Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 19:55

Hallo allemaal.

Na veel overna te denken of ik het wel of niet zou plaatsen op bokt, heb ik besloten het toch te doen na aanmoediging van een mede Bokker.
Ik merk dat ik veel behoefte heb aan steun van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Ik vind het spannend om het hier te plaatsen omdat ik bang ben voor de kritische antwoorden. Uiteraard is het belangrijk kritisch te kijken maar ik heb zelf al het idee dat ik heel veel verkeerd heb aangepakt..

Hieronder een tijdlijn en fotos van de situatie.



Algemeen (gezond)beeld van pony Fred;


Afbeelding


Fred is een Shetlandpony, 11 jaar en 112cm groot.

Ik heb hem anderhalf jaar en hij loopt voor de kar en met de fiets ongeveer 3x per week, rond de 10km.

Hij staat op een paddock/track deels verhard(deels tapijt) en heeft 4/6u per dag gras.

Hij krijgt alleen vitamine brok en hooi/gras.

Hij wordt natuurlijk bekapt en draagt met ‘werk’ hoefschoenen.

Hij weegt op gezond gewicht rond de 220kg

Het is een rustige zelfverzekerde pony.

Nooit ziek geweest.





Hij heeft in de zomer 2023 rond juni/juli een ongeluk gehad met een verkeersbord. Tijdens het fietsen bleef het touw aan het bord haken en hij kreeg hierdoor een harde ruk aan zijn hoofd.

Chiropractor laten komen en geen kreupelheid laten zien dus geen aanpassingen gedaan aan de normale gang van zaken.



Begin augustus 2023 lichte onduidelijke kreupelheid in draf zichtbaar. Stap leek hij oke.

Hij was niet te dik, en geen zichtbare kenmerken van bevangenheid.
Rustiger aan gedaan.
Toch minder gras gaan geven, 4u per dag gras met graasmasker.


Eind augustus / begin sept weer goed voor 2 weken.



Begin sept weer onduidelijke kreupelheid nu ook in stap op zowel zachte als harde ondergrond.(filmpje via pb)

Na een paar dagen half kreupel,heel erg kreupel. Gediagnosticeerd met milde beginnende hoefbevangenheid op locatie.

Meteen van gras af en op de paddock.

Hij heeft injectie pijnstillers gehad en 2 weken behandeling buut (pijnstiller) en ascal(bloedverdunner) gehad.

Na 2 weken nogsteeds kreupel gebleven, vanaf dit moment kon hij ook niet meer draven en heb ik hem niet meer zien liggen.
(Pb voor filmpje)


Halverwege sept opgezwollen buik en hele heftige mestwater. (Mestwater was al 2 weken eerder begonnen met een wisselend beeld), advies van DA om foto te laten maken van zijn buik.

Afbeelding



27 september röntgenfoto voorhoeven en echo buik Bloedonderzoek algemeen bloedbeeld + ppid, kwam niks uit. Insuline resistentie was ook negatief.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Advies: nogsteeds bevangen, 2 weken psyllium voeren tegen de 15cm zand(+/-300gr per dag) en dan opnieuw onderzoek.

Hij staat vanaf nu apart van de anderen op een stenen paddock met wat tapijt, zonder gras of zand.



Op 12 oktober weer onderzoek, nogsteeds zelfde kreupelheid. Zand wel verminderd met 3 cm(zie foto). Dierenarts vond hem niet meer bevangen, maar wel extreem veel zand in zijn buik.

Afbeelding

Heel heftig zweten over hele lichaam, dierenarts heeft hem in jachtpatroon geschoren.

Advies: eerst focussen op zand verminderen dan focussen op de kreupelheid. 8 weken psyllium voeren en daarna kreupelheidsonderzoek.



In die 8 weken geen verschil met kreupelheid, kreupel in stap en niet kunnen draven.
(Pb voor filmpjes)

Begin november alleen op zijn rechter voorbeen korstjes/wondjes zonder jeuk.

Afbeelding

Afbeelding

Begin november voor het laatst bekapt.



Eind november osteopaat Jeroen Duenk geweest.

Hij zegt: Nooit bevangen geweest(wat ik betwijfel). Achterhand is goed. Hij vermoedt iets in rechter schouder/ellebooggebied,en hij gelooft niet dat het zand het enige probleem is in zijn buik.
Adviseert naar andere dierenarts te gaan.
Hij denk dat de plekjes/wondjes op zijn rechter been een uiting kan zijn van een ontsteking en geen mijt of iets dergelijks.

Na de behandeling liep hij is stap duidelijk beter, maar kon nog steeds niet draven.



12 dec naar dierenarts gegaan voor kreupelheidsonderzoek en zand controle.
Om een of andere reden bij een andere dierenarts dan die hem eerst behandelde, waar ik vanaf het begin al niet de beste dingen over had gehoord via via..

2 voorvoeten zijn uitverdoofd. Persoonlijk zag ik geen verschil in kreupelheid en kon ik zien dat hij extreem veel pijn had door het inspuiten.
Ze hebben de schouder/elleboog niet onderzocht omdat dat heel moeilijk zou zijn en een hele dag zou duren en dus alleen gefocust op hoeven. Hoe langer we hem lieten bewegen hoe onregelmatiger hij werd. Na 2uur stok kreupel.

Voorvoeten weer op de foto gezet en de buik.(pb voor fotos, geen verschil in hoeven van vorige fotos)
Zand weer verminderd, meer dan gehalveerd.
Ook op de weegschaal gezet, 40kg aangekomen. 260kg


Diagnose: chronische bevangenheid.

Advies:
-3 dagen 2 zakjes buut en 2 zakjes ascal per dag, daarna verminderen naar 2x half zakje buut per dag en ascal stopt.

-Voor op ijzers zetten.

-Huidschaapsel wordt onderzocht.(uitslag;geen beesten)

-Psyllium blijven voeren zoals ik al deed.

-Geen vervolg afgesproken(alleen dat ze mij zou bellen) en geen oorzaak besproken.



Vanaf 12 december 3 dagen volle bak buut. Kan weer draven. Draaien gaat gemakkelijker. Afstapjes, strekken en voorbenen optillen blijft moeizaam/pijnlijk, geen verandering door buut.

Na een paar dagen op en af diarree.

15/16 dec duidelijk buikpijn, trapt en bijt bij aanraken vd buik. Eetlust is redelijk goed, goede buik geluiden en temp: 37,4. Überhaupt nooit koorts gehad.

Voor advies behandelende dierenarts gebeld: Dierenarts zegt dat buikpijn niet door buut kan komen, maar denkt dat dit de oorzaak is van het zand.

17 dec heel erg veel buikpijn, en rare symptomen. Andere DA gebeld uit de buurt, die zegt; kan zeker door buut komen, kan ook een maagzweer zijn(heb hem zien gapen sinds de buut). Ik besluit hem heel goed in de gaten te houden en af te wachten. Die middag at hij weer gewoon.
Besloten hem meteen van de buut af te halen en een second opinion te plannen bij een andere DA.


27dec uur trailer rit voor second opinion.

Opnieuw kreupelheids onderzoek/uitverdoofd. Nogsteeds heel erg kreupel.
Hij heeft hem röntgenologisch helemaal nagekeken, alles schoon.(schouders, elleboog,knie,kogel etc)
Hij zegt, zand en bevangenheid zijn een hele kleine componenten wat betreft de vreemde kreupelheid. Er is duidelijk iets anders aan de hand waardoor hij pijn heeft.
Mischien neurologisch of iets anders waar een groot uitgebreid onderzoek voor nodig is.

Nu krijg ik een andere pijnstiller/ontstekingsremmers dan buut via de post(het was op)voor 2/3 weken(later even opzoeken wat), en dan overleggen we weer of het beter gaat.


Nu heb ik inmiddels 2000,- aan da's uitgegeven(exclusief de laatste), en kan het niet betalen om nog meer uitgebreide onderzoeken te doen, al helemaal als hij compleet onderzocht moet worden en er een kleine kans is dat er wat uitkomt.

Hij is nu al sinds september kreupel, en kan alleen neuzen met de andere paarden door een hek heen.
Ze kunnen niet bijelkaar omdat hij niet meer snel genoeg weg kan komen. Hij krampt helemaal inelkaar en wordt kapot gebeten of getrapt.

Ik ga kijken of dit medicijn werkt,ik kan het niet meer aanzien dat hij zo lijdten ik gun hem na al die maanden weer een paard waardig leven.

Ik doe mijn uiterste best voor hem, maar als dit niet werkt ben ik bang dat ik niet veel meer opties heb, en dat hij nog een half jaartje op de wei mag.


Als ik informatie gemist heb vraag het me, dan voeg ik het ook in dit bericht toe.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:50

Het lijkt mij alsof er tijdens dat ongelukje neurologisch iets niet goed is gegaan waardoor zijn lijf op meerdere plekken problemen krijgt. Dus ik zou het eens zoeken in de hals.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:52

Je vertelt dat hij een flinke tik heeft gekregen door het halstertouw om de fietspaal. Heb je zijn hoofd/nek/hals ook na laten kijken (foto's scan).

Dat mis ik eigenlijk in je verhaal. Wat ik heb zwaar het vermoeden dat daar iets mis zit. Soort whiplash ofzo.

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:07

Het is ook nog een extra kost, maar ik zou toch icm medicatie al maagbeschermer geven, zo kan je buikpijn door maagzweren al elimineren.

Maar het wordt inderdaad sowieso een moeilijk verhaal als ie niet op zand kan wegens zandkoliek en niet op gras wegens hoefbevangenheid, dan lijkt een grote stal met stro de meest diervriendelijke optie, maar als ie daar de rest van zijn dagen in zijn eentje moet zitten, wordt ie er vast ook niet blij van (plus risico op verstoppingskoliek, ik heb ook zo'n "puzzeltje", alleen (nog) geen zandproblematiek dus die kan op de paddock.

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:11

Wat ik mis in het hele verhaal is inderdaad onderzoek van hoofd/hals gebied. N.a.v. het begin van je post, en het verder nergens terug zien komen dat daar naar gekeken is, zou ik nu eerst dat gebied laten onderzoeken. Best kans dat de rest allemaal symptomen zijn.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:12

Verbeterd hij als je zijn schoenen aantrek? Of op ijzers?
Is er veel verschil tussen harde of zachte bodem?

Ik heb er eentje met een stukke hals, die is enorm snel gevoelig op zijn voorvoeten, maar daar helpt een schoentje of ijzer dan niet. Harde of zachte bodem maakt ook weinig verschil.

En wat betreft die buik, ik heb ze onregelmatig gezien door zand. Maar heb er nog meer koliekerig zien worden van buut, variërend van ongemakkelijk en slechte mest tot echt doodziek (mager, niet eten, binnen 2 dagen een vacht alsof ze door de ratten aan gevreten zijn zo beroerd, achterbenen open van het mest water).

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:55

Ik zie helemaal geen hoefbevangen paard op de rx'en en krijg zo'n beetje het vermoeden dat da er makkelijk vanaf wilde zijn met diagnostiek hb.

Bovendien zou uitverdoven bij hb net wel moeten helpen.
Feit dat uitverdoven niks deed doet ook mij denken aan neurologisch,dan wel hals/nek/hoofd

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:02

Little_Gift schreef:
Ik zie helemaal geen hoefbevangen paard op de rx'en en krijg zo'n beetje het vermoeden dat da er makkelijk vanaf wilde zijn met diagnostiek hb.

Bovendien zou uitverdoven bij hb net wel moeten helpen.
Feit dat uitverdoven niks deed doet ook mij denken aan neurologisch,dan wel hals/nek/hoofd

Dat dacht ik dus ook al.... mijn lekenoog zag een keurige hoef op de foto, eigenlijk :? maar ik ben bepaald geen expert natuurlijk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:22

Rottige situatie hoor! |(
Zowel voor jou als voor je paardje. :(:)

... ik zou zeggen: bel Jeroen Duenk en vraag hem wat hij denkt mbt de hals.
En zou je hem een tweede keer laten komen: wat kan hij voelen mbt de beweeglijkheid van de darmen.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:33

Achterom schreef:
Little_Gift schreef:
Ik zie helemaal geen hoefbevangen paard op de rx'en en krijg zo'n beetje het vermoeden dat da er makkelijk vanaf wilde zijn met diagnostiek hb.

Bovendien zou uitverdoven bij hb net wel moeten helpen.
Feit dat uitverdoven niks deed doet ook mij denken aan neurologisch,dan wel hals/nek/hoofd

Dat dacht ik dus ook al.... mijn lekenoog zag een keurige hoef op de foto, eigenlijk :? maar ik ben bepaald geen expert natuurlijk.

Goh, ben ik toch niet de enige, pfiew, ik begon al aan mezelf te twijfelen.
Ik ben ook geen expert, maar ik zie een keurige hoef waar volksstammen jaloers op zouden kunnen zijn.

Verder eens met jullie idee van neurologie.

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:01

Ik mis in dit verhaal of het hoefbeen gekanteld is?

Chronisch bevangen kunnen ze ook worden door medicatie en of in een keer heel veel stress. Bute is echt slecht voor de maag.

Ben het met mijn voorgangers eens dat het zinvol kan zijn de hals te laten onderzoeken maar snap ook dat het potje leeg is.

Overigens reageert ook niet ieder paard goed op psyllium. Heb ze daar ook weleens erg veel buikpijn door zien krijgen. Gekookt lijnzaad zou een optie kunnen zijn tegen het zand.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 01:24

Elisa2 schreef:
Ik mis in dit verhaal of het hoefbeen gekanteld is?

Chronisch bevangen kunnen ze ook worden door medicatie en of in een keer heel veel stress. Bute is echt slecht voor de maag.

Ben het met mijn voorgangers eens dat het zinvol kan zijn de hals te laten onderzoeken maar snap ook dat het potje leeg is.

Overigens reageert ook niet ieder paard goed op psyllium. Heb ze daar ook weleens erg veel buikpijn door zien krijgen. Gekookt lijnzaad zou een optie kunnen zijn tegen het zand.


Op de hier geplaatste RX'en in dit topic is een prachtig hoefbeen te zien. Totaal geen kanteling en geen belasting op het hoefbeen.
Eigenlijk een hoefbeen om, zoals IKKE ook zegt, jaloers op te zijn

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 07:57

Op de foto's is inderdaad geen kanteling te zien en als het hoefbevangenheid was, had hij na het uitverdoven beter moeten lopen en zeker niet slechter...

Ik heb verder geen ideeën of tips, maar wil gewoon even zeggen dat je een TOP baasje bent, TS! Wat heb je al veel gedokterd en geprobeerd. Echt poedersuiker als je er alles aan doet om je pony beter te maken en niets helpt. Ik duim dat er snel beterschap komt!

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:32

misschien kan fh bioresonantie iets voor je betekenen, heb daar zelf heel veel baat bij gehad bij al meerdere dieren. Heel veel succes en sterkte, je bent echt een top baasje idd

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:55

Orlinapaard schreef:
Op de foto's is inderdaad geen kanteling te zien en als het hoefbevangenheid was, had hij na het uitverdoven beter moeten lopen en zeker niet slechter...

Ik heb verder geen ideeën of tips, maar wil gewoon even zeggen dat je een TOP baasje bent, TS! Wat heb je al veel gedokterd en geprobeerd. Echt poedersuiker als je er alles aan doet om je pony beter te maken en niets helpt. Ik duim dat er snel beterschap komt!

Mee eens. Ik wens jullie ook toe dat men er snel achterkomt wat hij nu eigenlijk mankeert en dat er dan snel de juiste behandeling ingezet kan worden.

Jaydee_WP

Berichten: 204
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:03

Je zou eens kunnen kijken of Eric Laarakker iets voor jullie is?
Ik heb zelf geen ervaring met hem of zijn praktijk, maar ik hoor/lees er wel goede verhalen over.
Heel veel sterkte met je pony! :knuffel:

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:32

Zelf heb ik eerder een shetlander gehad van dezelfde leeftijd die ook opeens vanuit het niets "chronisch hoefbevangen" werd. Pony had ik al haar hele leven en was net als de jouwe in prima conditie. Ook
was er niets veranderd aan haar dagelijkse voeding en routine. Ondanks haar jonge leeftijd bleek ze Cushing te hebben. Dit is eventueel met een bloedtest te controleren, en misschien iets wat je uit zou willen sluiten. Veel sterkte met de Fred!

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:41

Cushing dacht ik ook aan, zeker met HB in het najaar..maar is getest en negatief zegt de TS.

En sorry, ik was niet duidelijk..ik bedoelde verkanteling nog nadat deze foto's zijn genomen. Ik snap de diagnose van chronisch bevangen niet zo met zulke rontgenfoto's namelijk. Meestal is er dan toch wel iets van een lichte kanteling te zien.

Ik wil wel een filmpje zien via de PB in ieder geval. :-)

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:42

TS, wat zorg je goed voor Fred.

Ik weet uit ervaring helaas dat zand een afgrijselijke sluipmoordenaar is.

Over de kreupel heden heb ik geen advies maar qua buikpijn zou dat zand wel echt de boosdoener kunnen zijn.

Mijn kleine meid heb ik toen laten sonderen. Samen met 3 weken lang psyllium en zaagselstal + gras en iedere dag 10 km lopen, was het wel weg. Zij had ook heel veel zand helaas..

Sterkte met de situatie

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:51

Ik vind die foto's ook juist heel mooi, wilde dat de mijne er zo uitzag van binnen. Buut is enorm agressief en met name bij kleine pony's kan het forse zweren geven en zelfs bloedingen, Google de bijsluiter maar eens. Altijd geven met een maagbeschermer. Dit lijkt me dan ook een mogelijk extra ontstaan probleem, dat wellicht alsnog aangepakt moet of kan worden. Helaas kost een paar weken gastroguard wel flink geld. Misschien is het tav de kreupelheid nog een idee om contact op te nemen met irma Wensink, thermografie. Is niet zo duur en geeft een indicatie van in welk gebied je zou moeten zoeken. Is bij ons twee keer succesvol geweest. En mogelijk wat magnesium bijvoeren als ondersteuning voor de spieren/ontspanning van de spieren en helpend voor maag en darmen. Heel veel sterkte, aan je inzet heeft het tot nu toe niet gelegen, wat een zorgzaam baasje en mooie pony. Vreselijke situatie, dan is kerst en zicht op een nieuw jaar ineens niet meer leuk maar vooral beangstigend. Hou je taai.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:43

Ik zie nu dat de pony inderdaad al op Cushing getest is....

Mocht je de pony nog even de tijd willen gunnen, voor je een drastische beslissing moet nemen, dan zijn er misschien nog wel wat dingen die je zelf kunt proberen om genezing te ondersteunen.

Bij een vermoeden van pijn uit de gewichten kun je overwegen glucosamine bij te voeren. Dit werkt ondersteunend bij het herstel van kraakbeen en kan hierdoor ook pijnstillend werken.

Hierboven al genoemd: magnesium, werkt ook als buffer in de maag. Calcium werkt ook goed als buffer in de maag, daarom wordt er vaak ook luzerne (bevat veel calcium) gevoerd aan paarden met maagklachten.

Persoonlijk vraag ik me ook af waarom de pony zoveel zand heeft gegeten en of je de oorzaak weg kunt nemen? Heeft hij bijvoorbeeld onbeperkt toegang tot een mineralen liksteen? Onbeperkt ruwvoer?

Om van het zand af te komen wordt hierboven ook lijnzaad (hele korrel) geadviseerd, dit werkt inderdaad ook goed! Dit kan ook goed als slobber gevoerd worden, bijvoorbeeld in combinatie met bietenpulp. Bietenpulp ondersteunt tevens de darmflora. Volgens mij heeft pavo ook een slobber met bietenpulp en luzerne, ik dacht de fiberbeet..? Als je hier een handje lijnzaad aan toe zou voegen heb je een zand afvoerende slobber die je als ook als buffer (maagbeschermer) bij de Bute kunt voeren. (psyllium vezels kun je ook nog extra aan de slobber toevoegen)

Zelf heb ik toendertijd ook nog enige tijd in overleg met de veearts gewoon aspirine gegeven aan mijn shetlander, in plaats van Bute. Misschien is dit ook nog een optie voor Fred als de Bute teveel bijwerkingen heeft?

Wilgentakken bevatten overigens van nature hetzelfde (pijnstillende) stofje als aspirine en zullen door je pony waarschijnlijk ook worden gewaardeerd, ook als bezigheidstherapie.

Bij maagklachten is het fijn als je pony 24 uur per dag iets te eten heeft. Als de pony iets te dik wordt zou ik dus eventueel wat hooi vervangen tegen een extra portie stro, om de maag gevuld te houden.
Of er inderdaad toch voor kiezen om hem weer langzaam het land op te laten en eventueel nog stro bij te voeren. Stro helpt vaak ook bij te slappe mest. Vaak kun jezelf het best inschatten wat wijsheid of zinvol is voor jouw pony, omdat jij hem het beste kent. Ik duim voor je dat hij alsnog snel beter wordt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:48

Wat een lastige situatie TS, snap dat je met je handen in het haar zit en dat de kosten inmiddels ook flink oplopen.... Aan de hand van de foto's geloof ik ook niet zo in het hb verhaal, ik zou eerder neurologisch onderzoeken of alles wel goed zit in de hals. Vond de tip om Jeroen Duenk er nogmaals naar te laten kijken wel een goede. Of terug naar de kliniek voor onderzoek van de hals.

Heel veel sterkte met Fred!

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:16

Ik zou met maagklachten wel uitkijken met pure luzerne ivm scherpte. Ik zou dan eerder een slobber geven idd. Klein ding, mijn pony met hb kan niet tegen luzerne en dat hoor ik meer, dus als je toch nog voor de zekerheid het hb beleid wil aanhouden zou ik luzerne even vermijden. Ik neig ook naar op het gras ivm goed voor maag en darmen, al kan dat met hb tricky zijn. Heb wel de indruk dat grasgevoeligheid per hb pony verschilt. Maar die inschatting maak je het best zelf.

Tav geven van aspirine, dan is Ascal eigenlijk net zo werkzaam en makkelijk. Zou wel checken op effect op maag en darmen.

Ondertussen zit je natuurlijk ook nog steeds met de kreupelheid... Hoe is het nu?

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 16:06

Bedankt voor alle lieve reacties. Ik ga proberen op alle vragen te reageren.

Maar eerst, hoe is het nu;

Toen ik voor de laatste avondronde bij ze langs kwam, zag ik dat er op een of andere manier een van de paarden door het lint is gegaan wat de paarden scheidt. Mijn pony is verstrikt geraakt en een van de paarden, Rocco, stond bij hem in de inloopbox.
Qua verstrikking is hij oke, maar hij is helaas toch wel hard gebeten op zijn linkerbil, en is duidelijk beurs. Er is geen bloed en ze staan nu weer apart, maar dit geeft wel duidelijk aan dat zoals het nu gaat het niet veilig voor hem is om ze bijelkaar te zetten.

Ik voel me heel erg schuldig, ik had zelf ook wel kunnen bedenken dat alleen een lintje ze niet eeuwig tegen gaat houden. Heb er meteen vandaag een stevig hek/deur ingezet.

Ik krijg hopelijk binnenkort de pijnstilling binnen, hij staat er erg pijnlijk bij.

Over de hals; ik ben vergeten te zeggen dat die ook nagekeken is. De eerste keer door de chiropractor daarna osteopaat Jeroen Deunk, en ook de laatste keer door de dierenarts. Die hebben allemaal niks gevonden. Hij is in zijn hals juist heel soepel ook, kan mooi buigen en strekken.
Hij is dus wel nagekeken door de da, maar van wat ik heb meegekregen niet uitgebreid grondig.
Dus als het toch hals/nek is, is het iets heel kleins of verstopt.


Fred is een hele erge stofzuiger. Elk individueel sprietje wordt opgezogen. Een stro bedje durf ik niet zo goed aan ivm verstopping, en omdat hij ook echt alles eet. Hij krijgt wel regelmatig een 1kg stro om aan te knabbelen.

Over zijn voeten; ondergrond, schoenen en ijzers(ijzers niet in praktijk geprobeerd) helpen niet. Net zo erg kreupel. Het enige is hoe meer bij belast en beweegt hoe kreupeler hij wordt.
Ik ben het er mee eens dat hij er (niet meer) bevangen uitziet, ook op de fotos.
Daarom heb ik ook een second opinion gezocht, omdat ik 0 vertrouwen had in de diagnose chronisch HB.

Over het zand/psyllium; dat zand is nu zo goed opgang gebracht door alle bewegingen bij de da's, dat het er nu al 2 weken zonder psyllium goed uitloopt. Ik blijf het elke dag monitoren en kijken of ik al moet beginnen met voeren.
(Zie foto)

Afbeelding


Het handelen van de eerste dierenarts ben ik ook erg ontevreden mee, maar helaas heb ik daar nu niks aan. Ik ga daar niet meer bij terug, en ben heel tevreden met degene die ik nu heb gevonden.

Bedankt voor alle tips tot nu toe, en ze blijven welkom!
tips neem ik zeker mee, maar laat ik nog even achter wegen.
Ik ga eerst kijken wat dit nieuwe medicijn doet, mischien is hij wel op magische wijze compleet genezen van dit spul.. ik hoop het snel binnen te krijgen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:20

Jeroen duenk staat niet perse goed aangeschreven in de osteowereld.
Ik volg even mee. Ben benieuwd wat hier nu uitkomt.