Hoefbeen aangetast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBLana
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-12-23

Hoefbeen aangetast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 09:30

Hoi,

Ik ben een beetje zoekende, misschien dat iemand dit ook herkent, of dat iemand nog ideeën heeft

Mijn merrie staat sinds 23 augustus met een hoefzweer, deze is toen losgesneden, maar het werd niet beter. Op 28 augustus weer de hoefsmid erbij, nog iets verder gesneden en in het verband gezet. Ging een paar dagen goed tot ineens been enorm dik was, bleek de ontsteking naar binnen te zijn geslagen antibiotica en novavcam erin, en natverband.

Dit sloeg goed aan en ze ging weer steeds beter lopen. Op 14 september toch nog even foto's maken omdat ze wel beter ging lopen maar het ging niet over, op de foto's was niets zichtbaars ze zien als steen of spijker, alleen dat ze niet 1 maar zo tellende 8 belletjes in haar hoef had van de hoefzweer. Dus logisch dat het niet overging. Wel werd er toen al gezegd, dit word een lang herstel.

Diezelfde middag kwam mijn hoefsmid weer en heeft een extra gaatje gemaakt waar vervolgens weer wat uit kwam. In overleg met dierenarts en hoefsmid 1 week nat verband en dan nog 1 week weken in soda.

Begin oktober controle gehad van de hoefsmid en alleen in de draf liep ze niet elke pas goed, maar niet meer gevoelig op haar hoef. Nog even geduld.

Rond midden oktober liep ze zelfs in draf goed en kwam de hoefsmid weer kon alle benen bekappen en ze reageerde normaal niet gevoelig en er kwam niets meer uit haar hoef.

Jeuj! ik mocht van begin November weer licht longeer werk doen! dat ging 2 weken goed tot ze keer struikelde en er een barst onder haar kroonrand kwam! ze liep ook weer kreupel...

Was het dan toch die stomme hoefzweer die kwam er aan de bovenkant uit. dierenarts en hoefsmid stonden even voor een raadsel maar hoppa weer opengemaakt maar er kwam onder aan niets uit.. maar toch maar weer weken en even afwachten of het verder door zou breken of dat het gesneden moest worden.
Maar veel verder dan een klein scheurtje werd het niet, en ze liep niet meer kreupel.

Ja wat gaan we doen, net toen ik dacht ja wat moeten we nu, stond ze stokkreupel, op 3 benen. en lopen kon ze amper. Direct de hoefsmid gebeld, die heeft een gat gemaakt onder haar hoef en jahoor kwam weer zooi uit.. weer in verband gezet.
Dag erna werd ik gebeld koorts, ze lag, en toen ze stond dik been. Dierenarts gebeld weer ontsteking naar binnen geslagen weer antibiotica, novacam en opengemaakt kwam grijze smurrie uit! stinken!! en weer een natverband.

Na overleg weer een foto gemaakt deze is bekeken door de kliniek van Utrecht en de hoefsmid van daar gaf aan

Irritatie aan het hoefbeen/hoefbeen beschadiging, hier kon niets meer mee gedaan worden.

Ja een opname in een kliniek maar dat ging veel tijd kosten en hoe zou ze eruit komen...

Nu ben ik hierdoor heeel erg van geschrokken en wil toch eens kijken of iemand hier bekend mee is of het ook heeft meegemaakt.


Even een extra notitie over mijn merrie! dit is een hele harde tante! dat zegt iedereen, en dat merk je aan alles. Ze zet altijd dat tandje extra! en pijn laten merken dat doet ze amper

ik hoor het graag ook de negatieve verhalen!

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Hoefbeen aangetast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:37

Niet door een hoefzweer, maar mijn pony had dat vorige maand ook op de foto's. Ze heeft 6 jaar op en af last gehad van bevangenheid en waarschijnlijk door continu druk/ontsteking zat er een heel gat in haar hoefbeen op de foto, het bot was aan het oplossen. In combinatie met haar bevangenheid en de woorden van de dierenarts dat dit waarschijnlijk nooit meer een pijnvrij of paardwaardig leven zou zijn heb ik de keuze gemaakt om haar te laten inslapen.

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:37

Ja dit heeft mijn merrie gehad. Is toen wel weggegaan uiteindelijk. Maar achteraf teveel schade achtergelaten waardoor het paard ingeslapen is.

Hier helaas geen mooi verhaal dus.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:00

Mijn ruin had een breukje in zijn hoefbeen. De prognose was redelijk goed, ik heb toen gekozen voor absolute boxrust en een speciaal ijzer. Na 5 maanden was het nog niet genezen en was er een nieuw breukje ontstaan. Hij had veel pijn en toen heb ik gekozen om hem in te laten slapen. Het betrof een 5 jarige Arabische ruin.

irmaz

Berichten: 4779
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:00

Hier ervaring met een hele diepe hoefzweer die steeds weer terug kwam. Deze is er uiteindelijk heel voorzichtig laagje voor laagje weggesneden. Niet door een klein gaatje te maken maar door het helemaal bloot te leggen (gat van enkele centimeters groot).
Dit paard houdt snel gevoelige voeten. Wat voor haar helpt is vooral de steunsels zo ver mogelijk weg te snijden, deze mogen geen gewicht dragen (en moeten zonder scheuren goed aansluiten aan de hoefwand). Veel hoefsmeden vergeten de steunsels tegenwoordig.
Wat ook helpt is de voeten goed schoonhouden en trekzalf (bij de drogist te krijgen) in de straalgroeven smeren, dit trekt eventuele ontstekingen naar buiten.