Stappen met 2-jarige na boxrust, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Stappen met 2-jarige na boxrust, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 14:18

Hoi bokkers,

vanaf overmorgen mag mijn tweejarige ruin 10 minuten per dag stappen aan de hand. Dat moeten we gedurende 3 weken doen en daarna mag ie in een kleine paddock.
Er is 3 weken geleden een chipje verwijderd waarna hij op boxrust moest.

Hij kent nog niet veel: aan het halster een stukje meelopen heeft ie niet echt gedaan, hij kwam zo uit de koppel naar de dierenarts. Natuurlijk heeft hij als veulen wel aan het halster gelopen en dat ging gewoon heel goed.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Sederen? Monty Roberts halster? Of allebei?
En hoe lang kan je sederen, en hoeveel zou hij moeten hebben? Hij is bijna 2,5 jaar oud, 1.67 m. stokmaat en weegt 620 kilo (gewogen in kliniek).

Alvast dank voor de reacties.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Stappen met 2-jarige na boxrust, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:24

Of een kaptoom op zetten. Maar zou gewoon proberen en net doen alsof je het dagelijks doet hapje gras onderweg ( wel lange lijn en handschoenen voor je zelf)

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Stappen met 2-jarige na boxrust, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:32

Alsie als veulen gewoon meeliep denk ik dat het wel goed gaat. Meestal vergeten ze dat niet

Christiene
Berichten: 7724
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:33

Als het rustig is binnen met de deuren dicht op het gangpad als dat tenminste groot en lang is.

Als die buiten los breekt schiet je ook niks mee op. Als die echt rustig is kan je altijd nog na buiten

Sederen kan ook als die echt druk is. Je hebt van die pasta's.

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stappen met 2-jarige na boxrust, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:35

Ik zou even met de dierenarts overleggen of je hem kunt sederen. Ik heb vroeger meerdere keren een paard op rust gehad die compleet flipte als we mochten stappen. Helemaal met zo’n jong paard zou ik de eerste keren voor safe gaan.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Stappen met 2-jarige na boxrust, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:43

Lastig. Waar ik rijd hebben ze dat dilemma ook gehad, maar daar hebben ze ervoor gekozen om hem gewoon op en klein stukje te zetten zodat ie wat meer beweging kreeg. Gewoon de hele dag en hij heeft zich eigenlijk heel rustig gedragen. Al kwam dat ook doordat zijn buurpaarden ook gewoon heel rustig waren. Met stappen zou hij drukker zijn dan zo los, dus dit heeft goed uitgepakt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:01

Earth schreef:
Lastig. Waar ik rijd hebben ze dat dilemma ook gehad, maar daar hebben ze ervoor gekozen om hem gewoon op en klein stukje te zetten zodat ie wat meer beweging kreeg. Gewoon de hele dag en hij heeft zich eigenlijk heel rustig gedragen. Al kwam dat ook doordat zijn buurpaarden ook gewoon heel rustig waren. Met stappen zou hij drukker zijn dan zo los, dus dit heeft goed uitgepakt.


zo zou ik het ook doen. Even kijken dat hij ook in een rustige omgeving staat waar niet teveel gebeurd.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stappen met 2-jarige na boxrust, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:11

Samen met een ander braaf paard aan de hand gaan stappen? Vragen of iemand even die tijd wil vrij maken.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:15

Wij hebben mijn driejarige na lange boxrust (fractuur) de eerste week achter een brave ruin aan gestapt, dat ging heel goed. De opvolgende weken hebben we het stappen opgebouwd zonder een ander paard, en een aantal keer iets sedatie gegeven als de omstandigheden dat noodzakelijk maakten (harde wind, waterkoude dagen). Ik deed hem een touwhalter met lang touw om, maar terugkijkend maakte het halster weinig verschil. Het lange touw wel, dan heb je wat ruimte als hij toch een keer gek doet.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:38

Ik heb een 4,5 jarige in dezelfde situatie...
De eerste week wandelen was echt heel heftig. Nou heb ik wel een Spanjaard. Ik dacht de enige slome Spanjaard van Nederland, niet dus..

Ik heb haar 1x tranquigel gegeven, 2 streepjes. Op de weg was ze heel mak, maar in de bak ging ze toch behoorlijk hard (niet helemaal de bedoeling..). Mijn paard is 1.61, redelijk stevig gebouwd.

Mijn tip zou zijn, bitje in en handschoenen aan en veilig stuk om te lopen en goed op blijven letten.
Monty halster werkt trouwens ook goed, maar wel goed strak omdoen, anders trekt het scheef.