Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosalie_s
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-23

Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 17:22

Hoi allemaal,

Al jarenlang een trouwe volger op Bokt maar vanaf vandaag voor het eerst ook een poster met een vraag :)

Context: Ik ben al 3 jaar de gelukkige eigenaar van mijn prachtige 3,5 jarige coole kikker. Hij is super lief en nog niet onder het zadel. Hij ravot 24/7 lekker op de wei met stal met vriendjes en is wel al geregeld “aan het werk” geweest met longeren en grondwerk etc. Is ook al een keer of 3 opgezeten maar echt inrijden wil ik verder mee wachten tot hij 4 is. Hij pakt eigenlijk alles echt super op.

Ik heb hem afgelopen week röntgenologisch laten keuren omdat ik heel benieuwd was of hij “van binnen” ook goed is. Hij was helemaal goed op de foto, op het allerlaatste straalbeentje na :( daar had hij een 3tje op. Ik was er echt flink van slag van omdat ik grootse sportplannen met hem had voor in de toekomst. Verder moet ik er wel bij zeggen dat hij geen pas kreupel loopt en dat ik een hele goede smid heb. Na veel lezen en ervaringen in mijn omgeving te hebben gehoord heb ik mezelf toch wel enigszins gerust kunnen stellen dat het helemaal niet zo ernstig hoeft uit te pakken als mensen vaak doen lijken, dat er heel veel paarden zijn die op jonge leeftijd slechte straalbenen hadden die gewoon goed in de sport uit zijn gebracht en op oudere leeftijd nog steeds nergens last van hebben. Dat een goed management (hoefsmid en rechtrichten) extra belangrijk is. Helaas kan ik niks anders doen dan goed management, jaarlijks monitoren en hopen op het beste bij zwaardere belasting. Die onwetendheid wat de toekomst gaat brengen hierin is killing me.

Vraag: in mijn internet-zoektocht kom ik wel veel tips tegen over wat te doen als een paard last van hko heeft, maar weinig tot niks over wat te doen (preventief) om bv. bloedsomloop te bevorderen om het kreupel-risico (naast een goede hoefsmid, veel buiten staan en rechtrichten onder het zadel) nog lager te maken. Hij heeft namelijk nog nergens last van. Zijn er bv mensen die goede ervaringen hebben met supplementen of vaak koelen oid? Ik kan al dat soort tips heel goed gebruiken.

Dank jullie wel alvast!!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:38

Gewoon zorgen dat het management goed is, goede bodems en niet teveel en zware belasting. Goed opbouwen, veel rechtuit en idd zorgen voor horizontale en verticale balans.

Je zou preventief glucosamine kunnen geven.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:44

Hier ook ervaring met een 3 op het straalbeen, 10 jaar later nog geheel stabiel op de foto en 12 jaar later nog steeds nul klachten. Paard loopt geen GP maar wel een normale sportbelasting, d.w.z. op Z+ niveau verzameling en oefeningen. Gewoon met beleid opleiden en trainen, genieten en de rest zal de tijd leren, net zoals wanneer je niet van dit 3’tje had geweten.

TS, ontspan!
Je kan je er ook teveel mee bezig houden :)
Onwetendheid over de toekomst heb je altijd. Het komt op mij iets te dramatisch over. Geniet vooral van je paard :)

Ibbel

Berichten: 49138
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:54

Elisa2 schreef:
Je zou preventief glucosamine kunnen geven.


Nope, heeft geen zin.

Sowieso is het bewijs voor werking van glucosamine flinterdun - er is zelfs geen bewijs dat het uberhaupt opgenomen wordt door een paard, aangezien het een dierlijk eiwit is.

Áls glucosamine wat zou doen, doet het 'iets' op de smering van een gewricht en/of het kraakbeen en geeft daarmee enige pijnstilling. Het zou dus eventueel iets kunnen doen bij artrose (= kraakbeendegeneratie)

Daarnaast zegt dat 3-tje op het straalbeen iets over het bot en niets over het kraakbeen. Dat zie je niet eens op een röntgenfoto. Glucosamine doet uberhaupt niets op botweefsel, ook niet curatief.

Verder, ondanks dat iedereen het tegendeel denkt: een foto heeft géén voorspellende waarde.
Al die foto's die worden gemaakt zeggen he-le-maal niets over de toekomst.

Ja, ik weet het, er wordt wat afgefotografeerd en beoordeeld. Op basis van ondertussen 40 jaar oud onderzoek dat ondertussen bij lange na niet zo sterk is gebleken als in de jaren 80 gedacht werd (lees: eigenlijk gewoon niet goed is voor de huidige wetenschappelijke eisen).

Waarbij sowieso altijd de cave geldt: bewijs op groepsniveau zegt niets over het individu.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:18

Voor de rest is de beenstand en de hoefvorm wel oké? Dan denk ik dat het wel zal meevallen en kan je niet veel meer doen dan het paard goed managen. Mogelijks in de toekomst moet die ijzers met wat meer demping, maar ook dat is een beslissing die je aan de hoefsmid/dierenarts kan overlaten en is niet per definitie zo.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:24

Met verstand rijden en goede hoefsmid.

Voor hetzelfde heeft hij er never nooit last van, mits bovenstaande dus.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:12

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Je zou preventief glucosamine kunnen geven.


Nope, heeft geen zin.

Sowieso is het bewijs voor werking van glucosamine flinterdun - er is zelfs geen bewijs dat het uberhaupt opgenomen wordt door een paard, aangezien het een dierlijk eiwit is.

Áls glucosamine wat zou doen, doet het 'iets' op de smering van een gewricht en/of het kraakbeen en geeft daarmee enige pijnstilling. Het zou dus eventueel iets kunnen doen bij artrose (= kraakbeendegeneratie)

Daarnaast zegt dat 3-tje op het straalbeen iets over het bot en niets over het kraakbeen. Dat zie je niet eens op een röntgenfoto. Glucosamine doet uberhaupt niets op botweefsel, ook niet curatief.


Dat ligt toch iets anders dan jij zegt:

https://www.dochorse.nl/blog/gewrichtss ... amine.html

https://www.artrose-blog.nl/glucosamine/

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:56

Uiteraard zal dochorse Glucosamine aanraden en promoten... Ze verkopen het zelf!

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:08

Bloedsomloop kun je bevorderen door het paard dagelijks Aspirine te geven. Dit werkt bloed verdunnend.

Verder het paard ietwat stijler zetten zodat de bandjes in de voet niet zo strak staan en dan evt het irriteren daardoor tegen gaan.

Maar zolang jou paardje klinisch goed blijft dan lekker zo laten!

SilvanoN
Berichten: 204
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:44

Misschien vloeibare silicium toevoegen voor botdichtheid.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:04

Little_Gift schreef:
Uiteraard zal dochorse Glucosamine aanraden en promoten... Ze verkopen het zelf!


Daarom staat er ook nog een linkje onder waar niks verkocht wordt en hetzelfde gezegd wordt. :)

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:41

Leest TS überhaupt de reacties?

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:05

Het zijn nogal drukke weken dus ik vind het zo gek niet dat ze niet direct reageert de topic is 4 dagen oud dus zal vast nog wel goed komen.

Rosalie_s
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 11:38

Dank jullie wel voor jullie reacties jongens! Sorry voor mijn late reactie, ik dacht dat ik een mail zou krijgen bij reacties dus ik dacht er zal misschien door de feestdagen nog niemand gereageerd hebben maar blijkbaar toch wel.. dank jullie!! Ik ga zeker even lezen over glucosamine en vloeibare silicum. Ik heb ondertussen ook het een en ander gelezen over kurkuma, madeliefjes en paardenbloemen dus misschien dat ik daar ook preventief iets mee kan. Kurkuma wil ik nu mee gaan beginnen. Soort van “baat het niet dan schaad het niet” mentaliteit. :)

En jullie hebben ook helemaal gelijk, ik moet me niet zo stressen om de toekomst en het gewoon aankijken. Verder was hij tiptop röntgenologisch en klinisch dus hopelijk blijft het de komende jaren hetzelfde en kunnen we met beleid gewoon een mooie sporttoekomst tegemoet. Ik ben een stuk meer tot rust gekomen ten opzichte van toen ik het bericht schreef en het net pas duidelijk was.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:18

Voor mij zou goed management in deze situatie vooral zijn:
- Zo veel mogelijk vrije beweging voor die goed doorbloeding. Daar kan geen supplement tegen op. Jouw 24/7 dus lekker zo houden.
- Goed op de voeten hebben staan. Als het kan zonder ijzer. Regelmatig bijhouden.
- Belasting verstandig opbouwen. Niet te voorzichtig gaan doen, maar wel genoeg doen met voldoende rust.
- bijhouden door een fysio of osteo als extra controle op mogelijke compensatie patronen en ter correctie daarvan.

Eigenlijk wat je met elk paard wil doen dus.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:50

Een ijzer kan juist heel veel betekenen voor een paard met een slecht straalbeen.
Maar zolang het o.k gaat dan lekker op blote voetjes laten.

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:49

Mijn paard had op 3 jarige leeftijd een 3 en een 4 op de straalbenen, en die 4 omdat er geen hoger cijfer is volgens de dierenarts. Hij was klinisch echter super goed door de keuring gekomen. Dit paard heeft een geweldige carriere gehad in de sport. Hij is nu 24 en rijd hem nog steeds op rustige buitenritjes. Het hoeft dus inderdaad niet altijd een probleem te zijn. Hij staat nu al 13 jaar ijzerloos maar heeft in zijn sport carriere ook jaren op breakover beslag gestaan van de van Nassau's. Daarbij is het ook belangrijk dat hij makkelijk het gewicht naar de achterhand kon brengen, dus horizontale balans is ook echt belangrijk zodat hij niet op de voorhand hangt.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:49

Blijven ademhalen. Dat vooral. Hier een 15 jarige met klasse 3 op een straalbeen en loopt 2* eventing.
Gewoon met verstand rijden en niet denken dat ie meteen door 2 breekt....

Rosalie_s
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-23

Re: Jong paard een 3tje op het straalbeen, wat kan ik preventief doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 09:58

Dank jullie wel voor jullie reacties. Zo fijn om te lezen, stelt me echt gerust! Ik ga gewoon lekker met beleid met hem aan de slag straks en ben niet meer zo panisch dat hij “door midden breekt” . Super fijn zo’n community die voor elkaar klaarstaat bij vragen!

Rosalie_s
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 10:00

pol013 schreef:
Voor mij zou goed management in deze situatie vooral zijn:
- Zo veel mogelijk vrije beweging voor die goed doorbloeding. Daar kan geen supplement tegen op. Jouw 24/7 dus lekker zo houden.
- Goed op de voeten hebben staan. Als het kan zonder ijzer. Regelmatig bijhouden.
- Belasting verstandig opbouwen. Niet te voorzichtig gaan doen, maar wel genoeg doen met voldoende rust.
- bijhouden door een fysio of osteo als extra controle op mogelijke compensatie patronen en ter correctie daarvan.

Eigenlijk wat je met elk paard wil doen dus.



Fysio is ook nog een goede tip inderdaad, thanks!