Zand koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Zand koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 21:41

Hallo ,

Mijn 3 jarige pony had van het weekend zandkoliek. Ik zie haar eigenlijk nooit zand eten en stal ook niet. Maar ze doet dit blijkbaar wel. Zijn er mensen die ervaring hebben met zandkoliek? Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Ik moet nu elke maand een psyllium kuur geven en ze staat momenteel met een masker op de paddock. Hooi krijgen ze niet op de paddock, ze komen naar binnen om te eten.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:53

Ik zou ze dan op de paddock hooi gaan bijvoeren en dan matten ofzo iets dergelijks eronder leggen zodat ze het hooi wat op de grond valt niet vanaf het zand opeten.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:02

PeanutGuapa schreef:
Ik zou ze dan op de paddock hooi gaan bijvoeren en dan matten ofzo iets dergelijks eronder leggen zodat ze het hooi wat op de grond valt niet vanaf het zand opeten.


Dat klinkt in theorie leuk, in de praktijk werkt het helaas niet altijd zo.
Ik heb mijn paard enkele jaren geleden laten opereren aan zandkoliek, en zij is gewoon een notoire zandeter. -O-
Geen tekorten, echt een ondeugd geworden helaas. Dus ook bij haar de enige optie om met een masker de paddock in te gaan.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:04

Ja dat kan natuurlijk ook zo zijn maar niet alle paarden doen dit uit gewoonte maar ook soms omdat ze zich vervelen want als ik mijn paarden geen hooi geef op de paddock gaan ze de korte grassprieten die er nog her en der staan ook opeten en als ik ze gewoon onbeperkt geef doen ze dit niet
Laatst bijgewerkt door PeanutGuapa op 12-12-23 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:06

PeanutGuapa schreef:
Ja dat kan natuurlijk ook zo maar sommige paarden doen het ook uit verveling want als ik mijn paarden geen hooi geef op de paddock gaan ze de korte grassprieten die er nog her en der staan ook opeten en als ik ze gewoon onbeperkt geef doen ze dit niet

Mijn vorige merrie vrat happen zand ondanks dik in het gras staan. Zegt echt niets.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Zand koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:06

Dan hebben ze toch meestal een tekort aan iets

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Zand koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:08

Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 06:33

Kaitlyn schreef:
PeanutGuapa schreef:
Ik zou ze dan op de paddock hooi gaan bijvoeren en dan matten ofzo iets dergelijks eronder leggen zodat ze het hooi wat op de grond valt niet vanaf het zand opeten.


Dat klinkt in theorie leuk, in de praktijk werkt het helaas niet altijd zo.
Ik heb mijn paard enkele jaren geleden laten opereren aan zandkoliek, en zij is gewoon een notoire zandeter. -O-
Geen tekorten, echt een ondeugd geworden helaas. Dus ook bij haar de enige optie om met een masker de paddock in te gaan.


Heb je dan een graasmasker? Of iets anders?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:24

Mijn vorige paard is ook geopereerd aan zandkoliek. Zij had door de jaren heen in de winterperiode veel zand binnen gekregen met het zoeken naar gras, wortels van gras etc. als ze in de paddock stond. En ze heeft een paar jaar in de winterperiode ergens gestaan waar ze houtschillen in de bak, maar ook in de paddocks hadden gedaan. Daar is dat gedrag van haar ontstaan. Die schillen opeten en daarmee natuurlijk zand binnenkrijgen. Ik had destijds nog nooit van zandkoliek gehoord...

Daarna heeft ze in de winterperiodes alleen nog met een dichte kap op op het zand/klei gestaan. Zoiets als dit: https://www.divoza.com/nl/stalenweide/s ... -kunststof . Met een graasmasker kunnen ze door het graasgaatje nog zand binnen krijgen. Als ze echt zand eten, met happen, dan kan dat met een dichte muilkorf ook nog wel, dan scheppen ze het via de bovenkant in het masker, of ze duwen het met de kleine drinkgaatjes in het zand, maar het is nog altijd een stuk minder dan wanneer ze die kap niet om hebben.

Bedenk ook dat voordroog en hooi ook veel zand kunnen bevatten hoor, het is niet alleen van de paddock is mijn ervaring.

Ook helpt een zandkuur of meerdere niet als er al teveel zand in de dikke darm zit. Dat kan je tegenwoordig op een goede paardenkliniek laten bekijken met een röntgenfoto. Als het echt teveel is kunnen ze beter via een neussonde paraffine toegediend krijgen, vaak in combinatie tegenwoordig met psyllium. Ze hebben 100 gram psyllium per 100 kg. lichaamsgewicht per dag nodig als er zand in de darm zit en dat is bijna niet gewoon te voeren. Toen die van mij geopereerd werd had je nog geen psyllium in gebruik voor paarden, toen moest ik na de operatie toen ze weer thuis was 200 ml. lijnzaadolie per dag door haar "krachtvoer" geven. Zij woog iets meer dan 500 kg. Dan heb je een beetje een indicatie. En van psylliumzaad moet je nog meer voeren dan van psylliumhusk, dat moet je ook nog even bedenken.