Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 15:00

Wat een lastige vraag en niet verwacht dat die zo snel zou komen.

In september 2015 verkocht ik mijn paard die in 2002 bij mij geboren was.
Ik kon toen al jaren niet meer op haar rijden door rugklachten van mezelf, had haar uitgeleend en in bruikleen gedaan de laatste jaren maar toen in 2015 was ik er zelf ook aantoe om haar te verkopen.

In al die jaren een beetje contact blijven houden maar niet heel veel.
Totdat ik in januari van dit jaar bericht kreeg als ik haar terug wou kopen.
Nou eigenlijk niet, kan nog steeds niet rijden door rugklachten, moeder van een jong gezin en een partner die veel werkt en er niet veel is dus waar haal je dan de tijd vandaan?

Toch goed over nagedacht en besloten het wel te doen.
In februari hebben we haar opgehaald en is ze naar stalling in de buurt gegaan.
Ze liep op dat moment al niet goed en ook de afspraak gemaakt , je koopt een kapot paard dus ook niet verder dokteren maar kijken waar het schip strandt.
Osteopaat/ tandarts alles erbij gehad om haar toch comfortabel te krijgen en dat is eigenlijk gelukt tot begin september.

Ze is nu sinds september dus “ niet goed” en wat ga je dan doen?
Denk je aan die afspraak waarom dokteren met een oud paard?
Je wist dat ze niet goed was toen je der kocht.
En wat wil je er nog mee bereiken?
Ga je haar in laten slapen?
Zoek je een plekje voor haar als weidemaatje?

Mijn mening is wel, ze loopt niet kreupel voor niks en kreupel is pijn.
Maar nu jezelf die beslissing moet maken is het toch minder zwart / wit!
Ik zie namelijk ook een prachtig paard en als ik de beslissing maak moet ik haar ook zelf weg brengen want wil niet dat ze in de handel komt.

Groetjes Alja

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:12

Ik heb recent de beslissing moeten maken om niet te gaan dokteren en heb zo’n anderhalve week een hoop gemaald en getwijfeld, en zelfs op de dag zelf ook nog, maar absoluut geen spijt van de beslissing. Ze heeft nog twee weken op pijnstilling gestaan, we hebben veel tijd samen doorgebracht en merkte zeker verschil, waardoor ik in de keus gesterkt werd.

Het is een enorm verlies, ik denk iedere dag aan d’r maar ik merk ook dat er een zekere last en zorgen van mijn schouders zijn gevallen. Ze is 28 geworden en kende haar 22 jaar, waarvan ruim 15 van mij.

Kan alleen maar bevestigen dat zelf de keus maken inderdaad niet zwartwit is, en ik het ‘geluk’ had dat er een dusdanig moment was dat voor mij de grens heel duidelijk was. Al had ik gehoopt dat het nog jaren langer zou duren voordat ik de stap moest nemen.
Volg vooral je gevoel, ik stond altijd achter het idee ‘je kan niet te vroeg zijn maar wel te laat’, maar vond dit erg confronterend, ik wou gewoon op tijd zijn, maar ook niet te vroeg afscheid moeten nemen.

De keus maken is heel rot, maar ook een hele waardevolle, ik heb altijd geprobeerd haar welzijn als leidraad te houden, en te voorkomen dat ik een hoopje ellende zou laten gaan. Ik denk dat ik erin geslaagd ben, maar ieder paard, eigenaar en situatie is anders.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:20

Wat is 'niet goed'?
Ik moet er aan denken dat de vorige eigenaren geen ballen hadden om haar zelf in te laten slapen. Maar daar heb je natuurlijk niks aan...

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:22

ik denk dat je zelf al wel aanvoelt dat het tijd is om de beslissing te nemen. neemt niet weg dat dit de moeilijkste beslissing is die er bestaat, omdat het heel veel verdriet doet. maar naar het dier toe inderdaad wel de eerlijkste.

Ik kan alleen maar meegeven: geef jezelf de tijd om afscheid van haar te nemen. wat RianneH hierboven zegt herken ik heel goed: mijn kat kon niet meer beter worden en was zeker niet meer de jongste. ik heb ook pijnstilling mee gekregen en zo twee weken de tijd genomen om afscheid te nemen. daarna was het nog steeds heel moeilijk, want loslaten is gewoon heel moeilijk. maar uiteindelijk sta ik er wel achter, want ik moest ook aan hem denken.

nee, de keus was ook hier zeker niet zwart wit, maar inderdaad: je kunt eigenlijk niet te vroeg zijn, maar wel te laat. hier dus ook losgelaten voor het lijden ondraaglijk werd.

Maar uiteindelijk kan maar 1 iemand zeggen: nu ben ik er klaar voor. en dat ben jij. het moet voor jou oke voelen en ik denk dat je dat dan wel aanvoelt, wanneer het zo ver is.

heel veel sterkte in ieder geval.

Daarbij wil ik nog zeggen dat ik het wel fantastisch vind hoe de cirkel rond is. Bij jou geboren en ook bij jou weer terug. Heel veel respect dat je ervoor waakt dat het dier niet in de handel terecht komt.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 15:25

Die van mij staat nu een half jaar in de wei in de hoop dat zijn tussenpees wil herstellen. Die is niet kreupel en heeft als het goed is nu geen pijn. Maar voordat ik hem liet onderzoeken wel met mezelf afgesproken dat ik een diagnose wilde, maar er geen 1000 euro in ga stoppen om hem koste wat kost weer onder het zadel te krijgen. Hij is 18 en als het met de tijd heelt, prima. Zo niet, dan niet maar pijnvrij is hij wel.

Wat is 'niet goed', wat mankeert ze dan wel? Iets dat op te lossen is met (tijdelijk) beslag, osteopaat, hooguit een keer inspuiten zou voor mij nog wel acceptabel zijn, maar die afweging is echt persoonlijk. Hier dus ook al een tijdje in mijn achterhoofd dat het maarzo kan zijn dat die geen 25 wordt op de manier die ik hoopte. Moeilijk, ja, maar wel de verantwoordelijkheid die je neemt voor je beste maatje. Pijnvrij is hier wel echt een voorwaarde en dat zou ik in jouw geval wel willen onderzoeken of dat haalbaar is. Sterkte!

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 15:29

Earth schreef:
Wat is 'niet goed'?
Ik moet er aan denken dat de vorige eigenaren geen ballen hadden om haar zelf in te laten slapen. Maar daar heb je natuurlijk niks aan...

Ik heb haar terug gekocht van een manege en als ik haar niet zou kopen ging ze naar een handelaar want dan krijg je er natuurlijk nog iets voor ipv dat het geld kost.

Er is vandaag iemand bij geweest waar ik zelf heel veel vertrouwen in heb en ook haar mening was dat ze al veel te lang is uitgebuit bij de manege en dat ze op meerdere plekken versleten is.

Afbeelding

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:02

Heb je haar al eens een tijdje op pijnstillers gehad? En wat zegt de Da?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 16:24

Hoe zijn de foto's en wat is de prognose van de DA.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:11

Alja schreef:
Wat een lastige vraag en niet verwacht dat die zo snel zou komen.

In september 2015 verkocht ik mijn paard die in 2002 bij mij geboren was.
Ik kon toen al jaren niet meer op haar rijden door rugklachten van mezelf, had haar uitgeleend en in bruikleen gedaan de laatste jaren maar toen in 2015 was ik er zelf ook aantoe om haar te verkopen.

In al die jaren een beetje contact blijven houden maar niet heel veel.
Totdat ik in januari van dit jaar bericht kreeg als ik haar terug wou kopen.
Nou eigenlijk niet, kan nog steeds niet rijden door rugklachten, moeder van een jong gezin en een partner die veel werkt en er niet veel is dus waar haal je dan de tijd vandaan?

Toch goed over nagedacht en besloten het wel te doen.
In februari hebben we haar opgehaald en is ze naar stalling in de buurt gegaan.
Ze liep op dat moment al niet goed en ook de afspraak gemaakt , je koopt een kapot paard dus ook niet verder dokteren maar kijken waar het schip strandt.
Osteopaat/ tandarts alles erbij gehad om haar toch comfortabel te krijgen en dat is eigenlijk gelukt tot begin september.

Ze is nu sinds september dus “ niet goed” en wat ga je dan doen?
Denk je aan die afspraak waarom dokteren met een oud paard?
Je wist dat ze niet goed was toen je der kocht.
En wat wil je er nog mee bereiken?
Ga je haar in laten slapen?
Zoek je een plekje voor haar als weidemaatje?

Mijn mening is wel, ze loopt niet kreupel voor niks en kreupel is pijn.
Maar nu jezelf die beslissing moet maken is het toch minder zwart / wit!
Ik zie namelijk ook een prachtig paard en als ik de beslissing maak moet ik haar ook zelf weg brengen want wil niet dat ze in de handel komt.

Groetjes Alja


Kijk naar het paard, is ze nog vrolijk? Zit ze goed in haar vel of niet?

Mocht je haar weg willen doen dan kun je beter zelf kiezen voor inslapen idd en geen plekje als weidemaatje oid zoeken.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:53

Ze is nu sinds september dus “ niet goed” en wat ga je dan doen?
Toch de dierenarts laten komen. Om een uitgebreid advies te krijgen. Een prognose, die het mogelijk gemakkelijker maakt om keuzes te maken.

Denk je aan die afspraak waarom dokteren met een oud paard?
Helemaal niet dokteren met een kapot paard is eigenlijk altijd een aflopende lijn. Er is iets kapot en dat gaat niet uit zichzelf stabiliseren of verbeteren. Maar gaan dokteren hoeft ook niet te betekenen dat je je financieel uitstort in allerlei dure behandelingen. Tussen de twee extremen (helemaal niets doen en te ver gaan) zit nog een heel actiegebied. Een gebied waar je ten alle tijde kan zeggen: nu is het genoeg geweest.

En wat wil je er nog mee bereiken?
Pijnvrij paard laten zijn, is dat in het geval van mijn paard.

Ga je haar in laten slapen?
Dat kan, als de prognose te slecht is en mogelijke aanpassingen in het management of behandelingen ontoereikend zijn.

Zoek je een plekje voor haar als weidemaatje?
Meer dan weidemaatje zal ze niet zijn. Maar ik zou haar niet zomaar ergens op de weide pleuren en we zien wel wat het doet. Juist kapotte paarden hebben vaak extra zorg en een strikter management nodig.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 20:38

Toen ik haar kocht is ze op de foto geweest.
En toen was de prognose al slecht, ik heb het geprobeerd te rekken met allerlei massages en osteopathie behandelingen.

Ik wist ook dat ik een “ kapot” paard kocht voor hoopte met 1 op 1 manegment haar wat comfortabeler te krijgen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:48

Ik wist ook dat ik een “ kapot” paard kocht voor hoopte met 1 op 1 manegment haar wat comfortabeler te krijgen. Waarom? Haar redden van de handel.?

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 20:52

Zowiezo haar redden van de handel.
Het is zo n lief paard en ook heel mooi en gun haar geen plek waar ze toch gereden gaat worden.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:01

Ik zou met dierenarts in overleg gaan. Met de foto's , en met wat je nu ziet. Ik zou ook niet dokteren, maar inslapen moet ik 100% zeker van zijn. Kwaliteit staat bij mij boven kwantiteit van leven. Ik weet door dissecties hoe enorm ver paarden kunnen compenseren, en ik ben van mening liever een maand te vroeg inslapen dan een dag te laat. Maar ik wil zeker zijn van de dingen die ik zie en voel, dus daarom dat overleg.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:07

TS , ik vind dat je een goed baasje bent om haar terug te kopen.
En zoals een andere bokker al zei” de cirkel is nu weer rond “
Mijn ervaring is dat je het “ weet” wanneer de tijd daar is , je voelt het gewoon ..
Heel veel sterkte.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:51

Laat ik voorop stellen dat dit soort keuzes heel persoonlijk zijn en er veel gevoel in mee speelt. Ik wil dan ook niemand veroordelen oid.

Wel vind ik dat veel mensen hun paarden snel laten inslapen tegenwoordig. Ik hoor toch heel vaak dat zodra er niet meer mee gereden kan worden het dier dood gemaakt wordt en daar kan ik niet achter staan.

Ik vind "niet goed" ook een super breed begrip. Wat is niet goed? Stokkreupel in stap, kan alleen nog met veel moeite bewegen, ziet er sip en depressief uit? Of hebben we het dan al over een ouder paard met artrose wat gewoon stijf is.

Dat een paard niet meer 100% loopt betekend niet dat hij niet nog een paar jaar lekker kan scharrelen op de weide als pensioen.

Niet banketstaaf bedoelt naar ts, want ik ken het paard natuurlijk niet, maar zoals het bier omschreven staat klinkt het voor mij een beetje alsof je dat paard hebt opgehaald, er nu verder geen dierenarts meer bij wilt halen, en hem dan in laat slapen (omdat het kosten en moeite bespaart?).

Vind het een beetje bijzonder dat je niet meer met een dier zou "dokteren" omdat hij oud is. Alsof een ouder paard die zorg niet meer waard is.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:41

Ik vraag aan mijn d.a. wat zou jij doen als het jouw paard was.
Ik kijk naar het paard of hij zelf nog wil. Wil hij nog eten, wil hij nog grazen. Geniet hij nog van momentjes.
Ik heb zelf ook een onhandig lijf, dat vaak genoeg behoorlijk zeer doet. Ik wil nog niet dood.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:35

De d.a zou het paard, volgens mij, nooit gekocht hebben. Dat is een gok mijnerzijds.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:47

Als je zeker weet dat je paard pijn heeft als het niet hoeft te werken.

@TS Dierenarts laten komen dus

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:03

Ik kan je niet helpen in je beslissing, maar zal mijn situatie met mijn oude merrie schetsen, wellicht heb je er iets aan. Bij ons thuis is gisteren voor het eerst het inslapen als serieuze optie besproken.

Mijn merrie had al wat problematiek in haar rug (6 wervels erge mate van kissing spines, spondylose & atrose). Het was qua managment al een “lastig” paard. Ze kan erg slecht tegen suikers in voer, is erg gevoelig voor einschuss (kapot/zwak lymfestelsel aan een achterbeen) en hierdoor lopen wij in het najaar al snel te hannessen.

Ze mocht met pensioen toen kissing spines naar boven kwam en zolang ze kon doen wat andere paarden kunnen zonder belasting, had ze van mij nog 10 jaar mogen lopen. Recent ook verhuisd naar een “paddock-paradise” plekje en ik had gehoopt dat dit de oplossing voor haar zou zijn.

Echter blijkt ze weer andere kwaaltjes te ontwikkelen, speelt ondanks het 24/7 buiten lopen haar einschuss been op en ontlast ze vaak haar rechtervoorbeen (staat er helemaal mee naar voren). Ondanks dit alles wel vrolijk.

Maar fit? Nee. Het management rond haar word ook erg ingewikkeld en ik heb ze helaas niet aan huis staan waardoor je het nog verder kan aanpassen dan wij nu al doen.. en voor wie doe je het dan eigenlijk?

Wij laten nog naar haar been kijken maar eigenlijk heb ik mijn beslissing gemaakt, ik ga namelijk geen gewrichten inspuiten. Het mocht dan helaas niet meer zo zijn, maar wij laten haar binnenkort gaan.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:30

Jouw paard is dus gekocht en heeft een hard leven gehad met als resultaat nu een kapot lichaam door de manege als ik het goed begrijp. En nu heb je haar teruggekocht en twijfel je of je nog wel zin hebt in goede medische zorg?
Waarom geen dierenarts, haar op pijnstillers zetten en een fijn pensioen geven? Omdat dat geld kost? Maar waarom heb je haar dan gekocht? Heb je er toch spijt van dan haar naar de slacht doen. Weidepaarden zijn er genoeg en ook dan moet je zorgen dat ze pijnstillers heeft en goede medische behandeling van dierenarts. Dus geen alternatieve behandelaars en massages maar zou dan eerder denken aan een goede dierenarts

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:34

Hier precies hetzelfde gedaan als jij TS. In 2021 kocht ik een paard wat door mijn moeder gefokt was en wat niet goed meer liep. Heb ook via alternatievere behandelingen haar weer goed gekregen. Helaas kwamen er gedurende onze tijd samen steeds meer kwaaltjes bij en is ze een maand geleden ingeslapen.

Ik heb vanaf het begin al tegen mezelf gezegd dat het paardwaardig moet blijven voor haar. Chronisch op pijnstilling of chronische pijn, is bij mij een no go. Zij gaf zelf eigenlijk heel netjes aan dat ze op was. Je zag haar ogen echt veranderen en als je een stap terug deed, zag je dat het al iets langer zo was. Ze ging niet meer liggen, waar ze normaal de deuren eruit schopte om ons te laten weten dat we echt op moesten schieten met haar eten, deed ze dat niet meer.

Mijn advies: doen wat goed voelt. Als je besluit een DA te laten komen, maak van tevoren duidelijk voor jezelf waar de grens voor jou ligt. Dat voorkomt dat je gaat denken “Ach, een behandeling meer kan wel toch?” En je dus gaat doktoren

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:43

Ik heb toch wat vragen.
ik vraag me af waarom je je eigen gefokte paard aan een manege verkoopt ?
Waarom heb je foto s laten maken als je haar eigenlijk niet wil behandelen ?
En wat is er “kapot “ volgens de dierenarts ?
Alle paarden hebben wel een of andere bemerking tenslotte.

Verder vind ik ook dat mensen na een diagnose soms snel hun paard in laten slapen.Het kost veel geld en tijd om een paard aan te houden en te verzorgen dus ik snap het wel.
Maar het is naar mijn idee niet altijd nodig.Je hoeft niks te dokteren als je paard nog normaal beweegt en eet.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:10

Ik vind zoiets beoordelen moeilijk van achter een scherm, want je kent de situatie niet voldoende om er uitspraken over te doen en het is ook iets persoonlijks. De een wil nog meer proberen dan de ander.
Ikzelf probeer te kijken naar wat het dier aangeeft. Een paard kan pijn hebben, maar wel nog levenslust. Ik ga het leven van mijn dieren niet rekken omdat ik er geen afscheid van kan nemen. De pijn moet dragelijk zijn en het dier moet nog verder willen. Als dat niet het geval is, houdt het voor mij op. Afhankelijk van de situatie ga ik ook niet verder dokteren of behandelingen starten. Mijn pony is op gegeven moment behoorlijk ziek geweest, hij was een hoopje ellende en zag er ook heel slecht uit; ik was verwittigd door de staleigenaar dat het niet goed ging, maar schrok toch nog toen ik hem zag. De dierenarts dacht in eerste instantie aan een probleem met zijn blaas of nieren. Gelukkig was het dat niet. Maar moest het wel geweest zijn, denk ik dat ik niet behandeld zou hebben en hem zou laten gaan. Hij is al oud en ik wil hem zo'n lijdensweg besparen.
Een van mijn honden is op korte tijd heel slecht geworden en is jammer genoeg gestorven voordat de dierenarts hem kon verlossen uit zijn lijden. Ik neem het mezelf nog steeds kwalijk dat dat zo gelopen is en hij de laatste dagen erg afgezien heeft (we zijn wel meermaals naar de dierenarts gegaan, maar het was niet duidelijk waar zijn klachten van kwamen en of het dus te verhelpen was of niet).

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:20

Alja schreef:
Toen ik haar kocht is ze op de foto geweest.
En toen was de prognose al slecht, ik heb het geprobeerd te rekken met allerlei massages en osteopathie behandelingen.

Ik wist ook dat ik een “ kapot” paard kocht voor hoopte met 1 op 1 manegment haar wat comfortabeler te krijgen.


Wat heeft ze dan en wat is de prognose?

Wellicht helpt dat ook als het wat duidelijker is allemaal.