Maagscopie paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 22:42

Hoi hoi,

Mijn paard heeft sinds twee maand maag klachten. O.a veel gapen, singel nijt, niet fijn vinden als je rondom haar maag zit.
Ze heeft hiervoor sinds 2 maand geleden supplementen, maar helaas geen verbetering.
Vandaag de dierenarts laten komen en zij denkt dat de beste optie toch echt een maagscopie is.
Ik heb alles voor mijn paard over hoeveel het ook maar kost, maar ik zat zo in mijn hoofd met het maken van een scopie.

Ik las dat ze van 16 uur zonder eten moesten staan. Ik ben zo bang dat ik dan andere dingen oproep zoals koliek.
Nu heb ik vandaag contact op genomen met de kliniek en zij hebben mij gerust gesteld dat het eigenlijk bijna nooit voor komt dat een paard iets over houd aan een scopie.
Nu plan ik morgen een afspraak in dat ze een nachtje op de kliniek staat met de andere dag een scopie.

Nu ben ik heel benieuwd zijn er mensen die ooit een scopie hebben laten maken. Hoe was jullie ervaringen en hoe was het paard eronder. Ik kon er namelijk weinig over vinden op internet.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:54

Het vasten is wel heftig voor een paard. En ze mogen ook niet drinken een poos. Bij mijn paard is het wel mis gegaan met de scopie ( in utrecht). Daar mislukte de scopie tot drie keer toe omdat er een ‘bal’ voer vastzat en ze daar met de scope niet door konden. Uiteindelijk is hij in shock geraakt en moest hij ingeslapen worden.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:59

Het komt zelden voor dat paarden er iets aan over houden. Dat is meestal puur domme pech. Na bijvoorbeeld een koliekoperatie mogen ze soms dagenlang niet eten en dat gaat ook gewoon goed.

Hier ook scopie gehad en paard was er prima onder. Het is ook de enige manier om zweren en de ernst daarvan vast te kunnen stellen.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 16-11-23 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:00

De mijne heeft 2 keer een scopie gehad, ‘diagnose’ en controlescopie. Hij heeft toen ook beide keren een nachtje op de kliniek gestaan en is er helemaal goed uitgekomen. Zijn zweren waren op de 2e scopie super mooi genezen :j
Op de kliniek houden ze hem natuurlijk ook gewoon goed in de gaten, dus ik zou niet per se bang zijn voor andere problemen die dan ontstaan. Het kan, maar het gaat veel vaker goed dan fout.
Ik raad het aan, omdat een scopie de enige manier is om gericht te kunnen gaan behandelen als er maagzweren zijn. Er zijn best wat dierenartsen die liever niet scopen en dan gewoon een maandje medicatie geven; ‘kijk maar of hij het beter gaat doen’, maar imo is dat niet de juiste aanpak. Je weet dan niet wat je behandelt, de medicatie is erg duur en ik kan me niet voorstellen dat het goed is om een dier eigenlijk op enkel vermoeden zulke (toch relatief zware) medicatie te geven
Veel succes!

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:01

Hier ook een scopie gedaan en is perfect verlopen. We kregen ook een heleboel foto's en filmpjes van de maag mee.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:06

Het is niet leuk, maar ook wij hebben 3x een maagscopie bij ons paard laten doen.
Hij was op de kliniek rustiger dan bij ons op stal bij het vasten.
En heeft daar niets aan overgehouden.
Als je paard maagzweren heeft, dan kan ik je na de reguliere medicijnen echt Mastic Horse treatment aanraden. Dit houdt ons paard gezond, samen met onbeperkt hooi, geen bix, suikers zijn echt slecht. Bietenpulp is ook goed om te geven.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:07

Is je paard blind ontwormd met een kuur tegen horzellarven? Mijn paard bleek geen maagzweer te hebben maar vol te zitten met horzellarven. Volgens de da kon dit niet maar het was toch echt zo.
Ze reageerde heel heftig op aanraken van haar buik, gillen en slaan. Dit deed ze uiteindelijk zelfs als je er naar wees..
Ik zou hier eerst naar kijken, dat scheelt veel geld..

Scopie trouwens geen problemen mee gehad.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 23:08

Fijn om jullie reacties zo te lezen.
Ik wil ook het beste voor haar dus de scopie gaat ook zeker door, maar een klein beetje spannend vind ik het wel. Ze staat inderdaad op de kliniek dus ik vertrouw op de dierenartsen daar en ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen.
Morgen nog even aan de telefoon vragen of ik bij de scopie mag zijn als dat mogelijk is.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 23:09

beline1 schreef:
Het is niet leuk, maar ook wij hebben 3x een maagscopie bij ons paard laten doen.
Hij was op de kliniek rustiger dan bij ons op stal bij het vasten.
En heeft daar niets aan overgehouden.
Als je paard maagzweren heeft, dan kan ik je na de reguliere medicijnen echt Mastic Horse treatment aanraden. Dit houdt ons paard gezond, samen met onbeperkt hooi, geen bix, suikers zijn echt slecht. Bietenpulp is ook goed om te geven.


Bedankt voor je berichtje. Ik geef haar nu ook al Mastic horse. Helaas nu nog geen effect maargoed dat is ook logisch mocht ze maagzweren hebben, maar ik ga het zeker nog een kans geven na de behandeling mocht dit er daadwerkelijk uitkomen.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 23:10

annibel schreef:
Is je paard blind ontwormd met een kuur tegen horzellarven? Mijn paard bleek geen maagzweer te hebben maar vol te zitten met horzellarven. Volgens de da kon dit niet maar het was toch echt zo.
Ze reageerde heel heftig op aanraken van haar buik, gillen en slaan. Dit deed ze uiteindelijk zelfs als je er naar wees..
Ik zou hier eerst naar kijken, dat scheelt veel geld..

Scopie trouwens geen problemen mee gehad.


Ik heb daar inderdaad aan gedacht. Normaal ontworm ik haar pas rond dec/Jan met de blauwe equest, maar ik heb dit naarvoren gehaald. Bewust voor de horzellarve uit te sluiten inderdaad. Ze was hier helemaal schoon van dus ik denk dat dit het niet is geweest. :)
Overigens goede tip van je!

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:14

Ellis_h schreef:
Ik heb daar inderdaad aan gedacht. Normaal ontworm ik haar pas rond dec/Jan met de blauwe equest, maar ik heb dit naarvoren gehaald. Bewust voor de horzellarve uit te sluiten inderdaad. Ze was hier helemaal schoon van dus ik denk dat dit het niet is geweest. :)
Overigens goede tip van je!


Goed dat je daaraan hebt gedacht, ‘jammer’ dat ze schoon was.
Succes met de scopie morgen!

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 23:28

annibel schreef:
Ellis_h schreef:
Ik heb daar inderdaad aan gedacht. Normaal ontworm ik haar pas rond dec/Jan met de blauwe equest, maar ik heb dit naarvoren gehaald. Bewust voor de horzellarve uit te sluiten inderdaad. Ze was hier helemaal schoon van dus ik denk dat dit het niet is geweest. :)
Overigens goede tip van je!


Goed dat je daaraan hebt gedacht, ‘jammer’ dat ze schoon was.
Succes met de scopie morgen!


Ja eigenlijk wel. Ik had gehoopt dat er larve uit waren gekomen. Maargoed dat is uitgesloten.
Nu weer verder kijken naar het volgende.
Dankjewel :)

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:24

Mijn merrie vond het vasten helemaal niks, die werd pissig :') maar ze heeft er niks aan overgehouden. Ik kon het vasten thuis doen, maar vaak kan het ook op de kliniek en houden ze je paard goed in de gaten. Mijne kreeg wel een bloedneus door de slang, maar dat gaat vanzelf weer over. Gebeurt vaker zei de dierenarts

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:33

Hoe kom je erbij dat het maagproblemen zijn? Puur singelnijd, gapen en niet fijn vinden als je bij de singelplek komt?

Want daar zit voornamelijk de lever, de maag zit in het midden van de romp en is in vergelijking vrij klein. Vaak worden dit soort symptomen foutief gekoppeld aan maagproblemen.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:14

Die van mij was er rustig onder. Bij de scopie zagen ze na het vasten nog voer in zijn lijf, dus moest hij daarna nog een keer om goed te kijken. Dat vond ik wel sneu, weer die slang in zijn neus, maar goed het moest, anders wisten we niet wat het kon zijn!

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:06

annibel schreef:
Is je paard blind ontwormd met een kuur tegen horzellarven? Mijn paard bleek geen maagzweer te hebben maar vol te zitten met horzellarven. Volgens de da kon dit niet maar het was toch echt zo.
Ze reageerde heel heftig op aanraken van haar buik, gillen en slaan. Dit deed ze uiteindelijk zelfs als je er naar wees..
Ik zou hier eerst naar kijken, dat scheelt veel geld..

Scopie trouwens geen problemen mee gehad.

Mag ik vragen hoe jullie er achter gekomen zijn dat er horzel larven in de maag zaten?

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:25

Popstra schreef:
Mag ik vragen hoe jullie er achter gekomen zijn dat er horzel larven in de maag zaten?


De da wilde me geen wormenkuur geven want mest was schoon na het mestonderzoek. Toch via een andere weg aan een kuur gekomen en na de kuur zat de mest mega vol met horzellarven. Daarna heeft ze geen last meer gehad.

Horzellarven kunnen trouwens ook op een scopie te zien zijn. We hebben bij een ander paard een scopie laten doen omdat ze ook heftig reageerde op aanraking buik en aansingelen. We hadden haar toen net gekocht. Echter zei de da dat hij nog nooit zo’n mooie maag heeft gezien, dus er was niks aan de hand.
Bij haar kwam het door te hard aansingelen bij de vorige eigenaar vermoeden we. Want na een maand op de wei en heel rustig oefenen met gaatje voor gaatje aansingelen hebben we nooit meer problemen met haar gehad :)

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:16

Oh gatverdamme zeg..

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 10:03

Ze hebben vanochtend de scopie uitgevoerd. Hij is helaas mislukt. Ze heeft gister vanaf 3 uur in de kliniek gevast, maar er zat vanochtend nog te veel voer in haar maag.
Nu moet ze vanmiddag om 3 uur overnieuw voor een scopie om te bekijken of ze dan meer kunnen zien.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:13

Jeetje balen zeg!

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 10:17

Jaa inderdaad.. ontzettend balen.
Dus hopelijk verloopt het vanmiddag goed. Ik mag haar sowieso om half 5 ophalen, want langer vasten kan niet. Dus nog even afwachten.. arm dier

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:20

Balen zeg!

Even ter geruststelling over het vasten. Mijn paard heeft geen scopie gehad, maar wel een operatie. Daarvoor moest ze nog veel langer vasten en na de operatie ook heel langzaam voer opbouwen. Zij moest 48 uur vasten vóór de operatie en daarna dus nog enkele uren niet mogen eten. Ik denk dat ze pas na 52 uur oid voor het eerst een heel klein beetje kreeg.

Zij heeft er niks aan over gehouden, wel begeleid met medicatie tegen maagzweren vanuit de kliniek alsnog, omdat het natuurlijk echt lang is plus stressvol zo'n operatie en boxrust. (Moest namelijk ook nog 1 tot 2 weken blijven daarna en dus niet de box uit)

Hopelijk lukt het vanmiddag wel!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:44

Wat balen dat de scopie niet gelukt is vanochtend.

Hier ook een positieve ervaring met een maagscopie. Is alweer dik 9 jaar geleden, maar alles ging prima en geen complicaties gehad. Mijn paard is toen in Utrecht geweest.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 11:08

MyWishMax schreef:
Balen zeg!

Even ter geruststelling over het vasten. Mijn paard heeft geen scopie gehad, maar wel een operatie. Daarvoor moest ze nog veel langer vasten en na de operatie ook heel langzaam voer opbouwen. Zij moest 48 uur vasten vóór de operatie en daarna dus nog enkele uren niet mogen eten. Ik denk dat ze pas na 52 uur oid voor het eerst een heel klein beetje kreeg.

Zij heeft er niks aan over gehouden, wel begeleid met medicatie tegen maagzweren vanuit de kliniek alsnog, omdat het natuurlijk echt lang is plus stressvol zo'n operatie en boxrust. (Moest namelijk ook nog 1 tot 2 weken blijven daarna en dus niet de box uit)

Hopelijk lukt het vanmiddag wel!



Oh jeeetje dat is ook heftig zeg. gelukkig dat zei er niks aan over heeft gehouden.
Ik hoop ook dat het vanmiddag goed gaat! :)

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:10

Wat zielig he! Mijn paard heeft ook 3x een scopie gehad op de kliniek. Toen er op haar bordje voor de stal stond 'vanaf x uur vasten voer en vanaf x uur vasten water' brak mijn hart. Maar verder heeft ze er niks aan over gehouden. Wij kwamen er via de scopie achter dat ze maagzweren en horzellarven had. Hoe zielig dan ook, toch blij dat het niets voor niets geweest is.
Ik hoop dat de scopie bij je paard vanmiddag wel goed gaat!