Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 14:41

Waar moet ik beginnen..

Ongeveer 2 maanden geleden is er een hoefzweer bij mijn paard gevonden, deze is uitgesneden en ze heeft een week in het verband gestaan. Het verband heb ik toen om de dag vervangen. Na een week mocht het verband eraf en haar weer rustig oppakken. In stap liep ze prima, maar draf nog steeds kreupel. Hoefsmid er weer bij gehad en opnieuw uitgesneden, kwam weer rotzooi uit. Weer een week in het verband en nog een paar rustig oppakken. Na een week nog steeds kreupel in draf. Hoefsmid en DA hebben gekeken en advies was om 2 weken in het verband te zetten en daarna weer rustig op te pakken. Ook nu weer in de dag het verband vervangen.
Na 2 weken verband eraf, maar nog steeds niet goed in draf.
DA opnieuw geweest voor verder onderzoek. Hoef uitgedoofd, geen verschil. Onderbeen uitgedoofd, geen verschil. Besloten om te stoppen en een uitgebreid onderzoek op de kliniek te doen.
In de tijd dat ze afspraak zou plaatsvinden begon ze toch beter te lopen, dus deze heb ik toen afgezegd.
Dit heeft 1,5 week geduurd, totdat ze weer op 3 benen stond.
Er was toevallig een andere DA op stal die haar heeft behandeld. Weer een hoefzweer en een behoorlijke…
Afgelopen week zijn deze DA en hoefsmid weer geweest om de zweer nu grondig aan te pakken, aangezien deze er waarschijnlijk al zo’n 2 maanden heeft gezeten.
Zweer is zo’n 1,5 a 2 cm diep en precies onder het hoefbeen. Voor de zekerheid ook röntgenfoto’s gemaakt om de eventuele schade van binnen in kaart te brengen.
Deze schade zit er helaas ook. Het hoefbeen is aangetast.
In eerste instantie was het plan om de zweer en volledig uit te snijden, maar dat zou ook beteken dat de voorkant van de hoef eraf zou moeten. De plek van de zweer is te ongunstig, waardoor dat nu niet gedaan is.
Voor nu staat ze weer in het verband en moet ik de zweer om 3 a 4 dagen behandelen met jodium en dan weer in het verband zetten.
Over 6 weken gaan we opnieuw kijken en dan vooral of het hoefbeen ‘verbeterd’ is.

Ik vroeg mij af of er mensen ervaring hebben met een soort gelijk verhaal?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:43

Hier ervaring helaas geen goede...

Mijn pony is er 10 jaar geleden om ingeslapen.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:27

Lang verhaal kort, paard in juni af en aan kreupel, in augustus kwam zweer uit aan de kroonrand (net links naast het midden) eruit. Paard bleef af en aan niet goed.
Een maand later Rx laten nemen --> keratoma tgv de zweer.
Half september geopereerd, bleek mee te vallen, hebben enkel een stukje uit de voorwand hoeven halen.
In oktober nog steeds niet goed. Kreupelheidonderzoek en Rx van hele been (paard is nu 13,krompoot en er zou artrose moeten zitten, gelukkig niet)
Begin november op ijzers, anderhalve week later weer rad
Al met al een dik half jaar aan het klungelen geweest

Afbeelding
De donkere vlek onderin is uitgeholde hoef ivm de zweer
In de rode cirkel zit de wond waar de zweer uitgebroken is.
In de zwarte cirkel het kanaal van de zweer en tevens aangetast hoefbeen.

In de foto hieronder zie je de hoef van voren, er is een stuk uitgefreesd, je ziet wat opgedroogd bloed en wondmateriaal
Spoiler:
Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:48


Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 19:41

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga morgen de kliniek even bellen of ze de foto’s willen doorsturen, zodat ik deze hier ook kan plaatsten.

Open snijden was ook de eerste optie, maar na de foto’s wilde de da en hoefsmid zich hier (nog) niet aan wagen.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:45

Am-stables op bokt heeft dit ook aan de hand met haar veulen. Deze is geopereerd. Haar verhaal staat op kraamstal geloof ik.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:32


Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:55

Yes die!

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:30

Ik ben dit voorjaar ook aan het rommelen geweest na een zweer die doorbrak aan de kroonrand. Bleek uiteindelijk een flinke hoeveelheid rotzooi in de voet (liep door tot in de teen). Hoefbeen leek ook aangetast. Uiteindelijk besloten om haar te laten opereren. Schade aan hoefbeen viel gelukkig enorm mee, maar er is een groot stuk hoef verwijderd. Het groeit mooi aan, we zijn inmiddels ruim 4 maanden verder en denk dat we met nog een maand of 4 een heel eind zijn in het herstel.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 13:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:55

Ai, ik ben geen kenner maar volgens mij is dit redelijk slecht of niet?

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:11

Earth schreef:
Ai, ik ben geen kenner maar volgens mij is dit redelijk slecht of niet?



Dat hebben ze niet zo uitgesproken, maar ze waren beide niet heel positief. Het kan beide kanten op… Voor nu gaan we 6 weken afwachten of het hoefbeen beter wordt. Maar ik heb ook mijn twijfels.. Vandaar dat ik ook deze post heb geopend. En mochten hier wel kenners zijn en hier hun kijk/mening over willen geven sta ik haar ook voor open.

Ik hoor meerdere over operaties, dat hebben ze het bij mij niet over gehad. Misschien is dat ook geen optie.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:12

Nee ik gok ook niet dat dit te opereren valt, je kunt immers geen bot toevoegen. Ik hoop dat het nog haalbaar gaat zijn om hem pijnvrij te laten leven, maar ik ben er bang voor...

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:21

Goh dit is wel heel slecht... Sterkte ermee.

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:32

Oef, ik zou van deze RX ook wel schrikken TS :-( Ik dacht dat hoefzweren niet zo schadelijk waren maar dit is dan wel snel gegaan?
Heel veel sterkte TS, dikke knuffel!

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 14:53

Koekie73 schreef:
Oef, ik zou van deze RX ook wel schrikken TS :-( Ik dacht dat hoefzweren niet zo schadelijk waren maar dit is dan wel snel gegaan?
Heel veel sterkte TS, dikke knuffel!



Dit is binnen 2 maanden.. Ik ben toen gebeld door stal dat ze op 3 benen stond. DA is toen geweest en ze dachten in eerste instantie dat haar hoefbeen gebroken was door de pijn die ze liet zien. Er zijn toen foto’s gemaakt en die zagen er heel ‘mooi’ uit, op de hoefzweer na. Deze is toen uitgesneden, maar daarna is het eindelijk niet meer goed gekomen. Dat heb ik in de openingspost beschreven.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:54

Als het zo slecht is zou ik zeker wel open laten snijden.
Het gaat een heel traject zijn en het moet gedaan worden door een zeer kundige smid die ook een ondersteunend speciaal ijzer kan smeden.

Dit zo laten komt denk ik toch al nooit meer goed...

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:14

Hier moet idd de druk af om het nog kans te geven. En grote kans dat het hoefbeen ontstoken is en dat je langere tijd aan antibiotica vast zit.

Bij die van mij was de schade aan het bot op de foto minder erg en viel het op ok uiteindelijk mee met het bot toen de druk eraf was. Ik weet niet of ik hier nog aan zou beginnen als het paard ook zo'n pijn heeft.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:22

Ik heb een paard gehad dat veelvuldig en langdurig last had van hoefzweren. Waar het bij de meeste paarden een opluchting is als ze een zweertje hadden (kleine zweertjes na bijv. een stuk lopen over het parkeerterrein bij een wedstrijd op scherp grind, makkelijk uit te snijden en meteen fit), was het bij hem altijd een drama. Enorme zweren die we er met de hoefsmeden en diverse dierenartsen niet uit kregen en ze kwamen er meerdere keren aan de kroonrand uit. De voeten zijn er heel slecht van geworden en stom genoeg heeft de voet zonder hoefzweren nog het meest te lijden gehad, omdat hij daar zo extreem op hing. We hebben door de jaren heen een paar keer controlefoto's gemaakt. Eerst om te checken of er wel echt een zweer zat, later om schade te checken. Uiteindelijk waren zijn foto's helaas ook niet meer goed. Wij hebben er toen voor gekozen om hem in te laten slapen, maarrrrrrrrr (grote maar!) dat ging om een atactisch paard dat ik alleen goed kon houden met training. De rust was voor hem funest en een operatie was sowieso geen optie. Ik heb daarom geen ervaring met het 'en hoe nu verder'.
Het lijkt erop dat het afwachten is, omdat verder uitsnijden niet mogelijk is door de locatie van de zweer? Ik hoop op de beste uitkomst voor jullie. Veel sterkte en succes!

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 15:32

Afbeelding

Ik heb nog een foto, hier is goed te zien hoe diep de zweer zit.

DA en hoefsmid zagen het beide niet zitten om het uit te snijden door inderdaad de locatie waar de zweer zit.


Paard is volgens de regels nu 21 jaar en al de nodige medische dilemma’s gehad, waardoor ik het wel lastig vind wat ik ga/wil doen.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Aangetast hoefbeen door hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:25

In eerste instantie dacht ik dat een heel groot deel van het hoefbeen weggevroten was. Maar zijn die donkere vlakken niet grotendeels lucht door de kraters die ze gemaakt hebben met uitsnijden? op je eerste fotos'?

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:24

Rocamor schreef:
In eerste instantie dacht ik dat een heel groot deel van het hoefbeen weggevroten was. Maar zijn die donkere vlakken niet grotendeels lucht door de kraters die ze gemaakt hebben met uitsnijden? op je eerste fotos'?


Nee dat is de ontsteking. Daardoor zie je het hoefbeen ook niet helemaal goed.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 17:30

Er is alleen gesneden waar die pin naar binnen gaat. Die plek is ook iets donker op de foto. Die plek daarnaast durf ik niet te zeggen wat dat is. Het gat wat je ziet in de hoef vanaf de buitenkant is ook niet zo groot als op de foto’s.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:50

Iris_123 schreef:
Er is alleen gesneden waar die pin naar binnen gaat. Die plek is ook iets donker op de foto. Die plek daarnaast durf ik niet te zeggen wat dat is. Het gat wat je ziet in de hoef vanaf de buitenkant is ook niet zo groot als op de foto’s.


Het is vocht/pus whatever. Het hoort er niet natuurlijk. Bloedvaten zie je ook altijd als zwart op de RX beelden. Dan denk je "Wat zit daar nou, is het gewoon een groot bloedvat.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 11:10

Voor de gene die het interessant vinden..

We zijn nu een paar weken verder en zijn weer controle foto’s gemaakt. De ontsteking is mooi terug getrokken en het hoefbeen is gelukkig helemaal intact. Het was even spannend maar uiteindelijk toch positief nieuws.
Er is wat wat nieuws naar voren gekomen, namelijk een soort van tunnel (fistel) die vanuit het uitgesneden gat helemaal naar boven loopt in de hoef. Voor nu moeten we weer 6 tot 8 weken in het verband om te zien wat die ‘tunnel’ gaat doen.. Uitgroeien of toch roet in het eten gaat gooien..

We blijven nog even aanmodderen.. Ik zal de foto erbij plaatsen, mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het ook graag.



Afbeelding


Afbeelding