Ervaringen met Regumate

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 19:13

Hoi allen, mijn merrie vertoont steeds vaker extreem gedrag, vooral als de andere merries hengstig zijn. Merrie is volledig op de foto gezet en staat de hele dag buiten met hooi.

Ze is opgevoeld en gescand en alles ziet er goed uit. Nu raadde de da Regumate aan om te proberen en ben ik heel benieuwd naar recente positieve en negatieve ervaringen, want ik kan er maar weinig vinden, dus ik hoor heel graag van jullie. Ik ben ook erg benieuwd of er bijwerkingen zijn :)

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:49

Ik heb eerder wel een merrie gereden die echt niet fijn in haar vel zat als ze hengstig was. Die hebben we toen op regumate gezet en dat maakte echt een groot verschil; was eigenlijk wel weg toen en kon er weer fijn mee aan de slag. :) Ik heb er geen bijwerkingen van gemerkt toen.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:55

Onze merrie heeft het bijna 15 jaar gehad. Die had zoveel last van haar lijf dat als je er alleen al naar wees dat ze heel boos werd. Poetsen ging niet, zo gevoelig. Met Regumate een wereld van verschil. Poetsen is nooit haar hobby geworden, maar kon wel gewoon. Ook was ze op stal en in de omgang een stuk liever. Nu ze de 20 gepasseerd is hebben we de Regumate afgebouwd en is ze nu zonder. Wat gelukkig goed gaat. Bijwerkingen heeft ze nooit gehad.

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:57

Hier ook goede ervaring met regumate. Mijn merrie werd het hele jaar rond elke 3 weken hengstig. En dan werd ze van lief en relaxt naar gespannen en onvoorspelbaar. We gaan nu weer eens proberen te minderen om te kijken hoe het gaat. Maar als het weer extreem wordt gaan we het weer geven. Ik snap dat hengstigheid bij een merrie hoort maar ze zat zichzelf echt in de weg.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 00:09

Ja precies, het is gewoon niet leuk meer dat gedrag, ook voor haar niet. Geven/gaven jullie het doorlopend of ook met een stopweek oid?

En merkten jullie iets van gewichtstoename? Daar ben ik een beetje bang voor, omdat ze al te dik is.

josewoos

Berichten: 4813
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:20

Hier ook een merrie die er doorlopend op staat. Gelukkig kan ik haar met minimale hoeveelheid ondersteunen (10ml per dag), want het enige nadeel van dit spul is dat het heel duur is -O-

Heb het ook wel eens met minder geprobeerd of zelfs een week of maand zonder, maar dan komen de klachten weer. Deze bestaan uit heel gespannen lijf (vooral rond lendenen) En niet te genieten, boos op alles en iedereen.

Ik had van alles geprobeerd aan supplementen wat je in de winkel kan kopen, maar zonder gewenst resultaat. Toen heb ik haar ook laten onderzoeken en daar kwam niks uit en zo zijn we op aanraden van de da op regumate gegaan. Dat is het enige wat haar helpt

Overigens verder echt geen bijwerkingen, dus ook geen gewicht toename of zo

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:51

Doorlopend gegeven, geen gewichtstoename door regumate.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 01:11

Mijn merrie heeft het een paar maanden gekregen aan het begin van de dracht. Wel de regumate pig. Zelfde spul maar goedkoper.
Is wel even denken…21 jaar geleden :D . Mooi veulentje uit gekomen!

Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:23

Ik gaf mijn merrie ook regumate. Ze had helemaal geen last meer van hengstigheid.
Ik gaf het het hele jaar door. Nadeel vind ik dat ze het iedere dag moest hebben. Als ik een keer niet naar stal ging regelde ik dat iemand anders het gaf.
Afgelopen zomer stond ze 24 u buiten en dan is dat regelen lastiger en ben ik gestopt.
De dierenarts adviseerde een knikker in de baarmoeder te doen en zo dracht na te bootsen. Het hielp even en nu is ze gewoon weer hengstig.
Ik denk er over na om haar weer regumate te geven. Afhankelijkheid van anderen en de prijs doen mij nog twijfelen.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:41

Ik heb geen ervaring met het geven aan merries, maar je moet voor je eigen gezondheid wel echt voorzichtig zijn met regumate. Denk aan geven met goede plastic handschoentjes aan e.d.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:51

Niet recent maar wat langer geleden. Mijn merrie was ontzettend hengstig telkens, zelf geen last van maar ze was ontzettend opdringerig waardoor ze telkens besprongen werd. Ze is atactisch dus ik vond dat niet zo'n strak plan. Één jaar op de regulatie gezet en daarna was ze weer "gewoon" hengstig zonder vreselijk zich op te dringen en werd niet meer besprongen. Geen bijwerkingen gemerkt en gedrag bleef het zelfde.

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:51

Ik heb zelf een merrie gedurende haar hele dracht op de regumate gehad. De kans op verwerpen/vroeggeboorte werd daardoor verkleind en we hebben nu inderdaad een mooi merrieveulentje van haar.

Wij hebben eerst de equine versie gegeven en daarna de pig versie. De pig heeft dezelfde werkzame stof maar is geconcentreerder dus hoef je minder van te geven en vond de merrie ook lekkerder. De pig is per liter ook nog goedkoper, alleen mag een dierenarts die niet zomaar voorschrijven als er ook een paardenvariant is.

Let wel op dat je altijd handschoenen draagt en het niet op je huid krijgt. Het zijn hormonen die anders ook jouw hormoonhuishouding in de war kunnen gooien.

Op marktplaats staat een advertentie van de regumate pig voor € 125,- voor 1 liter

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ig-1-liter

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:59

Mijn merrie heb ik in het wedstrijd seizoen ook op de regumate staan omdat ze anders wat lastig te rijden is en dat gaat dan goed.
Ik merkte wel pas na een week 2..3 dat ze stabiel bleef.
Ik geef dan 11 ml per dag. De Equine versie uiteraard

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 10:58

Bedankt allemaal. Ik ben vandaag begonnen met 10ml.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:07

Hier in totaal +/- 3 jaar gegeven. Merrie was ook echt ellendig zonder en dit elke 2-3 weken:
- wijdbeens naar de weide slenteren en voor elk ander paard plasjes maken
- op stal zonder reden piepen en achteruitslaan
- plakkerig bij het borstelen, maar o-wee als je haar opzij wilde zetten, dan sloeg ze er gewoon op los
- tijdens het rijden gillen, en al plassend naar het been slaan

Met regumate veel meer ontspanning en makkelijker te rijden en ook in omgang stabieler. Helaas brak zij ondanks laten scannen en op het juiste moment starten en nooit meer dan een uur verschil op tijdstip van toediening brak ze er telkens na een maand of 3-4 door. Ze kreeg dan wel niet zo'n felle hengstigheid, maar gezien ze dan wel "bevroren" zat in een fout punt van de cyclus stopte ik in de winter toch maar. De hengstigheid die daarop volgde was altijd hel. Als je van A naar B moest, zou je ze bijna op je rug willen nemen, zo lui, vervelend en erg grumpy.

Laatste 2 jaar gaf ik wel de altrenogest van Virbac, dat scheelde toch ook wel in prijs.
Deze zomer heb ik na extra testen om te kijken of ze in aanmerking kwam voor sterilisatie toch chemische castratie geprobeerd, maar tevergeefs. Ze werd er angstig/schrikkerig van en is nog steeds hengstig geworden. Wel wat ik onder "normaal" beschouw (beetje plakkerig aan het been bij rijden en bij borstelen of afspoelen staart wat tillen) maar toch. Ik vind de risico's van de inspuitingen het niet waard, wanneer het niet het gewenste effect heeft.
Dus waarschijnlijk start ik in februari/maart terug hormoontherapie.

Nadeel is dus wel:
- de prijs
- dagelijkse toediening en bij pech ook redelijk tijdsgebonden
- "schadelijk" voor jezelf, zeker als vrouw (met kinderwens)
- indien wedstrijden, attest van DA nodig

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 11:13

Ah oké dat is minder. Wat is hormoontherapie?

En nog een vraag voor de anderen, gaven jullie het ook altijd op hetzelfde tijdstip?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:39

Regumate of wit product ;)

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:20

josewoos schreef:
Hier ook een merrie die er doorlopend op staat. Gelukkig kan ik haar met minimale hoeveelheid ondersteunen (10ml per dag), want het enige nadeel van dit spul is dat het heel duur is -O-

Heb het ook wel eens met minder geprobeerd of zelfs een week of maand zonder, maar dan komen de klachten weer. Deze bestaan uit heel gespannen lijf (vooral rond lendenen) En niet te genieten, boos op alles en iedereen.

Ik had van alles geprobeerd aan supplementen wat je in de winkel kan kopen, maar zonder gewenst resultaat. Toen heb ik haar ook laten onderzoeken en daar kwam niks uit en zo zijn we op aanraden van de da op regumate gegaan. Dat is het enige wat haar helpt

Overigens verder echt geen bijwerkingen, dus ook geen gewicht toename of zo


Er is ook een 'varkensvariant'; zelfde stof, andere concentratie, veel goedkoper..

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:21

petitparis schreef:
Hier in totaal +/- 3 jaar gegeven. Merrie was ook echt ellendig zonder en dit elke 2-3 weken:
- wijdbeens naar de weide slenteren en voor elk ander paard plasjes maken
- op stal zonder reden piepen en achteruitslaan
- plakkerig bij het borstelen, maar o-wee als je haar opzij wilde zetten, dan sloeg ze er gewoon op los
- tijdens het rijden gillen, en al plassend naar het been slaan

Met regumate veel meer ontspanning en makkelijker te rijden en ook in omgang stabieler. Helaas brak zij ondanks laten scannen en op het juiste moment starten en nooit meer dan een uur verschil op tijdstip van toediening brak ze er telkens na een maand of 3-4 door. Ze kreeg dan wel niet zo'n felle hengstigheid, maar gezien ze dan wel "bevroren" zat in een fout punt van de cyclus stopte ik in de winter toch maar. De hengstigheid die daarop volgde was altijd hel. Als je van A naar B moest, zou je ze bijna op je rug willen nemen, zo lui, vervelend en erg grumpy.

Laatste 2 jaar gaf ik wel de altrenogest van Virbac, dat scheelde toch ook wel in prijs.
Deze zomer heb ik na extra testen om te kijken of ze in aanmerking kwam voor sterilisatie toch chemische castratie geprobeerd, maar tevergeefs. Ze werd er angstig/schrikkerig van en is nog steeds hengstig geworden. Wel wat ik onder "normaal" beschouw (beetje plakkerig aan het been bij rijden en bij borstelen of afspoelen staart wat tillen) maar toch. Ik vind de risico's van de inspuitingen het niet waard, wanneer het niet het gewenste effect heeft.
Dus waarschijnlijk start ik in februari/maart terug hormoontherapie.

Nadeel is dus wel:
- de prijs
- dagelijkse toediening en bij pech ook redelijk tijdsgebonden
- "schadelijk" voor jezelf, zeker als vrouw (met kinderwens)
- indien wedstrijden, attest van DA nodig


Regumate is tegenwoordig gewoon toegestaan op wedstrijden.

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:23

MRIIIS schreef:
Hoi allen, mijn merrie vertoont steeds vaker extreem gedrag, vooral als de andere merries hengstig zijn. Merrie is volledig op de foto gezet en staat de hele dag buiten met hooi.

Ze is opgevoeld en gescand en alles ziet er goed uit. Nu raadde de da Regumate aan om te proberen en ben ik heel benieuwd naar recente positieve en negatieve ervaringen, want ik kan er maar weinig vinden, dus ik hoor heel graag van jullie. Ik ben ook erg benieuwd of er bijwerkingen zijn :)


Mijn 4-jarige deed echt rare dingen elke 3 weken en héél gespannen en schrikachtig. Na een paar weken regumate héél ander paard. Of eigenlijk zoals ze is als ze niet hengstig is. Kan nu zelfs in de storm rijden. Ik geef 6ml per dag.

Bijwerkingen: volgens mij weinig officieel geregistreerd maar kan me niet voorstellen dat ze er niet zijn. De mijne begon te schuren, maar kan ook toeval zijn. Verder merk ik niets. Ze lijkt nog wel een soort van 'schijnhengstig'. Beetje onduidelijk nog, misschien omdat ze er nog maar kort op staat.

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:27

mavantos schreef:
Ik heb geen ervaring met het geven aan merries, maar je moet voor je eigen gezondheid wel echt voorzichtig zijn met regumate. Denk aan geven met goede plastic handschoentjes aan e.d.


Beter heel goed je handen wassen. Als de handschoentjes toch iets doorlaten kun je juist meer opnemen doordat het opgesloten zit. (En je er vanuit gaat dat je niks op je huid krijgt en misschien je handen niet gelijk wast)

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 22:42

Ja, precies. Gaf jij het elke dag op hetzelfde tijdstip? Mij lukt dat eigenlijk niet, vandaar mijn vraag.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:34

Hier ook een merrie aan de regumate, ik zet het klaar in bakjes voor de stal eigenaresse. Met handje voer en ander supplement, ze weet wat er in zit en raakt de inhoud uiteraard niet aan dus ik geef het wel rond dezelfde tijd.
Ze was echt extreem hengstig, stond alleen maar met de achterbenen wijd maar nu gaat dat top.
Van de zomer paar weken gestopt omdat het rijden op een laag pitje stond. Werd ze gewoon weer hengstig en na verloop van tijd weer opgestart met rijden en regumate. Was geen probleem.
Ze heeft ook wat aanleg om dik te worden maar is eerder afgevallen dat aangekomen, de training is constanter omdat ik haar nu kan doorrijden in de week dat ze normaal hengstig staat.