Paard niet helemaal lekker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 23:50

Ben benieuwd wat jullie denken. Mn paard is al een week of 2 met vlagen niet zichzelf. Taai kijken, dan weer fit. Vrolijk, dan weer niet.

Ze heeft heftige mok, word daarvoor gelaserd op het moment. Dit werkt goed. Benen worden wel zo dik dat het niet fijn meer is voor haar. Geen eischuss

Ze krijgt 2x daags schep Agrobs myo protein flakes, vitamine korreltje en wortels. 4x op een dag hooi en van 8-17 buiten met haar vriendinnen

Dierenarts is er al bij geweest omdat ik huiverig was voor einschuss. Dit was het niet. Week op novacam gehad. Geen verschil.

Ze heeft van zichzelf vrij lage temperatuur van 37,1 (volgens da). Temperatuur haar al de hele week. Hoogste wat ik gemeten heb is 37,9, dit was de dag na laseren. Afgelopen dagen steeds wat gezakt tot vanavond weer 37,1.

Wat mij opviel vandaag is dat ik haar vriendinnen om en om uit de wei heb gehaald om te longeren en dat zij heel blij stond te kijken. Vanavond op stal weer taai. Zou het kunnen dat ze depressief word van geen werk doen? Ze staat nu stil zodat haar benen rust krijgen om te genezen.

Ik ben dus bezorgd. Geen paniek. Maar er klopt gewoon iets niet. Nu denk ik combi van lichamelijk, pijn aan de voeten. En mentaal het niet werken.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon weer wat oppakken? Rust? Nog een keer langs de da?

Van da mag ik gewoon werken met dr. Maar doordat de mok indroogt van het laseren heeft zij best wel vieze open plekken op de benen. Vandaar mijn keuze voor even rust. Woensdag word zij nog een keer gelaserd

En voor degene die zich afvragen waarom was je er niet eerder bij met de mok? Ik was enorm druk om een koppel schapen in leven te houden met de blauwtong. Die waren dood ziek dus gingen voor. Het is dus zeker mn eigen schuld dat het zo ver is gekomen. Kan het helaas niet meer terug draaien.

Hutcherson

Berichten: 7361
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:58

Ik zou bij mok wel beweging willen houden mbt doorbloeding en hoefmechanisme.
Mijn jongste ruin gaat door een fase en is nu ook wat narrig naar mijn oudste ruin af en toe. Maargoed, hij is 4. Zou het bewegen weer eens rustig oppakken en kijken wat het gedrag doet.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:51

Van pijn kunnen paarden erg naar worden. Chagrijnig, boos, etc. Mok doet gewoon vreselijk zeer ook. Als je paard wil bewegen zou ik dit wel doen, want je wil juist een goede doorbloeding van de benen, maar heeft je paard echt teveel pijn dan moet je dit wel doseren.

Is er ook iets van hormoonzalf geprobeerd trouwens?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 02:05

Pijn doet zeker wat met het humeur, maar het kan ook op iets anders duiden.
Wellicht goed om een dagboek bij te houden om inzicht te krijgen.
Hoe oud is je paard? Paarden met ppid kunnen zich ook heel down voelen.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:28

Horseloverl schreef:
Ben benieuwd wat jullie denken. Mn paard is al een week of 2 met vlagen niet zichzelf. Taai kijken, dan weer fit. Vrolijk, dan weer niet.

Ze heeft heftige mok, word daarvoor gelaserd op het moment. Dit werkt goed. Benen worden wel zo dik dat het niet fijn meer is voor haar. Geen eischuss

Ze krijgt 2x daags schep Agrobs myo protein flakes, vitamine korreltje en wortels. 4x op een dag hooi en van 8-17 buiten met haar vriendinnen

Dierenarts is er al bij geweest omdat ik huiverig was voor einschuss. Dit was het niet. Week op novacam gehad. Geen verschil.

Ze heeft van zichzelf vrij lage temperatuur van 37,1 (volgens da). Temperatuur haar al de hele week. Hoogste wat ik gemeten heb is 37,9, dit was de dag na laseren. Afgelopen dagen steeds wat gezakt tot vanavond weer 37,1.

Wat mij opviel vandaag is dat ik haar vriendinnen om en om uit de wei heb gehaald om te longeren en dat zij heel blij stond te kijken. Vanavond op stal weer taai. Zou het kunnen dat ze depressief word van geen werk doen? Ze staat nu stil zodat haar benen rust krijgen om te genezen.

Ik ben dus bezorgd. Geen paniek. Maar er klopt gewoon iets niet. Nu denk ik combi van lichamelijk, pijn aan de voeten. En mentaal het niet werken.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon weer wat oppakken? Rust? Nog een keer langs de da?

Van da mag ik gewoon werken met dr. Maar doordat de mok indroogt van het laseren heeft zij best wel vieze open plekken op de benen. Vandaar mijn keuze voor even rust. Woensdag word zij nog een keer gelaserd

En voor degene die zich afvragen waarom was je er niet eerder bij met de mok? Ik was enorm druk om een koppel schapen in leven te houden met de blauwtong. Die waren dood ziek dus gingen voor. Het is dus zeker mn eigen schuld dat het zo ver is gekomen. Kan het helaas niet meer terug draaien.


Die dikke benen klinken als problemen met de lymfen, ik zou haar zeker laten bewegen maar dan gewoon rustig stappen. Dat is beter voor de doorbloeding en genezing.

Is ze zo sinds de mok?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:21

Mik komt van binnenuit, dus ik zou ipv allerlei medicatie er in gooien die de weerstand verslechterd, vooral inzetten op weerstand verhogen met natuurlijke supplementen.
En als je de mogelijkheid hebt, haad zoveel mogelijk NIET op stal zetten maar lekker buiten laten staan zodat ze zelf kan bepalen of en hoeveel ze wil bewegen.
Wat wel van belang is om dan niet in de blubber te staan, maar dat had je zelf vast okk al bedacht.
(geen idee van hoe haalbaar dat is in jouw situatie, maar ik schets een ideaalbeeld van hoe ik het zelf zou aanpakken in jouw geval).
Wellicht is haar longeren en wandelen als ze wel op stal moet ook een mooie middenweg?

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 10:29

Celebi schreef:
Van pijn kunnen paarden erg naar worden. Chagrijnig, boos, etc. Mok doet gewoon vreselijk zeer ook. Als je paard wil bewegen zou ik dit wel doen, want je wil juist een goede doorbloeding van de benen, maar heeft je paard echt teveel pijn dan moet je dit wel doseren.

Is er ook iets van hormoonzalf geprobeerd trouwens?


Nee bewust niet. Ik heb geen plek waar ze droog kunnen staan dus ben beetje huiverig dat het daar erger van gaat worden omdat de huid week word. Het is dus sowieso niet een hele ideale situatie maar ik doe wat ik kan.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 10:30

Elisa2 schreef:
Horseloverl schreef:
Ben benieuwd wat jullie denken. Mn paard is al een week of 2 met vlagen niet zichzelf. Taai kijken, dan weer fit. Vrolijk, dan weer niet.

Ze heeft heftige mok, word daarvoor gelaserd op het moment. Dit werkt goed. Benen worden wel zo dik dat het niet fijn meer is voor haar. Geen eischuss

Ze krijgt 2x daags schep Agrobs myo protein flakes, vitamine korreltje en wortels. 4x op een dag hooi en van 8-17 buiten met haar vriendinnen

Dierenarts is er al bij geweest omdat ik huiverig was voor einschuss. Dit was het niet. Week op novacam gehad. Geen verschil.

Ze heeft van zichzelf vrij lage temperatuur van 37,1 (volgens da). Temperatuur haar al de hele week. Hoogste wat ik gemeten heb is 37,9, dit was de dag na laseren. Afgelopen dagen steeds wat gezakt tot vanavond weer 37,1.

Wat mij opviel vandaag is dat ik haar vriendinnen om en om uit de wei heb gehaald om te longeren en dat zij heel blij stond te kijken. Vanavond op stal weer taai. Zou het kunnen dat ze depressief word van geen werk doen? Ze staat nu stil zodat haar benen rust krijgen om te genezen.

Ik ben dus bezorgd. Geen paniek. Maar er klopt gewoon iets niet. Nu denk ik combi van lichamelijk, pijn aan de voeten. En mentaal het niet werken.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon weer wat oppakken? Rust? Nog een keer langs de da?

Van da mag ik gewoon werken met dr. Maar doordat de mok indroogt van het laseren heeft zij best wel vieze open plekken op de benen. Vandaar mijn keuze voor even rust. Woensdag word zij nog een keer gelaserd

En voor degene die zich afvragen waarom was je er niet eerder bij met de mok? Ik was enorm druk om een koppel schapen in leven te houden met de blauwtong. Die waren dood ziek dus gingen voor. Het is dus zeker mn eigen schuld dat het zo ver is gekomen. Kan het helaas niet meer terug draaien.


Die dikke benen klinken als problemen met de lymfen, ik zou haar zeker laten bewegen maar dan gewoon rustig stappen. Dat is beter voor de doorbloeding en genezing.

Is ze zo sinds de mok?


Durf ik niet zo goed te zeggen.

Ik vergeet sowieso te melden dat ik haar savonds ook nog stap aan de hand

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 10:33

BarbaLala schreef:
Mik komt van binnenuit, dus ik zou ipv allerlei medicatie er in gooien die de weerstand verslechterd, vooral inzetten op weerstand verhogen met natuurlijke supplementen.
En als je de mogelijkheid hebt, haad zoveel mogelijk NIET op stal zetten maar lekker buiten laten staan zodat ze zelf kan bepalen of en hoeveel ze wil bewegen.
Wat wel van belang is om dan niet in de blubber te staan, maar dat had je zelf vast okk al bedacht.
(geen idee van hoe haalbaar dat is in jouw situatie, maar ik schets een ideaalbeeld van hoe ik het zelf zou aanpakken in jouw geval).
Wellicht is haar longeren en wandelen als ze wel op stal moet ook een mooie middenweg?


Ben ik ook mee bezig! Weerstand helpen. Idd zoveel mogelijk buiten maar geen wchuilstal oid dus snachts gewoon binnen. Savonfs nog wandelen

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:46

Gaat het om een sporttype warmbloed of om een „sokken ras“ (bijv. Fries, Tinker etc)?
In het geval van het laatste zou ik er wellicht een dierenarts bij halen met CPL expertise.

Weet je zeker dat het bacterieel is?
Heb je ook aan mijt gedacht? Het is erg warmen nat voor de tijd van het jaar namelijk. Mugjes en mijten zijn nog vol actief.

Pijn met lopen kan op zich een goede reden zijn om lusteloos te worden. Immers kan een paard zijn voeten niet even ontzien.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:12

Hormoonzalf hoeft niet eng te zijn hoor. Maar de dierenarts zal het wel voorschrijven als het nodig is. Vaak hoef je het maar een paar dagen te smeren en verdwijnt de mok als sneeuw voor de zon. Heb toen ook enorm lopen klooien met zalfjes, wassen, drogen, stappen, maar het bleef dit en warm. Toen met die hormoonzalf was het in een dag of 3/4 weg. Sommige dierenartsen willen wel eerst een schraapsel afnemen voordat ze het voorschrijven om inderdaad te voorkomen dat je het doelloos gebruikt.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:26

De huid wordt niet week van hormoonzalf. De huid kan bij langdurig gebruik dun worden, dat is wat anders. Bij kortstondig gebruik (een week) gebeurt dit niet.

Als je geen steroidzalf wilt gebruiken zou ik toch in ieder geval wel een neutrale (vette) mokzalf gebruiken om de huid soepel te houden als die nu zo droog/stug wordt van het laseren. Dat kan al een hoop schelen.

Zelf heb ik ook een hardnekkig mokgeval op stal gehad, daar smeerde ik honingzalf - dat heeft ook een antibacteriele werking - afwisselend met gewone mokzalf. Duurde even, maar vooral die honingzalf had zeer goed effect.

Kleefkruid en/of brandnetel geven kan ook helpen.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:30

misschien een stomme optie, maar als jouw schapen blauwtong hebben, zou jouw paard dat, dan ook niet kunnen hebben? En dat de mok daarvan komt?
Hier helpen vaak zinkzalf en beweging aan de hand goed met mok en dikkere benen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:32

Paarden kunnen geen blauwtong krijgen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:32

blauwtong komt alleen voor bij herkauwers

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:14

Zou het geen vasculitis kunnen zijn in plaats van mok?

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:57

Staat ze nu dan 24 uur op stal, omdat je geen droge plek hebt voor haar? En s avonds wandel je dan met haar?

Heb je een natte bak/paddock waar ze in kan of alleen maar modder plekken?

Ik nat zand zou ik haar wel willen zetten. Stil staan lijkt me niet heel bevorderlijk. En dan voordat je haar er in zet in smeren met laurierzalf.en bij het binnen halen ook weer insmeren.

Eventueel als ze echt niet los kan dan ook s morgens en s middags uit wandelen proberen te nemen.

Ik heb heel vroeger als tip gekregen om laurierzalf er op te smeren. Laatst ook weer aan iemand als tip gegeven en de korsten weken mooi los van de huid.
Bij de Welkoop te koop.

https://www.welkoop.nl/grand-national-l ... -gQAvD_BwE

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 18:40

monsera schreef:
Staat ze nu dan 24 uur op stal, omdat je geen droge plek hebt voor haar? En s avonds wandel je dan met haar?

Heb je een natte bak/paddock waar ze in kan of alleen maar modder plekken?

Ik nat zand zou ik haar wel willen zetten. Stil staan lijkt me niet heel bevorderlijk. En dan voordat je haar er in zet in smeren met laurierzalf.en bij het binnen halen ook weer insmeren.

Eventueel als ze echt niet los kan dan ook s morgens en s middags uit wandelen proberen te nemen.

Ik heb heel vroeger als tip gekregen om laurierzalf er op te smeren. Laatst ook weer aan iemand als tip gegeven en de korsten weken mooi los van de huid.
Bij de Welkoop te koop.

https://www.welkoop.nl/grand-national-l ... -gQAvD_BwE



Nee zeker niet. Van 8-17 op nat weiland. Bij binnenkomst benen goed droog maken. Laurierzalf nog niet naar gekeken dus zal eens kijken!

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:09

Zilverzalf werkt hier ook altijd heel goed. Maar eerlijk is eerlijk, al die zalfjes zijn leuk bij beginnende mok. Heftige mok wil je eigenlijk gewoon behandelen met iets wat de dierenarts voorschrijft naar aanleiding van onderzoek. Je wil er niet te lang mee aanmodderen zegmaar.

Wat is het advies van de dierenarts hierin? Combineer je het laseren met een ondersteunende behandeling?

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 22:00

Celebi schreef:
Zilverzalf werkt hier ook altijd heel goed. Maar eerlijk is eerlijk, al die zalfjes zijn leuk bij beginnende mok. Heftige mok wil je eigenlijk gewoon behandelen met iets wat de dierenarts voorschrijft naar aanleiding van onderzoek. Je wil er niet te lang mee aanmodderen zegmaar.

Wat is het advies van de dierenarts hierin? Combineer je het laseren met een ondersteunende behandeling?


Dat inderdaad! Soms moet je wat.

Dierenarts wist niet van deze behandeling bij mok, ik ook niet. Kwam er per toeval op. Dierenarts heeft mokzalf meegegeven van zichzelf. Verder vooral schoon en droog houden. Dierenarts staat open voor alternatief behandelen dus gewoon doen en de therapeut haar expertise laten doen. Werkt het niet dan terugkomen.
Laser word gedaan door een therapeut. Mok word hierdoor uitgedroogd dus verder niet behandelen en schoon houden. En ja, dit vond ik ook spannend. Het knapt in een week al enorm op, veel meer dan de weken ervoor met mokzalf. Morgen nog een keer en ik heb de stille hoop dat volgende week dan het meeste eraf is. Vanavond nog even gekeken en schrok in positieve zin. Alleen omdat de mok dus indroogt en de korstjes eraf komen krijg je dus open plekjes. Omdat de omstandigheden natuurlijk nu niet ideaal zijn moet ik therapeut elke dag foto’s sturen zodat ze meekijkt of het nog de goede kant op gaat of dat ik de kootholtes toch vet moet gaan houden. Ook temperatuur moet in de gaten gehouden worden omdat je wel reactie vraagt van het lichaam.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 22:03

Ibbel schreef:
De huid wordt niet week van hormoonzalf. De huid kan bij langdurig gebruik dun worden, dat is wat anders. Bij kortstondig gebruik (een week) gebeurt dit niet.

Als je geen steroidzalf wilt gebruiken zou ik toch in ieder geval wel een neutrale (vette) mokzalf gebruiken om de huid soepel te houden als die nu zo droog/stug wordt van het laseren. Dat kan al een hoop schelen.

Zelf heb ik ook een hardnekkig mokgeval op stal gehad, daar smeerde ik honingzalf - dat heeft ook een antibacteriele werking - afwisselend met gewone mokzalf. Duurde even, maar vooral die honingzalf had zeer goed effect.

Kleefkruid en/of brandnetel geven kan ook helpen.


Deze merrie heeft al een teer huidje dus vandaar mijn keuze om dit niet te doen. Stel het kan niet anders doe ik dat. Maar voor nu nog gewoon opties zat. Kleefkruid krijgt ze inderdaad ook bij voor de dikke benen!

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 22:05

Sizzle schreef:
Gaat het om een sporttype warmbloed of om een „sokken ras“ (bijv. Fries, Tinker etc)?
In het geval van het laatste zou ik er wellicht een dierenarts bij halen met CPL expertise.

Weet je zeker dat het bacterieel is?
Heb je ook aan mijt gedacht? Het is erg warmen nat voor de tijd van het jaar namelijk. Mugjes en mijten zijn nog vol actief.

Pijn met lopen kan op zich een goede reden zijn om lusteloos te worden. Immers kan een paard zijn voeten niet even ontzien.


Mijt is ze idd ook voor behandeld omdat de dierenarts eerst dacht dat dit het was. Behandeling met mijtenmiddel deed helemaal niks. Paard is kwpn maar staat wel met sokkenpaarden dus mijn da dacht hier idd ook aan eerst.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:39

Onze pony was kreupel door mok vorig jaar. We hebben haar laten behandelen met bloedzuigers, dit werkte super goed! Hebben niks hoeven smeren maar na 2 behandelingen was het helemaal weg.
Misschien is dat nog een optie voor je paard.

Maaike_Ma
Berichten: 1254
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:45

Bloedonderzoek te laten doen? Of ze van iets tekort heeft?

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard niet helemaal lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:00

Snap dat je dat spannend vindt. Zou zelf denk ik ook niet snel een alternatieve behandelmethode buiten de DA om kiezen. Maar goed, als iets werkt dan werkt het.

Dat die zalf van de DA niks doet kan kloppen. Vaak is de zalf die ze eerst geven gewoon een vette zalf die waterafstotend is. Soms werkt dat voldoende bij beginnende mok, net als Zilverzalf of Honingzalf. Als dat weinig doet betekend het vaak dat je wat grondiger aan de gang moet met hydrocortiderm ofzoiets. Of blijkbaar met een laser therapie, nooit eerder van gehoord bij mok!

Blijf in ieder geval wel kritisch of het laseren ook daadwerkelijk snel genoeg resultaat gaat geven. Mok kán namelijk met het juiste middel in een paar dagen weg zijn. Een kort lijntje houden met je DA is altijd handig. Dan kun je in ieder geval voorkomen dat het erger gaat worden.