Aarsmaden/ aarswormen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 00:04

Mijn 7 jarige ruin heeft last van aarswormen en dit al een tijdje. Hij is altijd op tijd ontwormd geweest, en ook altijd een andere ontworming. We hebben echt van alles geprobeerd, verschillende dierenartsen om advies gevraagd, continu ontwormen en proper houden, vaseline zodat de wormen weg glijden als ze naar buiten komen om eitjes te leggen…. Maar het lijkt erop nooit weg te gaan en dit maakt me zo moe en kapot. Ik probeer het overal proper te houden en de sporen weg te vegen als ik het opmerk. Ik heb echt nog de kleinste beetje hoop dat iemand hier mij zou kunnen helpen. Ik heb laatst nog opgezocht en de meeste zeiden dat Panacur goed is tegen aarswormen. Ik heb geen idee en heb nu echt hulp nodig, en misschien mensen met dezelfde ervaring die mij wat hoop kunnen geven. Ik weet dat paarden nooit 100% wormvrij zijn, maar van deze wormen heb ik het echt genoeg en wil ik er geen 1 meer zien in de mest, de anus, of de eitjes rondom de anus. Mijn paard heeft al zo veel schuurplekken en wondjes.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:07

Op welke manier hou je alles schoon? Heb wel eens gelezen dat je ieder oppervlak waar ze tegenaan schuren volledig moet ontsmetten iedere keer. Stalwanden, hekken, voerhuisjes.. Op zich zou een goed ontwormings beleid van de dierenarts daarnaast wel moeten helpen.. Kan er iets anders zijn met je paard waardoor deze gevoeliger is momenteel en daardoor de wormen besmetting steeds terugkomt of niet volledig weg gaat?

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:18

Ze zijn soms vreselijk hardnekkig. Ik durf je niet meer te zeggen welke spuiten ik precies er in heb gedrukt toen mijn paard uit Spanje kwam met een vreselijke besmetting (de wormen krioelden door de mest) maar ik heb idioot vaak ontwormd. Deels in overleg met de dierenarts, maar eerlijk toegegeven ook met wat we zelf nog hadden. Ongetwijfeld niet de beste aanpak, maar het heeft wel gewerkt.

Hoe vaak heb je ontwormd, met wat en hoeveel tijd zat er tussen?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:35

Naast ontworming heb ik maandenlang dagelijks de anus en bilspleet schoongemaakt. Dit deed ik met en stuk keukenrol met daarop wat babyolie. Je zou ook babybillendoekjes kunnen gebruiken, maar die vond ik zelf minder prettig werken en is een stuk duurder. Ik denk dat ik dit wel 6 maanden lang iedere dag gedaan heb. Dus klusje van de lange adem, maar ben hier wel van de ellende af nu. Succes!

Barchetta

Berichten: 78
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Epe

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:27

Mijn dierenarts wilde (13 jaar geleden) geen Panacur voorschrijven ivm resistentie, mijn paard kwam ook niet van sde aarsmaden af (ondanks smeren/vegen).Uiteindelijk heb ik toch bij een DA Panacur los gepeuterd, en hierna was hij er toch echt vanaf! En nooit meer terug gekomen.

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:41

Wij hebben vorig jaar een paard op stal gehad met aarsmaden.
Hebben toen van de dierenarts voor alle drie de paarden voor 7 dagen panacur pasta gekregen.
Ook hebben we elke dag de stalwanden ontsmet met halamid en twee keer daags rondom de anus schoongemaakt met billendoekjes.

Het was even intensief werk voor een week maar we waren er snel vanaf gelukkig.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:58

Panacur heeft bij ons ook goed geholpen. Wel eerst de paarden gewogen dat we zeker genoeg gaven.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:28

prugelpiet schreef:
Ze zijn soms vreselijk hardnekkig. Ik durf je niet meer te zeggen welke spuiten ik precies er in heb gedrukt toen mijn paard uit Spanje kwam met een vreselijke besmetting (de wormen krioelden door de mest) maar ik heb idioot vaak ontwormd. Deels in overleg met de dierenarts, maar eerlijk toegegeven ook met wat we zelf nog hadden. Ongetwijfeld niet de beste aanpak, maar het heeft wel gewerkt.

Hoe vaak heb je ontwormd, met wat en hoeveel tijd zat er tussen?

Waren dat wel aarsmaden en geen spoelwormen?

Aarsmaden kruipen op de mest, spoelwormen tussen/in de mest

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 20:55

Celebi schreef:
Op welke manier hou je alles schoon? Heb wel eens gelezen dat je ieder oppervlak waar ze tegenaan schuren volledig moet ontsmetten iedere keer. Stalwanden, hekken, voerhuisjes.. Op zich zou een goed ontwormings beleid van de dierenarts daarnaast wel moeten helpen.. Kan er iets anders zijn met je paard waardoor deze gevoeliger is momenteel en daardoor de wormen besmetting steeds terugkomt of niet volledig weg gaat?


Ik mest het elke keer uit, en veeg het overal af + hij heeft altijd een dekentje op met een staartflap zodat hij het niet overal verspreid en zijn staart er niet helemaal af wordt gejeukt. Hij heeft eventjes magerder gestaan door een onverantwoordelijke stal eigenaar (gelukkig zijn we verplaatst naar een andere stalling), maar nu staat hij terug beter. Ik denk niet dat bv: minder trainen invloed hierop zou hebben. 2 recente dierenartsen zeiden gewoon ontwormen en wachten, 1 vd 2 heeft zelf ontwormd via bloed waar ik later achter ben gekomen dat dit zelfs niet goed is. Maar goed, hij krijgt altijd zijn ontworming (pasta) op tijd.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 20:59

prugelpiet schreef:
Ze zijn soms vreselijk hardnekkig. Ik durf je niet meer te zeggen welke spuiten ik precies er in heb gedrukt toen mijn paard uit Spanje kwam met een vreselijke besmetting (de wormen krioelden door de mest) maar ik heb idioot vaak ontwormd. Deels in overleg met de dierenarts, maar eerlijk toegegeven ook met wat we zelf nog hadden. Ongetwijfeld niet de beste aanpak, maar het heeft wel gewerkt.

Hoe vaak heb je ontwormd, met wat en hoeveel tijd zat er tussen?


Elke maand (of 3 a 4 weken) heeft hij ontworming gekregen sinds ik het (de wormen) zelf opmerkte/ zag. Daarvoor kreeg hij het altijd op tijd en was er niks te merken. Ontworming was altijd in pasta vorm, laatste twee keer was het direct via bloed ingespoten (ben er achter gekomen dat dit niet goed is) en recent pasta een zwaardere vorm hiervan.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:01

Dierenarts zei hier, even wat ontworming ook onder de staart smeren.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:04

criollo_yess schreef:
Naast ontworming heb ik maandenlang dagelijks de anus en bilspleet schoongemaakt. Dit deed ik met en stuk keukenrol met daarop wat babyolie. Je zou ook babybillendoekjes kunnen gebruiken, maar die vond ik zelf minder prettig werken en is een stuk duurder. Ik denk dat ik dit wel 6 maanden lang iedere dag gedaan heb. Dus klusje van de lange adem, maar ben hier wel van de ellende af nu. Succes!


Ik kuis het elke dag (soms avond soms ochtend, hangt af om welk uur ik er geraak) met babydoekjes en daarna met water en droog het ook af met een papiertje en smeer (eerst ontsmetter) honingzalf op de wondjes. Ik mest het iedere keer en trek soms eens een worm uit zijn anus als ik het zie, ben daar zo gewend aan geraakt, nu put het mij gewoon uit. Als ik een dag er niet ben (gebeurd bijna niet/nooit) kan niemand het in mijn plaats doen om de eitjes weg te kuisen, dus daar word ik dan nog eens heel angstig en bezorgd over. Ik hoop echt dat het ooit zal stoppen.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:09

Arlette1991 schreef:
Wij hebben vorig jaar een paard op stal gehad met aarsmaden.
Hebben toen van de dierenarts voor alle drie de paarden voor 7 dagen panacur pasta gekregen.
Ook hebben we elke dag de stalwanden ontsmet met halamid en twee keer daags rondom de anus schoongemaakt met billendoekjes.

Het was even intensief werk voor een week maar we waren er snel vanaf gelukkig.


Dit geeft me veel moed, ik heb vandaag gesproken met de stal eigenaars om een week lang panacur te geven, hij heeft altijd een dekentje op dus hij heeft niet bloot staan schuren tegen de wanden of muren of etc. maar ik zal toch overal ontsmetten. Ik kan maar 1x in een dag naar mijn paardje en dan kuis ik de anus wel grondig en smeer een zalfje om het te verzachten. Maar omdat ik ook lang mijn tijd in de stallen besteed zijn er wel keren geweest dat ik het 2x moest kuisen omdat de wormpjes eitjes leggen of wanneer hij mest enkele wormpjes mee met de mest vallen.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:11

ChantalAM schreef:
Panacur heeft bij ons ook goed geholpen. Wel eerst de paarden gewogen dat we zeker genoeg gaven.


Wist niet dat ze gewogen kunnen worden hiervoor, zal het mijn DA ook eens navragen. Ik dacht eraan om het 7 dagen lang te geven voor een geslaagde resultaat.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:13

Barchetta schreef:
Mijn dierenarts wilde (13 jaar geleden) geen Panacur voorschrijven ivm resistentie, mijn paard kwam ook niet van sde aarsmaden af (ondanks smeren/vegen).Uiteindelijk heb ik toch bij een DA Panacur los gepeuterd, en hierna was hij er toch echt vanaf! En nooit meer terug gekomen.


Wat een opluchting! Hopelijk geraakt mijn paardje ook van die ellende af.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:14

MarjanB schreef:
Dierenarts zei hier, even wat ontworming ook onder de staart smeren.


Dus de pasta ook onder de staartwortel smeren? En dit enkel 1x of elke dag?

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:44

Semitjex schreef:
ChantalAM schreef:
Panacur heeft bij ons ook goed geholpen. Wel eerst de paarden gewogen dat we zeker genoeg gaven.


Wist niet dat ze gewogen kunnen worden hiervoor, zal het mijn DA ook eens navragen. Ik dacht eraan om het 7 dagen lang te geven voor een geslaagde resultaat.


Voor elke wormen kuur is het fijn om te weten wat ze wegen.
Wij hebben wel gebruik gemaakt van een vrachtwagen weger maar volgens mij zijn er ook tabellen voor, kwa omvang buik etc

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:03

7 dagen lang elke dag een spuit Panacur? Dat is niet zo goed voor je paard.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 23:13

prugelpiet schreef:
7 dagen lang elke dag een spuit Panacur? Dat is niet zo goed voor je paard.


Niet een spuit, eerder pasta. Het is ook niet fijn voor hem om elke dag nieuwe wondjes te hebben op zijn achterste en niet willen werken van die ongemak. Natuurlijk vraag ik alles na bij de DA, maar wat moet dat moet. Niemand zou dit fijn vinden voor zijn/ haar eigen paard of eender welk diertje.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:47

Misschien hebben ze bij Worm&Co nog tips?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 02:05

Semitjex schreef:
MarjanB schreef:
Dierenarts zei hier, even wat ontworming ook onder de staart smeren.


Dus de pasta ook onder de staartwortel smeren? En dit enkel 1x of elke dag?


Slim. Ben benieuwd naar het antwoord maar ik denk iedere dag tijdens de kuur?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:12

Als je paard aarsmaden heeft, zie je dan altijd iets terug?( eitjes Oid)?
Of kan alleen staart schuren al een symptoom zijn… maar dan zou je nog niet zeker weten of het wormen zijn of andere oorzaak?

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:00

Dierenarts gaf geen schema aan, maar heb het een paar keer gedaan. Boel schoon maken met doekjes, ontwormen en ook insmeren. Heb ze niet meer gezien en wordt ook niet meer geschuurd

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:13

Ontsmet je de deken ook...?

(De functie van de wanden kuisen is eitjes etc doden, bij jouw paard zit een deel van dat spul in de deken.)

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 13:00

Muze schreef:
Als je paard aarsmaden heeft, zie je dan altijd iets terug?( eitjes Oid)?
Of kan alleen staart schuren al een symptoom zijn… maar dan zou je nog niet zeker weten of het wormen zijn of andere oorzaak?


Ik zie de aarsmaden zelf vaak en ook de eitjes/ sporen die ze achterlaten. Hij probeert altijd zich te schuren omdat se aarswormen naar buiten komen om eitjes te leggen en er weer ingaan of soms zelfs afsterven na het leggen van de eitjes en dan hangt er een deel van de worm (leeg) net buiten de anus.