Tong tussen tanden houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Tong tussen tanden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:43

Hoi goedenavond allen
Mijn paard houdt zijn tong tussen zijn snijtanden. Waardoor er aan de zijkant altijd wat tong zichtbaar is met bit in. Nou rijd ik geen wedstrijden maar als zou ik dat wel doen zou dat vast op me protocol komen te staan.
Ook zonder bit kijk ik soms even en heb hem er al paar keer op betrapt. :+

Nou loop ik met dit paard ook wat tegen rijtechnische dingen aan waaronder spanning, moeite met losgelatenheid, en rechtrichten.

Is dit normaal dat een paard zijn tong tussen de snijtanden houdt? Of heeft hij last/spanning van zijn kaak gewricht? Lijkt mij nou niet echt fijn, ik heb tenslotte ook niet mijn tong tussen mijn voortanden :+

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:47

Zijn zijn tanden bekeken/behandelt? Welk bit loopt ie op? Hoe zit je hoofdstel?

Kan tal van redenen hebben. Maar aangezien je aangeeft dat hij ook spanning vasthoud, kan het best eens van ongemak komen. Maar daarvoor is wat meer informatie nodig.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:55

prugelpiet schreef:
Zijn zijn tanden bekeken/behandelt? Welk bit loopt ie op? Hoe zit je hoofdstel?

Kan tal van redenen hebben. Maar aangezien je aangeeft dat hij ook spanning vasthoud, kan het best eens van ongemak komen. Maar daarvoor is wat meer informatie nodig.

Ja zowiso elk jaar tandarts! Heeft een goed gebit gelukkig! Osteopaat wordt hij ook door behandeld maar nooit echt iemand gevonden die er iets vanaf wist.

Ik heb meerdere bitten gehad.
-Myler lvl 2 (Vond ik hem te heftig op reageren, ik denk vanwege de tongboog).
- Br flexi soft ongebroken
- Locked bitje
- Fager claudia (was helaas toch net even wat te krap).
- Fager julia waar ik nu mee rijdt.
Bij alle bitten heeft hij het.

Foto’s rug hals was goed
SI ook goed
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 02-01-24 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:56

Mijn paard heeft dat ook lang gedaan. Ik had ook rijtechnische problemen, zoals moeilijk nageven. Bleek uiteindelijk Eotrh. Daarover is een ander topic.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:56

123_456 schreef:
Mijn paard heeft dat ook lang gedaan. Ik had ook rijtechnische problemen, zoals moeilijk nageven. Bleek uiteindelijk Eotrh. Daarover is een ander topic.

Zou een goede tandarts dat niet kunnen zien??

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Tong tussen tanden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:59

Niet altijd, denk ik. En nog lang niet alle tandartsen letten erop.
Met röntgenfoto's is het zeker te zien. Maar andere indicatoren zijn veel tandsteen, een wortel niet goed kunnen afbijten, soms rode plekken of wondjes in het tandvlees, hogere leeftijd van een paard

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 20:04

123_456 schreef:
Niet altijd, denk ik. En nog lang niet alle tandartsen letten erop.
Met röntgenfoto's is het zeker te zien. Maar andere indicatoren zijn veel tandsteen, een wortel niet goed kunnen afbijten, soms rode plekken of wondjes in het tandvlees, hogere leeftijd van een paard

Ik zal er eens opletten! Penen afbijten kan die heel goed gelukkig en hij eet ook heel goed. Hij doet dit al sinds ik hem heb, nu 3 jaar. Hij is nu 15 jaar. Paar jaar terug wel geregeld met slof gereden en gelongeerd door vorige eigenaar (toen was ik nog bijrijder).

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:10

Kan aangeleerd gedrag zijn, kan ook dat hij vast zit bij zijn tongbeen/ nek door bijvoorbeeld het voormalig slof gebruik. Sommige paarden hebben ook een dikkere tong.

Cranio sacraal therapie wil nog weleens goede dingen doen bij dit soort problemen.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Tong tussen tanden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:16

Mijn pony doet dit al heel zijn leven met zowel bit als zonder bit. Met spanning en zonder spanning. Soms werd hij zelf paars heel apart. Hij is pas door het hele Cranio Sacrale behandelplan gegaan. Maar hij doet het nog steeds.

Het is bij hem echt aangeleerd gedrag. Heb er ook door andere naar laten kijken maar er komt eigenlijk nergens iets uit .

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 20:22

Mij niet bang maken met eorth hoor :')
Ik ben alweer gelijk in de paniek modus en ben heel google alweer aan het afstruinen en me spaarrekening aan het checken :')

Wat bizar! Mijn paard is ook behandeld met cranio sacraal maar hij doet het ook nog steeds. Lijkt mij dan toch soort spanning op het kaakgewricht of kauwspier? Als ik hier met me tong tussen me tanden zit voel ik ook spanning komen op me kaak/oorspier

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:27

Ik heb vroeger een paard gekend die dat altijd deed (puntje tussen de tanden). Deed het met en zonder bit.

Het paard is er heel oud mee geworden en heeft zowel op hoog niveau gesprongen en gedressuurt en was blinkend gezond. Ik vond het een beetje zoals een kind dat geconcentreerd met het puntje van de tong eruit zit te tekenen :D

Het enige nadeel was dat hij er een paar keer op gebeten heeft, maar dat was dan eigenlijk eerder met longeren dan met rijden.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Tong tussen tanden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:02

Mijn paard heeft dit ook als ze een bit in heeft. Tandarts zei dat ze een laag gehemelte (rooster) heeft, waardoor er weinig plek is voor de tong, een bit past dus eigenlijk niet comfortabel.
Ik rij haar nu bitloos, gaat zelfs beter dan met bit :)