Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 19:07

Hoi Bokt,
Aller eerst hoop ik dat het topic hier goed staat gezien het om een ezel gaat en niet om een pony of paard.
Ten tweede. De Dierenarts is in beeld en zijn ze volop bezig met onderzoeken wat er precies aan de hand is met de ezel, maar ze vinden het op stal waar mijn twee pony's staan fijn als jullie toch mee denken!
Op stal hebben ze ervaring met ezels. Ze houden die al jaren, maar voor zover ik weet (en hun ook) is dit de eerste keer dat het ziekte beeld onduidelijk is.
Ik heb ook echt alleen maar positieve woorden over voor ze. Ze doen er echt alles aan om de Poitou ezel er weer bovenop te krijgen. Niks is te gek. Wat moet gebeuren qua medisch dat gebeurd. Alles in goed overleg met de dierenarts. Die ook heel goed mee denkt.
Het enige wat ik ook kan doen is mee denken en ze steunen in deze moeilijke situatie. Dit topic plaatst ik dan ook in goed overleg met hun zodat we wellicht nog opties krijgen waar we niet aan gedacht hebben.

Wat is er gebeurd?:
Een week geleden trof de schoonzoon van de fokker van mijn veulen de Ezel liggend aan in de wei en hebben ze haar met man en macht overeind moeten helpen. Ze hebben haar ook uiteindelijk overeind gekregen en naar stal kunnen verplaatsen.
De dierenarts is toen uiteraard ook met spoed gekomen. Ik was die dag niet op stal ivm een dagje weg. Hoorde de dag daarna pas hoe of wat.
Hoe de behandeling met de spoed dierenarts is gegaan weet ik verder niet.

De informatie die ik zelf tot nu toe weet:
- Ze staat op pijnstilling/medicatie en op medisch gebied zijn ze alle opties aan het nalopen met wat er aan de hand is.
- Er is bloed onderzoek gedaan, maar daar is helaas niets uitgekomen. Wel zijn ze nu toch nog op Cushing aan het testen. Die uitslag moeten ze nog krijgen. Die komt denk en hoop ik voor ze binnen nu en woensdag binnen.
- De ezel merrie is van het gras af en staat op stal. Zo kunnen ze haar beter in de gaten houden en ligt ze warm en droog ipv in de nu natte weide.
- De ezel mest goed en plast ook goed. Heeft ook mooie mest. Eet goed en drinkt water.
- Zweet met momenten, maar niet continue. Heeft geen koorts. Ook niet op moment van het zweten. Dit is allemaal gecheckt en ze checken ook regelmatig haar temperatuur.
- Wanneer ze ligt moet ze opgegeven moment nog wel overeind geholpen worden, maar als ze eenmaal staat staat ze ook en beweegt ze door de stal. Wel moeizaam, maar ze beweegt wat. De wil om te bewegen is er wel.
- Wanneer ze gewoon stil staat probeert ze duidelijk eerst het ene been en dan het andere been te ontlasten. Eerder deze week zag ik al dat ze wat naar achteren leunde met de voorbenen. Wat voor mij dan weer een teken van Hoefbevangenheid is.
- Dat naar achteren leunen met de voorbenen heb ik op die ene keer na ook niet meer gezien. Ik zie ze zelf 2x daags en kijk wanneer ik er ben regelmatig in haar stal om te zien wat ze doet.
- Hoefsmid moet nog langs komen om ook evt een hoefzweer uit te sluiten, maar op dit moment mag echt niemand aan de hoeven komen. Zodra ze dit weer toe laat dan komt de hoefsmid uiteraard zo snel mogelijk langs.
- Rolt niet. Heeft tot zover ik kan zien en heb geobserveerd/gehoord ook geen (in)directe signalen voor (lichte) koliek.
- De Poitou ezel merrie is 15 jaar oud en tot en met een week geleden had ze een veulen aan de voet, maar die is op de dag dat ze ziek werd afgespeend zodat ze zich volledig op haar eigen herstel kan richten.
- De ezel heeft duidelijk vechtlust en geeft zelf ook niet op. Die vecht net zo hard mee voor haar gezondheid als de fokker van mijn veulen en zijn schoonzoon doen.

Wat denken jullie? Toch hoefbevangenheid?

Of is er nog iets anders waar ze aan moeten denken? Ik zou het zo fijn vinden voor ze als er ook maar iets van een duidelijke diagnose is.
Voor nu word het dus wel enigzins al behandeld als hoefbevangenheid en is het wachten op het bloedonderzoek waarin ze nu testen of ze cushing heeft of niet.

Weet in ieder geval dat alles op alles gezet word om het de ezel zo comfortabel mogelijk te maken. Ze helpen haar waar ze kunnen en ook medisch krijgt de ezel wat ze nodig heeft, maar wellicht dat ze/we nog iets over het hoofd zien in het ziektebeeld.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:12

Ik zou contact opnemen met stichting de Ezelshoeve. Zij weten ontzettend veel van ezels. Ik geloof dat zij zelfs een of twee Poitou ezel(s) met hetzelfde probleem hebben gehad, dus misschien hebben zij tips over een mogelijke oorzaak en/of behandeling.

Veel sterkte, hopelijk kunnen ze haar helpen :(:)

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:39

Ik denk dat dit hoefbevangenheid is. Dan moet ze in elk geval op dieet en bij paarden helpt Bute goed als pijnstiller\ontstekingsremmer, maar je moet natuurlijk nooit iets doen of geven zonder je DA en het kan ook nog dat het bij ezels anders zou zijn dan bij paarden.

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 19:57

melody7 schreef:
Ik zou contact opnemen met stichting de Ezelshoeve. Zij weten ontzettend veel van ezels. Ik geloof dat zij zelfs een of twee Poitou ezel(s) met hetzelfde probleem hebben gehad, dus misschien hebben zij tips over een mogelijke oorzaak en/of behandeling.

Veel sterkte, hopelijk kunnen ze haar helpen :(:)

Volgens mij hebben ze daar al contact mee gehad dacht ik of dat ze het gevonden hadden op internet. Zo iets was het en ze zijn vandaag ook bij een opvang voor Ezels wezen kijken die een opendag had om informatie in te winnen. Wellicht is dat de Ezelshoeve waar ze zijn geweest? Weet even niet welke opvang vandaag een opendag had.
Weet jij anders toevallig welke diagnose die Poitou Ezels uiteindelijk hebben gekregen? Ik ga het ieder geval sowieso doorgeven aan ze!

Dank je wel! En ik hoop het ook. Ze hebben haar ook echt net een paar maanden en het is ook echt een onwijs lieve merrie. Ze doen er in ieder geval alles aan om haar beter te maken.
Alleen zo sneu dat het ziektebeeld tot nu toe gewoon nog niet helemaal duidelijk is.

anjali: Ze staat inderdaad al op dieet en is van het gras af. Dus dat zit wel goed! Zal de Bute doorgeven. Kunnen ze inderdaad zelf met hun dierenarts overleggen of het een optie is om te proberen.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:25

xYaartje schreef:
melody7 schreef:
Ik zou contact opnemen met stichting de Ezelshoeve. Zij weten ontzettend veel van ezels. Ik geloof dat zij zelfs een of twee Poitou ezel(s) met hetzelfde probleem hebben gehad, dus misschien hebben zij tips over een mogelijke oorzaak en/of behandeling.

Veel sterkte, hopelijk kunnen ze haar helpen :(:)

Volgens mij hebben ze daar al contact mee gehad dacht ik of dat ze het gevonden hadden op internet. Zo iets was het en ze zijn vandaag ook bij een opvang voor Ezels wezen kijken die een opendag had om informatie in te winnen. Wellicht is dat de Ezelshoeve waar ze zijn geweest? Weet even niet welke opvang vandaag een opendag had.
Weet jij anders toevallig welke diagnose die Poitou Ezels uiteindelijk hebben gekregen? Ik ga het ieder geval sowieso doorgeven aan ze!


De Ezelshoeve had inderdaad een open dag. Ik hoop dat zij ze konden helpen! Wat die ezel(s) uiteindelijk hadden weet ik helaas niet. Ik heb er ooit een jaar stage gelopen en volg ze nu nog een beetje op Facebook, daar heb ik de verhalen over het niet op kunnen staan ook gelezen. Het zijn ontzettend fijne mensen, dus als ze kunnen helpen zullen ze dat vast doen.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:38

dronk het veulen nog bij de merrie? zo ja kan dat probleem zijn stuwing eclampsie of wat er dan ook kan voorkomen in zo'n geval.

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 22:22

melody7: Dan zijn ze wellicht daar geweeest inderdaad! Zal het eens navragen. Wel balen dat er voor die ezels niet echt een diagnose was!

speurneusc: Volgens mij dronk het veulen t/m afspenen inderdaad nog bij de merrie. Moet ik voor de zekerheid even navragen. Nu heb ik Stuwing Eclampsie even snel opgezocht, maar zie alleen informatie over hoe of wat bij mensen. Weet niet zeker dan of Ezels er dan ook last van kunnen krijgen. Kunnen ze ook na een half jaar zogen daar nog last van krijgen?

Super fijn ieder geval dat jullie allemaal zo mee willen denken! Heb alle opties tot nu toe even door geappt naar de schoonzoon. Kunnen ze zelf even kijken hoe of wat.
Spierbevangenheid voor de zekerheid ook even door geappt ivm het zweten. De Ezel staat niet in het werk, maar ik weet niet of de combinatie kou/wisselende temperaturen en Ezel zijn daar ook voor kan zorgen.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:39

Ik denk hoefbevangenheid. Heb er helaas nogal veel ervaring mee. (pony met ppid). Alle symptomen die je noemt herken ik. Kan lang duren.

Beste is om ook het hooi te testen, mag niet meer dan 10% suiker bevatten.

Goed dat er getest wordt op ppid want als ze dat heeft, kan er medicatie gegeven worden en dat helpt ook bij de genezing van de hoefbevangenheid.

Wat eventueel nog zou kunnen: winter-bevangenheid. Een probleem met een te hoge cortisolwaarde icm vernauwing van de bloedvaten en daardoor pijnlijke hoeven. Warm houden is dan het devies. (Google winter laminitis en je vindt er best veel over)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:48

Denk ook hoefbevangen.
Nu in deze periode(nat, koud, (nacht)vorst, ….) is heel gevaarlijk hier voor.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:00

xYaartje schreef:
melody7: Dan zijn ze wellicht daar geweeest inderdaad! Zal het eens navragen. Wel balen dat er voor die ezels niet echt een diagnose was!


Ik denk wel dat ze een diagnose hadden, maar ik weet niet (meer) wat dat was/is :)

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 23:34

mysa schreef:
Ik denk hoefbevangenheid. Heb er helaas nogal veel ervaring mee. (pony met ppid). Alle symptomen die je noemt herken ik. Kan lang duren.

Beste is om ook het hooi te testen, mag niet meer dan 10% suiker bevatten.

Goed dat er getest wordt op ppid want als ze dat heeft, kan er medicatie gegeven worden en dat helpt ook bij de genezing van de hoefbevangenheid.

Wat eventueel nog zou kunnen: winter-bevangenheid. Een probleem met een te hoge cortisolwaarde icm vernauwing van de bloedvaten en daardoor pijnlijke hoeven. Warm houden is dan het devies. (Google winter laminitis en je vindt er best veel over)

Die ervaring heb ik helaas ook. Mijn eigen oudste Shet is chronisch bevangen (gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven). Is nu stabiel, maar moet echt oppassen met wat ik er qua extra voer in stop naast hooi.
Alleen weet ik uit ervaring ook met eerdere HB gevallen bij verzorgpony's in het verleden dat die niet gezweet hebben en kwamen ze uit zichzelf ook weer overeind. Ook mijn oudste Shet heeft niet gezweet tijdens zijn accute HB periode begin september en kwam ook uit zichzelf weer overeind.

De merrie zweet wel met momenten en komt nog niet uit zichzelf overeind. Ze heeft echt hulp nodig om overeind te komen, maar het kan zeker HB zijn hoor. Ik neem het sowieso mee! Elk HB geval is natuurlijk weer anders.

Winter bevangenheid kan ik ook zeker even mee nemen! Zal ik ook nog door geven.
Ze staat gelukkig al droog en warm op stal.

tengeltje11: Dan neem ik de hoefbevangenheid ook zeker mee! Dank je wel!

melody7: Is niet erg! Al super lief dat je zo mee wilt denken.

Het is nu ook echt nog afwachten wat de Cushing/PPID bloed onderzoek zegt. Hoop voor ze dat die zo snel mogelijk binnen is zodat er duidelijkheid is.
Heel fijn dat jullie zo mee willen denken!

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:17

Had ze toen ze buiten stond een dek op? Ik weet wel dat ezels een heel andere vacht hebben dan paarden en qua vacht heel slecht tegen regen ( zeker met harde wind daarbij) kunnen. Ik zou dat ook nog even meenemen, dat kan heel goed voor zere en stijve spieren hebben gezorgd. En dan misschien samen met hoefbevangenheid ervoor zorgen dat ze niet meer goed zelf overeind kan.

Als ze loopt, loopt ze dan stijf of zwalkend zet ze de achterhand meer dan normaal onder haar lichaam of juist niet? Misschien is daar nog iets uit op te maken.

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:35

Aan tetanus gedacht? Of is ze ingeent?

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 20:00

Even een update. Dierenarts is vandaag opnieuw langs geweest. Die was bezig met onderzoeken toen ik aan kwam op stal.

Hoefbevangenheid is officieel uitgesloten. Dat is het absoluut niet. Heb zelf nog naar spierbevangenheid gevraagd. Ook dat is het niet.
Er is opnieuw bloed getrokken om verder onderzoek te doen.
Al lijkt er voor nu wel een voorlopige voorzichtige diagnose van een (flinke) ontsteking in de heup te zijn, maar echt helemaal zeker zijn ze nog niet en ik snap volledig dat ze eerst van alles uit willen sluiten voor ze die diagnose officieel vast willen zetten.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de cushing uitslag binnen is, maar dat ga ik van de week vragen. En het is nu ook wachten op de uitslag van de nieuwe bloed onderzoeken. Helemaal vergeten te vragen waar ze nu op gaan testen.

Alle duimen zijn in ieder geval nog hard nodig! Ze doen er echt alles aan om haar er bovenop te krijgen. Zou het ook zo fijn vinden voor ze dat er iets uit het bloed onderzoek komt zodat ze in ieder geval een diagnose hebben. Ik gun het ze daar ook zo dat de Ezel straks uiteindelijk weer gezond rond loopt :(:) .

Begin september hebben ze mij en mijn pony Asfaloth namelijk zo goed opgevangen toen hij 4 september dezelfde dag nog van de wei af moest en moest verhuizen ivm diagnose HB en ik daar terecht kon. Ze hebben toen zelfs uiteindelijk een zand stuk afgezet wat ze nog hadden zodat mijn nu 2 Shets heerlijk buiten kunnen staan in hun paddock.
Mijn veulen Gimli heb ik ook van zijn fokker gekregen nadat ik eind oktober naar de aanschafprijs had gevraagd. Wat onwijs en super lief is!
Daar hebben ze echt hart voor hun dieren :j .

Voor nu kunnen we in ieder geval niet meer dan afwachten wat de uitslagen van de nieuwe bloedonderzoeken zullen zeggen. Hopen en duimen maar dat er iets uit komt!

Jet: Nee ze had geen deken op. Hebben wel een ruime schuilstal, maar ja. Daar moeten ze natuurlijk dan net in willen gaan staan.
Ze staat inmiddels een week binnen op stal. Dan zouden we toch al enigzins verbetering moeten zien denk ik qua spieren? Gezien het op stal warm aangenaam is.
Kan inderdaad wel eens voorstellen om haar volgende winter een deken op te doen.
Ze zet echt voorzichtig een voetje voor voetje neer. Ergens zit er iets niet lekker.

josien_m: Niet aan gedacht geloof ik! Geen idee ook of ze is ingeënt. Kan het altijd even voorleggen morgen.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:26

Laat haar eens een kleine draai op harde grond maken, als dat moeilijk gaat is ze hoefbevangen. Je ziet het echt direct. Ik had een welshje die het ook had, ze bleek later ook cushing en ir te hebben.

Ik lees nu net dat hoefbevangenheid is uitgesloten, op basis waarvan? (Ik had ook een dierenarts die het uitsloot, bleek het toch te zijn volgens een andere/second opinion).
Sterkte!

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 21:14

Hevonen schreef:
Laat haar eens een kleine draai op harde grond maken, als dat moeilijk gaat is ze hoefbevangen. Je ziet het echt direct. Ik had een welshje die het ook had, ze bleek later ook cushing en ir te hebben.

Ik lees nu net dat hoefbevangenheid is uitgesloten, op basis waarvan? (Ik had ook een dierenarts die het uitsloot, bleek het toch te zijn volgens een andere/second opinion).
Sterkte!

Ze komt de stal helaas niet uit. Dus dat is voor nu helaas nog onmogelijk om te doen! Anders hadden we dat zeker gedaan.

Ze hebben er tot nu toe 2 tot 3 verschillende dierenartsen bij gehad die allemaal onafhankelijk van elkaar hetzelfde zeggen. Geen hoefbevangenheid. Dan gaan we daar ook echt vanuit voor nu :j .
Op basis waarvan ze het hebben uitgesloten weet ik helaas niet. Ik kwam vandaag op stal toen ze bijna klaar waren met onderzoeken. Heb niet het hele gesprek mee gekregen.
Bedenk mij nu ook net dat ik helemaal vergeten ben om er bij te zetten dat de hoeven ook niet warm zijn. Warme hoeven is een kenmerk voor HB en dat kenmerk heeft ze niet. Wel super fijn dat je zo mee denkt!

Mijn eigen Shet Asfaloth is ook HB geweest (nu chronisch HB helaas) en die had het echt behoorlijk heftig. Die zat letterlijk op het randje van inslapen. Dat die het gered heeft en überhaupt nu pijnvrij door het leven gaat is een wonder, maar zelfs hij kwam nog uit zichzelf overeind. Zowel met als zonder medicatie. Terwijl hij echt een zware HB aanval had.

Voor nu kunnen we alleen nog de nieuwe onderzoeken afwachten. En hard duimen voor haar!
Ik blijf jullie sowieso op de hoogte houden. Want mocht er ooit iemand met hetzelfde probleem zitten kan dit topic hopelijk wellicht iemand anders weer helpen.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:50

Ik durf niet te zeggen of een week op stal bij een ezel die dat niet gewend is voldoende helpt om "verkrampte" spieren door nattigheid en kou op te lossen.

Hadden ze eigenlijk nog info van de Ezelopvang gekregen of hebben ze daar niet naar gevraagd door alle drukte daar?

Bij paarden/pony's kan je bij hoefbevangenheid een hartslag in de kootholte voelen op een bepaalde plek. Bij een gezonde hoef voel je die niet. Dat zou je zelf nog kunnen uitzoeken als je dat wil. Ze noemen dat digitale pols.

Een heup- of bekkenprobleem is wel weer begrijpelijk omdat ze niet kan opstaan, maar wat zal dat dan weer zijn en hoe zal ze daar aan gekomen zijn?

Stond ze alleen met haar veulen of stonden er meer dieren bij haar?

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Re: Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:34

Even een andere wending. Zou de ziekte van Lyme ook nog een optie kunnen zijn? Dat zweten, zwakte/stijfheid mbt spieren en gewrichtsontstekingen zouden in dat ziektebeeld kunnen passen. Lyme is alleen wel heel lastig te diagnostiseren komt ook niet altijd uit het bloed.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:39

Dat van die vacht is waar. De vacht van ezels is niet waterdicht zoals die van paarden. Dus als ze niet uit zichzelf in de schuilstal gaan staan dan zouden ze inderdaad een regendeken op moeten.Hopenlijk vindt de DA spoedig wat ze mankeert!

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:07

anjali schreef:
Dat van die vacht is waar. De vacht van ezels is niet waterdicht zoals die van paarden. Dus als ze niet uit zichzelf in de schuilstal gaan staan dan zouden ze inderdaad een regendeken op moeten.Hopenlijk vindt de DA spoedig wat ze mankeert!


Klopt, een ezelvacht is niet zo waterbestendig als een paard en daardoor is een ezel kwetsbaarder in de winter.

En juist omdat het in dit geval moeilijk blijkt een diagnose te stellen, zou het zomaar kunnen zijn dat de kou/nattigheid iets heeft veroorzaakt, wat je bij paarden niet zo snel hoeft te verwachten.
Hopelijk is er snel iets gevonden, beterschap voor de ezel!

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 20:02

Bedankt allemaal voor het mee denken en de informatie! Heb de fokker van Gimli nog niet gesproken en verder ook nog geen nieuws.

Ziekte van Lyme heb ik wel door gegeven aan de schoonzoon, maar wat die ook al zegt. Het kan echt van alles zijn. Dus voor nu kunnen we niet meer doen dan alle bloed onderzoeken nog afwachten.

Dank jullie wel ook voor de info van de vacht! Had het in het verleden wel iets over gehoord, maar ook niet meer aan gedacht dat de vacht van Ezels anders werkt dan die van paarden. Zal het inderdaad eens voorstellen aan ze of een deken voor in de toekomst een optie is voor in de herfst/winter.

En dat hoop ik ook dat de DA spoedig de juiste diagnose vind! Al helemaal voor zowel de fokker van Gimli als zijn schoonzoon. Weet dat ze echt alles op alles zetten om haar er bovenop te helpen.

Als jullie allemaal mee willen blijven duimen zou dat lief zijn <3 . Zodra ik nieuws heb laat ik het zeker weten!

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zieke Poitou Ezel. Willen jullie mee denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:35

Duimen draaien. En een deken zou ik zeker doen. Heb mijn oudje met Ppid ook een 200 grams opgedaan.

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 10:28

Snelle update. Sprak de fokker van Gimli zojuist.
Ze hebben haar vanmorgen helaas niet overeind kunnen krijgen. De achterhand wilt niet mee.
De uitslagen van het bloed onderzoek komen vandaag binnen. Die wachten ze nog even af, maar als daar niks concreets uitkomt dan gaan ze toch een beslissing moeten maken. Die eerlijk is naar de ezel toe.

Misschien dat ze toen 1.5 week geleden toch een verkeerde stap in de wei heeft gezet o.i.d.
Ik houd jullie op de hoogte!
Wel super lief dat jullie zo mee hebben lopen denken <3 .

Mysa: Asfaloth heeft inderdaad ook een 150gr op nu die chronisch bevangen is. Is niet geschoren, maar heeft het niet te warm.
Zijn wintervacht is ook altijd al de helft dunner geweest dan de andere Shets die ik ken. Gimli heeft ook een dikkere vacht. Die krijgt sowieso geen deken op.

Ik ga de deken voor het Poitou veulen wat er loopt voorstellen. Al gaat die wel veel uit zichzelf in de schuilstal staan. Ligt er ook graag in.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:43

Ik herken hier wel verschillende dingen in met een ook verder onverklaarbaar zieke en verder jonge, gezonde ezel.

Bij hem werd gedacht aan een mogelijke vergiftiging.
Is er gecontroleerd op leverbot?
Kan ze wellicht Jacobskruid hebben gegeten?

Heeft ze ook problemen met haar evenwicht?
Dat zou ook de onwil van voetjes geven kunnen verklaren.

Het wisselende belasten van de benen kan ook voorkomen uit vermoeidheid.
Mogelijk durft ze zelf niet te gaan liggen omdat ze weet dat ze niet gemakkelijk overeind komt?
Hebben jullie al eens gezien hoe ze gaat liggen?
Is dit normaal of laat ze zich vallen/stort ze als het ware in?

Bij mijn ezel is eigenlijk nooit een oorzaak gevonden.
Hij is opgeknapt mede door leverondersteunende medicatie en wat hem een enorme boost gaf was een injectie met spierversterkende middelen, waardoor hij weer zelf kon opstaan.

Misschien dat het jullie merrie kan helpen?

Zo lang ze nog eet en levenslust heeft, is er hoop!

Veel sterkte!

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 18:45

Shirley schreef:
Ik herken hier wel verschillende dingen in met een ook verder onverklaarbaar zieke en verder jonge, gezonde ezel.

Bij hem werd gedacht aan een mogelijke vergiftiging.
Is er gecontroleerd op leverbot?
Kan ze wellicht Jacobskruid hebben gegeten?

Heeft ze ook problemen met haar evenwicht?
Dat zou ook de onwil van voetjes geven kunnen verklaren.

Het wisselende belasten van de benen kan ook voorkomen uit vermoeidheid.
Mogelijk durft ze zelf niet te gaan liggen omdat ze weet dat ze niet gemakkelijk overeind komt?
Hebben jullie al eens gezien hoe ze gaat liggen?
Is dit normaal of laat ze zich vallen/stort ze als het ware in?

Bij mijn ezel is eigenlijk nooit een oorzaak gevonden.
Hij is opgeknapt mede door leverondersteunende medicatie en wat hem een enorme boost gaf was een injectie met spierversterkende middelen, waardoor hij weer zelf kon opstaan.

Misschien dat het jullie merrie kan helpen?

Zo lang ze nog eet en levenslust heeft, is er hoop!

Veel sterkte!

Dank je wel voor je tips! Heb het doorgegeven en Gimli's fokker gaat het overleggen met de dierenarts. Hopelijk gaat de dierenarts akkoord en zijn het de spierversterkende middelen die haar weer overeind kunnen krijgen. Wellicht dat de spieren nu ook slapper zijn doordat ze zoveel ligt nu?

Wat ik begreep qua bloed onderzoek is dat ze nu alles afgaan en afvinken wat evt wel/niet mogelijk de oorzaak is. Dus ik gok er op dat ze leverbot daarin vast en zeker mee zullen nemen inclusief de lever waarden checken.

Wel rot zeg dat er geen oorzaak was gevonden bij jouw Ezel. Lag jouw Ezel ook ineens van de ene op de andere dag in de wei/stal en wilde hij toen ook niet meer opstaan? Moet een heftige periode voor je geweest zijn.
En hoelang duurde het herstel uiteindelijk? Ook een Poitou of een ander ras?
En dat is het gekke hier ook. Haar hoofd wilt mentaal nog wel. Ze eet en drinkt ook en ze oogt inderdaad zo op het eerste gezicht gezond. Op het niet uit zichzelf kunnen en willen opstaan na.

Tot nu toe nog niet gezien hoe ze gaat liggen helaas.
De wei waar zij met haar veulen in stond kwam/kom ik eigenlijk nooit. Fiets er hooguit langs wanneer ik van stal door ga naar de kudde waar Gimli en Asfaloth vandaan komen en zo op eerste oog nog geen Jacobskruid gezien.
Je hebt de wei waar de Ezel merrie met veulen in stond. Fietspad/weg en dan het huis met de andere weilanden achter het huis.

Uitslag van bloed onderzoek is nog niet binnen. Dat is nog even afwachten.