Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 14:44

.. Paar uur geleden zn normale dosis pijnstilling gegeven en hij leeft meteen helemaal op.

Hij heeft zelfs gerold!!!!!
Afbeelding
Afbeelding

Allebei de kanten gepaneerd.

Lijkt alsof hij inderdaad afkick verschijnselen had, en nu weer lekker high/pijnvrij is.

Ik trek deze rollercoaster totaal niet meer %)

Voor nu besloten het weekend met pijnstilling en de 'kuur' door te gaan, en maandag weer verder te kijken.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:57

Fijn dat de pijnstilling meteen zo'n verschil geeft. Ik snap je wel dat je het even over het weekend heen tilt.

Wat mij erg geholpen heeft toen m'n shet maar niet beter leek te worden van haar hoefbevangenheid is om een bepaalde tijd af te spreken waarin de verbetering moest plaats vinden. Dit had ik in overleg bepaald met m'n smid en dierenarts. Ik had als laatste redmiddel ijzers laten zetten omdat ze daar eerder mee gered was. Toen had ik het 3 weken gegeven en de afspraak met de dierenarts al gemaakt om haar te laten inslapen. Als ze in die tijd wel een stijgende lijn had laten zien had ik hem afgebeld. Het gaf me rust dat ik de afspraak niet meer hoefde te maken, ik hikte er erg tegen aan. Helaas knapte ze niet op en heb ik haar toen moeten laten gaan.

Hopelijk gaat de kuur fred helpen. Ik ga voor hem duimen

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:01

Jeetje wat een rollercoaster leef je nu in.

Ik zou in jouw geval deze tijd die de holistische arts voorschrijft uitzingen, zodat je later NOOIT kan denken, had ik maar.. Fred leeft al zolang in deze strijd dat die paar dagen weinig uitmaken.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:15

Ik neig ook naar bovenstaande, en een tijd stellen inderdaad.

Hij had duidelijk pijn, nu heb je de pijnstillers geleidelijk afgebouwd? Of kreeg hij ineens niets meer?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:37

Fijn dat hij gerold heeft...!!!

En zorg goed voor jezelf. :(:)
Ik heb in een vergelijkbare periode mezelf toegesproken 'Vandaag is vandaag (en niet aan morgen denken)'.

Oretha

Berichten: 3429
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:32

Jeetje wat lastig zeg! Ik snap zeker dat je het even over het weekend heen tilt.

Enerzijds denk ik zou die holistisch arts toch wat gedaan hebben, waardoor de klachten nu even verergeren. Anderzijds denk ik dat hij gewoon continue pijn heeft en nu zo slecht was zonder pijnstillers.

Heel lastig TS, luister idd naar je eigen gevoel. Veel sterkte!

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:25

Hij voelt zich dan blijkbaar toch beter als jij opeens gaat rollen beide kanten om, je zei eerder dat hij dat al heel lang niet deed ondanks de pijnstillers?

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 08:48

Het is in ieder geval duidelijk dat hij de pijnstillers nodig heeft. Heel veel sterkte nog. Zware aanslag, ook op jouzelf. Ik blijf duimen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:07

Hallo, werd bij het bloedonderzoek de CPR waarde bepaald ? En CK, en Kreatinine ? Hoe hoog waren deze waardes ?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:20

Duimen draaien nog steeds...!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:37

... en ik hoop maar 'geen nieuws, goed nieuws'.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:42

Ja hier hetzelfde...

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:51

Jup. Nog steeds duimend hier..

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 19:36

:o Hallo allemaal, bedankt voor jullie geduld met mij, had even een paar dagen nodig om vooral niet op te letten of het beter ging of niet.

Hierbij een update:

Ik vind het heel moeilijk zelf in te schatten hoe het gaat, dus ik zal eerst opschrijven wat ik zie en daarna wat een objectief stal genootje van mij ziet.

Wat ik aan hem zie;

-opgezette buik(geen mest water, geef ook niks meer tegen zand behalve meer ruwvoer)
-heel vaak en kort drinken
-meer levenslust (hij gaat weer af en toe mee met de kudde/gaat zelf de track op)
-niet rollen/liggen/galopperen
-erg overgewicht(snurkt als hij van de grond eet)
-staat vaker op rust, ook met zijn been helemaal onder zijn lijf gerust
-soepeler maar nogsteeds (ik denk) even kreupel
-zweet veel(kan van de warmte komen maar kan ook van pijn komen)
-ik mag niet meer aan zijn buik, rug en bekken/billen komen(stalgenootje wel, en dat vind hij zelfs lekker. Als ik het doe gaat hij bijten in het halstertouw, veel geeuwen,wegtrillen met zijn huid en soms een halve protest trap. De rest mag ik prima aankomen en vind hij ook lekker.)


Wat mijn stalgenootje ziet(als ik het goed begrepen heb, ze is ook een Bokker, als ik het verkeerd zeg mag ze dat laten weten);

-hij is vrolijker
-veel soepeler dan 2 maanden geleden
-hij zet zijn rug niet meer vast
-hij vind het heerlijk als er aan zijn staart gemasseerd wordt/opgetild
-ze denkt dat hij een stuk minder pijn heeft


Hij krijgt nu(al sinds ik de pijnstilling weer had opgepakt)zijn halve dosis reguliere pijnstilling en de komplete kuur van de dierenarts.

Ik heb morgen ochtend een belafspraak met hem.

Ik weet niet meer wat ik moet doen _-:( |o |o


Ik probeer op een rijtje te zetten de opties die ik kan bespreken morgen met de da. Dit is wat ik tot nu toe bedacht heb als opties.

-te weinig vooruitgang, maandag laten inslapen
-kuur afmaken(nog 2 weken) en zonder reguliere pijnstilling proberen en later bedenken welke stappen verder
-kuur afmaken en daarna per dag leven als weidepony(met of zonder pijnstilling)
-kuur afmaken zonder pijnstilling, als hij niet zo goed als genezen is, inslapen


Ik ga ervan uit dat de da wil dat ik nog 2 weken doorga, ik weet het gewoon niet meer. Ik weet echt niet wat het juiste antwoord is.

Dus graag, jullie objectieve meningen of ideeën voor opties. wat moet ik doen??


Afbeelding
Foto van paar dagen geleden

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:45

Vooral op je eigen gevoel af gaan. Als jij denkt dat het klaar is dan moet je dat gevoel volgen.

Hoeveel vertrouwen heb je in je stalgenoten? Zeggen zij het eerlijk als het niet meer paardwaardig is? Als je hun oordeel vertrouwt dan zou ik nu de afspraak maken voor over 2 weken. En hem die 2 weken wel op pijnstilling houden. En dan per dag bekijken hoe het gaat. Dan kun je nog rustig afscheid nemen, foto's maken, knuffelen. Mocht hij echt opknappen dan bel je de dierenarts af. En als hij niet opknapt dan staat de afspraak. Maar dan blijf je minder de beslissing voor je uit schuiven is mijn ervaring. Het gaf mij vreemd genoeg een stukje rust.

Geef hem die 2 weken. Dan kun je jezelf achteraf nooit verwijten had ik het maar gedaan (al hoef je dat sowieso niet, je hebt zo je best gedaan voor je vriendje, daar hoef je echt niet aan te twijfelen).

Wanneer had je voor het laatst foto's van de hoeven laten maken? Hoe hij zo staat doet me aan bevangenheid denken. Zo stonden mijn shetjes ook toen ze bevangen waren
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 06-03-24 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:45

Toitoitoi voor de belafspraak morgen...!

Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt.
Benoem 'gewoon' alles - wellicht zijn bepaalde aspecten razend belangrijk.
(Soms geldt: geen achteruitgang is vooruitgang, dwz het lichaam is hard aan het werk om het probleem op te lossen.
En soms geldt: geen vooruitgang is achteruitgang.)

Dus ik snap dat het je duizelt en dan je niet echt weet waar je nu goed aan doet.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 19:50

capopjekop schreef:
Wanneer had je voor het laatst foto's van de hoeven laten maken? Hoe hij zo staat doet me aan bevangenheid denken. Zo stonden mijn shetjes ook toen ze bevangen waren


Ik denk dat dat komt door de foto. De mestvaalt ligt(minstens een meter)dieper dan de paddock, dus hij staat op het schuine deel van de mestvaalt.

Zo schuin staan zou me niet verbazen als het inderdaad niet zo lekker voelt voor hem nu

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:54

Hmmm, staat hij vaak op die plek...?

(De houding is idd het ontlasten van de voorbenen...)

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:55

Ik schrik vooral behoorlijk van je foto ts.
Ik zou hem niet van pijnstilling halen en per dag kijken of die 2 weken rek voor deze behandeling nog gaat.
Met de dierenarts op stand by met plan voor inslapen, hoe, waar, verplaatsen.

En bedenk dat de rendac in het weekend niet komt mijn stalhoudster moest ik ooit een pony het voor regelen.
En ze zei: uiterlijk donderdag ivm dat ze op vrijdag mogelijk niet meer kunnen ophalen en niemand wil dagen een dode pony hebben, ook voor jezelf niet.
Plan het indien mogelijk goed in tenzij je dat geen probleem vind. :knuffel:

Maar verder: hecht geen waarde aan mijn oordeel als jij het anders voelt.
Ik heb mijn pony op te laag prascend gehad op een nieuwe stal en ik echt ziek.
En ik kon wel huilen hij was in erg korte tijd ingevallen en keek dof, zijn karakter was weg.
Ik heb direct de medicatie verhoogd, ander voer gehaald en 3 weken later was hij er weer.
Maar ik zei wel hij moet echt beteren.
Maar hij gad echt cushingharen ineens en láng.
Ja zij wisten dat van hem niet dat hij dat nooit had gehad.
Maar dat gevoel mijn maag draait weer om.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 20:16

Afbeelding
Dit is hoe hij er op platte ondergrond bij staat.


Op de eerste foto ziet hij er inderdaad ongemakkelijk uit.
Maar ik kan jullie verzekeren als hij er echt zo bij zou staan had ik veel eerder ingegrepen.

Hij staat juist in de mestvaalt omdat die open is, en hij een nieuwschierig varken is.

Zoals ik al zei, zou met niet verbazen als die daling pijn doet aan zijn voetjes, maar dit is geen nieuw beeld van hem. Bergafwaarts en afstapjes zijn sinds hij ziek is altijd al pijnlijk

Het is een wat ongemakkelijke foto, maar mijn vraag naar objectieve ideen/meningen staat nogsteeds!

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:21

Ik denk ook op je gevoel afgaan. Het klinkt nog niet alsof jij denkt dat het klaar is. De eerste foto is inderdaad erg ongunstig genomen, dat kan vertekenen. Zo niet dan ziet het er niet prettig uit. De tweede is wel prima. Is er een zacht stuk waar hij kan staan ivm de voetjes? Ik krijg er wel.iets een bevangen gevoel bij zo maar ik denk dat niemand hier vanachter een scherm een diagnose kan stellen of kan beoordelen wat je moet doen, behalve mensen die duidelijker een streep durven trekken qua inslapen. Wat ook oke is. Dus misschien moet je voor nu loslaten dat je nu de optimale beslissing moet maken, want die lijkt er niet te zijn. En per dag kijken wat je kunt doen en acceptabel vindt. En dan gaat het of beter, of je komt op een punt dat je voelt dat dit moet stoppen omdat je hem niet meer wilt laten lijden. Ik denk wel dat er over niet al te lange tijd een kantelpunt komt wat dat betreft, de ene of de andere kant op.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:44

Ik denk eerlijk gezegd dat nog meer meningen je nu niet gaan helpen. Het is jouw beslissing. Jij kent je pony het allerbeste denk ik en ik snap heel goed dat je het nu niet goed meer weet.

Mijn eigen ervaring is dat er vaak een moment komt waarop je precies weet of inslapen de juiste beslissing is en tot die tijd kun je het aanzien en wie weet krabbelt hij toch weer helemaal op.

Vertrouw vooral ook op jezelf. :knuffel:

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:58

Het kan bevangen zijn maar evengoed een pijnlijke buik die probeert te ontlasten. Hij kan geen ribben gekneusd of gebroken hebben door zijn grote maat?

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:00

Die foto bij de mestvaalt doet inderdaad denken dat hij zwaar bevangen is, maar als het daar afloopt geeft het een heel vertekend beeld. Misschien was deze foto niet zo slim om te plaatsen als dat niet is hoe hij er doorgaans bij staat. Verder zou ik het per dag bekijken, hij wordt in ieder geval niet slechter zo te lezen? Als hij steeds een beetje opknapt zou ik er geen tijdslimiet aanhangen, maar het per dag monitoren en op je gevoel af gaan wat jij denkt wat goed is. Gaat hij opeens hard achteruit dan weet je wel genoeg. Je doet het hartstikke goed hoor! Sterkte en succes ik duim nog even door.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:08

II schrok de vorige keer dat ik hem zag, als het niet verbeterd dan zou ik echt een keer de knoop doorhakken, hoe moeilijk en verdrietig dat ook is.

Je hebt echt alles geprobeerd, maar helaas nog steeds een pony met heel veel pijn. Ik zou hem nog een fijn laatste weekend met een hoge dosis pijnstillers geven en dan rustig inslapen.