Mysterieuze kaalheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libertysky
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-18

Mysterieuze kaalheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 21:27

Nu voor het 3e jaar op rij in december krijgt mij paard kale plekken op zijn hoofd. Het begint met een klein plekje en escaleert naar grote kale plekken.
Komt iemand dit bekend voor?….
Uitgesloten zijn: mijt, schimmel, schurft, allergie, ppid, selenium tekort , lyme, rainrot.
Al die goedbedoelde adviezen over bovenstaande hoef ik niet. Alle dierenartsen en therapeuten en dat zijn er veel die ik gehad heb weten het niet. Voeding is onverpakt hooi en Metazoa esparcette. Hierin kan de oorzaak niet liggen want met andere voeding zelfde problemen. Krijgt geen snacks of andere rotzooi. Staat op stro maar ook zonder stro zelfde probleem.

Ik zoek lotgenoten
Afbeelding
07-12-2022


Afbeelding
11-12-
Afbeelding

Afbeelding
2023

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:41

Mijn vorige haflinger heeft iets dergelijks 2x in zijn leven gehad.
Wat het geweest is, zijn we nooit achter gekomen, alle mogelijke diagnostiek is uitgevoerd, kwam niks uit.
Er is ook nooit een ander paard op stal dat dezelfde plekken kreeg.

Enige wat hielp om het weer rustig en weg te krijgen, was een hormoonzalf smeren.

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Mysterieuze kaalheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:04

Is het alleen op zijn hoofd? Ik zal zo meteen even foto's zoeken. Mijn merrie heeft dit ook gehad, begon bij haar hoofd, en trok dan verder door naar de schouders, borst, staart. Ook tot bloedens toe.
Was ringworm. Ik graaf even naar foto's, ze steken wat verder weg geloof ik :)

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:05

Is er al eens een biopt genomen en een allergie test gedaan?

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:09

LWDaisy schreef:
Is het alleen op zijn hoofd? Ik zal zo meteen even foto's zoeken. Mijn merrie heeft dit ook gehad, begon bij haar hoofd, en trok dan verder door naar de schouders, borst, staart. Ook tot bloedens toe.
Was ringworm. Ik graaf even naar foto's, ze steken wat verder weg geloof ik :)


TS schrijft dat schimmel uitgesloten is.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mysterieuze kaalheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:12

Stomme vraag, maar wil je eens een foto posten nu met hoofdstel en met halster?

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:13

Het lijkt wel een beetje op wat mijn paard ooit heeft gehad, maar dan veel heftiger.

Afbeelding
Afbeelding

Dit was net nadat het land seizoen gestart was bij de stal waar ik toen stond. Heel veel paarden hadden opeens deze kale plekken op het hoofd. Stalhouder bleef beweren dat het van de halsters kwam die ze in het land overdag om hadden. Ik geloofde er geen bal van, want mij de mijne zat het ver onder het halster.. Vermoedelijk stond er een plantje in het land wat irritatie gaf want een hele hoop paarden hadden er last van. Op een gegeven moment was het ook weer weg (planten uitgebloeid/opgegeten?). Het jaar erna stond ik op een andere stal en ik heb het eigenlijk nooit meer meegemaakt.

Heb het trouwens iedere dag ingesmeerd met sudocreme. Had het idee dat dat wel wat verlichting gaf. Verder geen dierenarts bij geweest bij mij omdat me in eerste instantie wijs gemaakt werd dat het 'gewoon' van mijn halster kwam en op een gegeven moment zag ik weer haar komen en verdween het dus heb er naast sudocreme nooit echt wat mee gedaan.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mysterieuze kaalheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:17

Oh en staat je paard in de winter in de buurt van pluimvee?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Mysterieuze kaalheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:04

Ik heb wel eens gelezen dat dit soort dingen vanuit leverproblemen kunnen komen. Mijn paard heeft het in de zomer maar bij haar is het echt eczeem dus iets anders, maar ik kan me wel heel goed voorstellen hoe vervelend dit voor jou is.

Verandert er iets in december voor je paard buiten de temperatuur, en jeukt hij het open of ontstaan ze gewoon?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mysterieuze kaalheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:07

Wat veranderd er in december tegenover de maanden ervoor? Hoe lang houdt het aan en wanneer stopt het weer? Opvallend dat het grotendeels onder het halster door lijkt te lopen, behalve die rond zijn neusvleugel.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:42

Rocamor schreef:
Stomme vraag, maar wil je eens een foto posten nu met hoofdstel en met halster?

Inderdaad typisch dat het net zit waar halster en hoofdstel ook zouden zitten.Heb je het hoofdstel soms behandeld met een verzorgingsproduct? Daar kreeg een paard van mij dit ooit van. Hoofdstel helemaal schoongemaakt met zadelzeep en toen ging het weg.

Libertysky
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 08:34

Marije_jiplover schreef:
Mijn vorige haflinger heeft iets dergelijks 2x in zijn leven gehad.
Wat het geweest is, zijn we nooit achter gekomen, alle mogelijke diagnostiek is uitgevoerd, kwam niks uit.
Er is ook nooit een ander paard op stal dat dezelfde plekken kreeg.

Enige wat hielp om het weer rustig en weg te krijgen, was een hormoonzalf smeren.


Het is idd niet besmettelijk en alle paarden die bij hem staan of stonden nooit klachten gehad.

Libertysky
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 08:34

LWDaisy schreef:
Is het alleen op zijn hoofd? Ik zal zo meteen even foto's zoeken. Mijn merrie heeft dit ook gehad, begon bij haar hoofd, en trok dan verder door naar de schouders, borst, staart. Ook tot bloedens toe.
Was ringworm. Ik graaf even naar foto's, ze steken wat verder weg geloof ik :)



Schimmel is het niet al meerdere keren getest en injecties gehad.

Libertysky
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 08:37

Wildgirl schreef:
Is er al eens een biopt genomen en een allergie test gedaan?


Allergie test gedaan kwamen meer dan 7 allergenen uit. Maar deze tests zijn absoluut niet betrouwbaar. Als het zou kloppen dan is er geen leven meer want dan zou hij allergisch zijn voor alle grassoorten en dat is het niet want als hij zomers op het gras staat geen klachten.
Ik heb die test laten doen om te kijken wat eruit zou komen.

Biopten zou ik nog kunnen laten doen. Dat is ook iets wat ik nog overweeg.

Libertysky
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 08:38

anjali schreef:
Rocamor schreef:
Stomme vraag, maar wil je eens een foto posten nu met hoofdstel en met halster?

Inderdaad typisch dat het net zit waar halster en hoofdstel ook zouden zitten.Heb je het hoofdstel soms behandeld met een verzorgingsproduct? Daar kreeg een paard van mij dit ooit van. Hoofdstel helemaal schoongemaakt met zadelzeep en toen ging het weg.

Geen reactie op hoofdstel of halster is allemaal al uitgesloten.

Libertysky
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 08:40

Mariett schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat dit soort dingen vanuit leverproblemen kunnen komen. Mijn paard heeft het in de zomer maar bij haar is het echt eczeem dus iets anders, maar ik kan me wel heel goed voorstellen hoe vervelend dit voor jou is.

Verandert er iets in december voor je paard buiten de temperatuur, en jeukt hij het open of ontstaan ze gewoon?



Na alles uitgesloten te hebben denken we nu reactie op vaccinatie. Die krijgt hij altijd in november…. 3 weken later begint de ellende. Dit is echt het enige wat eigenlijk de oorzaak kan zijn. Ik ben nu bezig met een herstelprotocol m’n ook voor de lever.
Volgens jaar ga ik niet enten en kijken wat er gebeurt.

Libertysky
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 08:40

Rocamor schreef:
Oh en staat je paard in de winter in de buurt van pluimvee?



Nee gelukkig niet

Libertysky
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 09:09

Mariett schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat dit soort dingen vanuit leverproblemen kunnen komen. Mijn paard heeft het in de zomer maar bij haar is het echt eczeem dus iets anders, maar ik kan me wel heel goed voorstellen hoe vervelend dit voor jou is.

Verandert er iets in december voor je paard buiten de temperatuur, en jeukt hij het open of ontstaan ze gewoon?

Marije_jiplover schreef:
Mijn vorige haflinger heeft iets dergelijks 2x in zijn leven gehad.
Wat het geweest is, zijn we nooit achter gekomen, alle mogelijke diagnostiek is uitgevoerd, kwam niks uit.
Er is ook nooit een ander paard op stal dat dezelfde plekken kreeg.

Enige wat hielp om het weer rustig en weg te krijgen, was een hormoonzalf smeren.



Vaccinatie dat is wat er plaatsvind in november en verder verandert er niks. Dit is denken we de oorzaak…