Maagscopie paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 11:14

Chinas schreef:
Wat zielig he! Mijn paard heeft ook 3x een scopie gehad op de kliniek. Toen er op haar bordje voor de stal stond 'vanaf x uur vasten voer en vanaf x uur vasten water' brak mijn hart. Maar verder heeft ze er niks aan over gehouden. Wij kwamen er via de scopie achter dat ze maagzweren en horzellarven had. Hoe zielig dan ook, toch blij dat het niets voor niets geweest is.
Ik hoop dat de scopie bij je paard vanmiddag wel goed gaat!


Ja precies. Het is heel sneu voor het paard, maar als er dan duidelijk iets uitkomt is het zeker de moeite waard.
Vanavond maar lekker verwennen als ze thuis is <3

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:27

Ik las laatst in m'n zoektocht naar info over maagzweren dat een keer vasten vanwege ziekte of iets niet gelijk problematisch is en gewoon kan zonder perse andere gevolgen. Dat vond ik wel een geruststelling.

Mijn pony heeft morgen weer een controle maagscopie...

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 11:40

Tancreda4 schreef:
Ik las laatst in m'n zoektocht naar info over maagzweren dat een keer vasten vanwege ziekte of iets niet gelijk problematisch is en gewoon kan zonder perse andere gevolgen. Dat vond ik wel een geruststelling.

Mijn pony heeft morgen weer een controle maagscopie...


Spannend!! Succes alvast

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:17

Ellis_h schreef:
Ze hebben vanochtend de scopie uitgevoerd. Hij is helaas mislukt. Ze heeft gister vanaf 3 uur in de kliniek gevast, maar er zat vanochtend nog te veel voer in haar maag.
Nu moet ze vanmiddag om 3 uur overnieuw voor een scopie om te bekijken of ze dan meer kunnen zien.

Herkenbaar... dat was bij mijn merrie ook zo. Later op de dag konden ze het gelukkig wel goed zien. Maar dat ze nog een hele dag moest vasten vond ik wel heel naar. :( Ze was ook echt veel afgevallen van zo'n dagje vasten maar was op dat moment ook al heel ziek. Het vasten op de kliniek vond ik wel fijn, als ik dat thuis had moeten doen was ik gek geworden denk ik.

Inderdaad, succes vanmiddag! Hopelijk is het dan wel goed te zien :(:)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:21

Tancreda4 schreef:
Ik las laatst in m'n zoektocht naar info over maagzweren dat een keer vasten vanwege ziekte of iets niet gelijk problematisch is en gewoon kan zonder perse andere gevolgen. Dat vond ik wel een geruststelling.

Mijn pony heeft morgen weer een controle maagscopie...


Dat heb ik ook begrepen idd, ik maakte me toen enorme zorgen over die minimaal 48 uur, maar de stress daarna was groter risico dan het vasten alleen/opzich.

Jij ook succes morgen.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:22

Gelukkig zijn ze op de kliniek op de goede plek :(:)

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:47

Ik breng m'n pony er ook vanmiddag al heen zodat ze thuis niet hoeft te vasten. Net even makkelijker en wat minder confronterend omdat ik t dan niet zie :o ze wordt zo woest en wild van geen eten.... zo sneu. Kon je ze het maar uitleggen!

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 13:30

Ja precies dat. Kon je ze maar uitleggen waar het goed voor was. Maargoed ze kunnen niet praten helaas.
Mijne is ook zo’n vreet monster. Nu scheelt dat ze nog wel wat kan hebben ze is fit en verder gezond maargoed een pretje blijft het toch niet. Ben blij dat ik haar straks weer mee naar huis kan nemen.

Ook succes met de scopie voor jouw paard!!

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:32

Jij ook succes. Vervelend dat het NOG een keer moet... zo sneu en ook vervelend...
Ik zat eraan te denken mijn pony vanmiddag nog een extra portie hooi te geven voordat ik haar ga brengen, maar nu ga ik wel twijfelen want straks is ze dan ook morgen begin middag nog niet leeg genoeg....

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 13:36

Tancreda4 schreef:
Jij ook succes. Vervelend dat het NOG een keer moet... zo sneu en ook vervelend...
Ik zat eraan te denken mijn pony vanmiddag nog een extra portie hooi te geven voordat ik haar ga brengen, maar nu ga ik wel twijfelen want straks is ze dan ook morgen begin middag nog niet leeg genoeg....


Dankjewel!! Inderdaad heel erg balen.. kan ook niet wachten tot ik er naartoe kan.
Jaa ik snap dat je daar aan twijfelt.
Ik heb mijne gister ochtend lekker op de wei gedaan, daarna heeft ze nog binnen hooi gehad en op de trailer ook haar hooinet.
Maargoed inprincipe zou dit na 17 uur wel verteerd moeten zijn. De dierenarts zei dat het wel kon dat ze gewoon wat langer over het verteren deed. Normaal gesproken moet dat geen probleem zijn.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:55

Hoe is het gegaan TS?

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 20:13

Ze is weer thuis! Vanmiddag is de scopie gelukkig goed gegaan en alles is goed in beeld gebracht.
Ze heeft geen zweren. Wel gek voor de klachten die ze heeft.
Haar maagwand rond de dunne darm was geïrriteerd en de rand van de overgang van het klier arme deel naar het klier rijke deel was verdikt. Dit komt eigenlijk altijd door horzellarve. Ik heb haar hier twee weken geleden voor ontwormd, dus deze waren ook niet meer in de wand te vinden.
Verder was alles oké. Het kwam wel voor dat paarden hier zo gevoelig op reageerden maar niet vaak. Ik heb voor nu 4 omeprazol spuiten meegekregen 2 dagen volle dosis daarna 7 dagen half. Daarnaast nog voor 10 dagen sucralfaat voor een beschermlaag voor de maag.
Ze staat weer lekker thuis met hooi en hopelijk knapt ze snel op met de medicatie <3
Verder vonden ze haar een gezond paard dus altijd fijn om te horen

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:38

Fijn om te horen dat het verder goed gegaan is! Nu hopen dat ze snel opknapt.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 10:04

Chinas schreef:
Fijn om te horen dat het verder goed gegaan is! Nu hopen dat ze snel opknapt.


Ja inderdaad!
Vanochtend was ze alweer helemaal fit :)
Stond weer helder en hinnikend in de stal
Het eten schuift ze weer naar binnen haha dus dat is fijn

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagscopie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:14

Wat fijn dat er niets ernstigs uit is gekomen. Moest je het eten weer rustig opbouwen, of mocht ze gelijk haar gewone portie?

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 10:22

Tancreda4 schreef:
Wat fijn dat er niets ernstigs uit is gekomen. Moest je het eten weer rustig opbouwen, of mocht ze gelijk haar gewone portie?



Voor de klachten wat ze had was iedereen een beetje verbaast.
Ze had enkel een geïrriteerde maagwand en de rand bij de overgang van het klier rijke deel naar het klier arme deel was verdikt. Dit komt eigenlijk altijd door horzellarve.
Daar had ik haar voor ontwormt dus deze zaten er ook niet meer in.
Ze heeft nu voor 2 dagen volle dosis omeprazol en 7 dagen lage dosis en dan nog voor 10 dagen sucralfaat (beschermd de maag).
Ze mocht gelijk weer eten en ze heeft ongeveer 26 uur zonder even moeten staan.
Ik heb het wel wat rustiger opgebouwd eerst een plakje en wat in het hooinet en later op de avond nog weer wat.
Inprinciepe mocht ik dus gelijk weer normaal beginnen te voeren :)

Wel een fijne uitslag dus en meer duidelijkheid. Ik mag haar gelijk weer oppakken met rijden van de dierenarts.