Sarcoidose op het onderbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hensje1990
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-10-16

Sarcoidose op het onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 00:05

Hallo allemaal!!

Sinds kort zijn wij er achter gekomen dat mijn paard sarcodiose heeft op het linker onderbeen. Het werd eerst als 'mok' omschreven en ook zo behandeld maar geen resultaat. Na een aantal dagen op de kliniek te hebben gestaan en een stevige antibiotica en prednisolon is haar been gelukkig weer slank en zijn de schilfers/korsten weg. Maar hoe nu verder?

Ik merk dat er niet super veel actuele info over te vinden is en ben benieuwd naar ervaringen van anderen over dit onderwerp.

Ik ben nu druk bezig om een wond op de koot te behandelen, dit is ontstaan vanuit een abces onderhuids die geknapt is en waardoor er een wond is ontstaan.
Maar hoe ga ik daarna met de sarcoïdose overweg, ik weet dat het het beste is dat het niet in uv licht komt, zalven niet helpt omdat het toch van binnenuit komt.

Ik lees graag jullie ervaringen en tips :D

Ik heb er nog even wat foto's toegevoegd.

Foto 1: 1 week na de behandeling in de kliniek.

Foto 2: korsten hebben los gelaten

Foto 3: is van de wond hoe die er op dit moment uit ziet.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sarcoidose op het onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 03:33

Is er via een biopt sacroidose vast gesteld? Bij de mijne was dat eerst ook de verdenking maar gaf de biopt leucocytaire vasculitis aan.

Qua behandeling met betrekking tot UV heb ik de beste resultaten gehad met de Whinny Socks, ook met het weer zoals nu en 24/7 om.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Sarcoidose op het onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:04

Jammer dat de foto’s er niet bij staan. Is dus zo niet veel van te zeggen.

Hensje1990
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 20:59

RianneH schreef:
Is er via een biopt sacroidose vast gesteld? Bij de mijne was dat eerst ook de verdenking maar gaf de biopt leucocytaire vasculitis aan.

Qua behandeling met betrekking tot UV heb ik de beste resultaten gehad met de Whinny Socks, ook met het weer zoals nu en 24/7 om.


Klopt er is via een biopt vastgesteld dat het sarcoidose is. En de dierenarts schrijft er het volgende nog bij: Zeer waarschijnlijk is er een bacteriële infectie in de huid gekomen, waarbij de bloed- en lymfevaten ontstoken raken (=vasculitis & lymfangitis) en er onderhuidse abcessen ontstaan. Vandaar nu ook de wond op de koot.

Bedankt voor je reactie. Ik ga kijken naar de whinny socks

Hensje1990
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 21:02

Melzazu schreef:
Jammer dat de foto’s er niet bij staan. Is dus zo niet veel van te zeggen.


In principe zijn de foto's niet echt nodig bij de vraag die ik stel. Het is meer dat je het resultaat kan zien wat we tot nu toe hebben bereikt.
Ik had ze ge upload maar zijn er op de één of andere manier er niet aan toegevoegd, ik ga kijken of dat nog lukt.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:17

Hensje1990 schreef:
Melzazu schreef:
Jammer dat de foto’s er niet bij staan. Is dus zo niet veel van te zeggen.


In principe zijn de foto's niet echt nodig bij de vraag die ik stel. Het is meer dat je het resultaat kan zien wat we tot nu toe hebben bereikt.
Ik had ze ge upload maar zijn er op de één of andere manier er niet aan toegevoegd, ik ga kijken of dat nog lukt.


Klopt met nu je antwoord erbij dat het via een biopt is vastgesteld niet maar ik dacht eventueel ook aan wat RianneH aangaf vandaar dat ik benieuwd was naar de foto’s en of het wel mok was.

Een manuele lymfedrainage kan ook nog heel goed als ondersteuning werken voor de vasculitis en einschuss.

Edit: aanvulling

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:45

Ach arme, die heeft wel de bingokaart vol dan :knuffel:

Wat voor paard is het? Ik heb een aantal sokken over van mijn overleden paard en de mooiste wil ik verkopen, maar er zit wel een of twee beschadigde bij die je mag overnemen voor verzendkosten, mits jouw paard smalle benen en voeten heeft.

Verder kan ik je wat betreft sarcoïdose niet echt helpen, ik heb me toen er niet meer verder in verdiept toen ik de uitslag van de biopt kreeg. Ik kreeg wel heel goed advies in mijn topic:

[MD] Sarcoïdose - autoimmuun huidaandoening op (onder)been

Uiteindelijk ben ik veel te stug geweest rondom de biopt, het stelde niets voor en gaf snel uitslag en toen konden we echt aan de slag tegen de vasculitis

Hensje1990
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Sarcoidose op het onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 22:01

Even kijken of het nu lukt met se foto's. Plaats bijna nooit iets hier, ben er nog een beetje een leek in ;)

Na 1 week behandeling van antibiotica en prednisolon Afbeelding

Korsten hebben losgelaten
Afbeelding

Zo ziet de wond er op dit moment uit.
Afbeelding

Hensje1990
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 22:06

RianneH schreef:
Ach arme, die heeft wel de bingokaart vol dan :knuffel:

Wat voor paard is het? Ik heb een aantal sokken over van mijn overleden paard en de mooiste wil ik verkopen, maar er zit wel een of twee beschadigde bij die je mag overnemen voor verzendkosten, mits jouw paard smalle benen en voeten heeft.

Verder kan ik je wat betreft sarcoïdose niet echt helpen, ik heb me toen er niet meer verder in verdiept toen ik de uitslag van de biopt kreeg. Ik kreeg wel heel goed advies in mijn topic:

[MD] Sarcoïdose - autoimmuun huidaandoening op (onder)been

Uiteindelijk ben ik veel te stug geweest rondom de biopt, het stelde niets voor en gaf snel uitslag en toen konden we echt aan de slag tegen de vasculitis


Ik ga mij inlezen op jou topic. Dankjewel!
Het is een kwpn merrie van 1.62 hoog en inmiddels gelukkig weer een slank beentje.
Heb je toevallig een foto van de sokken? Ik heb toen ze op de kliniek stond gelijk beenbescherming gekocht van Lemieux turnout. Maar vind het toch wel een heel ding om dat continu te dragen

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:21


Marengo_W
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:08

Mijn paard Marengo had sinds het voorjaar van 2021 sarcoïdose, die steeds erger werd. Het begon met een klein wondje, wat in eerste instantie door de veearts behandeld werd met honingzalf. Dit zou ik nooit meer doen, want het sluit af en geeft bacteriën de kans zich lekker te nestelen. Toen het been dus ook dik werd, bleek uit een nadere diagnose dat hij sarcoïdose had. Hij heeft van zijn 27e tot het eind van zijn leven (29 jaar) als behandeling op Prednisolon gestaan.Dit zou vermoedelijk niet nodig zijn geweest als ik eerder met Marjon Koetsier van Je Paard is het Waard in contact was gekomen. In maart 2023 heeft ze hem de eerste lymfedrainagebehandeling gegeven en vrijwel direct werd zijn opgezette, pijnlijke onderbeen, met vereelte en kale huid een stuk dunner. De huid die zo strak stond dat wondjes makkelijk ontstonden en zelfs lekte, werd soepeler en minder kwetsbaar. Tot zijn overlijden heeft hij deze behandeling 2-maandelijks gehad, met een verbluffend resultaat. Op het laatst kwam zelfs zijn vacht weer terug. Ik ben blij dat de klachten in de laatste 8 maanden van zijn leven zo zijn afgenomen. Had ik het maar eerder geweten… Daarom wil ik dit met paardeneigenaren delen. Het is zo fijn voor het paard! Ik ben zeker niet tegen traditionele behandelingen, maar het is zeker de moeite waard om je paard met sarcoïdose deze behandeling te geven.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:25

Marengo_W schreef:
Mijn paard Marengo had sinds het voorjaar van 2021 sarcoïdose, die steeds erger werd. Het begon met een klein wondje, wat in eerste instantie door de veearts behandeld werd met honingzalf. Dit zou ik nooit meer doen, want het sluit af en geeft bacteriën de kans zich lekker te nestelen. Toen het been dus ook dik werd, bleek uit een nadere diagnose dat hij sarcoïdose had. Hij heeft van zijn 27e tot het eind van zijn leven (29 jaar) als behandeling op Prednisolon gestaan.Dit zou vermoedelijk niet nodig zijn geweest als ik eerder met Marjon Koetsier van Je Paard is het Waard in contact was gekomen. In maart 2023 heeft ze hem de eerste lymfedrainagebehandeling gegeven en vrijwel direct werd zijn opgezette, pijnlijke onderbeen, met vereelte en kale huid een stuk dunner. De huid die zo strak stond dat wondjes makkelijk ontstonden en zelfs lekte, werd soepeler en minder kwetsbaar. Tot zijn overlijden heeft hij deze behandeling 2-maandelijks gehad, met een verbluffend resultaat. Op het laatst kwam zelfs zijn vacht weer terug. Ik ben blij dat de klachten in de laatste 8 maanden van zijn leven zo zijn afgenomen. Had ik het maar eerder geweten… Daarom wil ik dit met paardeneigenaren delen. Het is zo fijn voor het paard! Ik ben zeker niet tegen traditionele behandelingen, maar het is zeker de moeite waard om je paard met sarcoïdose deze behandeling te geven.

Huh? Zover ik weet, sluit honingzalf juist niet af én heeft het een anti-bacteriële werking. Ik heb er al goede resultaten van gezien bij wondgenezing. Vwb sarcoïdose durf ik het niet te zeggen, maar het vetgedrukte klopt in ieder geval niet.
Ik krijg een verkapte-reclame-gevoel bij deze post…

Blacklady
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:58

RianneH schreef:
Is er via een biopt sacroidose vast gesteld? Bij de mijne was dat eerst ook de verdenking maar gaf de biopt leucocytaire vasculitis aan.

Qua behandeling met betrekking tot UV heb ik de beste resultaten gehad met de Whinny Socks, ook met het weer zoals nu en 24/7 om.


Mag ik vragen waar je de whinny socks gekocht hebt? Ik ben naar ze op zoek

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sarcoidose op het onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:59

VLC Europe :)