Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 22:53

Goeieavond Bokkers,

Een week geleden was mijn paard de demping uit zijn therapeutische ijzer verloren en zou mijn hoefsmid komen, helaas door omstandigheden kon hij niet zo snel komen en kon ik gelukkig terecht bij de smid van mijn werkgever.
Hoewel ik enkel kwam voor de demping, hebben we hem helemaal gedaan omdat het toch 5 weken geleden was en 2 verschillende kwaliteiten wat hinderend kon zijn.
Toen hij begon merkte hij op dat de hoef niet heel gezond was. Ik vertelde hem dat ik samen met mijn hoefsmid al ruim een jaar bezig ben met zijn rotstraal, maar dat er weinig tot geen verandering in kwam.
De smid haalde de DA erbij die toevallig op stal was. Ze hebben naar de hoeven gekeken en denken dat hij beginnende hoefkanker heeft.
Hij heeft een beetje dat bloemkoolachtige schilfers/huid en reageert er gevoelig op.
Ik ga volgende week naar de kliniek om het helemaal te laten onderzoeken, maar wat ik op internet vind maakt mij niet veel wijzer.
Wat is jullie ervaring?
Moet ik me zorgen maken en wat kan ik verwachten?
Zie foto’s voor beeld


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 09:37

Misschien nog wat achtergrond informatie:
Paard heeft een paar jaar geleden een blessure gehad: vocht in het hoefgewricht. Dit is ook het been wat ook een soort scheurtje heeft (heb hier geen foto van, maar kan hem wel maken).
Hij staat op een pension waar ze oppotten en iedere 2 weken wordt het helemaal geleegd. Af en toe haal ik er nog wat drollen uit. Hij staat een paar uur buiten in de paddock of stapmolen.
Verder rijd hij mee in de sport (L springen) en word hij zo'n 4 dagen per week gereden en voor de rest longeren of vrijheidsdressuur. Ook gaat hij iedere zomer mee op vakantie: Ameland, Limburg, Ermelo.
Misschien dat de informatie wat helpt om een beeld te schetsen?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:03

Ja, ik zou hem sowieso ergens anders neerzetten waar hij iedere dag in een schone en droge stal staat! Is de paddock droog of modderig?

Bij dit soort problemen is een goede hygiene van de voeten zo belangrijk. Droog en schoon houden.

Over hoefkanker zijn de ervaringen wisselend, het ligt aan hoelang het er al zit, hoeveel er aangetast is en je verdere manegement. Het kost soms ook paarden hun leven.
Ik denk dat je geluk hebt gehad dat deze andere smid zo opmerkzaam was en het lijkt me alleen maar wijs om verder te laten onderzoeken.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:08

Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar ik volg iemand op TikTok die een jaar lang iedere dag de hoef van haar paard met een speciaal poeder behandelt en vervolgens watten en tape en duct tape er omheen doet. Die was er ook op tijd bij en is nu na een jaar behandelen hoef kanker vrij verklaard.

Ze vond het wel heel intensief omdat het echt iedere dag moest. Maar het heeft wel geholpen.

carrie79

Berichten: 1003
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:14

Mijn merrie heeft ook hoefkanker, dit is echt heel lastig te behandelen en er is weinig over bekend. Mijn paard staat aan huis, droog en elke dag schone stal maar toch krijg ik het niet weg. Inmiddels zijn we een jaar of twee verder, met verschillende behandelingen (prednisolon kuren als het erg opvlamt, droog houden, betadine middelen, wegsnijden, en andere alternatieve middelen, dit alles in overleg met dierenarts en smid). steeds is het weer even minder of zelfs weg, maar het komt ook weer terug. Mijn andere paard heeft nergens last van. Kortom het is een heel lastig proces maar het betekend niet direct het einde van het paard ofzo. Mijn merrie loopt er bijvoorbeeld niet kreupel op.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:30

Zorgen dat paard droog kan staan, voldoende kan bewegen en behandelen met iets wat steriliseert en uitdroogt. Jodium, hypozin etc. Eventueel met watjes in het gat duwen. Goed (laten) weghalen het weefsel wat weg kan steeds. Vaak komt het dan wel goed. Het is een ander soort woekering als wat bij de mens kanker wordt genoemd.

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:12

Onze Shetlander had hoefkanker en na overleg met de DA hebben we besloten haar in te slapen
En dat was eigenlijk vanwege haar leeftijd, ze was al 28.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:19

Deze dierenarts heeft blijkbaar onderzoek gedaan naar hoefkanker samen met nog een andere dierenarts en zij hebben een poeder voor de hoef ontwikkeld wat samen met een secuur onderhoud en tapen gedaan moet worden maar wat blijkbaar heel succesvol is. Je zou de podcast kunnen beluisteren en eens contact op kunnen nemen.

Canker: those of us who have dealt with it know it's unforgettable.

It grows prolifically.
It smells.
It bleeds.
It's painful for the horse.
It can be incredibly hard to get rid of..

Or is it?
Dr. Frank Reilly has extensive success with canker cases, and he sat down and chatted with me about what he does to help these cases get rid of canker, and keep it away.

You can hear the entire conversation on any podcast app under "The Humble Hoof," or at this link: https://thehumblehoof.com/2023/12/08/re ... of-canker/

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 11:29

Bedankt voor de reacties :)
Kwa huisvestiging kan ik weinig doen...
Op bereisbare afstand zijn 3 stallen met ieder hun voor en nadelen.
-stal 1: Onbeperkt ruwvoer en elke dag uitmesten, uur buiten en met regen niet en geen wei.
-stal 2: 2x hooi en 2 uur buiten. Zomer op de wei.
-Stal 3: Zelf uitmesten en geen krachtvoer. Kleine paddocks en zomers wei.

Ik sta dan op stal 2.

Maar hoefkanker is dus een 'zwaar' en lang traject met kans dat het terugkeert?
Ik heb zelf 2 paarden van de manege gekend die ondertussen zijn overleden, en dat baart me wel zorgen...
Kan hij met hoefkanker nog de sport in of moet ik er een recreatie paard van maken?
(Alles om volgende week voorbereid te zijn op het nieuws :S )

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:48

Wat ik weet is dat die betreffende persoon waar ik het over had het paard gewoon letterlijk stilgezet heeft. Dat moest ook wel want met een ingetapete hoef kun je er niet op gaan zitten.

Jeetje, je woont wel in the middle of nowhere als je maar drie stallen in de buurt hebt zitten. Pff. Dat zijn niet de beste opties. :n

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:49


ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:50


Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:57

Christina schreef:
Deze dierenarts heeft blijkbaar onderzoek gedaan naar hoefkanker samen met nog een andere dierenarts en zij hebben een poeder voor de hoef ontwikkeld wat samen met een secuur onderhoud en tapen gedaan moet worden maar wat blijkbaar heel succesvol is. Je zou de podcast kunnen beluisteren en eens contact op kunnen nemen.

Canker: those of us who have dealt with it know it's unforgettable.

It grows prolifically.
It smells.
It bleeds.
It's painful for the horse.
It can be incredibly hard to get rid of..

Or is it?
Dr. Frank Reilly has extensive success with canker cases, and he sat down and chatted with me about what he does to help these cases get rid of canker, and keep it away.

You can hear the entire conversation on any podcast app under "The Humble Hoof," or at this link: https://thehumblehoof.com/2023/12/08/re ... of-canker/


Oh dit!! Dit is precies het spul dat die betreffende TikTokker gebruikt!

Ze had al vanalles geprobeerd. Haar paard had al 5 operaties aan de hoef gehad.
Maar het is wel echt een enorme commitment.

Haar naam op TikTok is: Chelsea Ruhl.

Ze heeft in totaal 5 potten poeder gebruikt. Ze heeft ook wel een enorm paard. Ondertussen is de dierenarts ook nauw betrokken en hebben ze 4 keer het een en ander weggesneden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:15

Kmbly schreef:
Bedankt voor de reacties :)
Kwa huisvestiging kan ik weinig doen...
Op bereisbare afstand zijn 3 stallen met ieder hun voor en nadelen.
-stal 1: Onbeperkt ruwvoer en elke dag uitmesten, uur buiten en met regen niet en geen wei.
-stal 2: 2x hooi en 2 uur buiten. Zomer op de wei.
-Stal 3: Zelf uitmesten en geen krachtvoer. Kleine paddocks en zomers wei.

Ik sta dan op stal 2.

Maar hoefkanker is dus een 'zwaar' en lang traject met kans dat het terugkeert?
Ik heb zelf 2 paarden van de manege gekend die ondertussen zijn overleden, en dat baart me wel zorgen...
Kan hij met hoefkanker nog de sport in of moet ik er een recreatie paard van maken?
(Alles om volgende week voorbereid te zijn op het nieuws :S )

Ik denk dat je je vooral moet focussen op het behandelplan en het onder controle krijgen van de hoefkanker. De sport is lijkt me wel het minst belangrijk nu.

Beweging is heel belangrijk, is er een mogelijkheid dat je paard er langer dan 2 uur per dag uit komt?

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 12:23

_San87_ schreef:
Ik denk dat je je vooral moet focussen op het behandelplan en het onder controle krijgen van de hoefkanker. De sport is lijkt me wel het minst belangrijk nu.

Beweging is heel belangrijk, is er een mogelijkheid dat je paard er langer dan 2 uur per dag uit komt?


Sport kan wel opzij geschoven worden, het is alleen balen met het htc en de regio die om de hoek staat, maar gezond paard is belangrijker!

Ik zet hem zelf vaak ook nog een uurtje buiten als ik bvb ga uitmesten of tuig schoon maak etc

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:44

hoofcarewesley (insta) heeft heel veel ervaring met hoefkanker, zoek maar even op!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:49

Sowieso ook zelf elke dag de mest eruit gaan halen en zorgen dat de stal goed droog is. Dus oppotten kan als er genoeg schone bodembedekking bij komt en je dus mest eruit haalt.

Verder over de sport, als ze echt flink moeten snijden oid zullen ze erg gevoelig lopen. Als je doorgaat zonder behandelen en aangepast management of op de verkeerde manier zal het ook erger worden.
Als je alles goed aanpakt, het aanslaat en noem maar op is het straks geen probleem meer. Maar ik zou dus niet gaan afwachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:02

Kmbly schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat je je vooral moet focussen op het behandelplan en het onder controle krijgen van de hoefkanker. De sport is lijkt me wel het minst belangrijk nu.

Beweging is heel belangrijk, is er een mogelijkheid dat je paard er langer dan 2 uur per dag uit komt?


Sport kan wel opzij geschoven worden, het is alleen balen met het htc en de regio die om de hoek staat, maar gezond paard is belangrijker!

Ik zet hem zelf vaak ook nog een uurtje buiten als ik bvb ga uitmesten of tuig schoon maak etc

Wedstrijden kun je voorlopig vergeten, in ieder geval.

Kijk toch of je hem meer kunt laten bewegen. 3 uur op 24 is echt te weinig. Dan staat hij een heel groot deel van de dag/nacht in zijn plas en mest.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:35

De mijne heeft het gehad. In samenwerking met dierenarts en hoefsmid nu al 4 jaar weg.
Ik behandel dubieuze plekje nog altijd met kopersulfaat, dat heb ik tijdens behandeling ook gebruikt.

Het is even afwachten wat er onder zit als ze gaan snijden. Het is lastig te zien aan de buitenkant. Ik heb de eerste periode na de behandeling elke 4 weken de hoefsmid hier gehad om de stralen extra in de gaten te houden.
Mijn paard is er niet kreupel van geweest en had het aan 3 hoeven. Heeft wel stalrust gehad en in verband gestaan.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:10

Kmbly schreef:
Bedankt voor de reacties :)
Kwa huisvestiging kan ik weinig doen...
Op bereisbare afstand zijn 3 stallen met ieder hun voor en nadelen.
-stal 1: Onbeperkt ruwvoer en elke dag uitmesten, uur buiten en met regen niet en geen wei.
-stal 2: 2x hooi en 2 uur buiten. Zomer op de wei.
-Stal 3: Zelf uitmesten en geen krachtvoer. Kleine paddocks en zomers wei.

Ik sta dan op stal 2.

Maar hoefkanker is dus een 'zwaar' en lang traject met kans dat het terugkeert?
Ik heb zelf 2 paarden van de manege gekend die ondertussen zijn overleden, en dat baart me wel zorgen...
Kan hij met hoefkanker nog de sport in of moet ik er een recreatie paard van maken?
(Alles om volgende week voorbereid te zijn op het nieuws :S )


Zelfs als dit het standaard stalbeleid is, is er bij ziekte vast wel iets te overleggen met de staleigenaar?
Je hebt een officiele diagnose, dus het is niet zomaar een wens dat hij meer buiten komt en bv drogere bodembedekking krijgt, het is nodig voor zijn herstel.
Ik weet niet anders dan dat staleigenaren in geval van ziekte best (evt tijdelijk) een uitzondering willen maken, zeker als je bereid bent wat meer te betalen of zelf dingen (zoals andere bodembedekking) te regelen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:39

Ja gewoon zelf iedere dag die stal uitmesten, is echt enorm belangrijk! paard staat 22u per dag in zijn eigen urine en mest en dat is echt funest voor dit soort dingen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:42

Je kunt me toch niet wijsmaken dat er in de wijde omgeving maar 3 stallen zijn? En op die ene stal komen ze elke dag buiten maar krijgen ze geen krachtvoer. Dan koop je dat toch zelf en geef je dat los? Dat lijkt me niet echt een groot probleem. Zo veel op stal staan opgehokt is echt heel ongezond en niet alleen voor de hoeven. Ook daar kun je verder heel veel narigheid van ondervinden. Dadelijk zijn z’n hoeven goed behandeld maar krijgt hij wat anders door het vele ophokken..

Hoewel hoefkanker niet hetzelfde is als bij mensen kanker is, zou ik het toch wel degelijk serieus nemen. Je kunt behandelen tot je een ons weegt maar als je managment niet op orde is kom je daar niet tegenop ben ik bang

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 16:35

Kwa stalling kan ik weinig veranderen.
Er wordt elke dag oogestrooid en ik haal zelf drollen eruit, op de onderlaag na, is waar hij op staat gewoon droog.
Nu vind ik dat ik op de stal sta die het beste bied en aan mijn wensen voldoet.
Er zijn wel andere stallen, maar zijn of langer dan driekwartier met de scooter, of hebben geen binnenbak of all-in service.
Paard komt 2 uur buiten door stal, uurtje rijden, uurtje verzorgen en nog een uurtje extra buiten of in de stapmolen.
Ik moet ook zeggen dat mijn paard niet heel blij wordt van veel buiten staan. Na een uur staat hij al bij het hek te wachten.

Maar wat ik heb gevonden en gehoord betreffend hoefkanker, kan zelfs een paard dat droog staat en beweging krijgt, het krijgen.

Bedankt voor alle informatie, hier kan ik denk wel wat mee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:41

pluisje88 schreef:
Je kunt me toch niet wijsmaken dat er in de wijde omgeving maar 3 stallen zijn? En op die ene stal komen ze elke dag buiten maar krijgen ze geen krachtvoer. Dan koop je dat toch zelf en geef je dat los? Dat lijkt me niet echt een groot probleem. Zo veel op stal staan opgehokt is echt heel ongezond en niet alleen voor de hoeven. Ook daar kun je verder heel veel narigheid van ondervinden. Dadelijk zijn z’n hoeven goed behandeld maar krijgt hij wat anders door het vele ophokken..

Hoewel hoefkanker niet hetzelfde is als bij mensen kanker is, zou ik het toch wel degelijk serieus nemen. Je kunt behandelen tot je een ons weegt maar als je managment niet op orde is kom je daar niet tegenop ben ik bang

Kan zeker wel als je binnen een bepaalde afstand zoekt he.
Mensen moeten ook gewoon kunnen gaan werken 8u per dag of langer soms en willen dan niet nóg 1u of langer enkele reis doen voor hun paard, om dan bv pas om 23u thuis te zijn en dan nog hun huishoudelijke taken te doen.
Ik begrijp heel goed dat sommigen zoeken binnen x aantal reistijd/kilometers.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Begin hoefkanker gevonden, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:44

Wat zonde dat je eigen smid dit niet herkende. Had misschien zoveel gescheeld.