Tetanus titer resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 09:31

Snap ik kiwiwitje, maar Brainless denkt daar anders over, dus vandaar de vraag.
De dierenarts dacht er in mijn geval namelijk ook duidelijk anders over.

Ik wil er zelf ook wel een mening over vormen, maar dan wil ik wel zoveel mogelijk geleerd hebben over hoe zoiets bij anderen gaat. Hoe andere mensen erin staan, en bij mij hoort daar dan ook het ''titer-kritische'' (? is dat de goede term?) bij.

Overigens zou ik met de meningen die ik nú om me heen gehoord heb in dit geval ook de gok hebben genomen om niet te vaccineren en te titeren over max een jaar. Maar eigenlijk vooral omdat mijn paard er echt heel naar van wordt en dat vind ik niet oké.. Niet meer.. Want de afgelopen jaren heb ik simpelweg pijnstillers bij gekregen en ''met een week moet hij weer lopen hoor''.

En ergens vraag ik mij ook af, het paard wat nu een heel licht streepje test. Hééft die wel een donkere streep ná een vaccinatie dan? Wellicht is dat zijn ''level'' als individu. En is dat dus voor hem prima.
Voor hetzelfde geld kan ik hem 10 jaar achter elkaar ongevaccineerd titeren op dit lichte streepje. Terwijl zo'n ''donkere streep'' individu na 5 jaar blanco is?

Tinka schreef:
Er is maar 1 test voot tetanus, die van fassisi. Die geeft strepen, geen stippen.

jouw eerdere post had het over:

Tinka schreef:
Bij de rapidtest is dit wel beter, bij de vaccicheck maakt het niet uit.
Ik heb destijds 1,5 uur aan de telefoon gezeten met de dierenarts van fassisi, zij vertelde mij dat. Is vrij simpel, gewoon even bloedbuisje laten staan, minuut of 10, dan heb je vanzelf serum.
Er staat mij wel iets bij dat de stip dezelfde of donkerder kleur moet hebben. Maar als ik op de site van fassisi kijk staat er dat het alleen negatief is als ie aankleurt. Maar ik weet dat dus niet zeker meer, anders even bellen met fassisi.

vandaar mijn vraag over de stip :)

Ik krijg niet teruggevonden van welk merk mijn titer test was. Misschien de factuur eens proberen op te snorren, ik weet niet of het daarop zou staan. Je zegt nu namelijk dat alleen fassisi er is, maar in een eerdere post noem je rapidtest en vaccicheck. Het duizelt mij! :D

Jouw post van gisteren 17:39 u, met alle verschillende titertests. Welke dieren zijn toen gevaccineerd?
Willy wel en de rest niet? (als dat iets is wat je nog weet he :)) )

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:28

Als ik zo lees dat velen hun paard laten titeren wordt ik toch nieuwsgierig, laten jullie jezelf ook titeren?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:47

Reggledoos schreef:
Als ik zo lees dat velen hun paard laten titeren wordt ik toch nieuwsgierig, laten jullie jezelf ook titeren?

op wat :+

(voor een humane vaccinatie discussie zou ik overigens wel willen vragen voor een eigen topic. Ervaring leert dat dergelijke discussies mensen nogal afleiden en ik wil hier zelf echt graag meer leren over titer resultaten ;) )

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:55

Wat interessant... Ik dacht dat een tetanus vaccinatie sowieso 2 jaar werkt, daarom wilde ik eigenlijk mijn paarden nog maar twee jaarlijks daar tegen gaan enten (altijd veel last van de tetanus enting). Maar als ik dit lees hebben ze dus al niet meer genoeg anti stoffen na amper 1 jaar?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 11:31

SUSANNEx schreef:
Wat interessant... Ik dacht dat een tetanus vaccinatie sowieso 2 jaar werkt, daarom wilde ik eigenlijk mijn paarden nog maar twee jaarlijks daar tegen gaan enten (altijd veel last van de tetanus enting). Maar als ik dit lees hebben ze dus al niet meer genoeg anti stoffen na amper 1 jaar?

Ik denk persoonlijk niet dat je het zo stellig moet lezen!

Ik heb dit betreffende paard nu namelijk 1x getiterd, en de jaren daarvoor altijd braaf jaarlijks gevaccineerd.
Maar niemand kan mij garanderen dat hij na een vaccinatie wel een donkere streep titert. En het was me even al te duur om dat ''voor de fun'' nog eens te laten testen.

Verder lees ik hier vooral wat mensen die heel geïnteresseerd zijn in paarden titeren, maar niet ''heel veel mensen die hun paard laten titeren'' :)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:00

De tetanus-vaccinatie is een beetje een aparte, omdat het antilichamen zijn tegen het neurotoxine dat de Tetanus-bacterie produceert. Het is geen vaccin tegen de bacterie zelf.

Je hebt wel degelijk een minimale hoeveelheid antistoffen nodig en kunt er dus gewoon echt ook te weinig hebben indien je langer geleden gevaccineerd bent (of een slechte immuunresponse hebt).

Bij mensen wordt als de vaccinatiestatus onbekend of lang geleden is niet voor niets een shot immunoglobulinen gegeven (kant- en klare antistoffen, als het ware) bij een beet of bij een wond met straatvuil. (Dat er soms zelfs bij een simpele schaafwond al immunoglobulines worden gegeven is overdreven, maar wordt ook nog veel gedaan)

Vaccineren bij voldoende antistoffen is daarnaast niet onzinnig. Het geeft hetzelfde effect als 'in het wild' besmet worden, dus een diepe wond oplopen waar Clostridium tetani ingekomen is.

Je krijgt een afweerresponse, heel simpel. Die response zorgt voor afbraak van het toxine (het vaccin óf het 'wilde' toxine van C tetani in je wond) én zorgt voor nieuwe antistoffen en een opfrissen van je geheugencellen. Vaccineren is niets anders dan doen alsof je besmet wordt. De respons is hetzelfde.

Hoe vaker onze paarden (of wijzelf) een wondje met daarin C tetani oplopen, hoe makkelijker wijzelf en onze paarden onze afweer zelf op peil houden. Wij boosten dan onszelf als het ware. Dat is de ideale situatie. Maar, we houden onszelf en onze paarden angstvallig schoon en ontsmetten ieder wondje dat we maar tegenkomen. Zo snel mogelijk. Dus wij werken dagelijks ons op peil blijven van onze afweer eigenlijk flink tegen :D Daarom is vaccineren regelmatig herhalen zo stom nog niet.

Daarnaast zijn er individuele verschillen tussen hoe lang we/een paard zónder expositie aan het toxine de afweer op peil houden. De een maakt antistoffen aan die 10 jaar later nog op hetzelfde niveau zijn, de ander kan ze maar krap 2 jaar lang op peil houden.

Die beide zaken maken dat een jarenlang gevaccineerd paard alsnog een te lage afweer kan hebben - die komt dus nooit in het wild C tetani tegen en/of maakt niet zo lang houdbare antistoffen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:43

Akshay schreef:
Maar niemand vindt het blijkbaar interessant dat zelfde individu op een vaccin wat 3 jaar werkzaam zou zijn, en al 17 jaar bij mij gevaccineerd is, die weet ik dus zeker, na 11,5 maand al "niet genoeg beschermd is"

Dat kan dan toch ook niet logisch zijn?

Dat kan prima hoor, dat gebeurd bij ons als mens ook.
Helaas zijn er individuen die geen of zeer weinig reactie geven (antistoffen aanmaken) op een bepaald vaccin.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:37

Citaat:
Verder lees ik hier vooral wat mensen die heel geïnteresseerd zijn in paarden titeren, maar niet ''heel veel mensen die hun paard laten titeren'' :)


Ik zou ook graag laten titeren, alleen is er hier in de wijde omgeving geen enkele DA die het doet of wil doen.
Paar maanden geleden 7 praktijken gebeld, overal njet op het request. :+
Resultaat : mijn oude merrie wordt niet meer gevaccineerd omdat ze er altijd zo slecht van is de laatste jaren. Soms houdt het ook een keer op natuurlijk.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 15:40

Pandora2 schreef:
Citaat:
Verder lees ik hier vooral wat mensen die heel geïnteresseerd zijn in paarden titeren, maar niet ''heel veel mensen die hun paard laten titeren'' :)


Ik zou ook graag laten titeren, alleen is er hier in de wijde omgeving geen enkele DA die het doet of wil doen.
Paar maanden geleden 7 praktijken gebeld, overal njet op het request. :+
Resultaat : mijn oude merrie wordt niet meer gevaccineerd omdat ze er altijd zo slecht van is de laatste jaren. Soms houdt het ook een keer op natuurlijk.

Als ik deze vaccinatie jaarlijks moet blijven geven en dus steeds de conclusie moet zijn dat hij alweer onvoldoende beschermd is (dus al "in gevaar" bij de volgende jaar ronde) dan stopt deze vaccinatie voor mijn oudje ook.

Bedankt voor de gedetailleerde omschrijving ibbel!

Hij heeft best wel eens verwondingen en ik ontsmet vrij weinig. Dus zijn afweer zelf op peil houden mag hij :p
En die week pijnmedicatie, daarna een paar weken een jeuk uitbraak door overbelasting door alle toegediende stoffen.. dat weegt er dan voor mij niet tegenop ook.

Want die van mij kan ze dus niet eens 12 maanden op peil houden blijkbaar. :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:58

Ik vind het best wel hallucinant eigenlijk. Heb al 40 jaar paarden en vroeger, in den ouwen tijd :+ , nooit enige reactie van betekenis op die vaccinaties.
De laatste 7 à 8 jaar altijd miserie, eender welk merk er gebruikt werd.
Ligt vast aan de ' nieuwe generatie ' vaccins.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:01

Pandora2 schreef:
Ik vind het best wel hallucinant eigenlijk. Heb al 40 jaar paarden en vroeger, in den ouwen tijd :+ , nooit enige reactie van betekenis op die vaccinaties.
De laatste 7 à 8 jaar altijd miserie, eender welk merk er gebruikt werd.
Ligt vast aan de ' nieuwe generatie ' vaccins.

Dat vraag ik mij dus ook af.
Oké mijn ruin reageert niet.
Maar mijn merrie is echt heel heel ziek.
Dan hebben we het echt niet over een beetje futloos.

Dat futloos ken ik wel bij meer paarden. Of een bult op de ent plaats. Maar dat zo enorm ziek zijn niet.
En loop toch ook wat jaartjes mee met voorheen stallen met meerdere paarden.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:28

Vaccicheck en Rapidtest zijn tests voor honden, voor paarden heb je alleen fassisi. Je zou natuurlijk na 1 maand nogmaals kunnen testen om te kijken of de streep donkerder is geworden.
Bij honden, kan er een bolletje gekleurd zijn bij de vaccicheck, maar toch onvoldoende antistoffen. Je moet namelijk altijd vergelijken met de controle stip, zeker als die vrij donker is dan kan een teststip toch duidelijk gekleurd zijn, en toch een waarde 1 hebben. Bij een 0 of 1 moet je enten. Bij honden doe je altijd na 3 a 4 weken een controle titer. Ik heb echt maar heeeeeel zelden gezien dat de enting niet aanslaat na een waarde van 1, en ik heb heeeel veel honden getiterd.
Bij paarden is het trouwens heel verschillend hoelang ze antistoffen hebben, sommige hebben 15 jaar na de laatste enting nog voldoende, andere na 2 jaar onvoldoende en alles ertussen in.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:39

Reggledoos schreef:
Als ik zo lees dat velen hun paard laten titeren wordt ik toch nieuwsgierig, laten jullie jezelf ook titeren?

Bij hepatitis vaccinaties van mensen is dit heel gebruikelijk ;)
Maar buiten de baby vaccinaties ben ik niet gevaccineerd dus zou niet weten waar ik op zou moeten titeren.

Maar ik titer mijn honden al sinds 2019 ongeveer. Dit betekend alleen niet dat mijn honden niet gevaccineerd worden.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:39

Pandora2 schreef:
Ik vind het best wel hallucinant eigenlijk. Heb al 40 jaar paarden en vroeger, in den ouwen tijd :+ , nooit enige reactie van betekenis op die vaccinaties.
De laatste 7 à 8 jaar altijd miserie, eender welk merk er gebruikt werd.
Ligt vast aan de ' nieuwe generatie ' vaccins.


Het zou best wel kunnen dat de natuurlijke blootstelling aan C. tetani (en het toxine) de afgelopen 40 jaar (sterk) verminderd is door betere stalhygiene en meer vaccineren. En als een dier de ziekteverwekker in het wild nooit meer tegen komt, zou de response op een vaccin wel eens heviger kunnen zijn.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:40

Tinka schreef:
Vaccicheck en Rapidtest zijn tests voor honden, voor paarden heb je alleen fassisi. Je zou natuurlijk na 1 maand nogmaals kunnen testen om te kijken of de streep donkerder is geworden.
Bij honden, kan er een bolletje gekleurd zijn bij de vaccicheck, maar toch onvoldoende antistoffen. Je moet namelijk altijd vergelijken met de controle stip, zeker als die vrij donker is dan kan een teststip toch duidelijk gekleurd zijn, en toch een waarde 1 hebben. Bij een 0 of 1 moet je enten. Bij honden doe je altijd na 3 a 4 weken een controle titer. Ik heb echt maar heeeeeel zelden gezien dat de enting niet aanslaat na een waarde van 1, en ik heb heeeel veel honden getiterd.
Bij paarden is het trouwens heel verschillend hoelang ze antistoffen hebben, sommige hebben 15 jaar na de laatste enting nog voldoende, andere na 2 jaar onvoldoende en alles ertussen in.

Hier al meerdere keren de ervaring bij pups met de parvo vaccinatie. Wel, is bij de gevallen maar 1x vaccicheck geweest en vaker bij de rapid.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:18

kiwiwitje schreef:
Tinka schreef:
Vaccicheck en Rapidtest zijn tests voor honden, voor paarden heb je alleen fassisi. Je zou natuurlijk na 1 maand nogmaals kunnen testen om te kijken of de streep donkerder is geworden.
Bij honden, kan er een bolletje gekleurd zijn bij de vaccicheck, maar toch onvoldoende antistoffen. Je moet namelijk altijd vergelijken met de controle stip, zeker als die vrij donker is dan kan een teststip toch duidelijk gekleurd zijn, en toch een waarde 1 hebben. Bij een 0 of 1 moet je enten. Bij honden doe je altijd na 3 a 4 weken een controle titer. Ik heb echt maar heeeeeel zelden gezien dat de enting niet aanslaat na een waarde van 1, en ik heb heeeel veel honden getiterd.
Bij paarden is het trouwens heel verschillend hoelang ze antistoffen hebben, sommige hebben 15 jaar na de laatste enting nog voldoende, andere na 2 jaar onvoldoende en alles ertussen in.

Hier al meerdere keren de ervaring bij pups met de parvo vaccinatie. Wel, is bij de gevallen maar 1x vaccicheck geweest en vaker bij de rapid.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de Rapidtest niet zo betrouwbaar is, veel vals negatieve uitslagen. Daar is ook onderzoek naar gedaan die dit bevestigd. (natuurlijk vind de vertegenwoordiger van de Rapidtest dit onderzoek niet goed, maar het is toch echt een onderzoek wat netjes is gedaan met controle van het bloed in een gerenommeer, onafhankelijk laboratorium).
Ik doelde trouwens op mijn ervaring met volwassenen honden, bij pups ligt dat wat and, slaat de enting vaker niet aan.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:43

Leuke ervaring. Mijn eigen DA is ook geen rapid fan. Maar de titer groep is helemaal pro rapid en “tegen “ vaccicheck geworden. Haha.

Maar we dwalen af hihi

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:48

kiwiwitje schreef:
Leuke ervaring. Mijn eigen DA is ook geen rapid fan. Maar de titer groep is helemaal pro rapid en “tegen “ vaccicheck geworden. Haha.

Maar we dwalen af hihi

Daarom zijn de meeste dierenartsen ook uit die groep gegaan en hebben een eigen opgericht. En de rapid is dan ook al een eeuwigheid niet leverbaar.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 00:52

@Tinka; zou jij nog willen toelichten welke paarden je na jouw titer-test-foto-set van de vorige pagina hebt laten enten/geënt?

Ik ben er intussen inderdaad achter dat de hier gebruikte titer test van fassisi is, maar geen 'tetacheck' want volgens die handleiding is de test foutief uitgevoerd en dat was niet het geval zei de DA.

Overigens heeft mijn paard zijn heftigheid in reactie op de enting opgebouwd. Begon met maar een klein beetje zwelling, en wordt elk jaar (elke enting) erger..

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:42

@Akshay tetanus bedoel ik uiteraard

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 11:30

Reggledoos schreef:
@Akshay tetanus bedoel ik uiteraard

Ik geloof dat ik die rijksvaccinatieprogramma versie als laatste heb gehad. Is dat op je 16e?
Geen idee, maar dan zou het al 16 jaar geleden zijn, zo lang werkt die vast niet. Mezelf titeren daarop doe ook ook niet. Die vaccinatie up to date houden ook niet :P

Ben ik dan minder onhandig dan mijn paarden? Nee. Maar bij paarden ''heurt'' die jaarlijkse vaccinatie, dus wil ik er wat mee.
Overigens werkt mijn man in de metaalsector, tetanusvaccinatie ook verlopen na het rijksvaccinatieprogramma. Vindt niemand bijzonder. :Y)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:42

Voor mensen wordt aangehouden dat tetanus iig 10 jaar op peil blijft, maar daarnaast wordt ook aangehouden dat iedereen die het rijksvaccinatieprogramma heeft doorlopen beschermd is en blijft, ook al is er nooit meer her-gevaccineerd.
De enkele gevallen van tetanus bij mensen in NL (minder dan 10 per jaar) zijn zonder uitzondering ongevaccineerde immigranten.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 11:52

Ibbel schreef:
Voor mensen wordt aangehouden dat tetanus iig 10 jaar op peil blijft, maar daarnaast wordt ook aangehouden dat iedereen die het rijksvaccinatieprogramma heeft doorlopen beschermd is en blijft, ook al is er nooit meer her-gevaccineerd.
De enkele gevallen van tetanus bij mensen in NL (minder dan 10 per jaar) zijn zonder uitzondering ongevaccineerde immigranten.

Omdat jij duidelijk over een hoop inhoudelijke kennis beschikt Ibbel, vergeef me dat ik er direct op in spring :)

Is het er ''vanuitgaan dat'' zonder dat te testen niet net zo'n wassen neus als er bij paarden van uit gaan dat?

Want waarom is het bij paarden wel gewoon dat die de 2 jaar bescherming niet redden op 1 spuit, en kunnen we bij mensen er wel van uit gaan dat de bescherming op peil blijft?

Ik ken namelijk (gelukkig!) ook geen paarden die zijn overleden aan tetanus. Maar weet er stiekem wel een hoop lopen die niet gevaccineerd zijn, als in nooit.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:06

Omdat de ervaring is dat mensen antilichamen aanmaken die nauwelijks in hoeveelheid teruglopen, en paarden antilichamen aanmaken die wel snel in aantal verminderen. De afweer van mensen werkt in deze dus gewoon echt anders dan die van paarden. Ondanks dat het hetzelfde toxine is waartegen wordt gevaccineerd.

De praktijk bij mensen is bovendien dat iedereen die zich met wonden die gehecht moeten worden in het ziekenhuis of bij de huisarts meldt preventief immunoglobulinen toegediend krijgt en daarnaast een herhalingsvaccinatie. Dus in de praktijk werkt het bij mensen goed om alleen indien nodig her te vaccineren.

Paarden lopen daarnaast in wat viezere en meer besmette omgeving rond dan mensen. En tenslotte wordt er bij paarden nooit (preventief) immunoglobulines gespoten (je wilt ook niet weten wat dat zou kosten). Dus is vaccineren bij paarden een veel noodzakelijker kwaad dan bij mensen.

Overigens wordt officieel voor mensen aangeraden iedere 10 jaar te hervaccineren. En in 'gevaarlijke' beroepen (politie, leger) is dat voor zover ik weet ook gebruikelijk.
Net als wanneer je naar de tropen op vakantie gaat, of naar andere streken waar de kans op het oplopen van tetanus hoger is (en de zorg slechter)

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Tetanus titer resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:45

Het is al lang geleden, dus zeker weet ik het niet. Maar volgens mij de test waar niets op staat is van mijn eigen paard Pathos, die heb ik wel geënt. En Wally ook, die bleek achteraf nog nooit ingeënt. En de rest allemaal niet.
Fassisi heeft alleen de tetacheck, dus een andere test kan het niet geweest zijn. Op de site van fassisi staat het goed uutgelegd, het is een vrij simpele test.