Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 13:06

Hi bokkers!

Ik heb even een paar meedenkende mensen nodig :)*

Sinds het kouder is reageert mijn merrie heel venijnig bij (lichte) druk in haar flanken. Dit aan beide kanten. Gewoon eroverheen aaien of borstelen kan, maar zelfs al bij lichte druk gaan haar oren plat in haar nek en probeert ze je te bijten/trappen.

Ik weet dat ze pssm heeft en dat dit een van de symptomen hiervan is, dus bij lichte singeldwang/reactie op aanraking aan haar buik heb ik het altijd daarop geschoven. Maar ondertussen maak ik me toch zorgen dat er meer aan de hand is. Normaal gesproken doet ze dit alleen met aansingelen van het zadel of het menschoftje, maar ik probeerde gisteren of ze ook bij “vingerdruk” reageerde, en ze schoot meteen naar voren en viel iemand aan die ongeveer een meter voor haar stond. Ze is altijd al venijnig geweest naar andere paarden, met onder andere voernijd, maar dit heeft ze nog nooit gedaan.

Ik dacht eerst aan een maagzweer, maar dit blijkt volgens het internet vooral gepaard te gaan met diarree en verminderde eetlust, iets wat ze beide niet heeft.

Ik ga sowieso de dierenarts nog bellen en om advies/ een afspraak vragen, maar wie herkent dit gedrag?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken achterkant buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:11

Mijne zat vol zweren, had nooit diarree en zeker geen verminderde eetlust. Was een veelvraat. Dus dat hoeft helemaal niet.
De plek (achter op de buik) is niet specifiek voor zweren. Dus niet heel logisch, maar kan zeker wel.

Reageert ze ook op die plek hoger op? Dus meer op de rug? Is ze een keer bekeken voor cysten op de eierstokken?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 13:12

Nee op haar rug reageert ze niet echt. Echt als je een horizontale middenstreep zou trekken, alleen daar onder.

Bekeken voor cysten op de eierstokken is ze ook nog nooit, tenminste niet sinds ik haar heb.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:29

Kan het misschien dat er veel zand in de darmen zit waardoor ze gevoelig is?

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:32

Paarden kunnen bij maagzweren heel veel symptomen laten zien of juist heel weinig. Ik zou dit zeker niet uitsluiten op de afwezigheid van sommige symptomen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 13:36

jitskenienke schreef:
Kan het misschien dat er veel zand in de darmen zit waardoor ze gevoelig is?


Dit zou natuurlijk kunnen. Al staat ze bijna nooit op gras/zand.

Ik heb net een afspraak gemaakt, de da komt morgenavond. Fingers crossed dat het iets is dat makkelijk op te lossen is.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:48

Sterkte, ben benieuwd wat de dierenarts ervan zegt!

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:54

Succes morgen!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 15:55

Dankjewel!

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:04

Mijn Px reageert ook zo als ze het koud heeft gehad en harde spieren heeft. Ze reageerde ook een tijdje op haar buik rechts maar sinds ik miro comp geef van Phytonics is dat weg.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:50

Hoe is het vandaag gegaan TS? :)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:06

Uiteraard reageerde ze bij lange na niet zo heftig bij de dierenarts 8)7 maar hij gaf zelf ook al aan dat dit een heel “onduidelijk” gebied is qua klachten. Hij heeft bloed getrokken en daar wachten we eerst even op. Hij gaf aan dat hij me wel vanalles kon geven voor de eventuele kwalen die het kunnen zijn, maar om dat maar op goed geluk te gaan geven is ook een duur grapje dus dat wilde hij ook niet voor ons.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:14

Ik herken wat je omschrijft wel heel erg van mijn eigen merrie met pssm2. Ze is normaal de zachtste en rustigste merrie die er maar is, maar toen ze in een zware periode zat met de pssm2 (erg heftige symptomen en ook aanvallen) hoefde je ook maar heel zachtjes haar buik aan te raken en ze probeerde te bijten, trappen of weg te komen.
Ze had ook wat oedeem toen. Het was bij haar voornamelijk meer richting haar lies het ergst.

Nu is ze al een jaar heel erg stabiel met de pssm2, en laat nu echt geen enkel symptoom zien. En ik mag haar buik overal probleemloos aanraken. Dit is echt overgegaan toen de behandelingen en het dieet aansloegen en we de pssm2 goed onder controle kregen.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:21

Nala schreef:
Uiteraard reageerde ze bij lange na niet zo heftig bij de dierenarts 8)7 maar hij gaf zelf ook al aan dat dit een heel “onduidelijk” gebied is qua klachten. Hij heeft bloed getrokken en daar wachten we eerst even op. Hij gaf aan dat hij me wel vanalles kon geven voor de eventuele kwalen die het kunnen zijn, maar om dat maar op goed geluk te gaan geven is ook een duur grapje dus dat wilde hij ook niet voor ons.



Typisch van je paard ;)

Hopelijk krijg je snel wat duidelijkheid!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:53

Lyona schreef:
Ik herken wat je omschrijft wel heel erg van mijn eigen merrie met pssm2. Ze is normaal de zachtste en rustigste merrie die er maar is, maar toen ze in een zware periode zat met de pssm2 (erg heftige symptomen en ook aanvallen) hoefde je ook maar heel zachtjes haar buik aan te raken en ze probeerde te bijten, trappen of weg te komen.
Ze had ook wat oedeem toen. Het was bij haar voornamelijk meer richting haar lies het ergst.

Nu is ze al een jaar heel erg stabiel met de pssm2, en laat nu echt geen enkel symptoom zien. En ik mag haar buik overal probleemloos aanraken. Dit is echt overgegaan toen de behandelingen en het dieet aansloegen en we de pssm2 goed onder controle kregen.


Het is sowieso mooi om er een verklaring voor te weten, maar heel stiekem hoop ik nog steeds dat er iets anders is, zodat dit niet iets permanents is.

Anoniem

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:47

Ik lees even mee want ik herken dit van mijn merrie. Zij heeft het heel erg voorafgaand aan de hengstigheid. Dan hoef ik maar te wijzen naar de flank en ze haalt al uit.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:26

Lyona schreef:
Ik herken wat je omschrijft wel heel erg van mijn eigen merrie met pssm2. Ze is normaal de zachtste en rustigste merrie die er maar is, maar toen ze in een zware periode zat met de pssm2 (erg heftige symptomen en ook aanvallen) hoefde je ook maar heel zachtjes haar buik aan te raken en ze probeerde te bijten, trappen of weg te komen.
Ze had ook wat oedeem toen. Het was bij haar voornamelijk meer richting haar lies het ergst.

Nu is ze al een jaar heel erg stabiel met de pssm2, en laat nu echt geen enkel symptoom zien. En ik mag haar buik overal probleemloos aanraken. Dit is echt overgegaan toen de behandelingen en het dieet aansloegen en we de pssm2 goed onder controle kregen.


Kan je iets meer vertellen over de behandeling en het dieet wat bij jullie gebruikt is bij PSSM2?

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:56

Chicken01 schreef:
Lyona schreef:
Ik herken wat je omschrijft wel heel erg van mijn eigen merrie met pssm2. Ze is normaal de zachtste en rustigste merrie die er maar is, maar toen ze in een zware periode zat met de pssm2 (erg heftige symptomen en ook aanvallen) hoefde je ook maar heel zachtjes haar buik aan te raken en ze probeerde te bijten, trappen of weg te komen.
Ze had ook wat oedeem toen. Het was bij haar voornamelijk meer richting haar lies het ergst.

Nu is ze al een jaar heel erg stabiel met de pssm2, en laat nu echt geen enkel symptoom zien. En ik mag haar buik overal probleemloos aanraken. Dit is echt overgegaan toen de behandelingen en het dieet aansloegen en we de pssm2 goed onder controle kregen.


Kan je iets meer vertellen over de behandeling en het dieet wat bij jullie gebruikt is bij PSSM2?

Ik stuur je even een PB, ik wil niet het topic van TS vervuilen :D

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 21:06

Uit de bloedtest kwam dat ze hoge ontstekingswaardes heeft en iets verhoogde leverwaardes. Voor de leverwaardes krijgt ze iets dat op floradix voor mensen lijkt :+ een soort kruidensiroop die haar lever en nieren ondersteunt.

Verder heeft ze vandaag een spuit met ontstekingsremmers gekregen, en krijgt ze deze morgen en overmorgen nog eens. Dat wordt een leuke dierenarts rekening, 4 bezoekjes -O- maar goed, hij had wel een punt met liever via een spuit de ontstekingsremmers dan via een supplement. Want als het haar maag is raakt die misschien van de supplement ontstekingsremmers nog meer geïrriteerd.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:42

Heb ik niet ergens gelezen dat jouw paard Pssm1 positief is?
Dan ben ik namelijk niet verrast dat dit met de kou samen gekomen is, dat klinkt voor mij typisch als een aanval. Krijgt ze pijnstilling en een (extra) deken?

Je moet dan waarschijnlijk ook gedoseerd bewegen met haar meermaals per dag om de „foute glycogeen“ eruit te bewegen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 20:37

Pffff ik heb nu vijf opties, omdat ze niet op de ontstekingsremmers reageerde denkt de dierenarts hoofdzakelijk aan maag(zweren).

1. Baarmoeder/eierstok echo: ik weet niet of ze dat nu toelaat, en de dierenarts acht het het minst waarschijnlijk.
2. ⁠Hormooncheck, maar het lijkt niet met haar hengstigheid meer/minder te worden, dus ook minder waarschijnlijk
3. ⁠Maagscopie: onprettig en misschien uiteindelijk niet nodig
4. ⁠Omeprazol geven zonder maagonderzoek, maar wel voor het meest waarschijnlijke kwaaltje: maagzweren. Prijskaartje 500 euro ex btw.
5. ⁠Het aankijken en wachten op beter weer, omdat het misschien aan de kou in combi met haar pssm ligt. Dit is de goedkoopste optie, maar ik vergeef het mezelf ook niet als het na weken niet vanzelf beter wordt en ze dus weken onnodig met pijn gelopen heeft.

Ik weet nu echt even niet wat wijsheid is… -O-

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:32

Staat ze wel warm (onder dek) met regelmatig stappen?

Het effect van Omeprazol zie je doorgaans snel, dat zou ik gewoon proberen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Merrie reageert venijnig bij aanraken flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:14

Klinkt als maagzweren. Heeft die van mij ook gehad. Klachten zijn dan heel onduidelijk.

femke85

Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-10
Woonplaats: Dirkshorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:43

Poeh heel erg herkenbaar verhaal dit!!

Mijn merrie heeft 1,5 jaar terug heel slecht gestaan, zelfde klachten, en je hoefde alleen maar naar haar flank te kijken en ze wilde al heel hard weg rennen of slaan.

Ik ben naar de kliniek geweest daar eerst een echo van de eierstokken laten maken, die waren prima.
Maagzweren waren volgens de dierenarts niet het probleem, maar ik heb toen wel aangestuurd op een maagscopie, en daaruit bleek idd dat zij maagzweren had in het zure gedeelte, vlak voor de overgang naar de darmen.

Niets aan haar zei maagzweer, at goed, glom als een spiegel, mest was prima. . . .
dus aan de uncler gold (omeprazol) na 28 dagen terug voor een nieuwe scopie omdat de pijnklachten aanbleven, maagzweren waren toen verergerd, nog 20 dagen omeprazol.
wederom na die 20 dagen een nieuwe scopie laten doen, niet verbeterd maar ook niet achter uit gegaan.

Advies was naar utrecht en dan kijken waar de zweren vandaan zouden komen.

Zweren in het zure gedeelte worden eigenlijk altijd veroorzaakt door stress, niet door een verkeerd voerbeleid.
maar de merrie vertoonde helemaal geen stress, ik heb al die tijd al gedacht dat het ergens anders in haar lijf vandaan kwam, en dat de maagzweer een uiting was van een ander probleem.

Als ik niet naar Utrecht wilde dan moest ik haar maar rust op het land geven, en veel tijd.

Ik heb toen contact opgenomen met Erik Laarakker van Den Hoek.
Hij heeft Roza bekeken, onder een magneetdeken en met geluidsgolven behandeld.
Ik heb gluco balance
gastricomp, microcomp, livercomp en cosmicbleu voorgeschreven gekregen, na 3 weken moest ik bellen om te vertellen hoe het ging en na 6 weken terug komen om te evalueren.

ik kan je zeggen na 3 weken zag ik verschil en na 6 weken reden we alsof er nooit iets aan de hand is geweest, ik vind het nog steeds bizar hoe Roza is opgeknapt, van een hoopje ellende naar weer een blije pony die uren achter elkaar wil lopen.

Ik was bij de kliniek 5500 euro kwijt en niets wijzer geworden, bij Erik was ik totaal iets van 600 euro kwijt incl alle supplementen.

Nu laat ik haar elke 6 maanden doorlezen met de lecher antenne, en het is nooit meer terug gekomen, ondanks dat ze een keer van stal is verhuisd.


Uiteindelijk bleek het schimmel in de darmen te zijn, die zo was geëxplodeerd door de stress dat het ook in de lever en blindedarm zat, en dus ook de maag helemaal om zeep hielp.



Conclusie, ik zou contact opnemen met Den-Hoek, of met Erik zelf die gaat je wss vragen een mestbal op te sturen om die uit te lezen, kost bijna niets en het kan je echt helpen!!!!!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:33

femke85 schreef:
Poeh heel erg herkenbaar verhaal dit!!

Mijn merrie heeft 1,5 jaar terug heel slecht gestaan, zelfde klachten, en je hoefde alleen maar naar haar flank te kijken en ze wilde al heel hard weg rennen of slaan.

Ik ben naar de kliniek geweest daar eerst een echo van de eierstokken laten maken, die waren prima.
Maagzweren waren volgens de dierenarts niet het probleem, maar ik heb toen wel aangestuurd op een maagscopie, en daaruit bleek idd dat zij maagzweren had in het zure gedeelte, vlak voor de overgang naar de darmen.

Niets aan haar zei maagzweer, at goed, glom als een spiegel, mest was prima. . . .
dus aan de uncler gold (omeprazol) na 28 dagen terug voor een nieuwe scopie omdat de pijnklachten aanbleven, maagzweren waren toen verergerd, nog 20 dagen omeprazol.
wederom na die 20 dagen een nieuwe scopie laten doen, niet verbeterd maar ook niet achter uit gegaan.

Advies was naar utrecht en dan kijken waar de zweren vandaan zouden komen.

Zweren in het zure gedeelte worden eigenlijk altijd veroorzaakt door stress, niet door een verkeerd voerbeleid.
maar de merrie vertoonde helemaal geen stress, ik heb al die tijd al gedacht dat het ergens anders in haar lijf vandaan kwam, en dat de maagzweer een uiting was van een ander probleem.

Als ik niet naar Utrecht wilde dan moest ik haar maar rust op het land geven, en veel tijd.

Ik heb toen contact opgenomen met Erik Laarakker van Den Hoek.
Hij heeft Roza bekeken, onder een magneetdeken en met geluidsgolven behandeld.
Ik heb gluco balance
gastricomp, microcomp, livercomp en cosmicbleu voorgeschreven gekregen, na 3 weken moest ik bellen om te vertellen hoe het ging en na 6 weken terug komen om te evalueren.

ik kan je zeggen na 3 weken zag ik verschil en na 6 weken reden we alsof er nooit iets aan de hand is geweest, ik vind het nog steeds bizar hoe Roza is opgeknapt, van een hoopje ellende naar weer een blije pony die uren achter elkaar wil lopen.

Ik was bij de kliniek 5500 euro kwijt en niets wijzer geworden, bij Erik was ik totaal iets van 600 euro kwijt incl alle supplementen.

Nu laat ik haar elke 6 maanden doorlezen met de lecher antenne, en het is nooit meer terug gekomen, ondanks dat ze een keer van stal is verhuisd.


Uiteindelijk bleek het schimmel in de darmen te zijn, die zo was geëxplodeerd door de stress dat het ook in de lever en blindedarm zat, en dus ook de maag helemaal om zeep hielp.



Conclusie, ik zou contact opnemen met Den-Hoek, of met Erik zelf die gaat je wss vragen een mestbal op te sturen om die uit te lezen, kost bijna niets en het kan je echt helpen!!!!!


Bedankt voor de info! We zijn nu bezig met omeprazol en dat wacht ik eerst even af. Mochten de klachten dan blijven dan zal ik dat doen.