Advies/ervaringen gezocht diastasen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Advies/ervaringen gezocht diastasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 13:36

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij wat tips/adviezen kunnen geven over onderstaande casus:

Ik heb een KWPN merrie van 9 jaar. Ik heb haar sinds maart 2020 in mijn bezit.
Ze wordt netjes elk jaar behandeld door een paardentandarts (die tevens dierenarts is).
Bij de eerste behandeling constateerde de arts al dat zij diastasen heeft (zowel links als rechts onder).
Echter leverde dit toen nog niet heel veel problemen.

In april 2022 werd ze toch wel erg mager, en na enkele behandelingen van mijn eigen arts stuurde zij mij door naar DAP Krommerijnstreek. Daar heeft Jan haar uitgebreid uitgespoeld en de diastasen wat uitgeslepen zodat het eten wat makkelijker er tussen uit zou komen. Ze hebben toen deze röntgenfoto gemaakt:
Afbeelding

Het voordeel was dat ze een paar weken daarna het land op gingen. Gras eet ze goed weg en dus kwam ze weer mooi op gewicht.

Mijn eigen arts heeft haar weer om de 4 maanden ongeveer steeds uitgespoeld/ diastasen schoon gemaakt. Dat ging op zich goed. In de zomer (24/u op gras) gaat het sowieso heel goed, het is vooral de winterperiode die moeilijk is.

Nu is ze vorige maand weer behandeld geweest. Mijn arts vond de diastasen er wel al iets beter uit zien, als in minder diep. Ze heeft er een substantie tussen gedaan, als soort van 'gaatje vullen'. De eerste twee weken leek ze goed te eten.
Maar nu zie ik dat ze enorm veel proppen maakt van haar hooi. Ze heeft haar hooi wel op in de ochtend (en ze krijgt best veel) en ze blijft redelijk op gewicht met het huidige voerbeleid, maar toch maak ik me wel zorgen. Want het feit dat ze proppen maakt wil wel zeggen dat ze pijn heeft? :knuffel:

Daarnaast is ze de laatste weken ook erg boos rondom der buikstreek (tijdens aansingelen, maar nu ook met poetsen al). Dat ik me zorgen maak dat ze maagpijn heeft (wellicht maagzweren?).

Mijn eigen paardentandarts adviseerde om wellicht de naastliggende kiezen te trekken, zodat het gat zo ruim wordt dat het eten er niet vast kan komen te zitten. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee? Lost dit echt het probleem op? Wat doet de rest van het gebit dan?

Zijn er evt. nog andere oplossingen? Wie heeft hier ervaringen mee? Goede tandartsen die hiermee bekend zijn?

Tot slot nog even over haar voerbeleid. Ze krijgt momenteel:

- 1 schep First care van Florian (is een soort muesli, kan ook nat gevoerd worden)
- 1/5 schel easy impact brok van Florian
- aangevuld met Gras mix (zo veel als mogelijk, maar ze eet het niet heel erg graag en laat het nog wel eens liggen)
- Voordroog hooi van de pensioenstal, dit is de ene keer wat droger en de andere keer wat 'natter' . Hier heb ik helaas geen invloed op.

Ik heb haar voorheen ook wel eens op Senior Priores gehad, hiermee bleef ze wel op gewicht, maar kwam er niet van aan.

Ze is 3 weken geleden gewogen op 540 kg (1.68. stokmaat).

Vraag gerust als er nog ontbrekende informatie is. :j

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:08

Mijn paardje had ook diastasen. De laatste tandartsbehandeling had ze er nog maar eentje. Bij haar is het nooit echt behandeld ( niet door de ruimte(s) groter te maken, maar ik kreeg duidelijk het advies om zeker geen voordroog meer te voeren, zelfs niet als dat heel droog was. Door het fermenteren worden de sprieten toch wat rubberachtig en dat blijft veel meer tussen de kiezen plakken. Dat veroorzaakt weer ontstekingen en als die doorzetten kan zelfs het kaakbot daardoor beschadigen. Dus zij krijgt al een aantal jaren alleen onverpakt droog hooi. Deze winter ben ik wel begonnen met het te mixen met voordroog omdat ze op het onverpakte hooi teveel afviel. In juni gaat ze weer door de tandarts behandeld worden, is het dan verergerd gaat ze weer volledig terug op onverpakt.

Als de jouwe nu proppen kauwt zou ik eerder naar de kliniek terug gaan dan nu kiezen te laten trekken. Als dat echt nodig is zal het moeten, maar ik zou dat liever op de kliniek laten bepalen en dan eventueel doen dan alleen op advies van je "thuis"tandarts. Ik zou dan denken dat je toch ontstoken tandvlees hebt nu, waardoor ze niet meer fijn kauwt. Of het is een ander kiesprobleem, dat kan natuurlijk ook nog.

Als je voor haar staat en met je beide handen langs de kiezen gaat aan de buitenkant, over de huid, trekt ze dan ergens haar hoofd weg? Voel je dan ergens een bult(je)? Of voel je ergens een warmere plek? Zo kan je zelf al iets bedenken waar het probleem zit.

Het is erg jammer dat je niet op onverpakt hooi over kan, ik zou daar toch ook nog eens over sparren met jouw pensionhouder.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:37

Ik kreeg de tip om dikke penen te voeren.De grote stukken peen zouden mee helpen om eten uit de Diastase te duwen.
Paarden mopperen niet over deze aanpak :) .

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Advies/ervaringen gezocht diastasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:42

hier ook ervaring met diastase. met behulp van een zeer ervaren dierenarts die zeer deskundig is in tanden is ze na een kleine 1,5 jaar er bijna vanaf. hhad zowel li ks als rechra bij bijna alle kiezen een diastase zitten.

alle tanden zitten er nog in. maar door de juiste manier van schoonmaken, tanden op juiste manier vijlen met extra aanpassingen rondom de diastase en de echte diepe met een speciale vulling. heeft ze er nu nog 1 kleine. het heeft tijd nodig maar met een echt goede deskundige dierenarts kan er veel goedkomen.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Advies/ervaringen gezocht diastasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 02:02

Ik lees even mee..
Onze pony heeft dit ook, maar ook tong diastases?
Weet iemand wat dat is?

Ik weet van onze pony (is net een dag bij ons) dat hij een zeer verwaarloosd gebit had en zoveel haken dat hij daar begin deze maand voor behandeld is.
Maar snap sommige dingen niet wat de dierenkliniek ermee bedoeld.