan het werk mag.

xGuus
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 17:45

Yessy schreef:
Mijn paard zat een paar keer per jaar ook onder de bulten door een allergische reactie, het is nooit precies duidelijk geworden waarvoor. Een injectie met corticosteroïden hielp heel snel maar is ook niet heel gezond dus dat heb ik na de eerste keer niet meer gedaan. Zolang ze er geen pijn of jeuk aan hebben en niet echt ziek van zijn (koorts bijv) zou ik het inderdaad aankijken. Hier help lekker aan het werk zetten vaak wel goed, dan is alles goed doorbloed en worden afvalstoffen beter afgevoerd. Je zou je dierenarts kunnen vragen of je paard veilig aan het werk mag.



Oke dankjewel voor je advies! Ik ga het gelijk vragen aan de dierenarts.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Help me out! Bulten na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:54

Als er verder niks is met je paard zou ik ook gewoon eventjes afwachten. Grote kans dat het morgen alweer weggetrokken is.
Zolang hij geen koorts heeft en verder zichzelf is zou ik me niet zo druk maken

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:33

Mijn merrie had afgelopen zomer ook zo'n reactie op de enting.
Heeft een dag of 7 geduurd voor de bulten weg trokken, ca 10 dagen voor ze echt weg waren.
Mijn ruin die het zelfde vaccin kreeg had nergens last van.
Mijn DA gaf aan dat de enting die ze gebruikt had vaker dat beeld gaven.
Vaker dan het merk wat ze prefereert, maar dat was niet of zeer slecht te verkrijgen.
Dus ook in de medicijnen voor dieren zijn blijkbaar tekorten en moeten artsen soms uitwijken.

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Help me out! Bulten na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:39

Als hij geen koorts heeft is er niks aan de hand. Gaat vanzelf weer weg.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:38

xGuus schreef:
Hallo guys!
Ik heb een vraagje. Mijn paard is maandag geënt voor influenza. Sinds dinsdag zit mijn paard onder de bulten. Ze hebben verschillende grootte. Hij is verder alert, eet en drinkt goed. Geen koorts. Nu is het donderdag en er zit geen verbetering in. Dierenarts gebeld en die zegt dat ik wel mag aankijken. Toch maak ik me een beetje zorgen. Wie herkent dit of heeft tips?
Paard heeft volledige rust gehad sinds enting.


Klinkt als een allergische reactie, vaak reageren ze dan op de hulpstof van de enting.

De DA kan de volgende keer enten met een andere hulpstof en hier een aantekening van maken in het paspoort.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Help me out! Bulten na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:40

Tja, je injecteert je dier letterlijk met gif, dus niet heel vreemd dat het lichaam daar een reactie op geeft.
Ik denk dat je nog van geluk mag spreken als het enkel bij bulten blijft :=

xGuus
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Help me out! Bulten na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 10:52

Oke thanks allemaal!
De bulten zijn helaas nog aanwezig, ze zijn wel iets minder aan het worden gelukkig!

DanielleDV
Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-23

Re: Help me out! Bulten na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:10

Fijn dat de bulten al iets minder aan het worden zijn! Gewoon nog even in de gaten houden, maar ik denk dat ze wel verder weg zullen trekken. Bij het ene paard duurt dit wat langer dan bij de ander. Goed gehandeld in ieder geval!