Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 16:42

Oh vergeten te zeggen; die DA die hem verkeerd(?) gediagnosticeerd heeft, en zei dat ze mij zou bellen, heeft dat nogsteeds niet gedaan.

Al sta ik ook niet te springen om haar te spreken..
Toch vind ik het maar gek..
Ben benieuwd of er nog een belletje komt.

Rubs

Berichten: 516
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:57

Wat earth, cowgirl en ogidni zeggen!
+1

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:19

Fred heeft een ruk van het halstertouw gehad op het nek gedeelte,
daardoor zal hij waarschijnlijk 'n trauma opgelopen hebben

of in de slijmbeurzen in de omgeving van de aanhechting bij de nekband, kan op links of rechts zijn, u weet aan welke kant hij door het bord is getackeld

of een verschoven C1 en C2 wervel, kan veel ongemak geven, pijnblijk voor een paard waardoor het gaat compenseren, het is versdtandig om daar te onderzoeken


Afbeelding

laat een goede kliniek dat nakijken doormiddel van een echo en/of foto's,

zou jammer zijn dat u blijft inzetten op symtoom bestrijden en de oorzaak niet vind.

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:26

Mijne is (door koppeltje duiken in de trailer) op C6-C7 stuk. Verschillende echt goede osteopaten en fysios bij gehad, niemand heeft ooit naar de hals gewezen. Paardenarts hier luisterde naar mijn verhaal, wees de plek aan en een half uur later was alles bevestigd met foto's en echo's.
Die is op hard en zacht dus even gevoelig en maakt bescherming geen verschil.

Bij hoefbevangenheid maakt hard of zacht, en wel of geen schoenen of ijzers wel degelijk verschil.
Ik zie ook zeker geen (chronisch)hoefbevangen voetjes op de foto's.

Met veel shetten en bevangen paarden ervaring denk ik er ook niet aan omdat hij op hard en zacht even slecht loopt.

Daarom zou ik eerder naar zijn hals kijken.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:35

TS, je zegt dat het zand er nu goed uitloopt, ondanks dat je nu geen psyllium voert, maar met die conclusie zou ik wel wat voorzichtig zijn. Als je zand ziet in een handschoen wil dat alleen maar zeggen dat er heel veel zand in de darmen zit. Of er voldoende uitkomt, weet je helemaal niet. Tenzij je het frequent opvolgt met RX-foto's.

Verstandig dus van die eerste dierenarts om bij zulke klachten een RX-foto van de buik te maken. Er is ook echt veel zand te zien op die foto. Ik begrijp dus wel dat zij in de eerste plaats de buikpijn daaraan weet en niet aan de buut. En denken aan (chronische) hoefbevangenheid bij een kreupele shet is ook niet zo gek. Je schrijft dat je erg ontevreden bent over het handelen van de eerste dierenarts en hoewel ik je teleurstelling en frustratie zeker begrijp, hoop ik toch dat je deze arts wat krediet kan gunnen. (Zelf ben ik na 3 jaar gestopt als paardendierenats, omdat ik onderdoor ging aan het harde, snelle oordeel van klanten.) Jouw shet heeft nu eenmaal geen voor de hand liggende aandoening helaas... Ik hoop dat je pony snel opknapt!

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 19:00

Orlinapaard schreef:
TS, je zegt dat het zand er nu goed uitloopt, ondanks dat je nu geen psyllium voert, maar met die conclusie zou ik wel wat voorzichtig zijn. Als je zand ziet in een handschoen wil dat alleen maar zeggen dat er heel veel zand in de darmen zit. Of er voldoende uitkomt, weet je helemaal niet. Tenzij je het frequent opvolgt met RX-foto's.

Verstandig dus van die eerste dierenarts om bij zulke klachten een RX-foto van de buik te maken. Er is ook echt veel zand te zien op die foto. Ik begrijp dus wel dat zij in de eerste plaats de buikpijn daaraan weet en niet aan de buut. En denken aan (chronische) hoefbevangenheid bij een kreupele shet is ook niet zo gek. Je schrijft dat je erg ontevreden bent over het handelen van de eerste dierenarts en hoewel ik je teleurstelling en frustratie zeker begrijp, hoop ik toch dat je deze arts wat krediet kan gunnen. (Zelf ben ik na 3 jaar gestopt als paardendierenats, omdat ik onderdoor ging aan het harde, snelle oordeel van klanten.) Jouw shet heeft nu eenmaal geen voor de hand liggende aandoening helaas... Ik hoop dat je pony snel opknapt!



Die conclusie met het zand ben ik op gekomen omdat hij nu absoluut geen toegang heeft aan zand of aarde(behalve het beetje wat hij binnen krijgt met het hooi). Als hij wel toegang tot zand zou hebben zou het inderdaad kunnen dat het als een open kraan doorstroomt. Plus dat het ook echt minder wordt met elke controle foto, vind ik ook wel gerustellend. De da zei dat dit wel opgehoopt kan zijn over jaren tijd.

Over die eerste da, je hebt gelijk, ze hebben niet echt verkeerd gehandeld/behandeld, maar het is het stukje communicatie waar ik ontevreden mee ben. De Second opinion heeft ook niks kunnen vinden, maar dat was fijner want hij luisterde naar wat ik zei. De eerste da heeft mijn vragen niet beantwoord en niet geluisterd naar mijn suggesties.

Als een pony een rechtstreeks probleem heeft, zoals een wond, zou ik haar best wel vertrouwen om het goed te behandelen en oke te zijn in de communicatie.
Maar als ze naar mijn verhaal had geluisterd, had ze mischien kunnen opmerken dat er iets niet klopt in het verhaal. A

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 17:16

Sinds gister de nieuwe pijnstilling erin. Hij is duidelijk wat soepeler, maar ik zou hem niet pijnvrij noemen. Ik neem aan dat pas na wat meer tijd te zien is, dus hopen dat het beter wordt. Wat wel opvalt is dat hij extreem gefrustreerd is. Veel happen, oren in de nek en gefrustreerde bewegingen maken. Natuurlijk begrijpelijk, maar nu vraag ik me af of dat juist een teken is dat hij zich beter voelt en zich verveeld of dat hij pijn heeft en met rust gelaten wil worden?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:23

Freddydeshet schreef:
Sinds gister de nieuwe pijnstilling erin. Hij is duidelijk wat soepeler, maar ik zou hem niet pijnvrij noemen. Ik neem aan dat pas na wat meer tijd te zien is, dus hopen dat het beter wordt. Wat wel opvalt is dat hij extreem gefrustreerd is. Veel happen, oren in de nek en gefrustreerde bewegingen maken. Natuurlijk begrijpelijk, maar nu vraag ik me af of dat juist een teken is dat hij zich beter voelt en zich verveeld of dat hij pijn heeft en met rust gelaten wil worden?


paard geeft aan dat pijnstillers niet de goede oplossing zijn, er zit duidelik iets anders fout,

faunty

Berichten: 1792
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:09

ik weet niet of je ondertussen al gestart bent met een maagbeschermer ? want ze kunnen zeker wel van buut dikke maagzweren ontwikkelen !

even voorop gesteld dat diagnoses stellen vanaf de andere kant van een toetsebord heel lastig is, heb ik toch wel een aantal dingen die ik zou willen weten

Is er in de kreupelheidsonderzoeken ook op de cirkel gekeken of alleen in de rechte lijn ? het klinkt namelijk alsof het probleem ofwel zo distaal ofwel inderdaad meer richting de hals. Het leest in ieder geval aan de informatie die je geeft niet als een textbook chronische fouder (HB)

zulke "raadsel" cases zijn altijd lastig in te schieten en dan is het vaak beginnen bij het meest bekenden -> te zware shet die spontaan aan 2 benen kreupel wordt -> HB. Maar dat zijn ze (gelukkig) niet allemaal en dan wordt het zoeken !

wat de korstjes betreft: dit kan best een reactie zijn van een lage weerstand door problemen/pijn/stress elders in het lichaam.

Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk de maagbeschermers beginnen, psylium blijven voeren tot je geen zand meer ziet in de mest en vanuit daar kijken of hij opknapt

Nimmy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:05

Freddydeshet schreef:
Sinds gister de nieuwe pijnstilling erin. Hij is duidelijk wat soepeler, maar ik zou hem niet pijnvrij noemen. Ik neem aan dat pas na wat meer tijd te zien is, dus hopen dat het beter wordt. Wat wel opvalt is dat hij extreem gefrustreerd is. Veel happen, oren in de nek en gefrustreerde bewegingen maken. Natuurlijk begrijpelijk, maar nu vraag ik me af of dat juist een teken is dat hij zich beter voelt en zich verveeld of dat hij pijn heeft en met rust gelaten wil worden?


Humeur kan goed door het pijn/ niet lekker in voelen komen. Hopelijk gaan de nieuwe pijnstillers wat verlichting geven.

Wat gaf da2 aan als 1e vervolgstappen? Kan me met dit verhaal goed voorstellen dat de hals op de foto een goede vervolgstap kan zijn.

De tip van een thermografie om pijn te lokaliseren klinkt ook logisch!

Sterkte met Fred. Hopelijk kan je de oorzaak vinden en oplossen

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:16

Ik ken een paard dat helemaal terugviel in problemen, het zelfs niet gered heeft, door pijnstillers die maagklachten veroorzaakten dus ik zou echt maagbeschermers geven.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:39

Ik zou gaan sparen voor hals onderzoek TS.

Als ik de RX bekijk is deze pony totaal niet chronisch bevangen. Dan had het hoefbeen wel gekanteld in de tussentijd. Mijn bevangen pony wilde niet meer lopen toen ik uit wanhoop ijzers heb laten zetten, toen draafde ze zowat weg!

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:47

Ladygiroc schreef:
Ik zou gaan sparen voor hals onderzoek TS.

Als ik de RX bekijk is deze pony totaal niet chronisch bevangen. Dan had het hoefbeen wel gekanteld in de tussentijd. Mijn bevangen pony wilde niet meer lopen toen ik uit wanhoop ijzers heb laten zetten, toen draafde ze zowat weg!

Is het dan wel mogelijk om zwaar bevangen hoeven door een hoefsmid te laten bekappen\beslaan? Aangezien de voeten dan toch heel gevoelig zijn?

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:57

De druk van het hoefbeen op de zool is nog veel pijnlijker.

Ijzers halen die druk er af waardoor de meeste paarden weer pijnvrij kunnen bewegen. Bewegen is belangrijk voor het hoefmechanisme en herstel.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:23

anjali schreef:
Ladygiroc schreef:
Ik zou gaan sparen voor hals onderzoek TS.

Als ik de RX bekijk is deze pony totaal niet chronisch bevangen. Dan had het hoefbeen wel gekanteld in de tussentijd. Mijn bevangen pony wilde niet meer lopen toen ik uit wanhoop ijzers heb laten zetten, toen draafde ze zowat weg!

Is het dan wel mogelijk om zwaar bevangen hoeven door een hoefsmid te laten bekappen\beslaan? Aangezien de voeten dan toch heel gevoelig zijn?


Fijn vond ze het niet maar ik wilde haar zo snel mogelijk van zoveel mogelijk pijn af hebben.
Zoals Elisa zegt dus.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:31

Ik doe nog even een +1 voor de maagbeschermers.

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:35

Ts, dat agressieve gedrag herken ik , bij ons was het cushing.
Draait hij ook rondjes om daarna te dreigen met bijten? Oren plat ?
En voor het andere, toch foto’s van bovenlijn, ( had ik direct na ongeval al gedaan) vooral hoofd naar schoft. Wat betreft zand, dat is heel veel wat er dat zakje zit, optie om hem te laten spoelen ?

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 11:42

Bedankt allemaal, goed idee om de hals/nek te laten bekijken. Daar ga ik inderdaad voor sparen. Ondertussen is afgesproken dat hij 2 weken deze nieuwe pijnstillers moet proberen en daarna overleggen hoe verder.


Inderdaad oren plat en proberen/dreigen te happen/bijten.
Hij heeft van zichzelf geen losse beentjes, maar zelfs dat zie ik hem proberen.
Hij komt heel erg gefrustreerd over, zo heb ik hem nog nooit eerder gezien. Het is altijd een rustige blije nieuwschierige pony geweest, maar nu als je naar hem toe gaat laat hij duidelijk gefrustreerd gedrag zien.

Wat mij vooral echt sloopt nu is dat hij duidelijk ongelukkig is. Ik kan het aan hem zien. Ik herken hem bijna niet meer.
Ik mis mijn maatje en ik ben heel bang dat die niet meer terug gaat komen.

Ik heb heel erg de hoop verloren dat dit nog goed gaat komen, en probeer me mentaal al bijna klaar te maken dat er meer dan een 50/50 kans is dat ik hem moet laten inslapen.

Ik ben het afwachten zo zat, maar helaas is dat het enige wat ik op dit moment kan doen denk ik.

Ik worstel al sinds september, en ben er echt kapot van..

Het helpt wel om even mijn depressieve gedachten op te schrijven..


Afbeelding
Foto van hem van vorige jaar rond deze tijd. Kunt zijn vacht invlechten

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:47

Misschien kun je in overleg met je dierenarts een betalingsregeling treffen?
Om nu jezelf en Fredje een nare onzekere tijd te besparen is het wellicht zinvol de onderzoeken zo snel mogelijk te laten doen?

Veel sterkte, het is echt zo naar je dier ongelukkig te zien :(:)

BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:49

Draait hij ook rondjes wanneer hij agressief overkomt?

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:53

:(:) Ach meis, het is zo naar om je maatje ongelukkig te zien.

Hebben jullie nog gesproken over maagbescherming...?

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:04

Ik maakte me ook zorgen over zijn maag/darmen met de buut, dat had ik ook gezegd tegen de da. Die heeft iets anders voorgeschreven met veeeeel minder bijwerkingen.
Ik kan volgende week wel nog even voor de zekerheid bellen of dit wel gaat zonder maagbeschermer of mischien heeft hij het wel nodig en is hij extra gevoelig.
Ik merk ook niet perse buikpijn,al lijkt het wel alsof hij helemaal niet meer gekroeld wil worden.

Het draaien... Echt rondjes draaien doet hij niet, hij buigt wel helemaal naar achter om te kijken/bijten/trappen. En als dat allemaal niet werkt loopt hij weg. Maar aan de andere kant komt hij rechtstreeks naar mij toe lopen en gaat happen in mijn handen en klooien.

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:50

welke pijnstiller krijgt hij nu?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:04

TS pijnstillers kosten ook veel geld en als ze niet helpen is het veel weggegooid en duur geld, je schijft dat hij een harde ruk op de nek gehad heeft bij dat verkeersbord, begin daar met zoeken, als er een ontsteking iin de slijmbeurzen is ontstaan helpt geen pijnstiller en moet je gericht medicijnen geven.

Komt niet veel voor maar gelezen hebbende van het ongelukje zou ik daar beginnen met zoeken,

succes, hoop dat je snel vind wat de oorzaak is.

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:25

Ik zou denken ik eens stoppen met alles, pony even bij laten komen en kijken wat er dan gebeurd.

Van psyllium kunnen ze ook echt buikpijn krijgen en behoorlijk ongelukkig worden.

Ik zou daar even mee stoppen, laten bijkomen en dan vervangen door iets anders. (als je merkt dat hij op knapt na het stoppen)

De nek en hals inderdaad laten nakijken als die mogelijkheid er is.