Ten einde raad, mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 15:07

Hier maakt de structuur van het hooi erg veel uit en de suikerwaardes (moet echt onder de 7,5%). Het moet echt vrij fijn zacht hooi zijn. Geef ik een keer 1 plak grof hooi; gelijk weer wat dunnere mest.

Ik voer volgens advies van Eqiful, Anne Lemstra. Ik heb een tijd lang NM plus Pellets van Floris Pharma gevoerd. Daarmee stopte het mestwater. Eerst de hoge dosering (die ik langer heb aangehouden dan geadviseerd door Floris Pharma. Daarna heel langzaam afgebouwd (dus ongv 3 weken volle dosering, dat was 4 bekertjes, gegeven. Toen elke week een bekertje minder gegeven en uiteindelijk gestopt). Ik heb het idee dat voor mijn paarde NM Plus hielp om de cirkel te doorbreken.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 15:31

Samantha89 schreef:
Die ken ik nog niet! Ik heb toen een simpele 20 kilo zak bietenpulp gehaald die je heel lang moet weken.



multibeet week je 4 uur. maakte ik avond van te voren, kon het dan volgende dag in de middag voeren als ik er was.

Dat deed bij ons veel meer (om paard op gewicht te krijgen) dan een priores of speedibeet of dergelijke. Ik ben hier groot fan van. Maar elk paard is anders.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 15:50

@Miss: dat is dus het bijzondere eraan, ze is mooi op gewicht en valt dus ook niet af. Ik voer ook niet heel veel van de muesli of slobber of wat dan ook. Wel “onbeperkt” onverpakt hooi, als in per 24/7 bijna twee kleine baaltjes van tussen de 20 en 25 kilo. Mijn andere paard, ruin van 1.75, eet hier natuurlijk ook van mee. Ik maak het hooi ook nat vanwege de stofallergie die mijn ruin heeft. Maar volgens de dierenarts kon dit niet de reden zijn voor het mestwater bij mijn jaarling merrie. Ik heb ook geprobeerd om het hooi uitgeschud en al in hooinetten aan te bieden, hier werd het mestwater ook niet minder van, en helaas triggerde dit weer een hoest bij mijn ruin vanwege zijn stofallergie.

@Daihyo: ik heb met de dierenarts overleg gehad wat betreft ontworming. Vorig jaar toen ik haar kocht in december zei de fokker dat die had ontwormt, maar mijn dierenarts zei we doen zelf ook nog ontwormen want met jonge paarden moeten we goed opletten. En natuurlijk eind augustus een heel pakketje meegekregen na aanleiding van de wormonderzoeken en de wat plattere mest die ze toen had, en de groene equest in april was ook in overleg gegaan met de dierenarts. Hun zeiden ook dat ze de jonge dingen volgens een schema ontwormen en dat heb ik dus in overleg met hun gedaan. Maar vrijdag wordt natuurlijk een bloedonderzoek gedaan dus mocht er meer spelen komt dat er hopelijk uit.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 15:59

Samantha89 schreef:
Ik denk dat ik dan maar weer bietenpulp ga proberen en daar dan de nutrimash door doe mengen. Ik heb mijn hooiboer geappt of dat ik morgen tweede snede weidehooi kan halen. In deze zit wat meer blad zei hij, en is zachter van structuur.
Welke vitamine korrel voor jonge paarden is er eigenlijk? Ik kom alleen maar uit op de muesli van vitalbix of pavo of cavalor als ik ga zoeken op het internet.



verander even helemaal niks verder anders weet je straks echt niet meer wat nou werkt.
alleen dat hooi proberen en verder helemaal niks, hoe het bij wat je nu geeft.
meeste paarden hun darmflora stabiliseert zichzelf wel weer als er eenmaal goed hooi is.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:19

Dus alleen tweede snede weidehooi, wel de kuur Psyllium afmaken? Verder geen muesli junior of iets?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:27

Ik zou ook zeker een balancer bij geven. Deze is bijvoorbeeld speciaal voor jonge paarden: https://www.equi-xcel.nl/balance/youngster/
Maar ook Agrobs Naturmineral is een prima balancer. Hier vind je meer informatie en kun je ook ervaringen vinden en vragen: [VS] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Granen zijn funest voor de darmflora, dus voorlopig zeker geen muesli met granen bijvoeren. Nutrimash kun je wel geven, als je wat meer wilt voeren dan een balancer. En bijvoorbeeld de grasbrok van Hartog, waar ook wat meer eiwit in zit. Deze kun je zowel droog als geweekt geven.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:36

Bedankt! Dat topic spit ik ook regelmatig door, maar zie daar niet echt iets voorbij komen voor jonge paarden. De link die jij net geplaatst heb ziet er wel fijn uit!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:38

Er zijn meer balancers voor jonge paarden, maar die moet ik even opzoeken en daar heb ik nu geen tijd voor.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:41

Die balancer uit je link, daar zit tarwe in en nog meer dingen wat dus granen zijn. Dan is het toch niet handig om die te voeren? Sorry hoor voor al die vragen, maar ik ben echt een beetje wanhopig nu.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:44

Nee joh, gewoon vragen hoor. Ik zie inderdaad dat de ingrediënten niet heel best zijn.
Voor een andere moet ik echt even de tijd nemen om goed te zoeken (en dat heb ik nu niet, iets met werk :D), maar ik zou in het topic in ieder geval je vraag stellen. Wellicht hebben er andere mensen al wel speciale balancers voor jonge paarden geprobeerd.

Overigens kun je ook prima een gewone balancer voeren. Op termijn zul je wel wat eiwitten bij moeten voeren, maar voor nu is hooi + een gewone balancer ook prima om de darmen tot rust te brengen.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:53


boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:35

Hier een jong paard met mestwater en bleek ook zand in de darmen te hebben. Paard is via sonde 8x gespoeld om zand eruit te krijgen en er is 30kilo vlozaad doorheen gegaan in 2,
Maanden tijd.

Mestwater is sinds kort voorbij.
Psyllium verliest na een tijdje z’n werking. Ik wissel het vlozaad (kuur van 1 week) af met 1 week rust, vervolgens 1 week kuur van 200 gram lijnzaad (gekookt) per dag en dan weer 1 week rust en weer over op vlozaad etc.

Verder geef ik Equilin balancer en wat muesli die laag in suiker zit. Mestwater is sinds een paar weken weg en de mest wordt steeds vaster.

Helemaal met zand kan het best een langdurig traject zijn voor de darmen in balans zijn.

Als het niet goed gegaan was, dan had ik de mest opgestuurd naar Den Hoek ( Eric Laarakkers) voor analyse.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:37


Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 20:37

Ik ga alle balancers even na kijken straks, vrijdag bloedafname en foto’s darmen en eventueel echo darmen als er geen zand meer in de darmen zit. Morgenochtend ga ik 10 baaltjes weidehooi tweede snede halen. Ik doe nu eerst 10 baaltjes want ik heb een keertje gehad dat ze weidehooi niet aten twee jaar geleden(mijn ruin en een merrie van pensionklant die er toen stond)Wat er mis mee was geen idee, maar de oogst van vorig jaar at mijn ruin dus weer wel. En mijn merrie at het ook, maar goed die had ik toen nog niet toen mijn ruin twee jaar geleden t weidehooi niet at. Zo blijf je bezig haha. Het is wel altijd dezelfde hooiboer, die heb ik al ruim 13 jaar.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 10:46


Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 22:51

Nou even een update:
Vanmiddag naar de kliniek gereden. Er was direct bloed afgenomen en zijn gelijk röntgenfoto’s van haar buik gaan maken. Er zit toch weer veel zand in haar darmen. Dus besloten om haar daar te laten staan voor 5 dagen en ze wordt dan iedere dag gespoeld met paraffine, water en elektrolyten en ze doen ook gelijk gezonde mest mengen met water en zeven en dat water doen ze ook gelijk erin omdat de slang er toch al in hangt. Haar ast is verhoogd, maar ggt was gewoon prima. Haar eiwitten waren heel laag, albumine extreem laag. Daarom is er een swab van de darmen gemaakt en dat wordt opgestuurd om te checken op lawsonia, clostridium, salmonella, rota en coronavirus om dit uit te sluiten. Haar ijzer is ook extreem laag. Dit samen met de eiwitten is dat haar darmen toch niet goed opnemen omdat de darmwand dusdanig geïrriteerd is waarschijnlijk vanwege het zand. Ze krijgt ook red plex bijgevoerd voor het ijzer tekort, over haar voer heen alsook pavo speedybit met wat gemengd met nutri mash in de hoop dat ze dat gaat eten. Lymfocyten was wat verhoogd dus er zijn wel antistoffen bezig in het lichaam, maar ze is ook pas verkouden geweest. Verder zijn de andere waarden echt super netjes! Er is ook een echo gemaakt van haar darmen en de darmwand van de dunne en dikke darm zag er verder goed uit dus niet dik en de inhoud was normaal(niet vloeibaar).
Hele grote kans dat ze dus zand eet. Wij gaan van het weekend alles afzetten zodat als ik haar dinsdag ga ophalen niet meer 24/7 in de paddock kan lopen. Wij hebben namelijk een grote schuilstal met bestrating ervoor en dan gelijk de zandpaddock. Ze gaat dan twee stallen van 3x3 krijgen met een uitloop van de twee stallen breed en 4 meter diep. Dit dan even aankijken hoe dat ze het met deze ruimte gaat doen en wat haar mest gaat doen.
De eerste röntgenfoto’s had ze behoorlijk veel zand, twee weken later op de controle foto’s was het ruim gehalveerd door de Psyllium dus twee weken door gegaan met de Psyllium. De foto’s van vanmiddag zag je duidelijk dat er zelfs meer zand in zat dan op de aller eerste foto’s waar we toen mee begonnen. Dus nu kijken wat ik eventueel bij moet/kan geven zodat ze stopt met zand eten. Grote kans dat dit dus al vanaf februari/maart speelt. En nog de Swab afwachten, want als ze dus ook nog een bacterie in haar darmen heeft wordt ze ook op antibiotica gezet.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:26

Hier ook een zand eter ze mag wel effe in de bak elke dag maar dat is rollen en effe lopen / ietjes opjagen maar langer als paar min niet stil staan en dan begint ze weer...( vitamine brok krijgt ze praktisch onbeperkt ruwvoer ze kan het wel eens op hebben maar eet ook schuw veel ( snachts sltijd net stro er bij hangen en gaat eigelijk altijd leeg ( naast ruim ruwvoer waar andere paarden genoeg aan hebben...) en op straat overdag ook extra uit een kliko met net..

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 00:44

Wat bij ons goed werkte tegen zand likken in de paddock was moeder aarde van Bio-ron. Ik heb de paarden die regelmatig zand stonden te likken/eten het sindsdien niet meer zien doen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:27

Ik wilde net schrijven dat zand eten kan betekenen dat ze mineralen tekorten hebben. Dat is dan een uiting van de onderliggende problemen ook.

Hopelijk komen ze er op de kliniek achter wat er aan de hand is, pas als je gericht weet wat er aan de hand is kun je goed behandelen.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 11:14

We hopen nu eigenlijk dat het zand de darmwand schuurt en dat dat de reden is van het mestwater en het op en af wisselende mest. Ik had al op internet gevonden dat silicium in vloeibare vorm het best wordt opgenomen. Dus ik denk dat ik dat ga bestellen bij heltie horse. Ik heb ook naar balancers gekeken, en ik neig nu om de metazoa fitright te geven. Ik ben er alleen nog niet over uit of dat ik de luzerne of de esparcette ga halen, omdat ik nu al twee paarden heb gehad waaronder mijn huidige grote ruin die reageren op luzerne in de vorm van jeuken. Dus vind het bij haar nu dan weer spannend om luzerne te voeren, en de esparcette zit ook hoog in de eiwitten. Misschien dan aangevuld met een grasbrok van hartog. Ik wil dan ook nog een emmer met diatomeenaarde met water en een emmer moederaarde met water neer gaan zetten voor beide paarden. En even kijken om het hooi anders aan te gaan bieden. Ik wil graag met slowfeeders/hooinetten werken, alleen dat is altijd een gedoe met nat hooi erin krijgen, maar ook als er wat over blijft kan ik dat weg gooien omdat dat lekker gaat broeien natuurlijk in die netten.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:37

Och jeetje, toch weer schrikken zoveel zand! Wel fijn nu het probleem te weten. Ben benieuwd wathet effect gaat zijn van het zand af. En indd toch benieuwd waardoor ze zand blijft eten. Blijkbaar toch een drang aan mineralen o.i.d.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:12

Kan toch ook droog in je net doe en dan onderdompelen..

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 20:56

Die spierkracht heb ik niet :') maar ik kan wel een hooinet in een speciekuip open hangen over de randen heen, en dan kan ik steeds plakje voor plakje het hooi onderdompelen in een andere speciekuip met water en dat dan in het net doen plak voor plak.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:59

Wat krijgt ze te drinken?
Ik heb een pony gehad met vreselijk mestwater en heb alles geprobeerd. Ze kreeg grondwater dat opgepompt werd.
Jaren last gehad van mestwater.
Vanaf ze leidingwater kreeg heeft ze er nooit meer last van gehad….

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 22:14

Wij hebben leidingwater op onze stal