Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:28

pol013 schreef:
Wat ik niet zo goed snap aan deze reactie.
Wat is er zo vreselijk fout aan rijden?

Ik vind óp het paard zitten een enorm interactieve informatieve manier van voelen hoe het met hem gaat. Wat er in het lijf en koppie gebeurt bij welke beweging. Wat een andere beweging doet met het paard. Daarbij kan ik in het zadel veel meer onderdelen van mijn paard tegelijk aansturen. Vanuit het zadel krijg ik veel meer info binnen.

Ik kan 20 rondjes naar een paard kijken en er niet zoveel info uit halen als wanneer ik 1 rondje in het zadel zit. Daarbij kan ik ze veel minder precies aansturen met minder feedbackloop naar mij toe. Want dan moet ik het vooral hebben van de visuele clues.

Dus waarom zou je die methode NIET in willen zetten? En het perse vanaf de grond willen doen?
Als je op de grond handiger bent dan in het zadel lijkt me dat helemaal prima overigens. Ik heb op beide niks tegen.
Maar op een paard rijden is toch zo veel meer dan hem alleen 'gebruiken als rijmiddel/ plezier middel'?


Precies dat Pol013!
Je voelt als ruiter eerder dat een paard kreupel is of dat er iets veranderd is aan de normale beweging van je paard als je rijdt, dan dat je het kunt zien. (Tenminste, als je een deskundig ruiter bent natuurlijk.)
En ben je er op tijd bij om er wat aan te doen.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:31

Shirley schreef:
Wordt in een dergelijke ingreep niet in het paspoort vermeld?
Dan komt het bij controle toch vanzelf aan het licht?


Dat was in mijn geval niet zo. Maar dat is best al lang geleden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:44

Melzazu schreef:
Ik vind dat de laatste berichten van TS echt wel aantonen dat er niet zomaar over 1 nacht ijs is gegaan.

Los daarvan is dit ook wel weer 1 van de topics waardoor ik heel huiverig ben zelf topics te openen zeker over bepaalde onderwerpen. Het is toch erg lastig alle info duidelijk over te brengen waardoor de aannames snel in het rond vliegen.

Ik zal niet zeggen dat ik daar nooit aan mee doe maar probeer dit wel te voorkomen.

Voor TS wil ik alleen nu nog zeggen dat ik hoop dat je nog een tijd kunt genieten van dit paard op wat voor manier dan ook en heel knap van je dat je toch nog reageerde hier en ook zo netjes bleef. _/-\o_


Dit hoop ik uiteraard ook.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:53

Als je pas weet wat je paard mankeert als je erop zit, ben je een deskundige ruiter...

Sonyo
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:36

welshfan97 schreef:
Captain schreef:
Nee, erop stappen is kortzichtig. Het paard heeft weliswaar geen pijn meer, maar de aandoening waardoor de pijn komt zit er nog wel en daar wordt nu vrolijk mee door gereden want ach hij voelt toch niets meer. Kan het schelen dat het lijf daar uiteindelijk nog meer van kapot gaat.

Beweging kan ook zonder rijden.


Pff, één ding heb ik wel geleerd hiervan, zet het nooit op bokt als je een beetje lastige situatie hebt…

Captain, weet jij überhaupt wat artrose is? Artrose is namelijk niet te genezen en wordt per definitie alleen nog maar slechter. (En als jij wel een methode weet zou ik maar heel snel patent aanvragen want dan ga jij stinkend rijk worden ;) ). Daarnaast heeft hij volgens 2 van de 3 dierenartsen die de foto’s hebben beoordeeld last van artrose in het hoefkatrol gewricht, en daardoor waarschijnlijk ook hoefkatrol ontsteking, maar dat is niet definitief vast te stellen via een foto. Een paard belast van nature met zijn voorhand dan achterhand, door hem te verzamelen ontlast ik de voorhand iets en belast ik de achterband meer.

Om jullie gerust te stellen, ik rij nu 3-4 keer per week. Ik ga eerst 15 minuten instappen, rij dan 15 minuten en stap dan 10 minuten uit.
Het is wel opvallend dat iedereen over wedstrijden begint, terwijl ik juist naar een vriendin heb geappt dat ik het geweldig zou vinden als we straks misschien toch nog kunnen gaan buitenrijden.

Overigens heeft dit paard 100% zeker geen pijn meer vanuit zijn voet, er is namelijk simpelweg geen zenuw meer die het signaal “pijn” doorgeeft aan in hersenen.

Ik heb getwijfeld om een filmpje te sturen om degene die het niet geloven te laten zien dat hij echt niet meer kreupel is, maar vanwege privacy en de toon van de reacties hier denk ik dat dat niet verstandig is om te doen.


Atrose is uiteindelijk altijd verschrikkelijk.

@ts wellicht kan je DA de volgende keer dat hij er is de nekwervels navoelen? Mijn paard gaf toen helaas al een reactie en na foto’s was meteen duidelijk dat hij atrose in de nekwervels had. Vooral de C6 en de C7 schuinen vaak raak te zijn. Vooral omdat ik (als ik het goed heb onthouden) dat de verzameling fijner ging, dan gaat de druk natuurlijk meer van de voorhand af.


Verder stuur ik wat geluk.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:44

Sonyo schreef:
Atrose is uiteindelijk altijd verschrikkelijk.


Even los van het geval van TS. artrose is niet altijd verschrikkelijk. Er lopen tich mensen en dieren rond met artrose die gewoon volledig normaal functioneren.
Soms is er artrose en veroorzaakt het geen klachten
Soms is er artrose en kun je met het juiste management klachten vrij blijven.
Soms is er artrose die pijn veroorzaakt, wat je er ook aan probeert te managen.

Soms is er artose die stabiel is. soms ontwikkelt het zich snel.