Rhino EHV-1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruiter2023
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-12-23

Rhino EHV-1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 22:54

Hallo,

Afgelopen donderdagavond hebben we te horen gekregen dat er 7 paarden besmet zijn met bovenstaand virus bij onze stal in Aalsmeer.

Nu is er een bijeenkomst geweest over de regels en procedures welke de komende tijd gaan gelden.

Naar aanleiding van de bijeenkomst is deze mail rondgegaan:

Citaat:
. Om het risico van besmetting zo veel mogelijk te beperken stellen we een aantal maatregelen in voor de komende periode. We evalueren dit continu. Zodra het verantwoord is zullen we weer meer toe kunnen staan.
Voor de komende periode zullen de volgende maatregelen van kracht zijn:
- De stal gaat op slot. Geen enkel paard mag het terrein verlaten.
- Iedere eigenaar / verzorger moet zijn paard dagelijks temperaturen. Doe dit direct als eerste als je op stal komt.
- Bij 39 graden of hoger moet dit direct gemeld worden bij ons.
- Paarden die deze temperatuurverhoging hebben worden overgeplaatst naar de quarantainestallen.
- We gaan niet bij stallen naar binnen. We mesten dus niet uit. Ook vol pension stallen moeten tijdelijk zelf gemest worden. Het opstrooien van de stallen doen we wel op de gebruikelijke dagen.
- We stellen hiervoor meer stal kruiwagens beschikbaar. Gebruik ze verstandig. Zet de kruiwagen niet in je stal en laat je paard niet snuffelen aan de kruiwagen.
- Buitenzetters zetten geen paarden buiten / in de paddock / in de molen.
- De paddocks gaan om en om dicht.
- De stapmolens gaan uit.
- Houd afstand van andere paarden bij het stappen of het rijden.
- De grote losgooibak mag als rijbak gebruikt worden.
Indien je paard geen temperatuurverhoging heeft, dan mag je zelf wel buiten zetten / rijden / etc. Het advies is echter om zo veel mogelijk afstand te houden.

We zijn ons er van bewust dat deze maatregelen enorm beperkend en vervelend zijn. Ze zijn echter nodig om de kans op besmetting zo veel mogelijk te beperken. Hopelijk zijn de maatregelen slechts nodig voor relatief korte duur, maar dat is op voorhand niet te zeggen.


Dan nu de vraag, tijdens de bijeenkomst werd door de dierenarts aangegeven dat als je de temperatuur gemeten had en ze geen koorts of verhoging hebben de paarden ook niet besmettelijk zijn. Diverse keren is dit gevraagd en elke keer werd dit bevestigd. Kantine en alles blijft ook dus gewoon open zodat paard - mens - mens - paard besmetting mogelijk blijft. Maar dit was geen risico zolang je er enkel heengaat als paard geen koorts had.

Echter lees ik overal dat het wel besmettelijk kan zijn, ook zonder symptonen of koorts.


Mijn vraag is; hebben ze op stal gelijk en zijn ze idd niet besmettelijk zonder verhoging? Of nemen ze een enorm risico? Ik zou zeggen gooi alles dicht voor tenminste de incubatieperiode (paarden op stal rn evt enkel aan de hand).

Zijn hier mensen met kennis en ervaring?

Het zijn op dit moment maar 7 paarden op een geheel van enkele honderden paarden. Maar ze stonden wel allemaal in 1 rij. Maar als het fout gaat kan het echt fout gaan.

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:02

Bij ons op stal was er een aantal jaar terug Rhino, paarden zonder verhoging kwamen gewoon in hun eigen groepje buiten. Routine van de dag ging door voor de paarden zonder verhoging.
Bij ons is het op 1 daadwerkelijk besmetting van de 52 paarden gebleven (wel een aantal met verhoging maar niet besmet)
Binnenbak bleef ook open, we mochten uiteraard niet bij paarden met verhoging

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Rhino EHV-1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:50

Ik ben geen dierenarts, maar ik heb me wel een aantal keer goed in virussen verdiept en naar mijn weten werkt het over het algemeen als volgt:
- een besmet mens/paard scheidt virusdeeltjes uit
- als er maar genoeg virusdeeltjes op je komen, dan word je uiteindelijk altijd ziek (ook als je al antistoffen hebt in je lichaam)
- een mens/paard met koorts scheidt over het algemeen meer virusdeeltjes uit en de kans is dus groter dat ze iemand besmetten
- je hebt ook situaties waarbij iemand besmet is, maar geen koorts heeft. De kans hierop is alleen (veel) kleiner

Het antwoord is dus niet zwart/wit.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rhino EHV-1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:52

De meeste paarden zijn sowieso ooit al besmet geweest en drager.
Het beste gewoon normale hygiene regels aanhouden: geen paarden aan andere paarden laten ruiken waarmee ze niet ook op de wei staan en zelf met je handen van andermans paarden afblijven.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:15

Ik weet niet of dat al gedaan wordt, maar is het niet mogelijk om één of twee aparte kruiwagens en mestgereedschappen apart te houden voor de besmette paarden, met briefjes erop dat die voor de Rhino-paarden zijn? En dan het liefst ook een apart stuk mesthoop voor die mest te gebruiken?
Wij deden dat destijds met droes en dat zal ook wel een aantal droesgevallen hebben gescheeld.
En houdt er ook rekening mee dat paarden met een dek op vaak wel een wat hogere temperatuur hebben. Deken 10 minuten af en dan pas temperaturen geeft een beter beeld van de werkelijke temperatuur van een paard.

Heel veel sterkte in elk geval, want het is voorlopig een hele spannende tijd bij jullie!

https://diergeneeskunde.nl/wp-content/u ... umonie.pdf .
Dit bericht is van de kliniek van Utrecht.
Onder het kopje Wijze van ontstaan, ziektebeeld, overdracht staat o.a. het volgende:
Citaat:
Gezien het feit dat zowel EHV-1 als EHV-4 infecties veel voorkomen in de Nederlandse paardenstapel,
hebben de meeste paarden en pony’s door herhaaldelijke natuurlijke blootstelling aan het virus een
zekere mate van immuniteit ontwikkeld. Het is echter belangrijk om te beseffen dat ondanks het feit
dat deze paarden bij een nieuwe besmetting vaak niet of nauwelijks ziek zijn en het waarschijnlijk ook
niet zullen worden, zij toch een belangrijke bron van infectie kunnen vormen voor hun omgeving
omdat ze wel virusdeeltjes kunnen uitscheiden. Paarden zijn dus nooit volledig beschermd tegen de
verschillende vormen van rhinopneumonie.


De kans is dus aanwezig naar mijn idee dat ook paarden zonder koorts besmettelijk kunnen zijn. Ik zou zelf dus alleen voor mijn eigen paard komen, zoveel mogelijk zorgen dat contact met andere paarden vermeden wordt en ook gelijk weer naar huis gaan na het verzorgen.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Rhino EHV-1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:50

Bah, heftig een uitbraak op zo’n grote stal.

Zoals ik nu van je lees gaat het om paarden die allemaal in dezelfde afdeling staan. Dat is positief, dan is het virus nog niet over het hele complex verspreid.

Bij deze uitbraak is een dierenarts betrokken, ik zou die adviezen goed opvolgen.

Wat je zou kunnen navragen(als dat niet al gebeurt)is om per afdeling kruiwagens en gereedschap te reserveren. Om per afdeling paddocks aan te wijzen. En ook rijbanen en longeertonnen te reserveren per afdeling zodat paarden zo min mogelijk met paarden van andere afdelingen in aanraking komen.

Als jij je niet op gemak voelt in de kantine, niet heen gaan.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Rhino EHV-1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:46

Hoe is het nu daar? Is het aantal besmettingen nog opgelopen?

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Rhino EHV-1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:19

Stal is nu 15 dagen vrij van nieuwe besmettingen. De besmette paarden staan nog in quarantaine. Het lijkt voorzichtig de goede kant op te gaan.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Rhino EHV-1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:14

Gelukkig, op zo'n grote stal kan er zoveel mis gaan. Gaan alle paarden (en eigenaren) ook goed in de herstel?

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Rhino EHV-1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:41

Dat weet ik niet zo goed. De quarantaine stallen staan ‘afgesloten’. Ze hebben een tijdslot voor de longeerkraal om ze toch beweging te kunnen geven. Dus ik haal daaruit dat ze beter gaan en langzaam herstellen.