Tetanus titer resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 17:01

Omdat het topic over de vaccinaties wel/niet apart mijn nieuwsgierigheid triggerde!

Zijn er bokkers die hun paarden laten titeren voor tetanus?
En eventueel ook foto's hebben van uitgevoerde titer tests?

Ik heb dit zelf afgelopen jaar bij twee van mijn paarden laten doen. De dierenarts heeft beide paarden alsnog gevaccineerd omdat ze ''niet voldoende beschermd waren'' wat mij heel bijzonder lijkt aangezien ze beide minder dan 12 maanden daarvoor nog de tetanus vaccinatie hadden ontvangen }:0 en de oudste deze zelfs al 20 jaar jaarlijks krijgt...

Nu gaf deze dierenarts wel toe dat ze nog nooit eerder getiterd had. En had ik daarbij zelf het gevoel dat ze erg overtuigd was van ''beter gewoon vaccineren dan ben je zeker'' en dat wellicht de onervarenheid en die insteek de beoordeling van de titer test hebben beïnvloed.

Daarom dus: bokkers met ervaring op dit vlak, foto's van uitgevoerde titers? Ik wil dit volgend jaar opnieuw laten doen, maar als ik elk jaar na het titeren moet laten enten is dat zeg maar wel geld wat ik liever niet besteed. Aangezien een tetanusvaccinatie bij mijn oudje automatisch ook pijnstilling betekent en we het geld natuurlijk maar 1x kunnen uitgeven :Y)

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:08

Ik lees graag mee.

Hier gaf de da aan dat titeren voor tetanus niet werkte.
Maar de reden weet ik helaas niet meer duidelijk.
Iets dat de test altijd aangaf dat er te weinig anti stoffen zijn.
Dat zou wel jou ervaring verklaren.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:11

De meeste van deze testen zijn “kant en klaar” alsin, je kan weinig fout doen als je even leest hoe het moet. Het lijkt me niet dat onervarenheid daarin een rol kan spelen.

Hoe het verder zit met eventueel vals-negatief weet ik niet. Ik vaccineer gewoon netjes elk jaar, mijn paard heeft gelukkig nergens last van.

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:14

Ik heb geen idee over titeren. Maar ik had laatst een dierenarts nodig bij mijn paard en die had ik gevraagd naar losse tetanus vaccinatie ( helaas had hij die niet beschikbaar) . Hij gaf wel aan dat een tetanusinenting lange tijd bescherming biedt. Net zoiets als bij mensen

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:18

DuoPenotti schreef:
Ik lees graag mee.

Hier gaf de da aan dat titeren voor tetanus niet werkte.
Maar de reden weet ik helaas niet meer duidelijk.
Iets dat de test altijd aangaf dat er te weinig anti stoffen zijn.
Dat zou wel jou ervaring verklaren.

Voor influenza is er nog geen (geschikte) sneltest, maar wel voor tetanus. Wordt al regelmatig gedaan.
https://paardentandarts-ines.be/tetanus ... fen-heeft/

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:20

Ja ik weet dat die bestaat :j
Maar volgens da hier dus met vaak foute uitkomst.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 17:24

prugelpiet schreef:
De meeste van deze testen zijn “kant en klaar” alsin, je kan weinig fout doen als je even leest hoe het moet. Het lijkt me niet dat onervarenheid daarin een rol kan spelen.

Hoe het verder zit met eventueel vals-negatief weet ik niet. Ik vaccineer gewoon netjes elk jaar, mijn paard heeft gelukkig nergens last van.

Wel als je van mening bent dat het pas goed is als de spuit erin is gezet. En je daarbij dus altijd vindt dat een streepje niet ''genoeg streepje'' is omdat enige vorm van referentiekader ook nog ontbreekt. (overigens heb ik zelf moeten wijzen op de tijdsduur van de test, in plaats van 10 seconden was het 10 minuten ofzo?)

@Reggledoos, dat weet ik. Maar de werking van een vaccinatie kun je dus nagaan met een titer test. Want hoewel ik liever niet vaccineer, prefereer ik wel de bescherming ;) En probeer dus te gaan voor een vaccinatie wanneer nodig. Dus niet ''want pietje zegt het geldt zo lang'' maar een ''uit de titer test blijkt dat de afweer voldoende op peil is voor over x periode opnieuw titeren''

Want volgens deze dierenarts was dus 20 jaar achtereen jaarlijks tetanus vaccineren onvoldoende bescherming op 11,5 maand na de laatste vaccinatie. Als dat dus klopt zou ''pietje'' het dus fout hebben ;)

Laten we zo zeggen, als het een zwangerschapstest was geweest was ik zonder énige twijfel een wieg gaan kopen zo duidelijk kleurde hij door ;)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:28

Op deze pagina staan een paar testen: zowel met voldoende als onvoldoende antilichamen
http://vet-service.nl/?page_id=49

Maar het is zo, dat het niets zegt over de toekomst. Het zegt alleen iets over nu. Dus je kan nu genoeg antilichamen hebben, maar volgende week niet meer. Dus dat is een nadeel van de test.
En ik ken ze ook wel die elk jaar tetanus gevaccineerd krijgen en consequent te laag testen. Dus tsja… dat maakt het lastig.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:41

Akshay schreef:
Omdat het topic over de vaccinaties wel/niet apart mijn nieuwsgierigheid triggerde!

Zijn er bokkers die hun paarden laten titeren voor tetanus?
En eventueel ook foto's hebben van uitgevoerde titer tests?

Ik heb dit zelf afgelopen jaar bij twee van mijn paarden laten doen. De dierenarts heeft beide paarden alsnog gevaccineerd omdat ze ''niet voldoende beschermd waren'' wat mij heel bijzonder lijkt aangezien ze beide minder dan 12 maanden daarvoor nog de tetanus vaccinatie hadden ontvangen }:0 en de oudste deze zelfs al 20 jaar jaarlijks krijgt...

Nu gaf deze dierenarts wel toe dat ze nog nooit eerder getiterd had. En had ik daarbij zelf het gevoel dat ze erg overtuigd was van ''beter gewoon vaccineren dan ben je zeker'' en dat wellicht de onervarenheid en die insteek de beoordeling van de titer test hebben beïnvloed.

Daarom dus: bokkers met ervaring op dit vlak, foto's van uitgevoerde titers? Ik wil dit volgend jaar opnieuw laten doen, maar als ik elk jaar na het titeren moet laten enten is dat zeg maar wel geld wat ik liever niet besteed. Aangezien een tetanusvaccinatie bij mijn oudje automatisch ook pijnstilling betekent en we het geld natuurlijk maar 1x kunnen uitgeven :Y)


Heb je een foto van de teststrip? Want soms lezen dierenartsen deze inderdaad verkeerd af, bij de vaccicheck voor dhp is dat helaas niet ongebruikelijk.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:58

Mizora schreef:
Akshay schreef:
Omdat het topic over de vaccinaties wel/niet apart mijn nieuwsgierigheid triggerde!

Zijn er bokkers die hun paarden laten titeren voor tetanus?
En eventueel ook foto's hebben van uitgevoerde titer tests?

Ik heb dit zelf afgelopen jaar bij twee van mijn paarden laten doen. De dierenarts heeft beide paarden alsnog gevaccineerd omdat ze ''niet voldoende beschermd waren'' wat mij heel bijzonder lijkt aangezien ze beide minder dan 12 maanden daarvoor nog de tetanus vaccinatie hadden ontvangen }:0 en de oudste deze zelfs al 20 jaar jaarlijks krijgt...

Nu gaf deze dierenarts wel toe dat ze nog nooit eerder getiterd had. En had ik daarbij zelf het gevoel dat ze erg overtuigd was van ''beter gewoon vaccineren dan ben je zeker'' en dat wellicht de onervarenheid en die insteek de beoordeling van de titer test hebben beïnvloed.

Daarom dus: bokkers met ervaring op dit vlak, foto's van uitgevoerde titers? Ik wil dit volgend jaar opnieuw laten doen, maar als ik elk jaar na het titeren moet laten enten is dat zeg maar wel geld wat ik liever niet besteed. Aangezien een tetanusvaccinatie bij mijn oudje automatisch ook pijnstilling betekent en we het geld natuurlijk maar 1x kunnen uitgeven :Y)


Heb je een foto van de teststrip? Want soms lezen dierenartsen deze inderdaad verkeerd af, bij de vaccicheck voor dhp is dat helaas niet ongebruikelijk.

Bij de rapid ook niet ;) helaas.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:25

Ik en dierenarts en heb iets van 25 paarden getiterd voor tetanus. En wel een paar 1000 honden en katten getiterd.
Mijn eigen paard die altijd jaarlijks of 2 jaarlijks was geënt voor tetanus had na 3 niet voldoende antistoffen meer voor tetanus. Ik zal even gaan zoeken of ik foto's heb.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:39

Gevonden, hier een paar foto's. Als er bij de T een streepje verschijnt dan zijn er nog voldoende antistoffen. Hoe lichter het streepje hoe minder antistoffen. Er moet altijd een streepje bij de staan, dat is de controle. Dat is zo allemaal even uit mijn hoofd gezegd, tijd geleden dat ik heb getiterd. De test kan het beste met serum gedaan worden, niet met vol bloed.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 19:57

Ik heb 2, gekantelde, foto's van mijn tests. Uitgevoerd met vers getapt bloed, rechtstreeks op de teststrip gedrupt, daarna een "vloeistof" erop.
Ijslander, 6 jaar
Afbeelding

Fjord, 25 jaar
Afbeelding

Beide minder dan 12 maanden eerder gevaccineerd.
Beide op advies dierenarts na de titer geënt met de combi vaccinatie.

De dierenarts was hier overigens overtuigd dat; pas als de test streep donkerder kleurt dan de controle streep hoeft er niet gevaccineerd te worden.
(Op hun kosten uitproberen of dat na vaccinatie dan inderdaad het geval was was helaas geen optie, was wel benieuwd :) )

@tinka; geldt dat voor alle tests? Dat serum beter is dan vol bloed?

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:05

Op die testen zou ik zeggen; beiden beschermd.
Beetje t gevalletje als zwanger. Je bent zwanger of je bent t niet. Je bent niet “een beetje” zwanger.

Als je de handleiding van bijvoorbeeld de Rapid titer(honden DHP vaccinatie) erbij pakt. Die op t zelfde principe werkt als de bovengelezen test;
https://vetsupplies.eu/media/47357/hand ... canine.pdf

Staat er; iedere streep, hoe dun ook is beschermd.
Ook het zelfde met corona testen. Lichte streep is ook positief..
vaccineren als de waarde positief is, heeft geen zin.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:16

kiwiwitje schreef:
Op die testen zou ik zeggen; beiden beschermd.
Beetje t gevalletje als zwanger. Je bent zwanger of je bent t niet. Je bent niet “een beetje” zwanger.

Hoe dunner het streepje hoe minder de antistoffen (zo ook bij zwangerschap.. hoe dunner het streepje des te minder hormonen je hebt), maar bij zwangerschap worden het meer hormonen, bij antistoffen worden ze niet meer, alleen maar minder.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:19

Akshay schreef:
Ik heb 2, gekantelde, foto's van mijn tests. Uitgevoerd met vers getapt bloed, rechtstreeks op de teststrip gedrupt, daarna een "vloeistof" erop.
Ijslander, 6 jaar
[ [url=m/v1FQRi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fjord, 25 jaar
[ [url=m/uE1P4k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beide minder dan 12 maanden eerder gevaccineerd.
Beide op advies dierenarts na de titer geënt met de combi vaccinatie.

De dierenarts was hier overigens overtuigd dat; pas als de test streep donkerder kleurt dan de controle streep hoeft er niet gevaccineerd te worden.
(Op hun kosten uitproberen of dat na vaccinatie dan inderdaad het geval was was helaas geen optie, was wel benieuwd :) )

@tinka; geldt dat voor alle tests? Dat serum beter is dan vol bloed?

Bij de rapidtest is dit wel beter, bij de vaccicheck maakt het niet uit.
Ik heb destijds 1,5 uur aan de telefoon gezeten met de dierenarts van fassisi, zij vertelde mij dat. Is vrij simpel, gewoon even bloedbuisje laten staan, minuut of 10, dan heb je vanzelf serum.
Er staat mij wel iets bij dat de stip dezelfde of donkerder kleur moet hebben. Maar als ik op de site van fassisi kijk staat er dat het alleen negatief is als ie aankleurt. Maar ik weet dat dus niet zeker meer, anders even bellen met fassisi.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:24

Brainless schreef:
kiwiwitje schreef:
Op die testen zou ik zeggen; beiden beschermd.
Beetje t gevalletje als zwanger. Je bent zwanger of je bent t niet. Je bent niet “een beetje” zwanger.

Hoe dunner het streepje hoe minder de antistoffen (zo ook bij zwangerschap.. hoe dunner het streepje des te minder hormonen je hebt), maar bij zwangerschap worden het meer hormonen, bij antistoffen worden ze niet meer, alleen maar minder.

Maar het betekend niet GEEN antistoffen. En vaccineren op het moment dat er antistoffen zijn heeft geen zin.
Dus mijn vergelijking ; “ze zijn er of ze zijn er niet” klopt.
Of t er meer of minder worden doet er niet toe. Het is er. En vaccineren bij antistoffen is onnodig vaccineren. Weinig antistoffen betekend ook niet “bijna geen bescherming”.
Het betekend “beschermd”. Zolang je antistoffen hebt, dus beschermd bent, gaat een vaccinatie dat niet veranderen. Het is niet zo dat als je 100 vaccins toedient je ineens gigantisch beschermd bent.
En zelfs daarna heb je nog de geheugencellen waardoor je eigenlijk nog steeds beschermd bent.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:27

Tinka schreef:
Akshay schreef:
Ik heb 2, gekantelde, foto's van mijn tests. Uitgevoerd met vers getapt bloed, rechtstreeks op de teststrip gedrupt, daarna een "vloeistof" erop.
Ijslander, 6 jaar
[ [url=m/v1FQRi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fjord, 25 jaar
[ [url=m/uE1P4k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beide minder dan 12 maanden eerder gevaccineerd.
Beide op advies dierenarts na de titer geënt met de combi vaccinatie.

De dierenarts was hier overigens overtuigd dat; pas als de test streep donkerder kleurt dan de controle streep hoeft er niet gevaccineerd te worden.
(Op hun kosten uitproberen of dat na vaccinatie dan inderdaad het geval was was helaas geen optie, was wel benieuwd :) )

@tinka; geldt dat voor alle tests? Dat serum beter is dan vol bloed?

Bij de rapidtest is dit wel beter, bij de vaccicheck maakt het niet uit.
Ik heb destijds 1,5 uur aan de telefoon gezeten met de dierenarts van fassisi, zij vertelde mij dat. Is vrij simpel, gewoon even bloedbuisje laten staan, minuut of 10, dan heb je vanzelf serum.
Er staat mij wel iets bij dat de stip dezelfde of donkerder kleur moet hebben. Maar als ik op de site van fassisi kijk staat er dat het alleen negatief is als ie aankleurt. Maar ik weet dat dus niet zeker meer, anders even bellen met fassisi.

Bij vaccicheck verklaart de kleur van de stip(los van hoe donker de controle stip kleurt) hoe hoog de bescherming is. Bij de rapid bepaal je alleen of er antistoffen zijn maar geen waarde aan de hoeveelheid.
En in principe is dat dus hetzelfde met een coronatest of een zwangerschapstest.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:48

Nu lees ik twee merken. Maar op die van mij stond alleen een paardje.. hoe weet ik dan welke test ik had?

Ik waardeer de uitleg heel erg, maar kan soms even niet bijhouden geloof ik.

De stip donkerder zijn? De stip waarop bloed gedruppeld wordt?
En "dat het alleen negatief is als hij aankleurt", wat mag ik me voorstellen bij aankleuren?

Het stuk over antistoffen verminderen begrijp ik. Maar ik had ook over 6 maanden nogmaals kunnen laten titeren om te kijken of hij inderdaad al verminderd was natuurlijk.

Nu had ik een paard 4 dagen aan de metacam die met een grandioze zwelling op zijn borst sneu stond te wezen.
Hoe goed is dat dan weer voor een dier van 25 vraag ik me af.

pam15

Berichten: 161
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: De Rips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:57

Ik heb afgelopen jaar 4 paarden laten titeren op tetanus met behulp van de Fassisi tetacheck. Door dierenarts bloedjes laten trekken. In laboratorium serum laten afdraaien en daar zijn de testen door de laborant ingezet.
Ik wist van 2 van de 4 paarden zeker dat zij nog nooit tegen tetanus gevaccineerd waren.
Één paard was 4 jaar geleden het laatst tegen tetanus gevaccineerd en één paard was 12 jaar geleden gevaccineerd tegen tetanus.
Bij de ongevaccineerde dieren was alleen het controlestreepje zichtbaar. Bij het paard dat 4 jaar geleden voor het laatst geënt was, was de streep goed zichtbaar. Bij het paard dat 12 jaar geleden zijn laatste enting had gehad, was de streep minder dik zichtbaar.
Als het goed is heb ik nog foto's van de teststrips.
De ongevaccineerden zijn dit jaar geënt en deze laat ik binnenkort wederom titeren. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:40

Er is maar 1 test voot tetanus, die van fassisi. Die geeft strepen, geen stippen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 01:26

kiwiwitje schreef:
Zolang je antistoffen hebt, dus beschermd bent, gaat een vaccinatie dat niet veranderen.

Dat is niet (altijd) juist.
Je kan zeker te weinig antistoffen hebben om ergens goed tegen beschermd te zijn.
Als je bij een laag niveau vaccineert gaat je beschermingsniveau omhoog.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 03:58

Brainless schreef:
kiwiwitje schreef:
Zolang je antistoffen hebt, dus beschermd bent, gaat een vaccinatie dat niet veranderen.

Dat is niet (altijd) juist.
Je kan zeker te weinig antistoffen hebben om ergens goed tegen beschermd te zijn.
Als je bij een laag niveau vaccineert gaat je beschermingsniveau omhoog.

Dat kan ook, maar Het bewijs in vaccicheck en rapid is er al 100x geleverd in de praktijk, dat bij een licht bolletje(1 vaccicheck) of een heel licht streepje(rapid) vaccins meestal niet aanslaan. Helaas zijn daar al verschillende nieuwe puppybaasjes hier ingetrapt. Met als gevolg; niet beschermde pups dus nogmaals vaccineren.

Wat ik als TS zijnde met deze uitslagen had gedaan was niet vaccineren en over enkele maanden opnieuw checken.
Een volwassen hond, met zo’n streepje die braaf ieder jaar/iedere 3 jaar zn vaccins gehad had, had ik met deze streepjes echt niet laten vaccineren namelijk.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 07:23

Brainless schreef:
kiwiwitje schreef:
Zolang je antistoffen hebt, dus beschermd bent, gaat een vaccinatie dat niet veranderen.

Dat is niet (altijd) juist.
Je kan zeker te weinig antistoffen hebben om ergens goed tegen beschermd te zijn.
Als je bij een laag niveau vaccineert gaat je beschermingsniveau omhoog.

Maar niemand vindt het blijkbaar interessant dat zelfde individu op een vaccin wat 3 jaar werkzaam zou zijn, en al 17 jaar bij mij gevaccineerd is, die weet ik dus zeker, na 11,5 maand al "niet genoeg beschermd is"

Dat kan dan toch ook niet logisch zijn?

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:20

Ik ben het niet eens met “niet genoeg beschermd”. Er zijn antistoffen volgens jouw test. En niemand weet hoe snel die antistoffen weggegaan zouden zijn. Ik had dus een paar maanden later opnieuw getest. Zulke testen laten namelijk niet zien hoe sterk ze beschermd zijn. Alleen OF ze beschermd zijn.