is dit oedeem vocht ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bvtjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-08-13

is dit oedeem vocht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 13:21

heey !

mijn merrie is nu bijna 8maanden drachtig. ze heeft al een maandje dit onder der buik. had de foto's doorgestuurd naar de dierenarts en die zei dat het oedeem vocht is. maar nu lees ik op internet allemaal enge verhalen over een buikwandbreuk... en je raad het al.. doem scenario's en paniek natuurlijk.. in april was er ook een veulen geboren bij ons van een andere merrie van mij en die had der afgestoten en sinds dien ben ik behoorlijk oplettend en bang dat er weer dingen mis gaan bij een dragende merrie. wat denken jullie van deze foto's? Want mijn andere merrie die een week eerder geïnsemineerd is heeft totaal nog geen vocht of iets. als ik erop druk geeft ze geen pijn aan. Denk dat ik maandag toch voor de zekerheid de DA maar langs laat komen om dubbel te checken...

Bvtjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 13:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hierbij de fotos

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:34

Als je je vinger in hawr buikt drukt, blijft er dan een afdruk/kuiltje achter? Zo ja dan is dit oedeem.

Bvtjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 15:04

Tieme schreef:
Als je je vinger in hawr buikt drukt, blijft er dan een afdruk/kuiltje achter? Zo ja dan is dit oedeem.


heb even gedrukt met me vinger aan allebei de kanten en dan blijft er inderdaad een afdruk kuiltje. goede tip ! stelt mij dan toch weer gerust.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: is dit oedeem vocht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:40

Idd, had een drachtige merrie vorig jaar hier ook.
Meer beweging kan het dan slinken of verdwijnen, maar soms helpt dat niet.
Het is niet pijnlijk en ze hebben er geen last van.
Hier is ze er de rest van haar dracht mee blijven lopen en enkele dagen na de geboorte was het helemaal weggetrokken.

Bvtjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 19:11

tengeltje11 schreef:
Idd, had een drachtige merrie vorig jaar hier ook.
Meer beweging kan het dan slinken of verdwijnen, maar soms helpt dat niet.
Het is niet pijnlijk en ze hebben er geen last van.
Hier is ze er de rest van haar dracht mee blijven lopen en enkele dagen na de geboorte was het helemaal weggetrokken.


ja ze heeft dit al meer dan een maand. Dus waarschijnlijk zal ze dit der gehele dracht hebben maar ik was even bang dat het toch buikspierwand scheur was maar het word niet erger en het doet geen pijn als ik er flink op duw en als je met een vinger in drukt dan krijg je inderdaad een kuiltje

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: is dit oedeem vocht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:17

8 maanden drachtig? Dan bevalt ze in februari? Nog volop in de winter? Is dat geen vreemde tijdskeuze voor een bevalling?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:04

Little_Gift schreef:
8 maanden drachtig? Dan bevalt ze in februari? Nog volop in de winter? Is dat geen vreemde tijdskeuze voor een bevalling?
komt wel eens voor, en de veulens hebben in de meeste gevallen ook een dikke vacht.

Komt vaker voor bij bijvoorbeeld quarters dat ze vroeg op het jaar uitgerekend zijn.
Wordt soms ook voor keuringen gedaan. Dan zijn die veulens wat groter en steviger vaak.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: is dit oedeem vocht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:50

Is heel normaal tegenwoordig..

Maar inderdaad gewoon oedeem of "zucht" noemen ze dit bij drachtige merries.

Bvtjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 10:32

Little_Gift schreef:
8 maanden drachtig? Dan bevalt ze in februari? Nog volop in de winter? Is dat geen vreemde tijdskeuze voor een bevalling?


Ze is uitgerekend in maart. vind dat geen vreemde tijdskeuze hoor ? het is een KWPN merrie die als het goed is in juli met der veulen naar de keuring gaat dan is inderdaad het veulen al wat groter en sterker ipv dan het veulen een maand oud is.