Paard kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:29

Hier eentje met spat. Paard is zo aangekocht. Buigproeven, volte en rechtuit op harde en zachte bodem waren ok.
Vlak na aankoop infuus Tildren gegeven en verder goed managen. Dus: dag en nacht buiten, op tijd kappen, niet overmatig belasten (maar dat moet je met een "gezonde" ook niet doen, vind ik), rijden op goede bodem en veel trainen op spieropbouw zodat gewrichten minder moeten afzien.
Heeft nog geen dag kreupel gelopen.
Zoveel mogelijk in beweging houden is de boodschap!

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:36

Het is een afweging die je moet maken. Is het paard goedkoop en heb je er vrede mee als hij toch op korte tijd niet meer goed is, kan je het overwegen. Dan heb je er wellicht tot die tijd voor leuk geld een fijn paard aan. Heb je ambities, moet je er niet aan beginnen.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:43

Xandyandme schreef:
Hier eentje met spat. Paard is zo aangekocht. Buigproeven, volte en rechtuit op harde en zachte bodem waren ok.
Vlak na aankoop infuus Tildren gegeven en verder goed managen. Dus: dag en nacht buiten, op tijd kappen, niet overmatig belasten (maar dat moet je met een "gezonde" ook niet doen, vind ik), rijden op goede bodem en veel trainen op spieropbouw zodat gewrichten minder moeten afzien.
Heeft nog geen dag kreupel gelopen.
Zoveel mogelijk in beweging houden is de boodschap!


Dit heb ik ook met mijn reeds overleden ruin gehad. Is super goed gegaan! Totdat hij vanwege een andere blessure verplicht boxrust nodig had en hij na 6 weken boxrust kreupel de box uit kwam, spat was in alle hevigheid gaan opspelen, daarna is de spat nooit meer onder controle gekomen helaas.