Relatie darmen en hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Relatie darmen en hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 11:55

Hallo allemaal,

Bestaat er een relatie tussen darmactiviteit en hengstigheid?

Ik ben een dagboekje aan het bijhouden, om zo op een rijtje te krijgen 'waar het nou aan ligt'. Ik heb het idee dat als mijn paard hengstig is, zij last van haar darmen heeft. En dat uit zich onder het zadel. Dus de druk van singel, zadel en mij erop. Tijdens longeren merk ik het niet. Ze wil met het rijden steeds stilstaan om te mesten, maar dan komt er niks. Uiteindelijk na vele minuten en vaak stoppen komt het op gang. De mest is normaal. Ze krijgt voldoende vezels (Marstall Gastro en Agrobs balancer en uiteraard zo goed als onbeperkt hooi) en komt overdag hele dag buiten. Oh en ze krijgt Phytonics Hypo balance. Dat zou juist de hormoonhuishouding moeten ondersteunen. Twee wkn geleden begonnenet Phytonics Micro Comp, om darmen te ondersteunen.

Tijdens het stilstaan voel ik haar ook wat opblazen, buik laten hangen, dus ik geef haar dan ook de tijd
Als het niet komt, rij ik rustig verder in de hoop dat de beweging helpt en proberen we later weer. Uiteindelijk komt de mest en vaak nog een 2e,3e,4e keer. Maar we zitten nu behoorlijk in dit patroon, de laatste maanden en van fatsoenlijk rijden komt niet veel meer.
Ik snap dat ze wat buikpijn heeft als ze hengstig is, maar deze reactie met niet-mesten is nieuw. Ik heb haar al vanaf 4 en zij is nu 13. Vroeger merkte ik niet veel van de hengstigheid.

Ze heeft extreem veel medische issues achter de rug en een bloedhekel aan artsen, dus vandaar dat ik dacht, ik deel het eerst even hier.
Misschien toch eens laten controleren op cystes op de eierstokken?
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 08-12-23 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Relatie darmen en hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:06

Weet je zeker dat ze wil mesten als je rijdt? En niet stilstaan om zich te laten dekken? Jouw gewicht en jouw benen kunnen haar doen "denken" dat je de hengst bent.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:07

Die relatie bestaat zeer zeker; bij darmklachten wordt heel erg vaak een wat heftigere hengstigheid opgemerkt. Ik zou het dus eerder andersom aanvliegen en kijken of er in de darmen winst te behalen valt. Zeker als daar gevoeligheid zit kunnen ze heel maf reageren op zelfs 'goed' voer, dus niks uitsluiten. Maar mooi startpunt kan een kuurtje algemene probiotica zijn, bijvoorbeeld

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 12:26

Rocamor schreef:
Weet je zeker dat ze wil mesten als je rijdt? En niet stilstaan om zich te laten dekken? Jouw gewicht en jouw benen kunnen haar doen "denken" dat je de hengst bent.


Nee, uiteindelijk komt namelijk de mest wel. Ik heb mijn topic aangepast. Dank je

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 12:27

amyz schreef:
Die relatie bestaat zeer zeker; bij darmklachten wordt heel erg vaak een wat heftigere hengstigheid opgemerkt. Ik zou het dus eerder andersom aanvliegen en kijken of er in de darmen winst te behalen valt. Zeker als daar gevoeligheid zit kunnen ze heel maf reageren op zelfs 'goed' voer, dus niks uitsluiten. Maar mooi startpunt kan een kuurtje algemene probiotica zijn, bijvoorbeeld


Ja daar zeg je wat. Dank je
Ik ben 2 wkn geleden met Phytonics Micro Comp begonnen
Hopelijk gaat dat verbetering brengen

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Relatie darmen en hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:50

K denk dat er zeker een relatie is. Mijn merrie heeft altijd dunnere mest en meer mestwater als ze herfstig wordt. En ik merk ik bij mijzelf tijdens m'n maandelijkse perikelen ook dat het invloed heeft op elkaar, dus denk dat het idd wel iets hormonaals kan zijn waar de darmen op kunnen reageren.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:39

Vanuit de humane geneeskunde is bekend dat bijv. progesteron een spierverslappende werking heeft. Daardoor zie je vaak vlak voor je ongesteldheid meer problemen met idd constipatie.

Nu is hengstigheid natuurlijk geen menstruatie maar juist de eisprong dus ik kan me wel voorstellen dat je (richting het eind vd hengstigheid?) door de stijgende progesteron na de eisprong wellicht ook bij paarden meer darmproblemen zou kunnen zien. Maar misschien reageert er nog een dierenarts of iemand die meer verstand heeft van voortplantingsgeneeskunde bij paarden om je daar meer zekerheid over te geven :)

Barchetta

Berichten: 78
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Epe

Re: Relatie darmen en hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:41

Ja, hier ook een merrie met ernstige verstoppingen bij hengstigheid. De beste resultaten halen we met oestro en monnikspeper (holistisch DA) om de boel rustig te houden.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 15:04

Barchetta schreef:
Ja, hier ook een merrie met ernstige verstoppingen bij hengstigheid. De beste resultaten halen we met oestro en monnikspeper (holistisch DA) om de boel rustig te houden.



Heb je ook ervaring met Phytonics Hormone?

Barchetta

Berichten: 78
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Epe

Re: Relatie darmen en hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:26

Deze specifieke middelen werden voor haar speciaal uitgemeten door de DA.Zij reageert heel goed op de middelen van Puur, en niet zo op Phytonics.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Relatie darmen en hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:54

Laat ze doorlopend dit gedrag zien, of met perioden? Als het met hengstigheid te maken heeft, moet je dus ook tijden hebben dat ze niet gaat stilstaan om (niet) te mesten.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 23:10

Kim_W schreef:
Laat ze doorlopend dit gedrag zien, of met perioden? Als het met hengstigheid te maken heeft, moet je dus ook tijden hebben dat ze niet gaat stilstaan om (niet) te mesten.


Sorry voor mijn late reactie, ik was verder puzzelstukjes aan het verzamelen en inderdaad, ze doet het helaas ook als ze niet hengstig is. Dus dit topic is overbodig. Ik moet verder zoeken helaas.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Relatie darmen en hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:41

Ik vind het eigenlijk wel een interessant topic, hier ook een merrie die rond de hengstigheid slappere mest heeft een mestwater. Nu is ze 26 en is het met vlagen sowieso al een uitdaging om dr goede drollen te laten hebben, dus alles is meegenomen aan informatie.

Vervelend voor jou ts dat de oplossing niet zo 'simpel' is

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:53

Word het geen aangeleerd gedrag?
Ik herken dit namelijk wel van mijn merrie. Ze moest dan wel mesten, maar ging steeds vaker stil staan, tot ik inderdaad ook niet meer aan rijden toe kwam.
Toen heb ik haar gewoon niet meer laten stil staan, ik ben door gaan rijden, het probleem is nu over.