pasta geven voor de dierenarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

pasta geven voor de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 21:59

Hi Bokkers,

Morgen gaat mijn paardje mee naar de dierenarts, omdat hij kreupel loopt en met rust en de osteopaat de oplossing niet gevonden is. Nu is die nogal druk omdat hij al een aantal weken stil staat. Wij willen hem dan ook pasta geven zodat wij hem rustig kunnen vervoeren. Echter vraag ik me af of dit invloed kan hebben op het lopen. Niet dat hij morgen ineens helemaal zuiver loopt omdat hij eventuele pijn niet kan voelen. Kan dit invloed hebben op evtuele kreupelheid?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: pasta geven voor de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:03

Ja, dat kan zeker invloed hebben. Echter kan je een opgewonden paard ook niet goed beoordelen.
Daarnaast mag de dierenarts dan andere middelen mogenlijk niet toedienen ivm wisselwerking.

Bel gewoon morgenochtend even je dierenarts voor overleg.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:07

En ik me maar afvragen waarom in godsnaam naam je een paard ( italiaanse) pasta zou geven voor de dierenarts... :')

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 00:09

Sizzle schreef:
Ja, dat kan zeker invloed hebben. Echter kan je een opgewonden paard ook niet goed beoordelen.
Daarnaast mag de dierenarts dan andere middelen mogenlijk niet toedienen ivm wisselwerking.

Bel gewoon morgenochtend even je dierenarts voor overleg.


We hadden onze dierenarts al een appje gestuurd maar ze had nog niet gereageerd en we moeten dit morgen al om 6:30 toedienen dus ben bang dat ze voor die tijd niet meer leest. Zou het kunnen dat andere middelen, zoals plaatselijke verdovingen etc niet meer gebruikt kunnen worden?

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: pasta geven voor de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:15

Ja dat kan inderdaad. Dan kan je mogelijk geen correct onderzoek doen.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:21

girlyggirl schreef:
En ik me maar afvragen waarom in godsnaam naam je een paard ( italiaanse) pasta zou geven voor de dierenarts... :')


Ja, en dan nog of het carbonara of toch Bolognese gaat worden. :')


On topic: als het al zo vroeg toegediend moet worden, denk ik inderdaad niet dat het lukt vantevoren contact op te nemen. Als je vrijwel zeker weet dat je paard niet veilig te vervoeren is zonder pasta, zul je, denk ik, het wel moeten toedienen. Dat kan wel onderzoeken bemoeilijken/opname in kliniek noodzakelijk maken om het spul eerst uit te laten werken, en dan opnieuw onderzoek doen...

Wat ik zou doen, is nu nog een appje sturen, met je vraag, best kans dat hij zo vroeg al wakker is, en je nog op tijd kan antwoorden.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: pasta geven voor de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:24

Ik dacht ook oprecht dat je spagetti ofzo aan je dierenarts ging geven :')

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: pasta geven voor de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:35

Als het wel lukt om hem te laden zonder de pasta zou ik hem niets geven. Op de kliniek kunnen ze hem wat geven als het nodig is, maar dan kunnen ze wel betrouwbaar onderzoek doen.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 06:50

Ik zou niks geven en maar gewoon avonturen hoe het gaat op de trailer. Op de trailer moeten ze ook de hele tijd hun balans houden, dus misschien valt het wel hartstikke mee.

Als je er bent kan je vragen of de dierenarts 'm heel licht wil sederen voor die de trailer uit gaat. Zodat die niet te fris is voor het onderzoek.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:32

Hutcherson schreef:
Ik dacht ook oprecht dat je spagetti ofzo aan je dierenarts ging geven :')


:D :D :D :D

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: pasta geven voor de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:57

Geen pasta geven, want dat kan het kreupelheidsonderzoek belemmeren.

Bij de kliniek van de trailer af en stappen, zelf rustig blijven en regelmatig van richting veranderen zodat je paard focus op jou heeft.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: pasta geven voor de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:20

Beetje laat, maar ja dat kan invloed hebben.

Niet doen, de DA kan zelf iets van sedatie geven.

Gewoon zorgen dat je direct gaat rijden als hij in de trailer staat, als je rijdt blijven ze vaak wel wel rustig.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Re: pasta geven voor de dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 21:12

kleine update, de dierenarts vond de pasta totaal geen probleem. Hij kreeg zodra hij de trailer afkwam zelf nieuwe sedatie juist omdat hij vanwege de spanning niet meer kreupel toonde. Met de extra sedatie toonde hij de problemen die we thuis voelde wel goed. Pasta heeft ook geen invloed of negatieve werking op andere middelen die de DA kan toedienen. Dus als het nodig is, mag je deze volgens mijn DA gewoon geven