13-jarige pony met SI-problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
didedesign
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-07-23

13-jarige pony met SI-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 18:37

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste topic. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Sinds juli ben ik in het bezit van een hele lieve merrie. Bij de aankoop was ik mij er niet van bewust dat ik met een probleempaard te maken had. Toen ze eenmaal thuis was merkte ik al wat gekke dingen op tijdens het longeren en het rijden. In de overgang naar draf gooit ze haar hoofd op waarna ze er mee gaat schudden, maakt een gek sprongetje en kan dreigend doen. Ik kreeg het idee dat ze pijn had dus heb ik een fysiotherapeut laten komen. Zij kon bevestigen dat ze inderdaad pijn had, maar kon niet goed peilen waar deze pijn precies vandaan kwam.

Via een eigenaresse van een aantal jaar geleden die ik via Facebook heb opgespoord kreeg ik te horen dat ze bij haar een ongeluk heeft gehad in de wei en dit artrose heeft veroorzaakt in haar SI-gewricht. Dit was echter minimaal en dit is doormiddel van injecties en training helemaal goed gekomen. Ze liep een jaar lang goed tot ze werd verkocht aan de eigenaar voor mij. Deze eigenaar heeft haar maar een jaar gehad. In dit jaar zijn dus alle symptomen teruggekomen waarschijnlijk door overbelasting. Ze was te zwaar voor de pony en gaf aan ermee te hebben gesprongen.

Bij de dierenarts hebben we een echo laten maken van het SI en zijn de injecties herhaald, dit was 9 november. De artrose was "niet schokkend" volgens de dierenarts. Rechts iets meer dan links. Het advies was om met haar te gaan trainen zodat ze sterker zou worden en eens per week een stapritje met haar te gaan maken. Ik ben veel met haar gaan wandelen, veel balkjes gestapt en gedraafd en heb een start gemaakt met werken aan de hand om haar sterker te maken. Ik zag iets verbetering en minder boosheid tijdens het longeren.

In de tussentijd is ze nog af en toe behandeld door de fysio. Zij gaf ook aan dat het goed is om haar te trainen en sterker te maken, ondanks dat ze nog niet helemaal lekker loopt links en rechtsachter en moeite heeft met de draf. Ze is een weekje geleden behandeld door de osteopaat omdat ik het idee had dat de fysio niet zoveel deed. Ze gaf hele heftige reacties tijdens de behandeling bij haar SI-gewricht. De afgelopen week liep ze slechter. Als ik met mijn hand over haar billen streek zakte ze weg en ze sleepte even met het been linksachter. Het been waarmee ze dus compenseerde is dus kreupel geworden. Ik heb als advies gekregen van de osteopaat om haar rust te geven, in ieder geval een aantal weken om te kijken of dit helpt tegen de pijn die ze heeft. Dit is dus een ander advies als de fysio en de dierenarts mij gaven. Aangezien deze adviezen niet heel veel hebben geholpen kijk ik het nu aan met rust (actieve rust in de wei).

Ik begin er inmiddels een beetje rekening mee te houden dat ik misschien niet meer op haar zou kunnen rijden. Toch probeer ik nog hoop te houden dat het goed komt. Zijn er mensen met een soortgelijke ervaring die mij eventueel zouden kunnen helpen met tips?

Ook vroeg ik mij af of de groene klei die ik door haar eten gaf ivm een schimmel in haar hoeven er misschien voor heeft gezorgd dat de injectie en de duivelsklauw niet goed konden worden opgenomen?

Ik hoor het heel graag!

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:00

https://www.chaletparketsport.nl/?cat=1 ... %20er%20is.

Het verhaal van onze Meneer Anton.

Mijn ervaring is dat juist dat de behandelingen door de fysiotherapeut en de osteopaat zijn klachten verergerden. En het lopen in een verplichte houding maakte het voor hem moeilijk. Hij wil in zijn eigen houding en op zijn eigen tempo lopen en dan gaat het super. Na een lange tijd van rust heeft hij zijn eigen manier van lopen en eigen houding, waarin hij zich goed voelt en zolang wij dat accepteren, gaat het goed.
Dressuur doen we niet meer, omdat hij niet vanuit achter wil lopen in een dressuur houding.
Maar buiten mennen gaat goed en vaardigheid mennen is hij inmiddels klasse ZZ geworden,

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:07

Ik heb juist een 15 jarige (12 toen de diagnose kwam) met nieuwbotvorming rondom SI.
rechts een klasse 1-2 en links een klasse 1.

Dierenarts heeft mij altijd gezegd veel rechtuit (bos) in galop is goed voor haar. Mag op haar tempo enz. Zodat ze blijft kantelen in die regio.

Tevens heeft ze ook verkalking op de laatste tussenwervelschrijf overgang heiligbeen én rechtsachter een kwetsbare meniscus na een ongelukje.

Crossen is er sinds dit jaar helaas niet meer bij. Door de knie. Niet door het SI.

Ik heb hier juist elke 3-4 maanden de osteopaat. Voorkomen dat ze gaan compenseren. Doet ze het heel goed op.
Chiropractie is over t algemeen te heftig, want dan valt ze inderdaad helemaal uit haar balans.

Mennen is hier (helaas) geen optie. Dat trekt ( :+ ) ze letterlijk niet. Maar onder het zadel kan ze eigenlijk nog heel goed mee. Ook een sprongetje op zn tijd.

Dus het is zeker geen einde verhaal of carriere. Maar wellicht is haar SI niet het enige probleem en moet je nog verder gaan zoeken?


Ik voer wel structureel vitamine e met selenium. Dit was echt advies van de arts (SMDC Heesch) en ze moeten echt sterk in de spieren blijven om de artrose te kunnen opvangen.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:43

Saaams schreef:
Ik heb juist een 15 jarige (12 toen de diagnose kwam) met nieuwbotvorming rondom SI.
rechts een klasse 1-2 en links een klasse 1.

Dierenarts heeft mij altijd gezegd veel rechtuit (bos) in galop is goed voor haar. Mag op haar tempo enz. Zodat ze blijft kantelen in die regio.

Tevens heeft ze ook verkalking op de laatste tussenwervelschrijf overgang heiligbeen én rechtsachter een kwetsbare meniscus na een ongelukje.

Crossen is er sinds dit jaar helaas niet meer bij. Door de knie. Niet door het SI.

Ik heb hier juist elke 3-4 maanden de osteopaat. Voorkomen dat ze gaan compenseren. Doet ze het heel goed op.
Chiropractie is over t algemeen te heftig, want dan valt ze inderdaad helemaal uit haar balans.

Mennen is hier (helaas) geen optie. Dat trekt ( :+ ) ze letterlijk niet. Maar onder het zadel kan ze eigenlijk nog heel goed mee. Ook een sprongetje op zn tijd.

Dus het is zeker geen einde verhaal of carriere. Maar wellicht is haar SI niet het enige probleem en moet je nog verder gaan zoeken?


Ik voer wel structureel vitamine e met selenium. Dit was echt advies van de arts (SMDC Heesch) en ze moeten echt sterk in de spieren blijven om de artrose te kunnen opvangen.



Mijn paard heeft ook last van haar SI gewrichten en wordt vergelijkbaar als die van jou getraind.
Je geeft aan dat je vitamine E met selenium bij geeft. Dat doe ik ‘s winters ook, in combinatie met magnesium, maar is dit een advies van jouw DA om jaar rond te doen?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:53

SjonnieZ schreef:
Saaams schreef:
Ik heb juist een 15 jarige (12 toen de diagnose kwam) met nieuwbotvorming rondom SI.
rechts een klasse 1-2 en links een klasse 1.

Dierenarts heeft mij altijd gezegd veel rechtuit (bos) in galop is goed voor haar. Mag op haar tempo enz. Zodat ze blijft kantelen in die regio.

Tevens heeft ze ook verkalking op de laatste tussenwervelschrijf overgang heiligbeen én rechtsachter een kwetsbare meniscus na een ongelukje.

Crossen is er sinds dit jaar helaas niet meer bij. Door de knie. Niet door het SI.

Ik heb hier juist elke 3-4 maanden de osteopaat. Voorkomen dat ze gaan compenseren. Doet ze het heel goed op.
Chiropractie is over t algemeen te heftig, want dan valt ze inderdaad helemaal uit haar balans.

Mennen is hier (helaas) geen optie. Dat trekt ( :+ ) ze letterlijk niet. Maar onder het zadel kan ze eigenlijk nog heel goed mee. Ook een sprongetje op zn tijd.

Dus het is zeker geen einde verhaal of carriere. Maar wellicht is haar SI niet het enige probleem en moet je nog verder gaan zoeken?


Ik voer wel structureel vitamine e met selenium. Dit was echt advies van de arts (SMDC Heesch) en ze moeten echt sterk in de spieren blijven om de artrose te kunnen opvangen.



Mijn paard heeft ook last van haar SI gewrichten en wordt vergelijkbaar als die van jou getraind.
Je geeft aan dat je vitamine E met selenium bij geeft. Dat doe ik ‘s winters ook, in combinatie met magnesium, maar is dit een advies van jouw DA om jaar rond te doen?


Ik kan minderen in de zomer, bij voldoende weidegang. Maar ik voer het eigenlijk jaar rond met af en toe even een stop week of ik wissel hem dan 1 keer af zonder de selenium.
Maar ik weet uit bodemonderzoek van het land, dat er weinig selenium in zit dus dat scheelt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:02

Vwb de groene klei: dat kan inderdaad invloed hebben op de werkzaamheid van de injectie.

Enne: dressuur en dressuur is twee, hè ;).
Goed dat je begonnen bent met werken aan de hand, en op gegeven moment valt het te proberen om samen met een instructeur uit een revalidatie richting (equicare +, of takt) haar rustig onder het zadel te starten.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 13-jarige pony met SI-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 21:08

Ik heb laatst mijn 15 jarige merrie in laten slapen ivm erge artrose op het si. Ze had constant pijn en kon slecht staan met plassen

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:09

Hier helpt Kurasyn erg goed.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:02

Hier ook een menpony met problemen met het SI gewricht.

Hij is er 1 x voor behandeld nu werken we alleen wat hij aankan.
Voornamelijk niet in een verplichte dressuurhouding maar gewoon doen wat hij wil en aankan. Dat verschilt per training.
Mijn da zei ook dat behandeling niet altijd helpt en ook dat je niet oneindig kunt inspuiten. Inspuiten werkt ook maar 1.5 a 2 jaar volgens mijn da.

Hoelang hij het vol gaat houden weten we niet. Dat is gewoon afwachten. Zolang hij het leuk vind om te werken en hij het aankan doen we dat. Als dat niet meer gaat kijken we wat we dan gaan doen.

Maar echt balen voor jou dat je een paard hebt gekocht met deze problemen.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:51

Hier een 9 jarige die we eigenlijk afgelopen zomer zouden in laten slapen door SI problematiek.
Ze was al ingespoten in het SI, maar het hielp niets.

Bij aankoopkeuring van ons nieuwe paard (daarna zouden we onze 9 jarige laten hemelen) zodat onze andere merrie niet alleen zou komen te staan, kwam ik met de keuringsarts in gesprek over de SI problematiek.

Volgens hem is SI problematiek in 95% van de gevallen een secundair probleem en is de echte oorzaak een ander onderliggend probleem.
Wij hebben een second opinion laten doen en het echte probleem dat de onregelmatigheid, stress en pijn veroorzaakte was een synovitus bij de halswervels.

Deze is behandeld (ingespoten en fysio) en sindsdien kan ik weer rijden.
Niet zo fanatiek als ik zou willen en ik kijk altijd wat mijn paard aan kan, maar ze is enorm verbeterd.

Ik doe trouwens ook veel grondwerk met haar, ze loopt 24/7 buiten en ze krijgt Duivelsklauw ter ondersteuning.

Dit is mijn paard 4,5 maand nadat ze ingeslapen zou worden.
Afbeelding
Afbeelding

Door heel lang doorgelopen te hebben met de synovitus heeft ze helaas lichte artrose in haar hals en Si gewricht, beter zal ze niet meer worden, maar ik ben dankbaar voor de tijd dat ze nog vrolijk bij ons kan zijn.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 13-jarige pony met SI-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:53

Als je haar nog geen half jaar hebt, is dit dan geen verborgen gebrek? Of gold dat niet bij de verkoop door een particulier?

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 13-jarige pony met SI-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:05

Earth, dit is niet het nieuwe paard. Ze kocht een nieuw paard, omdat deze ingeslapen zou worden en om te zorgen dat het andere paard niet alleen kwam.

Hier idd ook een paard gehad met ontsteking in de hals door een trauma, daardoor artrose en zenuwbeschadiging. En uiteindelijk daardoor artrose in het si gewricht gekregen. Wij moesten trouwens juist meer galoperen om bespiering goed te krijgen en houden. Als ik langere tijd alleen zou draven ging het juist achteruit en met rust helemaal. De spieren moeten het opvangen en galop is juist de gang die die regio het meeste traint.

Wel ingeslapen uiteindelijk, maar toen liep hij al ruim 7 jaar met al die blessures en we wisten bij het ontdekken al dat het aflopende zaak zou zijn. Alleen niet hoe snel. Eerst nog wel wedstrijden kunnen rijden (of gewoon serieus) later alleen recreatief maar eerlijk had hij toen beter ingeslapen kunnen worden al