Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:42

pluisje88 schreef:
Ts, bevangenheid heeft ook altijd een mechanisch component. Is je pony correct bekapt? Dat hij naar de smid gaat wil niet zeggen dat hij correct op zn voeren staat. In mijn ervaring maakt dat echt een werelds verschil bij allerlei klachten…


Niet correct.
Kan ook totaal niks met mechanische componenten te maken hebben als het bv door hormoonhuishouding of stofwisselingsproblemen voortkomt

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:57

Little gift jij hebt het over de oorzaak ,pluisje heeft het over een stukje van het probleem.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:39

Rizette schreef:
Little gift jij hebt het over de oorzaak ,pluisje heeft het over een stukje van het probleem.


Als het probleem als oorzaak de stofwisseling of hormoonhuishouding heeft, dan is het probleem niet op te lossen mechanisch want dan is daar niet perse iets mis

Paardenfann4
Berichten: 1365
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:44

Alcohol verwijdt de bloedvaten, ik denk dat je in de war bent met roken, dat vernauwt de bloedvaten. Maar het doet er verder ook weinig toe, het blijft een bijzonder advies.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:49

Ik kom even inbreken, hoewel ik best goede ervaringen heb met een magnetiseur, vind ik het een beetje kul dat je hem nu die zooi moet gaan voeren. Ik denk altijd maar, als dat echt zou werken dan had je dat wel veel vaker (op bokt) gehoord. ;)

Ik vind het overigens knap dat je da er zo in staat. En je niet dwingt tot verdere onderzoeken = meer geld uitgeven.

Ik denk dat het voor jezelf gezond is om een grens te trekken in tijd. Geef jezelf tot een bepaalde datum om te kijken hoe het gaat. Verbetert het niet? Dan moet je beslissingen gaan nemen. Ik denk dat dit fijn is omdat je dan niet eindeloos door blijft gaan en blind wordt voor enige voortgang.
Laatst bijgewerkt door Earth op 24-02-24 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:57

Paardenfann4 schreef:
Alcohol verwijdt de bloedvaten, ik denk dat je in de war bent met roken, dat vernauwt de bloedvaten. Maar het doet er verder ook weinig toe, het blijft een bijzonder advies.


Klopt, blijkt koffie te zijn die bloedvaten vernauwt... Dus waarom dan alcohol om bloedvaten te verwijten en tegelijkertijd koffie om ze dan weer te vernauwen? Nu houdt het nog minder steek volgens mij...

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:09

Elisa2 schreef:
Hoefbevangen kunnen ze worden als ze hun afvalstoffen niet kwijt kunnen. Suiker is niet de enige oorzaak. Heb al vaker gezien dat paarden bevangen raken door medicatie.

Ik vermoed dat deze combinatie werkt zoals een grog bij mensen. Om de afvalstoffen goed kwijt te kunnen raken.

Toen mijn paard bevangen was gaf de (reguliere) DA zakjes Bute en zei dat als hij het niet zou willen innemen, dat ik het dan in bruin bier moest doen! Gelukkig was er geen probleem met toedienen in water. Het geven van bruin bier aan paarden heb ik vaker van gehoord. Mijn paard is inmiddels hersteld, wel even afkloppen want die nare ziekte heeft de neiging terug te komen.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:15

Als hulpmiddel, niet als de oplossing

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:45

Heel veel sterkte in deze moeilijke situatie ts. Je hebt heel veel gedaan om hem het beste te geven. Het feit dat er nog geen echte verbetering is vind ik negatief. Als je ervoor kiest om hem te laten gaan begrijp ik dat volledig.

Als je nog wat zou willen doen zou ik denken aan een echo van hals en si gewricht. Si wordt heel vaak vergeten. Veel mensen hier focussen op het ongelukje dat hij heeft gehad. Echter kan ook het andere paard er al een keer naar op gesprongen zijn.

Ik vind het alleen niet positief dat het tot nu toe uit zichzelf niet verbeterd.

Nogmaals veel sterkte

Rubs

Berichten: 532
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:16

Sterkte ts. Volg je eigen gevoel. Als jij nog ergens brood in ziet en je kunt het betalen, lekker doen!

Ik snap je wanhoop. Wij hebben vorig jaar onze lieve shet in laten slapen. Hij had een blessure aan zijn kogelringbandje (had ik nog nooit van gehoord). Met 2 weken rust en pijnstilling zouden we verbetering moeten zien. Nou bijna 2 maanden en verschillende pijnmedicatie-kuren en prednisolonzalf later was hij nog even slecht, en zonder pijnstilling echt ongelukkig en kreupel. Nieuwe foto's lieten ook geen enkele verbetering zien. We hadden nog 10 behandelingen kunnen proberen maar hebben besloten hem te laten gaan. Heel verdrietig en moeilijk, omdat hij met pijnstillers gewoon vrolijk was. Zijn laatste dagen hebben we hem op pijnstillers gezet en heerlijk verwend. Het inslapen gebeurt tegenwoordig in 3 fasen en ging heel vredig.

Nimmy

Berichten: 3949
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 00:01

@rups, Fred is ondanks pijnstillers flink kreupel. Dus pijnstillers helpen niet voldoende om acceptabel paardwaardig te leven.

Het is aan ts of ze nog een laatste optie probeert of niet, maar als ze nu zegt, het is goed zo, is dat een hele dappere en eerlijke beslissing naar Fred toe. Persoonlijk denk ik dat bevangenheid niet het probleem is, ja fred is te dik, maar geen wonder als die nagenoeg niet beweegt. Maar het primaire probleem ligt vrees ik toch echt elders.

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 18:33

Kleine update,

Geen verschil, hij strompelt lekker verder.
Ik ga geen foefjes of trucjes proberen.

Als aller laatste optie komt er donderdag een holistische dierenarts.

Dit is wat ik hem stuurde:

'Oke, graag zou ik je naar hem willen laten kijken.
Even voor de zekerheid dat we op een lijn zitten;
Het gaat erom wat u van hem en zijn situatie vind, vanuit uw expertise. Het gaat mij niet zo zeer om de behandeling die u zou voorstellen maar de diagnose/prognose. Daar wil ik namelijk een aparte beslissing over nemen.
Als het enige wat op korte termijn werkt tegen de pijn inslapen is, wil ik dat ook graag duidelijk weten.'

En dit is hoe ik er ook nu insta.
Ik wil dat hij op korte termijn geen pijn meer heeft, op wat voor manier dan ook.

Deze meneer wil hem graag zonder pijnstilling zien, dus ook een goed moment om te zien hoe het gaat zonder.
Vandaag de helft gegeven, morgen nog een halfje of meteen stoppen(?). Hopelijk heb ik dan nog genoeg om op zijn laatste dag een flinke dosis te geven zodat hij oke kan inslapen.
Ben niet optimistisch dat hij nog beter kan worden.

'Pony wordt volledig door gescand dmv Metavital Horse scan
Alles komt aanbod qua organen, maar ook pezen, banden en gewrichten
Ook wat normaal gesproken niet uit het bloed komt en niet op foto te zien is'

Het is 165 euro, gelukkig heb ik mijn verjaardagsgeld binnen. Hierna is het klaar, dan heb ik echt alles geprobeerd.

Janneke2

Berichten: 22877
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:05

Ach meis, je doet het prima. :(:)

Als deze arts (ook) geen gunstige prognose heeft, is het zinnig om een streep te trekken.
Hoe naar ook. :(:)

... en uiteraard hoop je dat je dier er bovenop komt.
Maar dan wel echt genezen, en niet doormodderen. (En uiteraard is er geen garantie dat die optie mogelijk is.)
Wat je noemt een emotionele achtbaan. Om nagels van te bijten... :=

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:12

Super goed wat je allemaal hebt geprobeerd, heel K*T dat het tot nog toe niet heeft mogen helpen. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat hij het beste af is met rustig inslapen. Hopelijk haalt donderdag nog iets uit maar ik ben er bang voor.

Voor het meest eerlijke beeld zou ik het morgen al helemaal van de pijnstilling afhalen (hoewel dat voor je pony natuurlijk minder prettig is) Maar je wil geen beoordeling op een nog half verdoofd paard en dan te horen krijgen dat er misschien toch nog opties zijn en weer onnodig lang aanmodderen. Dus ik denk dat nu ven de pijnstilling af slim is en als je de uitslag krijgt dat inslapen de beste optie is zou ik hem meteen terug op de pijnstilling zetten.

Succes en sterkte, en top dat je zo veel heb geprobeerd! (misschien te veel en te lang maar zulke dingen weet je alleen achteraf dus voel je daar niet schuldig over!)

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:21

Wil je even sterkte wensen TS. Ik heb geen tips oid vind het gewoon een hele nare situatie voor jou en en je pony. Je doet er alles aan! Hopelijk krijg je donderdag duidelijkheid, ook al is het nog een extra bevestiging van je gevoel nu.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:33

Jammer dat er geen verschil/ verbetering is. Misschien dat de 'misschien' bevangenheid toch een grote rol speelt?

Goed dat je de holistische arts nog laat kijken. Ik ben benieuwd wat deze zegt en hoop voor jullie beiden dat het nog oplosbaar is.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:42

Pff wat heftig allemaal.. ongeacht wat er uit komt, aan jouw inzet zal het in ieder geval niet liggen. Ik hoop dat de holistisch dierenarts nog iets voor je kan doen. Ik ga voor jullie duimen in ieder geval.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:58

Ik sluit me aan bij pluisje. Aan je inzet zal het echt niet liggen, welke beslissing je ook maakt.

Hij treft het met jou als baasje !

Rizette
Berichten: 4411
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:22

Ik hoop echt dat deze man nog iets voor Fred kan doen. Jij hebt er alles aan gedaan! Veel sterkte nog met alles en natuurlijk zal ik voor jou en Fred duimen!

Paardenfann4
Berichten: 1365
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:28

Je hebt zeker alles geprobeerd, al zal het erg zuur zijn om hem zonder echte diagnose te moeten laten gaan. Ik denk dat het ongeluk toch meer schade heeft gegeven dan er in eerste instantie gedacht werd. Daar kan niemand iets aan doen, jij hebt echt alles uit de kast gehaald om hem beter te krijgen en om achter de oorzaak te komen. Soms lukt dit niet, maar je hoeft niet aan jezelf te twijfelen. Meer dan dit kun je niet doen. Ik duim nog dat deze behandeling iets voor hem gaat doen. Sterkte met alles!

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:09

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten, sterkte en ik hoop op een wonder. Dit hebben jullie beide niet verdiend, zo'n mooi stel.

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:24

Ten eerste wil ik zeggen hoe top ik het vind dat je alles zo grondig aan pakt.
Ik heb je eerste reacties gelezen en je laatste en ik hoop dat je een oplossing voor hem vindt.
De foto's in je eerste post wijzen niet op hoefbevangenheid.
Hij kan het wel zijn (geweest), maar in dat geval nog niet in erge mate.
De 3 dagen buut is sowieso een hele korte periode om een van hoefbevangenheid verdachte pony op pijnstilling te zetten, die keuze snap ik van je dierenarts niet helemaal.

Ik zou zelf naar een andere (grote) kliniek gaan, waar ze hem desnoods een hele dag houden, maar daar zit inderdaad een prijskaartje aan en je hebt al zoveel geld uit gegeven.

Heel veel mensen weten niet dat paarden ook kreupel kunnen gaan lopen als er iets inwendig niet goed zit, dus bijvoorbeeld iets met de darmen, een maagzweer etc.
Zeker in combinatie met het zand zou ik daar extra aandacht aan besteden.

Bijvoorbeeld:
https://www.animal-mrt.com/blog/post/83 ... ular-pain/

Misschien kun je een GoFundMe aanmaken? Ik wil best een klein bedrag doneren.

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 13:05

Holistische dierenarts is net weg. Het was een hele beleving..

Maar als eerst, een hele fijne en aardige man. Luisterde duidelijk naar mijn wensen en behoeften.

Hij had een raar computertje bij zich, waar soort 'koptelefoon' aan zat, die Fred op zijn wangen kreeg.
Vervolgens deed de computer een 'scan' (met hele grappig plaatjes, zelfs individuele cellen) wat rond 35-40 min duurde.

Ondertussen stelde hij vragen en beantwoord mij diagnose vragen.

Hij luisterde naar zijn hart en longen, en drukte op een plek op zijn rug wat de drukplekken zouden zijn voor zijn prostaat(wat dus ook gevoelig was) en stelde vragen over zijn leefstijl en symptomen.

Hij gelooft absoluut niet dat het lyme is.
En ook geen hoefbevangenheid.
Hij was het met mij eens dat hij kompleet door de molen gehaald is, en ik alles heb gecheckt (behalve dit natuurlijk).

Mijn moeder noemde perongeluk Jeroen Deunk waar hij volgens mij door aanleiding van zijn reactie ook geen fan van is :=

Maar goed, hij heeft hem gescand (met de grappige plaatjes) en de volgende dingen kwamen daar uit;



-Diabetes yrsipidus(met moeilijke woorden),waarvan ik begreep dat het vooral hormonale verstoring is
-Vocht vasthouden vooral rond het hart en linker schouder(dat heeft hij aan het hart geluisterd met zo een luisterding)
-Verhoogde bloedsuikerspiegel(hormonaal)
-Alvleesklier/ nieren/ lever overbelast(hormonaal en door de pijnstillers)
-Prostaat ontsteking(gevoelig rug, en zet daardoor zijn hele rug vast. Volgens hem was het niet normaal dat hij zo vaak uit schacht, wat hij inderdaad bijna constant doet.
-Milde artritis linker schouder( nog geen artrose maar wel ontsteking)
-En spoelworm (???) Als hij 'beter' is pas daarvoor behandelen.
Hij is btw een maand geleden ontwormd..

Hij zei ook dat dit echt iets sluipend is geweest(dus al jaren lang verstoring van stofwisseling en hormonaal) en dat het door het verkeersbord getriggerd kan zijn.

Heb spullen (ampullen)voor gekregen, moet binnen een week verandering zien.
Zo niet, hem bellen en als er wel verandering is 3 weken doorgaan.
En voor het zand dat hij meer ruwvoer moet eten, wat ik helemaal snap maar beetje eng vind qua gewicht. Zal beginnen met stro bijvoeren en nogsteeds de wilgentakken.

Zegt dat het kompleet kan genezen...


Hele fijne man, maar als dit werkt ga ik spontaan elke week naar de kerk...


Maar ik voel me wel fijn over dat ik het gedaan heb. 250 euro, nog een week proberen en dan is het klaar.(waar ik eerlijk gezegd meer moeite mee heb dan ik dacht. Ik wil nog eindeloos dingen proberen..)


Nu heb ik officieel alles uit de kast getrokken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110809
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:14

Zo, wat een geld! :wow:
Ik ben erg benieuwd of het iets gaat doen. Wat een raar verhaal ook over die plaatjes :=
Hoe zou dat dan moeten werken?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:19

Nou dat komt wel overeen met die overbelasting van de nieren en lever.

Hoe komt hij aan die verhoogde bloedsuikerspiegel? er is geen sprake van PPID? Dat geeft namelijk ook een hormonale verstoring.

Voor meer ruwvoer kun je ook kijken naar graszaadhooi, is heel arm qua voedingswaarde.

Spoelwormen hebben bepaalde ontwormingsmiddelen (werkzame stoffen) nodig, niet alle standaard ontworming helpt ook tegen spoelwormen.

Ik ga wederom voor jullie duimen dat dit aan gaat slaan voor hem.