Mok en overal korstjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 13:59

We zijn een beetje hopeloos! Paardje had wat mok door de natte weide, zalf beginnen smeren en enkele dagen later was het weide seizoen afgelopen op stal en stond ze dus binnen. Helaas krijg ik nadien te horen dat mijn paard door blessure minimum 2 maand niets mocht doen. Samen met de staleigenaar besloten om haar terug op de weide te zetten aangezien 2 maand op stal staan ook maar zielig was. Helaas heeft dit maar enkele dagen geduurd want het bleef continue regenen en alles werd te nat. Dus toch maar weer binnen gehaald. Tot ik plots merkte dat de mok alleen maar erger werd. Benen geschoren en doen kwam er echt een etterige substantie van af. Blijven zalf smeren en af en toe eens wassen met isobetadine. Vorige week merkte ik dan ook op dat ze op haar rug wat kleine korstjes had. Had van de staleigenaar een product gekregen waar ik haar mee moest wassen (sanukaran of zo iets?) na 10 dagen moest ik dit herhalen. Vandaag had ik tijd voor een grondige poetsbeurt maar merkte ik op dat de korstjes overal al zitten. Op haar bovenbeen, buik, flank, rug. Er zijn maar zeer weinig plekjes waar het nog niet zit. Dierenarts is intussen al gebeld maar kan pas einde van de week komen. Ik ben op zoek naar iets wat ik intussen kan doen. Heb haar vandaag gewassen met isobetadine. Het lijkt mij een bacterie te zijn die van de mok op de onderbenen zich verder verspreid heeft naar boven. Ze krijgt intussen al brandnetel bij en heb ook druppeltjes van puur besteld om de mok van binnen uit te bestrijden. Momenteel gebruik ik dermocrem/ zinkzalf voor de mok aangezien de echte mokzalven mij een fortuin kosten als ik 4 benen wil insmeren, heb per 2 dagen ongeveer 1 grote pot nodig dus was niet meer betaalbaar. Hebben jullie tips wat ik afwachting van de dierenarts kan doen aan de mok of de korsten op haar lichaam?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:03

Andere dierenarts bellen die wel binnen korte tijd aan afkrabsel van de huid kan nemen, zodat je gericht kan behandelen.

Daarnaast de weerstand van je paard verhogen, staat ie onder dekens? Welk voer krijgt ie verder? Voldoende frisse lucht en vrije beweging?

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:05

Ik heb mijn paard laten laseren. Werkt enorm goed! Zalfjes enzo werkte gewoon niet. De laser laat het nu binnen 2 weken enorm opknappen. Dit is bij mok en ontstekingen

Heeft je paard een deken op in de wei? Anders zou ik eerder aan rainrot oid denken

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:06

Klinkt meer als regenschurft eigenlijk. Ik zou me daar eens op inlezen als ik jou was.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:10

Korstjes op de rug/buik is geen gewone mok inderdaad. Ik dacht ook aan regenschurft oid.

Je zegt dat je de benen geschoren hebt. Gaat het om een koudbloed? Koudbloeden hebben niet snel last van natte weides, maar wel van mijten en verkeerde voeding. Dus in dat geval zou je al wat gerichter kunnen behandelen. Lees je dan ook even in over CPL zodat je dat ook kan herkennen.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 14:14

RianneH schreef:
Andere dierenarts bellen die wel binnen korte tijd aan afkrabsel van de huid kan nemen, zodat je gericht kan behandelen.

Daarnaast de weerstand van je paard verhogen, staat ie onder dekens? Welk voer krijgt ie verder? Voldoende frisse lucht en vrije beweging?

Elke dierenarts heeft het druk, de andere dierenarts in de buurt komt bij mijn paard niet meer in de buurt. Heeft mij maanden de verkeerde diagnose gegeven waardoor we nu aan een revalidatie van een paar maand zitten. Heeft geen deken op want heeft een wintervacht en staat binnen. Ze krijgt zo veel vrije beweging als mogelijk is nu rekening houdend met haar blessure. Qua eten krijgt ze niet veel speciaals meer aangezien ze ook niet werkt. Ze krijgt zeer goed kwalitatief hooi. 1 keer op een dag een basis krachtvoer van op stal en dan van ons vitalbix nutrimash voor haar supplement in te geven ( brandnetel en iets om haar herstel van de blessure te bevorderen)

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 14:16

Horseloverl schreef:
Ik heb mijn paard laten laseren. Werkt enorm goed! Zalfjes enzo werkte gewoon niet. De laser laat het nu binnen 2 weken enorm opknappen. Dit is bij mok en ontstekingen

Heeft je paard een deken op in de wei? Anders zou ik eerder aan rainrot oid denken

Staat momenteel niet meer op de wei omdat het echt te nat was. Maar heeft wel zonder deken in de regen gestaan. Had ook al aan rainrot gedacht maar lees dat dit enkel op de rug voor komt

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:16

Mok komt van binnenuit.De weerstand is niet goed.Mijn ruin zat altijd onder,tot bloedens toe.Nu elke dag Echinaforce druppels voor mensen en bijna geen mok meer.Af en toe met erg nat weer nog plekje.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 14:17

8nnemiek schreef:
Korstjes op de rug/buik is geen gewone mok inderdaad. Ik dacht ook aan regenschurft oid.

Je zegt dat je de benen geschoren hebt. Gaat het om een koudbloed? Koudbloeden hebben niet snel last van natte weides, maar wel van mijten en verkeerde voeding. Dus in dat geval zou je al wat gerichter kunnen behandelen. Lees je dan ook even in over CPL zodat je dat ook kan herkennen.


Nee is geen koudbloed. Is een bwp maar wel met een mooie dikke wintervacht. De benen heb ik geschoren omdat ik meer haar dan mok aan het behandelen was.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 14:18

Jokonootje schreef:
Klinkt meer als regenschurft eigenlijk. Ik zou me daar eens op inlezen als ik jou was.

Ga ik doen!

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:18

franteir schreef:
Horseloverl schreef:
Ik heb mijn paard laten laseren. Werkt enorm goed! Zalfjes enzo werkte gewoon niet. De laser laat het nu binnen 2 weken enorm opknappen. Dit is bij mok en ontstekingen

Heeft je paard een deken op in de wei? Anders zou ik eerder aan rainrot oid denken

Staat momenteel niet meer op de wei omdat het echt te nat was. Maar heeft wel zonder deken in de regen gestaan. Had ook al aan rainrot gedacht maar lees dat dit enkel op de rug voor komt

Nee hoor kan ook op de benen voorkomen.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 14:30

Horseloverl schreef:
Ik heb mijn paard laten laseren. Werkt enorm goed! Zalfjes enzo werkte gewoon niet. De laser laat het nu binnen 2 weken enorm opknappen. Dit is bij mok en ontstekingen

Heeft je paard een deken op in de wei? Anders zou ik eerder aan rainrot oid denken

Staat momenteel niet meer op de wei omdat het echt te nat was. Maar heeft wel zonder deken in de regen gestaan. Had ook al aan rainrot gedacht maar lees dat dit enkel op de rug voor komt[/quote]
Nee hoor kan ook op de benen voorkomen.[/quote]

Dan lijkt het indertijd wel een goede optie, ga daar nog wat meer over opzoeken en dan behandelen zoals regenschurft tot de dierenarts is geweest

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:53

Weerstand verhogen is vaak wel een goede remedie.
Bij mok en rasp-achtige klachten werken Chevaldonyll kruiden erg goed (en snel) Thee van trekken en door de slobber doen.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 15:10

Babootje schreef:
Weerstand verhogen is vaak wel een goede remedie.
Bij mok en rasp-achtige klachten werken Chevaldonyll kruiden erg goed (en snel) Thee van trekken en door de slobber doen.


Bedankt, ga ik eens bekijken!

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:31

Ik had de thee ook, hielp goed.Maar Echinaforce druppels voor mensen is hetzelfde aan kruiden en goedkoper.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 15:37

Britta31 schreef:
Ik had de thee ook, hielp goed.Maar Echinaforce druppels voor mensen is hetzelfde aan kruiden en goedkoper.


Ah top, dan ga ik die ook eens bekijken. De laatste tijd al veel dierenarts kosten en dergerlijke gehad dus als iets goedkoper kan heel graag

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:40

Volgens mij moet je eerst weten wat het is, voor je kunt gaan behandelen. Dus toch wachten op de dierenarts of een andere bellen.
Het kan van alles zijn, mok, allergie, regenschurft, ringworm, luis.

Verder is de weerstand verhogen altijd goed bij dit soort dingen. Goed onverpakt hooi, onbeperkt, en een balancer. Deze mag je best even iets over doseren om de weerstand te ondersteunen.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:41

Ik gebruik Sudocrem voor mok. Of dat ook helpt en goed is als het iets anders blijkt te zijn durf ik niet te zeggen. Misschien toch even de da afwachten.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:46

franteir schreef:
Britta31 schreef:
Ik had de thee ook, hielp goed.Maar Echinaforce druppels voor mensen is hetzelfde aan kruiden en goedkoper.


Ah top, dan ga ik die ook eens bekijken. De laatste tijd al veel dierenarts kosten en dergerlijke gehad dus als iets goedkoper kan heel graag[/

Afbeelding
Ik geef mijn ruin van 1.64 1 spuitje vol Echinaforce druppels per dag door de slobber.Spuitje heb ik bij de Da gehaald.

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:10

Ik volg dit. Hier soortgelijk verhaal maar dan zonder mok op de benen. Ook hier korstjes die dan uiteindelijk eindigen in plakkaten, als je eraan trekt komt vacht mee met etterige substantie. Enige oplossing hier was scheren want na een antibiotica kuur kwam het na 3 weken dubbel zo hard terug...

Uitbraak 1
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uitbraak 2
Afbeelding

Na scheren
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:50

Dat is echt rainrot ja

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:45

Vrij typisch beeld inderdaad, ellendig toegeslagen zeg. De naam is een beetje misleidend, het is een bacteriële infectie waar wel regen of vocht ten grondslag ligt, maar nat is niet direct rainrot natuurlijk. Denk ook aan hele dikke vacht, wanneer het eigenlijk nog te warm is en paard daarin gaat zweten, de vacht begint te broeien. Dat plus een mindere weerstand is een bodem voor de bacterie om uit te kunnen breiden.

De huid moet dus kunnen ademen, ik kan me in bovenstaand voorbeeld heel goed indenken dat het scheren en dus laten ademen van de huid ervoor zorgt dat de behandeling een stuk beter en effectiever kan verlopen.

Voor TS, als je verwacht dat het een bacterie is, is vast wassen (en goed drogen) met een shampoo die daarvoor helpt goed. Ik heb het idee dat dat van je stalbaas sebacil-achtig is, en dat is juist antischimmel.
Als je DA dan komt einde van de week zou ik zelf wel goed doorvragen, wat krijg je waarvoor, verdenkt ie schimmel of juist bacterie? Want dit zijn van die ellendige problemen die dan door sudderen, terwijl direct een afkrabsel nemen en door het lab laten nakijken jou en je paard een hoop ellende scheelt.
En ik zou toch adviseren om je paard wel goed vrij te laten bewegen, ja het is nat, maar beweging zorgt ook voor een goede bloedsomloop en een gezonder lijf. Maar wellicht doe je dat al en lees ik het niet goed.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 22:03

RianneH schreef:
Vrij typisch beeld inderdaad, ellendig toegeslagen zeg. De naam is een beetje misleidend, het is een bacteriële infectie waar wel regen of vocht ten grondslag ligt, maar nat is niet direct rainrot natuurlijk. Denk ook aan hele dikke vacht, wanneer het eigenlijk nog te warm is en paard daarin gaat zweten, de vacht begint te broeien. Dat plus een mindere weerstand is een bodem voor de bacterie om uit te kunnen breiden.

De huid moet dus kunnen ademen, ik kan me in bovenstaand voorbeeld heel goed indenken dat het scheren en dus laten ademen van de huid ervoor zorgt dat de behandeling een stuk beter en effectiever kan verlopen.

Voor TS, als je verwacht dat het een bacterie is, is vast wassen (en goed drogen) met een shampoo die daarvoor helpt goed. Ik heb het idee dat dat van je stalbaas sebacil-achtig is, en dat is juist antischimmel.
Als je DA dan komt einde van de week zou ik zelf wel goed doorvragen, wat krijg je waarvoor, verdenkt ie schimmel of juist bacterie? Want dit zijn van die ellendige problemen die dan door sudderen, terwijl direct een afkrabsel nemen en door het lab laten nakijken jou en je paard een hoop ellende scheelt.
En ik zou toch adviseren om je paard wel goed vrij te laten bewegen, ja het is nat, maar beweging zorgt ook voor een goede bloedsomloop en een gezonder lijf. Maar wellicht doe je dat al en lees ik het niet goed.

Goede uitleg!
We laten haar zo veel mogelijk bewegen in de mate van het mogelijke. Maar echt vrij bewegen mag ze momenteel niet door haar blessure. Dus is vooral stapmolen, aan de hand gaan wandelen. Rijden in stap en op een heel klein stukje in de paddock eens los lopen

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:36

RianneH schreef:
Vrij typisch beeld inderdaad, ellendig toegeslagen zeg. De naam is een beetje misleidend, het is een bacteriële infectie waar wel regen of vocht ten grondslag ligt, maar nat is niet direct rainrot natuurlijk. Denk ook aan hele dikke vacht, wanneer het eigenlijk nog te warm is en paard daarin gaat zweten, de vacht begint te broeien. Dat plus een mindere weerstand is een bodem voor de bacterie om uit te kunnen breiden.

De huid moet dus kunnen ademen, ik kan me in bovenstaand voorbeeld heel goed indenken dat het scheren en dus laten ademen van de huid ervoor zorgt dat de behandeling een stuk beter en effectiever kan verlopen.

Voor TS, als je verwacht dat het een bacterie is, is vast wassen (en goed drogen) met een shampoo die daarvoor helpt goed. Ik heb het idee dat dat van je stalbaas sebacil-achtig is, en dat is juist antischimmel.
Als je DA dan komt einde van de week zou ik zelf wel goed doorvragen, wat krijg je waarvoor, verdenkt ie schimmel of juist bacterie? Want dit zijn van die ellendige problemen die dan door sudderen, terwijl direct een afkrabsel nemen en door het lab laten nakijken jou en je paard een hoop ellende scheelt.
En ik zou toch adviseren om je paard wel goed vrij te laten bewegen, ja het is nat, maar beweging zorgt ook voor een goede bloedsomloop en een gezonder lijf. Maar wellicht doe je dat al en lees ik het niet goed.


Goed advies, alleen is Sebacil voor parasieten zoals luis en mijten, voor schimmel gebruik je Imaverol.

In afwachting van de dierenarts zou ik het paard scheren en wassen met betadine shampoo. De dierenarts kan je advies geven hoe vaak te wassen en zo nodig antibiotica inzetten om de bacterie te bestrijden.

Na het scheren heeft je paard een deken nodig, kies er dan eentje met liners, die kan je makkelijk wassen in de wasmachine. Gebruik voor het wassen Neutral en geen wasverzachter, laat je wasmachine extra spoelen zodat je geen zeepresten op de huid krijgt.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mok en overal korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:39

Oh excuus, klopt idd! :o