Ervaringen delen pismerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 11:04

De term pismerrie vind ik altijd een dingetje. Toch gebruik ik de term even om duidelijk te maken waar we mee 'dealen'. Het paard van een vriendin van mij is sinds een tijdje best gevoelig bij aanraking achter de navel en richting de uiers. Ook onder het zadel bij het aanleggen van het been kom er lichte irritatie. Ze wordt steeds geirriteerder naar andere paarden toe, en bijt/hapt (niet echt bijten maar geirriteerd happen) op de neus van de paarden. Voorheen kon ze haar overal aanraken, nu dus niet meer. Ze heeft 2 jaar geleden een veulen gehad.

Duidt dit op problemen met de baarmoeder/eierstokken? En eventueel mensen die dit hebben meegemaakt, wat bleek het te zijn?

De dierenarts belt morgen, dus ongeacht de antwoorden komt deze sowieso al langs. Mijn vriendin is simpel weg benieuwd wat mensen hebben meegemaakt op dit gebied.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:40

Het is in elk geval een teken dat ze niet lekker in haar vel zit. Het kan ook een te hoge spierspanning, maagzweer, algemene stress, kou... Enzovoort zijn.

Dus goed dat je de dierenarts laat komen:)

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:45

Dit klinkt nou niet direct als een pismerrie?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:37

Nee dit is geen pismerrie.

Klinkt als een dier wat last van haar buik heeft. Kunnen de baarmoeder en eierstokken zijn maar ook de darmen. De DA kan het beste even de baarmoeder/ eierstokken controleren en als die goed zijn aan de darmen denken. Voeding onder de loep nemen, mest, zand, wormen etc.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:17

een pismerrie is dacht ik een merrie die continue staat te pissen ,al dan niet door de hengstigheid.
heb er een verzorgd,die bleek uiteindelijk tumoren op de eierstokken te hebben.

wat jij omschrijft klinkt inderdaad meer als buikpijn.
goed dat de dierenarts komt kijken :j

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 09:21

Elisa2 schreef:
Nee dit is geen pismerrie.

Klinkt als een dier wat last van haar buik heeft. Kunnen de baarmoeder en eierstokken zijn maar ook de darmen. De DA kan het beste even de baarmoeder/ eierstokken controleren en als die goed zijn aan de darmen denken. Voeding onder de loep nemen, mest, zand, wormen etc.


Klopt, de dierenarts vroeg ook naar eventuele wormenkuren, zandkuren etc. Dit wordt goed bijgehouden met de juiste hoeveelheid aangeschreven door de UU (zandkuur). Wormenkuur wordt elk einde jaar gegeven, dus zal binnenkort zijn. Daarnaast altijd wormenonderzoek. Mest zou dan inderdaad nog onderzocht moeten worden voor eventuele andere problemen.

Als ze overigens hengstig is, pist ze om de meter met het wandelen.

Zou het eventueel de maag nog kunnen zijn? Vindt een maagscopie toch altijd iets heel heftigs voor een paard om te doen, ook al is het tijdelijk.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:24

Dat kan zeker! zou ik niet uitsluiten.

Scopie hoeft niet altijd, soms geven dierenartsen medicatie om te kijken of het beter wordt. (trial and error)

Is ze wel normaal hengstig? Om de drie weken? dat vaak urineren als ze hengstig kan wel duiden op een pismerrie. Wij hebben er ook een gehad, de hormonen hebben we kunnen reguleren met monnikspeper. Zou alleen niet beginnen aan middeltjes als niet uitgesloten is dat er iets anders aan de hand kan zijn. (cyste eierstok etc.)

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 10:30

Ze stond voor zover ik weet vorige winter ook op de monnikspeper, toen ging alles goed, ook door echte hormonaal gedrag. Nu is ze volgensmij weer gestart met monnikspeper, maar duurt natuurlijk redelijk lang voordat je resultaat kan zien. De dierenarts gaat de eierstokken en baarmoeder laten scannen, als daar niks uit komt even wachten of de monnikspeper werkt en anders verder kijken. Klinkt als een goed plan? Of tips?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:51

Lijkt me een prima plan! Ondertussen kun je de mest nog testen op zand.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:56

ooit tijdens mijn stage een echte pismerrie meegemaakt, die was zo zuur tegen van alles maar stond wel wijdbeens tijdens de galop ineens stil als ze een lekker ding zag waar ze interesse in had en moest ze dan toch doorgaan, kon ze daar kwaad om gaan bokken en piesend tegelijk zodat iedereen en alles in de buurt onder zat mocht je daar geen erg in hebben.

Menig merrie heeft best een vast cyclus periodes dat ze niet hengstig zijn en geen last hebben van hormonen zijn dan langer dan de periodes van hengstigheid

Bij pismerries is dat juist andersom

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 11:04

speurneusc schreef:
ooit tijdens mijn stage een echte pismerrie meegemaakt, die was zo zuur tegen van alles maar stond wel wijdbeens tijdens de galop ineens stil als ze een lekker ding zag waar ze interesse in had en moest ze dan toch doorgaan, kon ze daar kwaad om gaan bokken en piesend tegelijk zodat iedereen en alles in de buurt onder zat mocht je daar geen erg in hebben.

Menig merrie heeft best een vast cyclus periodes dat ze niet hengstig zijn en geen last hebben van hormonen zijn dan langer dan de periodes van hengstigheid

Bij pismerries is dat juist andersom


Dat heeft deze merrie dan weer niet, gelukkig *klopt af*. Het zou ook een 'lichte' variant van pismerrie kunnen zijn? Misschien dat de hormonen af en toe schommelen maar niet zo drastisch.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:05

Elisa: een merrie is niet om de drie weken hengstig, maar heeft een totale cyclus van 3 weken. De mens heeft een cyclus van 4 weken (en dus om de drie weken ongesteld). Maar dat terzijde.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:11

Monnikspeper en andere supplementen voor de hormonen moet je niet geven als er iets mis is met de eierstokken oid. Dat staat er 9 van de 10 keer ook op. Er zijn verschillende dingen die mis kunnen zijn en dus ook verschillende gedragingen.

Mijn merrie met een eierstoktumor werd niet narrig op been oid, wel veel feller naar anderen paarden toe. En achteraf langzamerhand steeds gevoeliger rond die eierstokken en daardoor wat stijver. Maar grootste ding wat ik merkte en ook hoor bij anderen met eenzelfde tumor is dat ze meer hengst worden qua gedrag.

Er is dus weinig te zeggen, want dit is niet het enige wat er mis kan zijn. Maar let dus wel op met supplementen geven zonder te weten of er niks aan de hand js.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 11:33

MyWishMax schreef:
Monnikspeper en andere supplementen voor de hormonen moet je niet geven als er iets mis is met de eierstokken oid. Dat staat er 9 van de 10 keer ook op. Er zijn verschillende dingen die mis kunnen zijn en dus ook verschillende gedragingen.

Mijn merrie met een eierstoktumor werd niet narrig op been oid, wel veel feller naar anderen paarden toe. En achteraf langzamerhand steeds gevoeliger rond die eierstokken en daardoor wat stijver. Maar grootste ding wat ik merkte en ook hoor bij anderen met eenzelfde tumor is dat ze meer hengst worden qua gedrag.

Er is dus weinig te zeggen, want dit is niet het enige wat er mis kan zijn. Maar let dus wel op met supplementen geven zonder te weten of er niks aan de hand js.


Ah okay, dan stop ik er even mee tot de DA er is (volgende week). Als dat is uitgesloten kan het gebruik wel weer?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:46

Ja, als er niks mis is kan je het gewoon geven. Mijne mocht er na de operatie ook meteen weer op van de da als het nodig zou zijn.

Over het lang duren, hoe lang geef je het dan al en na hoelang gaf het vorige keer effect? Hier merk ik toch vrij snel resultaat. Niet zoals een pijnstiller dezelfde dag al, maar ook geen weken.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:53

Mijn merrie vertoonde dit zure gedrag vanwege een maagzweer (door langdurige medicatie). Met omeprazol was het gedrag vrijwel na de eerste spuit al weg.
Het zure gedrag had geen relatie met de hengstigheid. Eierstokken en baarmoeder op echo prima.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 11:55

MyWishMax schreef:
Ja, als er niks mis is kan je het gewoon geven. Mijne mocht er na de operatie ook meteen weer op van de da als het nodig zou zijn.

Over het lang duren, hoe lang geef je het dan al en na hoelang gaf het vorige keer effect? Hier merk ik toch vrij snel resultaat. Niet zoals een pijnstiller dezelfde dag al, maar ook geen weken.


Ze geeft het nu pas sinds maandag. Vorige jaar kan ze zich slecht herinneren. Op verschillende forums en websites staat dat het zon 4 tot 8 weken kan duren voor resultaat. Maar eerder zou altijd gunstiger zijn! Ik ga het na de DA even in de gaten houden.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 11:55

dioni schreef:
Mijn merrie vertoonde dit zure gedrag vanwege een maagzweer (door langdurige medicatie). Met omeprazol was het gedrag vrijwel na de eerste spuit al weg.
Het zure gedrag had geen relatie met de hengstigheid. Eierstokken en baarmoeder op echo prima.


Ah okay, dan ga ik denk ik hetzelfde pad bewandelen als jij als het niet bij de eierstokken en baarmoeder licht. Heb je een maagscopie gedaan? En hoeveel was je uiteindelijk kwijt aan de volledige behandeling?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:04

Elisa2 schreef:
Lijkt me een prima plan! Ondertussen kun je de mest nog testen op zand.


Om echt zeker te weten dat er geen zand zit moet je echt een foto laten maken. Mest testen geeft totaal geen idee van hoe/wat.
Wat zand erin kan namelijk betekenen dat de darmen het mooi afvoeren en hoef je je geen zorgen te maken, maar het kan ook betekenen dat ze compleet vol zit. En geen zand in de mest kan betekenen dat alles oké is, maar kan ook betekenen dat er al een flinke berg zand gaande is en het zand gewoon niet meer weggaat. Daarnaast kan het in de ene hoop mest wel zitten en in de volgende niet.

Maar ik neig ook echt naar buikpijn en geen pismerrie.
Ik zou maag/darmen/eierstokken/baarmoeder echt laten checken inderdaad.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 13:49

Kaitlyn schreef:
Elisa2 schreef:
Lijkt me een prima plan! Ondertussen kun je de mest nog testen op zand.


Om echt zeker te weten dat er geen zand zit moet je echt een foto laten maken. Mest testen geeft totaal geen idee van hoe/wat.
Wat zand erin kan namelijk betekenen dat de darmen het mooi afvoeren en hoef je je geen zorgen te maken, maar het kan ook betekenen dat ze compleet vol zit. En geen zand in de mest kan betekenen dat alles oké is, maar kan ook betekenen dat er al een flinke berg zand gaande is en het zand gewoon niet meer weggaat. Daarnaast kan het in de ene hoop mest wel zitten en in de volgende niet.

Maar ik neig ook echt naar buikpijn en geen pismerrie.
Ik zou maag/darmen/eierstokken/baarmoeder echt laten checken inderdaad.


Klopt, ik heb al wel die test gedaan van worm en co en daar kwam amper zand uit, laat ik zeggen max 1 mm zand in het zakje. Uiteraard daarna alsnog een zandkuur gegeven, 0,5 gram psyllium per kg paard. Dus ruim zat. Zou het dan nog steeds niet kunnen kloppen?

Haar voordroog ( ze had liever hooi gegeven, maar helaas niet mogelijk op deze stal ) wordt gegeven boven steen in een bak, dus dat er zand tussen zou komen zou dan alleen komen als ze zelf zand eten of rond snuffelen en onkruidjes eten.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaringen delen pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:30

Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mijn paard kwam er verwaarloosbaar zand uit de testen en ondanks af en toe kuren stond ze ineens met spoed op de kliniek en volgde er een operatie.
Zand is echt een sluipmoordenaar en zou dat wel echt willen uitsluiten..

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:31

hoogendroog schreef:
Elisa: een merrie is niet om de drie weken hengstig, maar heeft een totale cyclus van 3 weken. De mens heeft een cyclus van 4 weken (en dus om de drie weken ongesteld). Maar dat terzijde.


Dan is ze toch om de drie weken hengstig? 8)7

Vrouwen zijn om de 4 weken ongesteld. Zal wel een typfout zijn..

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 15:08

Kaitlyn schreef:
Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mijn paard kwam er verwaarloosbaar zand uit de testen en ondanks af en toe kuren stond ze ineens met spoed op de kliniek en volgde er een operatie.
Zand is echt een sluipmoordenaar en zou dat wel echt willen uitsluiten..


Nee hoor, ontmoedigen doe je zeker niet. Liever gewaarschuuwd dan onwetend. Wat is er allemaal te zien op zo een foto? Ook eventuele andere problemen van de darm?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:21

Elisa2 schreef:
hoogendroog schreef:
Elisa: een merrie is niet om de drie weken hengstig, maar heeft een totale cyclus van 3 weken. De mens heeft een cyclus van 4 weken (en dus om de drie weken ongesteld). Maar dat terzijde.


Dan is ze toch om de drie weken hengstig? 8)7

Vrouwen zijn om de 4 weken ongesteld. Zal wel een typfout zijn..


Volgens mij hanteert iedereen een andere definitie van om de zoveel weken. :o?
Als je om de week iets doet, is het de ene week wel en ander niet. Die is bij iedereen hetzelfde toch?

Dan zou om de 2 weken week 1 en 2 niet zijn en 3 wel, dus lijkt dat het geval bij de meeste merries? Als je uitgaat van cyclus van 21 dagen, maar kan ook 28 zijn dus dan zit je alweer week langer. Maar ik vind het wel raar klinken haha?

Ze zijn ongeveer 5 tot 7 dagen hengstig in 3 tot 4 weken tijd. Klaar, geen om de zoveel weken die verwarrend zijn. :+

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:46

DorkyDweeb schreef:
dioni schreef:
Mijn merrie vertoonde dit zure gedrag vanwege een maagzweer (door langdurige medicatie). Met omeprazol was het gedrag vrijwel na de eerste spuit al weg.
Het zure gedrag had geen relatie met de hengstigheid. Eierstokken en baarmoeder op echo prima.


Ah okay, dan ga ik denk ik hetzelfde pad bewandelen als jij als het niet bij de eierstokken en baarmoeder licht. Heb je een maagscopie gedaan? En hoeveel was je uiteindelijk kwijt aan de volledige behandeling?


Ik heb geen scopie gedaan, om de reden die hier al eerder genoemd werd: kost veel, moet op de kliniek nuchter gedaan worden. Kosten is lastig te zeggen ik ben zelf dierenarts gezelschapsdieren en de omeprazol bestel ik dus zelf.