Wel of geen rainrot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 12:19

Geen idee of ik goed zit, maar op zijn minst gedeeltelijk een medische vraag.

Ben van de week bij een nieuw merrietje wezen kijken, ter oriëntatie en eventueel aankoop. 2,5 jaar oud, robuust type. Nu behoorlijk lang in het haar natuurlijk :D

Rug zat vol vettige schilfers en ik kon voelen dat er ook sprake was van korstvorming. Verder niet bloederig of pussig, dus (nog?) geen echte rainrot. Paardje staat in opfok, komt wel veel in handen, maar heeft de laatste 2 maanden natuurlijk goed nat gestaan en een borstel gaat er verder niet overheen. Toch vond ik die vacht/huid problematisch. Dit zou niet nodig hoeven zijn lijkt me? Volgens de verkoper hoef ik me er vanzelfsprekend geen zorgen over te maken, puur klonterend huidvet. Maar dat maakt geen korstjes, althans, heb ik nog niet meegemaakt...

Verder leuk dier, maar ik voel toch een probleem aankomen. Misschien goed onder controle te houden, uiteindelijk als zo'n dier in het werk staat ga je toch de vacht wat korter proberen te houden (althans, dat doe ik wel O:) niet zozeer scheren, maar op tijd dekentje op). Wellicht is dat voldoende om dit niet terug te laten komen, maar toch knarst het een beetje in mijn hoofd of ik haar toch niet alleen al om deze reden zou moeten laten staan... of dat het op zijn minst een effect zou moeten hebben op de prijs die ik voor haar betaal.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 07:50

Of je een paard erom laat staan moet je zelf weten, maar het is geen erfelijk gebrek en prima te behandelen met medicinale shampoo. Plus dat je op een 2,5-jarige voorlopig toch niet rijdt.

Als het genezen is, hoef je niets onder controle te houden trouwens. Rain rot heeft ook niets te maken met regen. Het is een bacteriële infectie van de huid, en moet behandeld worden.

https://www.mannapro.com/equine/common- ... -in-horses

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 08:32

Maar het heet rain rot, waarom zou het zo heten? het ontstaat wel degelijk doordat langdurige regen de huid kwetsbaar maakt; https://www.knhs.nl/welzijn/paardenziektes/regenschurft

Ik heb een paard gezien met littekens op zijn rug door verwaarloosde rainrot, is nooit meer goed gekomen, bleef altijd kale plekken op rug houden, dus ik zou er niet te makkelijk over denken.
Laatst bijgewerkt door Desi_2409 op 04-12-23 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 08:38

Het komt door een vochtig milieu, het kan net zo goed van veel zweten in een te warme vacht komen. Inderdaad wassen zodat de bacterie dood gaat en er lucht op de huid kan komen, kan heel goed dat het erna nooit meer voor komt, weerstand van jonge paarden kan wel eens een knauw krijgen.

Wat wil je na de aankoop doen? Direct mee of daar laten staan? Ik vind het wel bijzonder dat er wat makkelijk over gedaan wordt, als je werkelijk korsten voelt. En neem aan dat je sowieso laat keuren?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 08:43

Desi_2409 schreef:
het ontstaat wel degelijk door regen én een slechte conditie, anders had het paard er wel weerstand tegen gehad.

Rain rot is a bacterial condition and the skin should be treated to avoid the spread of spores.
Uit boven gelinkt artikel.

Paarden zijn vatbaar voor bacteriën doordat de weerstand minder is. Maar rain rot ontstaat niet door regen, een langdurig natte vacht maakt dat de weerstand van het paard achteruit gaat, en dus wordt het paard vatbaarder.

Net als dat je geen griep krijgt van de kou.
Maar rain rot zal wel actief behandeld moeten worden, het is niet iets wat zelf overgaat.
Desi_2409 schreef:
Ik heb een paard gezien met littekens op zijn rug door verwaarloosde rainrot, is nooit meer goed gekomen, bleef altijd kale plekken op rug houden, dus ik zou er niet te makkelijk over denken.

Ik denk er niet makkelijk over, ik wil alleen wel misverstanden uit de wereld helpen.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:15

Voor degene die niet goed Engels kunnen lezen:
https://www.knhs.nl/welzijn/paardenziektes/regenschurft

"De bacterie kruipt via schaafwondjes in de oppervlakkige cellen van de huid en in de wortelschedes van de haren. Dit gaat het makkelijkst als de haren en de huid nat zijn en het oppervlakkige beschermende ‘waslaagje’ verloren is gegaan. Regenschurft zien we dan ook meestal bij dieren die langdurig buiten lopen in regenachtig weer"

Langdurig in de regen staan heeft dus wel degelijk invloed

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:17

Ik zeg toch ook niet dat het geen invloed heeft?

Staat zelfs letterlijk in mijn vorige post:

Avalanche schreef:
Maar rain rot ontstaat niet door regen, een langdurig natte vacht maakt dat de weerstand van het paard achteruit gaat, en dus wordt het paard vatbaarder.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 15:08

Wow, boel reacties ineens.

Rijden voorlopig zeker niet inderdaad! Dametje zou lekker uit mogen groeien. Ik heb weinig ervaring met deze aandoening, maar mijn gevoel is dus wel juist dat korstvorming onder die schilfers al een stap te ver is.

Het is dus niet zo, dat een paard hier bevattelijk voor kan zijn? Oftewel: een vrijwel jaarlijks terugkerend probleem kan hebben, als je geen specifieke aandacht hieraan besteed? Een eenmalig relatief klein probleem is altijd op te lossen. Iets terugkerends is vervelend.

En keuren vanzelfsprekend altijd! Neem een paard nooit zomaar mee. Al heeft zeker een klinische keuring bij zo'n jonkie niet zo heel veel om het lijf

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:16

Warm najaar + vacht voor siberische winter leverde hier ook welshje met rainrot op, extra vitaminekorrel en scheren van streep hals + borst deed meeste, restje was kuurtje AB. Jaren daarna was preventief streepje geschoren (beide trouwens) genoeg. Vacht aanmaak is combi van kortere dagen en hoe de eerste winter doorgekomen. Dan is het met langer warm blijven wel eens lastig om juiste hoeveelheid vacht te hebben voor onze paarden. Mini beetje scheren maakt het verschil, en geen dekens nodig.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:51

Avalanche schreef:
Ik zeg toch ook niet dat het geen invloed heeft?

Staat zelfs letterlijk in mijn vorige post:

Avalanche schreef:
Maar rain rot ontstaat niet door regen, een langdurig natte vacht maakt dat de weerstand van het paard achteruit gaat, en dus wordt het paard vatbaarder.

Avalanche schreef:
Of je een paard erom laat staan moet je zelf weten, maar het is geen erfelijk gebrek en prima te behandelen met medicinale shampoo. Plus dat je op een 2,5-jarige voorlopig toch niet rijdt.

Als het genezen is, hoef je niets onder controle te houden trouwens. Rain rot heeft ook niets te maken met regen. Het is een bacteriële infectie van de huid, en moet behandeld worden.

https://www.mannapro.com/equine/common- ... -in-horses


In je eerste post zeg je dat het niets met regen te maken heeft? Dus je zegt wel degelijk dat het geen invloed heeft. Wat het dus wel heeft, een natte vacht/huid maakt dat de infectie makkelijker kan ontstaan.



Op zich zou ik een paard niet laten staan om rainrot, als het dier verder aan je wensen voldoet en gezond is. De (hoe het in je tekst op mij overkomt) lakse houding van de verkoper staat me meer tegen. Waarom behandeld hij de infectie niet gewoon? Dat zou voor mij eerder een spelbreker zijn dan de rainrot zelf.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:35

Het probleem is dat door de term rainrot men denkt dat de oorzaak regen is, en dat is het niet. De oorzaak is een bacterie die het goed doet in een vochtig klimaat, daarom komt het vaker voor wanneer het lange tijd nat is, maar dat is niet exclusief de omstandigheid waarin rainrot op kan duiken.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 19:26

Citaat:
Op zich zou ik een paard niet laten staan om rainrot, als het dier verder aan je wensen voldoet en gezond is. De (hoe het in je tekst op mij overkomt) lakse houding van de verkoper staat me meer tegen. Waarom behandeld hij de infectie niet gewoon? Dat zou voor mij eerder een spelbreker zijn dan de rainrot zelf.


Alles wat hij deed was er met een metalen roskam overheen := "gewoon huidvet, kijk maar" :? Oudere man, dus ik denk zich werkelijk van geen kwaad bewust met een niet l*llen,maar poetsen-mentaliteit. Wel een paardenman,maar van de oude stempel.

Wat niet wegneemt dat je een aandoening gewoon moet behandelen natuurlijk,maar denk dat hij pas een probleem ziet bij pus en kale plekken....

En of het dier verder gezond is, betwijfel ik nu dus ook.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:59

mandymonica schreef:
Wow, boel reacties ineens.

Rijden voorlopig zeker niet inderdaad! Dametje zou lekker uit mogen groeien. Ik heb weinig ervaring met deze aandoening, maar mijn gevoel is dus wel juist dat korstvorming onder die schilfers al een stap te ver is.

Het is dus niet zo, dat een paard hier bevattelijk voor kan zijn? Oftewel: een vrijwel jaarlijks terugkerend probleem kan hebben, als je geen specifieke aandacht hieraan besteed? Een eenmalig relatief klein probleem is altijd op te lossen. Iets terugkerends is vervelend.

En keuren vanzelfsprekend altijd! Neem een paard nooit zomaar mee. Al heeft zeker een klinische keuring bij zo'n jonkie niet zo heel veel om het lijf

Nee, rainrot is een bacteriële infectie. Je hebt speciale shampoos en sprays, zoals theracyn, waarmee het goed te behandelen is. Wel belangrijk om het goed te laten genezen is goed droog houden en schoon, zodat bacteriën niet de kans krijgen om te gaan broeien. Maar het is prima te genezen, en zeker niet een jaarlijks terugkerend iets.

En managen is elk jaar het belangrijkste. Wanneer leg je een deken op, wanneer ga je scheren enzovoorts. En dat is met ieder paard.

Het dier zal momenteel idd een mindere weerstand hebben, maar ik denk als ik jouw verhaal hoor dat dat komt door onvoldoende zorg.

Pindakaa7 schreef:
In je eerste post zeg je dat het niets met regen te maken heeft? Dus je zegt wel degelijk dat het geen invloed heeft. Wat het dus wel heeft, een natte vacht/huid maakt dat de infectie makkelijker kan ontstaan.


Regen heeft net zoveel invloed op rainrot als kou op verkoudheid.

Kou - lagere weerstand - virus - je wordt verkouden. Zonder dat virus ga jij niet verkouden worden, hoe koud je het ook hebt.

Rainrot bacterie - dikke vacht - lagere weerstand - rainrot. Zonder die bacterie komt er geen rainrot, anders zou ieder paard met een dikke vacht dat nat wordt rainrot hebben en dat is niet zo.

Beter lezen :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:04

Het is zeker niet alleen lagere weerstand. Het is juist ook de natte vacht. Dat zorgt namelijk niet alleen voor een lagere weerstand maar ook voor een wekere huid waar de bacteriën gemakkelijker in door kunnen dringen.

Dus hoewel de bacterie wel aanwezig moet zijn, is de langdurig natte vacht in veel gevallen wel degelijk een voorwaarde. Dus regen of broei. De bacterie alleen is net zo min voldoende.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 21:57

Mizora schreef:
Het is zeker niet alleen lagere weerstand. Het is juist ook de natte vacht. Dat zorgt namelijk niet alleen voor een lagere weerstand maar ook voor een wekere huid waar de bacteriën gemakkelijker in door kunnen dringen.

Dus hoewel de bacterie wel aanwezig moet zijn, is de langdurig natte vacht in veel gevallen wel degelijk een voorwaarde. Dus regen of broei. De bacterie alleen is net zo min voldoende.


Het is een combinatie van de verschillende factoren, wat mij betreft schrijven jullie in feite allemaal hetzelfde, alleen net met de klemtoon iets anders. Maar zonder óf een vorm van natte vacht (door regen of broei), de bewuste bacterie of verminderde weerstand, geen regenschurft. Alle drie de elementen moeten aanwezig zijn.

Geen ruzie over maken :+

Dank voor al jullie antwoorden, ik ben voldoende wijzer geworden!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:04

mijn jonge hengst is sinds kort terug uit de opfok en heeft het ook. Ik behandel het met betadine oplossing en het is al bijna weg.

Ik zou het paard er niet om laten staan.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:38

Mijn paard heeft nooit rainrot gehad. Totdat ze op de kliniek is doorgespoeld met parafine. Toen ze terug kwam van de kliniek had ze overal plekjes met korsten. Door het doorspoelen van de darmen was haar hele immuunsysteem naar z’n grootje geholpen. Geen pus alleen schilfers en loslatend haar dat er in plakjes af kwam. Actief behandeld door betadine te smeren en heel af en toe zie ik nog een plekje maar het wordt steeds minder. Haar weerstand wordt weer beter. Dat soort dingen hebben tijd nodig. Wintervachten in weer en wind buiten is bijna voorgeprogrammeerd is mijn ervaring. Al is de 24/7 buiten zonder dekens brigade dat waarschijnlijk niet met mij eens ;)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:47

Ik heb een aantal paarden gehad\gereden die rainrot hadden, dekentje op en niets meer van gezien. Mijn tinker ook, had begin van de herst spontaan losse haren\huidschilfers, eraf gekrabt en dekentje op. Bij kleine dingen moet je ook niet te moeilijk denken. Zal er zelf iig een paard niet voor laten staan(evt wel de DA er even extra na laten kijken zodat je zeker weet dat het rainrot is).

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 11:48

pluisje88 schreef:
Wintervachten in weer en wind buiten is bijna voorgeprogrammeerd is mijn ervaring.


Ik heb mijn paarden al ruim 20 jaar op 24/7 buiten plekken staan. In geen van de kuddes (natuurlijk niet allemaal mijn paarden :+ ) ooit een geval van rainrot gehad, of ze nou met of zonder deken stonden en vol of minder vol in het haar, 3 jaar oud of 25.... Ik heb het gewoon echt nog nooit van dichtbij gezien, dus zo standaard is het zeker niet! En als je dan dingen leest over "besmettelijk", "erfelijk", "paard kan er vatbaar voor zijn", dan is het toch wel een overweging of je zo'n paard wel of niet wil hebben. Ervaringsverhalen van Bokt vind ik dan veel waardevoller. Dus inderdaad, geen reden om paard om deze reden niet te kopen of een lagere prijs te bedingen. Het zegt wel iets over de huidige conditie/weerstand. Maar daar kan ik dan als het goed is verandering in aanbrengen na aankoop.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:01

Precies, als je haar leuk vindt, zou ik ervoor gaan. Ze zal je waarschijnlijk dankbaar zijn :)

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:12

mandymonica schreef:
Het zegt wel iets over de huidige conditie/weerstand. Maar daar kan ik dan als het goed is verandering in aanbrengen na aankoop.

Exact. En de wat lakse reactie van de verkoper zegt iets over hem/haar. Hoe lang staat het paard al op dit adres? Sommige kleintjes hebben al een paar verhuizingen achter de rug, dat helpt niet mee voor hun weerstand op die leeftijd. Zou ook kijken naar de andere paarden daar; hoe die eruit zien. Geeft toch een beeld.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Wel of geen rainrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:32

Precies. Zegt niks over of het paard wel of niet goed is om te kopen. De houding van de verkoper vind ik wel een dingetje.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:04

Mijn 2.5 jarige heeft ook last van rainrot. Het kan zich best snel uitbreiden, dus even paar dagen niet goed opletten en opeens zijn er veel nieuwe plekken.
Het gaat nu met goed in de gaten houden gelukkig een stuk beter. Ik ben er nu vanaf oktober mee bezig, dus je kunt er best even zoet mee zijn. Inderdaad niet iets om te onderschatten :)

Ze heeft best een pittig jaar achter de rug met vorig winter allerlei tekorten en leverproblemen door slecht hooi en voerbeleid op oude stal. Daar heeft ze eigenlijk heel jaar over gedaan om daarvan op te knappen.
Dus ik denk dat combinatie is van jong, mindere weerstand, dikke wintervacht en 24/7 buiten.