Ten einde raad, mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 12:51

Hallo allemaal,

Ik weet het, weer het zoveelste topic over mestwater. Alle topics heb ik doorgespit voor tips, welke producten je kan gebruiken, de aanpassingen in het rantsoen noem het maar op.
Het gaat om mijn jaarling merrie van mei 2022.

Ik heb al geprobeerd:
-audevard probiotica
-Psyllium zaadjes(100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht in overleg met de dierenarts omdat er met röntgen foto’s zand was geconstateerd, twee weken later controle foto en zand was ruim gehalveerd dus ik ben nog 2 weken doorgegaan, sinds afgelopen donderdag weer opnieuw begonnen met de zaadjes als kuur in dezelfde hoeveelheid in de vitalbix slobber want met iets anders eet ze het niet)
-van graszaadhooi overgestapt op weidehooi
-pro en prebiotica van pure paardenvoeding
-verschillende darm kruiden
-zelfs stro gegeven
-verse mest van mijn ruin gegeven
-slobber van vitalbix
-vitalbix breed en grow(vond ik haar niet heel goed op gaan)
-vitalbix muesli balance +
-pavo Podo junior(hier doet ze het het best op)

Momenteel ben ik moeder aarde, diatomeenaarde en veendrenk aan het geven sinds afgelopen zondag. Gisteren zag ik daadwerkelijk verbetering! Voor het eerst een mooie hoop mest neergelegd, haar billen waren een stuk droger, en normaal loopt het mestwater minstens 5 keer eruit en soms spuit het er zelfs uit als ik in de ochtend twee uur lang op stal bezig ben. Dus ik had goede hoop. Helaas was het vanochtend dus weer terug bij af. En helaas gebeurd dat dus met alles wat ik geef/probeer, alleen bij de moederaarde etc had ik meer goede hoop omdat de mesthoop die ze legde zo mooi was!

As vrijdag staat er een afspraak bij de kliniek, ze willen dan een algeheel bloedonderzoek doen, röntgen foto’s van haar darmen maken en mocht er geen zand meer in zitten dan gaan ze een echo onderzoek doen. Ze hadden het ook nog over transfauneren, maar waar ik zo bang voor ben is dat ook dit maar voor even werkt en we daarna weer terug bij af zijn. En m’n portemonnee is ook zo’n beetje op, dus om nu te zeggen we doen transfauneren en we zien het wel, maar uiteindelijk haalt het ook niks uit, daar vind ik het te veel geld voor om de gok te nemen aangezien de pro en prebioticas niet geholpen hebben. Alsook de mest van mijn ruin niet.
Verder oogt ze gezond, eet goed, speelt en rent en is vrolijk. Ze valt niet in, ze blijft mooi op gewicht en groeit goed.

Hopelijk heeft of weet iemand hier iets of heeft iemand precies hetzelfde meegemaakt en zijn er toch nog andere dingen waar ik naar zou kunnen kijken. Ik wordt er zo moedeloos van, we zijn als sinds februari/maart bezig. Het enige wanneer het minder wordt is als ze de wei op gaan, de dierenarts verklaarde dat dit kan komen omdat ze dan geen zand kan opnemen(bij het eerste onderzoek en foto’s werd dit verteld). Maar helaas heb ik niet jaar rond weidegang tot mijn beschikking.

Alle ideeën, tips of wat dan ook zijn welkom!

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:56

Krijgt ze kuilvoer? Vaak kunnen paarden hier niet zo goed tegen. Zo te lezen heb je al veel geprobeerd. Hopelijk wordt er meer duidelijk n.a.v. de onderzoeken die de kliniek gaan doen. Ter ondersteuning (en eventueel opstellen van een protocol) zou je eens contact op kunnen nemen met de webshop van Purehorse. Zij heeft veel kennis wat betreft kruiden en supplementen op natuurlijke basis bij verschillende problemen (waaronder ook mestwater). Vaak is er intern toch het één en ander ontregeld.

hiphorse

Berichten: 1033
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:08

Bij mijn 3 jarige ook veel gedoe met mestwater en diaree. Ik ben gaan testen met hooi. Nu een 3e snee verpakt hooi en alle problemen opgelost.
Soms maakt het een groot verschil welk hooi je voert.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:20

Mijn paard heeft dit ook. Bij haar is het afhankelijk van de partij hooi die ik heb. Het ene hooi krijgt ze meer last van dan het andere. Ik weet nog niet wat de trigger is, het maakt niet uit arm of rijk, suiker of suikerarm. Maar het hooi is duidelijk wel de belangrijkste factor.

Daarnaast had ik ook van alles al geprobeerd. Bij mij hielp de guthealth van pavo als enige. Ik heb haar staart nu steeds in een vlecht dan blijft ze schoon.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 13:21

IlseL123 schreef:
Krijgt ze kuilvoer? Vaak kunnen paarden hier niet zo goed tegen. Zo te lezen heb je al veel geprobeerd. Hopelijk wordt er meer duidelijk n.a.v. de onderzoeken die de kliniek gaan doen. Ter ondersteuning (en eventueel opstellen van een protocol) zou je eens contact op kunnen nemen met de webshop van Purehorse. Zij heeft veel kennis wat betreft kruiden en supplementen op natuurlijke basis bij verschillende problemen (waaronder ook mestwater). Vaak is er intern toch het één en ander ontregeld.


Ze krijgt geen kuil of voordroog. Ik had purehorse inderdaad ook opgezocht, en ook gemaild, kreeg een uitgebreide mail op terug.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:23

ja klopt,ik las laatst een engels stuk en daar stond in dat mestwater ook vaak voorkwam als het hooi te grof is…teveel stengel en te weinig blad.
zou daar dus wat in gaan experimenteren…om te kijken wat ander ruwvoer kan doen, dus niet persé grof,maar juist wat fijner gaan voeren.
maar wel minstens 3 weken iets voeren voor je wat anders gaat proberen.

wat supplementen betreft: biosponge. of de goedkopere variant er van. bentovet.
werkt hier erg goed bij mestproblemen.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:30

Ik zou niet te veel tegelijk geven... bij ons maakt de kwaliteit van hooi ook uit, droog hooi, geen voordroog of kuil. Wij geven breed en growth en nutrimash zonder problemen. Sinds de nutrimash geen mestwater meer.. Maar elk paard is anders.

Ik zou niet teveel tegelijk geven, tenzij dierenarts voorschrijft.

> Genoeg hooi
> Beetje muesli voor evt energie
> Balancer voor vitaminen

Dat zou de basis moeten zijn, wij geven dan ook nog slobber (nutrimash) voor mestwater.

Maar elk paard is anders, je zou indd met hooi eens kunnen experimenteren.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 13:40

Wat ik nu dus voer is graszaadhooi en twee keer per dag 1 schep nutrimash van vitalbix, met daarin 250 gram per keer Psyllium en alleen in de ochtend de moederaarde, diatomeenaarde en veendrenk.
Moederaarde omdat ik had gekeken wat biosponge is en dat is Bentoniet klei, ik zag inderdaad ook de bentonite. Maar ik dacht ik probeer eerst dit.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:46

Een beetje kaneel als tijdelijke oplossing om de boel te doorbreken

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:51

Is de tandarts ook geweest, en dan ook een echt goede tandarts? Vind je nog sprietjes hooi terug in de mest, of is het echt mooi fijngemalen en verteerd? Dat kan ook veel doen heb ik gemerkt. Mijn ruin kreeg ineens flink mestwater toen zijn gebit achteruit ging.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:54

Ik heb dit ook met mijn jonge paard gehad en het nu pas sinds een half jaar (ze is nu 3,5) goed op de rit.
Hoe is de ontworming geweest? En de tandarts?

Verder: terug naar de basis. Goed onverpakt hooi. Niet te grof (dan moeten de darmen te hard werken), laag in suiker (teveel suiker zorgt voor mestwater), meer blad doet het beter. Eiwit mag wel wat hoger zijn. Daarbij een balancer voor de vitamines. Er zijn balancers speciaal voor jonge paarden. En zodra het kan: gras. Dit voelt tegenstrijdig, want veel paarden reageren op gras, zeker als het vochtig weer is zoals nu.
Maar dit basisdieet kan je paard helpen om de darmbalans te herstellen. Want vaak is dat het probleem: verstoorde darmflora. Door: verkeerde voeding, teveel of juist te weinig ontworming, wormen, zand, suikers, schimmels, enz..

Je kan dat herstel bevorderen door het geven van een kuur bitterkruiden, naast je basis voeding. Pure Horse kan je daarin adviseren. Maar zie dit echt als kuur.

En wat bij mijn merrie goed heeft geholpen, maar wat bij sommige mensen vloeken in de kerk is: bietenpulp. Niet veel, 1/3 voerschep (droog) was voldoende. Maar de pectine en zachte vezels, zorgden voor een betere darmwerking, en daardoor betere vertering.

Houd er rekening mee dat dit echt een traject van lange adem is en dat je de oplossing voor het ene paard niet zomaar kunt kopiëren op het andere paard.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:57

Hier word je wellicht niet blij van maar:


Ik heb een pony gehad met (ernstig) mestwater probleem. Die kon echt niets verdragen, behalve echt hooi en een simpel mineralenbrokje (en ook niet teveel!).

Elke hapje gras, appel, wortel, brokje, muesli (ook alle natuurvarianten en zonder suiker en weet ik het), luzerne, psylium, etc etc werd hij juist erg.
Op bloedonderzoek kwam er niets uit, mest onderzoeken (wel 10x gedaan ofzo) ook niet. Readings laten doen, meten, osteopaten, tandartsen etc. Hij had een ernstige disbalans op maag/darm (goh :P) maar het is nooit opgelost....

Mestwater was er nagenoeg altijd, maar op erge dagen was er ook: opgezwollen buik, slechte vacht, problemen in de weerstand (schimmels, regenschurft etc), stijf, niet blij.
Dit is nooit opgelost......

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:58

Ik lees in je post niks over de ontworming? ik zie hier diverse paarden langskomen met dezelfde problemen die jij hebt. Tot nu bleken die allemaal wormen te hebben en na de juiste ontworming was dit bij al deze paarden opgelost.
Een jaarling hoort (minstens) 4x per jaar met het juiste ontwormingsmiddel behandeld te worden.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:59

Hier een heel gevoelig paard, en dat lijkt nu toch meer uit dr maag dan uit de darmen te komen. Ook afhankelijk van het type hooi ed.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 14:00

8nnemiek schreef:
Is de tandarts ook geweest, en dan ook een echt goede tandarts? Vind je nog sprietjes hooi terug in de mest, of is het echt mooi fijngemalen en verteerd? Dat kan ook veel doen heb ik gemerkt. Mijn ruin kreeg ineens flink mestwater toen zijn gebit achteruit ging.


Tandarts is geweest, en alles was goed. Ik vind geen hele sprieten terug in de mest, alles is goed gemalen en ik zie kleine vezels hooi.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 14:08

Daihyo schreef:
Ik heb dit ook met mijn jonge paard gehad en het nu pas sinds een half jaar (ze is nu 3,5) goed op de rit.
Hoe is de ontworming geweest? En de tandarts?

Verder: terug naar de basis. Goed onverpakt hooi. Niet te grof (dan moeten de darmen te hard werken), laag in suiker (teveel suiker zorgt voor mestwater), meer blad doet het beter. Eiwit mag wel wat hoger zijn. Daarbij een balancer voor de vitamines. Er zijn balancers speciaal voor jonge paarden. En zodra het kan: gras. Dit voelt tegenstrijdig, want veel paarden reageren op gras, zeker als het vochtig weer is zoals nu.
Maar dit basisdieet kan je paard helpen om de darmbalans te herstellen. Want vaak is dat het probleem: verstoorde darmflora. Door: verkeerde voeding, teveel of juist te weinig ontworming, wormen, zand, suikers, schimmels, enz..

Je kan dat herstel bevorderen door het geven van een kuur bitterkruiden, naast je basis voeding. Pure Horse kan je daarin adviseren. Maar zie dit echt als kuur.

En wat bij mijn merrie goed heeft geholpen, maar wat bij sommige mensen vloeken in de kerk is: bietenpulp. Niet veel, 1/3 voerschep (droog) was voldoende. Maar de pectine en zachte vezels, zorgden voor een betere darmwerking, en daardoor betere vertering.

Houd er rekening mee dat dit echt een traject van lange adem is en dat je de oplossing voor het ene paard niet zomaar kunt kopiëren op het andere paard.


Ontworming is in orde. Ik heb bij de dierenarts 3 keer een wormonderzoek laten doen. 1 keer kwam er 50 epg uit bij bloedwormen. Ik heb april dit jaar met de groene equest ontwormt, ik heb eind augustus nog pyrantel en nog een andere meegekregen omdat ze wat platte mest had, in begin september de pyrantel gegeven, maand later de andere en toen een wormonderzoek gedaan na de eerste röntgenfoto’s toen er zand was geconstateerd in oktober. Toen was ze schoon. Beide paarden heb ik in november de pramox gegeven.
Bietenpulp had de dierenarts ook geadviseerd na de controle röntgenfoto’s maar dat eet ze dus pertinent niet. Ik krijg het er met geen mogelijkheid in. Ze is nogal kieskeurig helaas(ben gewend dat al mijn paarden altijd alles op aten dus dit was nieuw voor mij hahaha)

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 14:09

irmaz schreef:
Ik lees in je post niks over de ontworming? ik zie hier diverse paarden langskomen met dezelfde problemen die jij hebt. Tot nu bleken die allemaal wormen te hebben en na de juiste ontworming was dit bij al deze paarden opgelost.
Een jaarling hoort (minstens) 4x per jaar met het juiste ontwormingsmiddel behandeld te worden.


Zie mijn reactie op Daihyo

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 14:10

snorkel1986 schreef:
Een beetje kaneel als tijdelijke oplossing om de boel te doorbreken


Wat doet kaneel dan?

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:14

Bietenpulp alleen is ook niet lekker. Je kan er wat nutrimash doorheen doen en / of grasmix, muesli, vitaminebrokje

Geef je alleen graszaadhooi? Is dat niet erg arm in voedingswaarde?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 14:21

Ik heb nog even gekeken naar de ontworming,
Vorig jaar toen ik haar in december had opgehaald kreeg ze strongid p
April groene equest
Augustus/septemer panacur dacht ik uit m’n hoofd en dan in oktober nog 1 maar die weet ik dus niet meer precies maar alles is in overleg geweest met de dierenarts, ik had een heel pakketje meegekregen eind augustus. En dan in november de pramox.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 14:23

Ik denk dat ik dan maar weer bietenpulp ga proberen en daar dan de nutrimash door doe mengen. Ik heb mijn hooiboer geappt of dat ik morgen tweede snede weidehooi kan halen. In deze zit wat meer blad zei hij, en is zachter van structuur.
Welke vitamine korrel voor jonge paarden is er eigenlijk? Ik kom alleen maar uit op de muesli van vitalbix of pavo of cavalor als ik ga zoeken op het internet.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:30

Ik ben hier zelf ook al heel lang mee bezig (zie mijn topic).

De kliniek is echt belangrijk, je kan gaan dokteren met al die middeltjes maar sluit eerst bepaalde dingen uit. Het is zonde van je geld om er van alles in te pompen als je de oorzaak niet weet. Ik weet nu uit ervaring en hulp van de kliniek dat er een hoop ook helemaal niet opgenomen kan worden in sommige gevallen.

Mijn pony had ook geen hoge bloedwormwaardes in mestonderzoeken. Helaas heeft hij toch flinke darmontstekingen opgelopen door migratie van bloedwormlarven. Daarnaast had hij ook bloedarmoede. Hij heeft 7 weken prednison gehad waarbij hij 5 weken stabiel is geweest. Ik heb hem ook op onverpakt hooi gezet. Helaas is er na stoppen met de prednison een enorme terugval en moet ik de behandeling weer voortzetten.

Bietenpulp en Pshyllium zijn symptoombestrijders in sommige gevallen, maar in mijn geval moet ik ze wel gebruiken om de darmen te helpen om de mest meer te binden en ze werken prebiotisch. Zolang alles erdoor spoelt kan er ook geen gezonde darmflora ontstaan.

Nogmaals; wie weet is er iets heel anders aan de hand met jouw paard, maar laat het uitzoeken! Elke verandering die je nu doorvoert is ook weer een belasting weet ik nu. Stabiliteit van goede kwaliteit ruwvoer is ook zeer belangrijk.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:32

Samantha89 schreef:
Daihyo schreef:
Ik heb dit ook met mijn jonge paard gehad en het nu pas sinds een half jaar (ze is nu 3,5) goed op de rit.
Hoe is de ontworming geweest? En de tandarts?

Verder: terug naar de basis. Goed onverpakt hooi. Niet te grof (dan moeten de darmen te hard werken), laag in suiker (teveel suiker zorgt voor mestwater), meer blad doet het beter. Eiwit mag wel wat hoger zijn. Daarbij een balancer voor de vitamines. Er zijn balancers speciaal voor jonge paarden. En zodra het kan: gras. Dit voelt tegenstrijdig, want veel paarden reageren op gras, zeker als het vochtig weer is zoals nu.
Maar dit basisdieet kan je paard helpen om de darmbalans te herstellen. Want vaak is dat het probleem: verstoorde darmflora. Door: verkeerde voeding, teveel of juist te weinig ontworming, wormen, zand, suikers, schimmels, enz..

Je kan dat herstel bevorderen door het geven van een kuur bitterkruiden, naast je basis voeding. Pure Horse kan je daarin adviseren. Maar zie dit echt als kuur.

En wat bij mijn merrie goed heeft geholpen, maar wat bij sommige mensen vloeken in de kerk is: bietenpulp. Niet veel, 1/3 voerschep (droog) was voldoende. Maar de pectine en zachte vezels, zorgden voor een betere darmwerking, en daardoor betere vertering.

Houd er rekening mee dat dit echt een traject van lange adem is en dat je de oplossing voor het ene paard niet zomaar kunt kopiëren op het andere paard.


Ontworming is in orde. Ik heb bij de dierenarts 3 keer een wormonderzoek laten doen. 1 keer kwam er 50 epg uit bij bloedwormen. Ik heb april dit jaar met de groene equest ontwormt, ik heb eind augustus nog pyrantel en nog een andere meegekregen omdat ze wat platte mest had, in begin september de pyrantel gegeven, maand later de andere en toen een wormonderzoek gedaan na de eerste röntgenfoto’s toen er zand was geconstateerd in oktober. Toen was ze schoon. Beide paarden heb ik in november de pramox gegeven.
Bietenpulp had de dierenarts ook geadviseerd na de controle röntgenfoto’s maar dat eet ze dus pertinent niet. Ik krijg het er met geen mogelijkheid in. Ze is nogal kieskeurig helaas(ben gewend dat al mijn paarden altijd alles op aten dus dit was nieuw voor mij hahaha)



en de multibeet van horsefood? ook bietenpulp maar niet puur pulp?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 14:56

Die ken ik nog niet! Ik heb toen een simpele 20 kilo zak bietenpulp gehaald die je heel lang moet weken.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ten einde raad, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 15:06

Ik geef momenteel fibrebeet, dat is al wat smakelijker. Maar ik meng het ook door slobber, voor de smaak.

Wat betreft de ontworming: ga voor een jong paard tot 3 jaar alsjeblieft niet alleen uit van wormonderzoek, maar maak gebruik van een gedegen schema (dat heeft je dierenarts als het goed is). Met name spoelworm en bloedworm is niet altijd te zien, terwijl jonge paarden zelf nog niet genoeg weerstand hebben. En ze dus makkelijk een besmetting op lopen.

2e snede is overigens prima. Zolang er maar weinig suiker in zit (minder dan 10%). De mijne doet het ook beter op de 2e snede. Meer blad, wat minder structuur. En dus makkelijker verteerbaar.

Rosje8: mooie aanvulling. Daarom werkt de pulp bij de mijne ook. Haar darmen zijn van slag geraakt door een fikse spoelworm besmetting en daarbij behorende ontworming. De bietenpulp helpt de balans herstellen en de mest te binden.