Aarsmaden/ aarswormen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 13:03

Janneke2 schreef:
Ontsmet je de deken ook...?

(De functie van de wanden kuisen is eitjes etc doden, bij jouw paard zit een deel van dat spul in de deken.)


De deken kuis ik en verwissel ik en ik laat ze altijd wassen, vaak zie ik niks aan de deken, en wel meer van de eitjes aan de staartwortel. Dus als ik de staartflap schoon probeer te maken kan het zijn dat ik sommige deeltjes vergeet omdat het juist niks op te zien is.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 13:07

MarjanB schreef:
Dierenarts gaf geen schema aan, maar heb het een paar keer gedaan. Boel schoon maken met doekjes, ontwormen en ook insmeren. Heb ze niet meer gezien en wordt ook niet meer geschuurd


Oke bedankt, zal dat ook eens proberen.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Aarsmaden/ aarswormen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:10

Ooit hetzelfde gehad. Tot ze bij het lab waar ik de mest liet testen zeiden dat eigenlijk fendabenzol (equiworm-f) als enige meteen werkt.
En dit was ook zo. Paard was er 2 dagen later vanaf.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 14:45

quintusgl schreef:
Ooit hetzelfde gehad. Tot ze bij het lab waar ik de mest liet testen zeiden dat eigenlijk fendabenzol (equiworm-f) als enige meteen werkt.
En dit was ook zo. Paard was er 2 dagen later vanaf.


Oh wow, is dit meteen te verkrijgen bij de apotheek? Is het enkel na testen dat je dit kan krijgen? Of heb je er meer info over (+de situatie van je paard)? Zal dit eens navragen Bij mijn DA

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:54

Semitjex schreef:
quintusgl schreef:
Ooit hetzelfde gehad. Tot ze bij het lab waar ik de mest liet testen zeiden dat eigenlijk fendabenzol (equiworm-f) als enige meteen werkt.
En dit was ook zo. Paard was er 2 dagen later vanaf.


Oh wow, is dit meteen te verkrijgen bij de apotheek? Is het enkel na testen dat je dit kan krijgen? Of heb je er meer info over (+de situatie van je paard)? Zal dit eens navragen Bij mijn DA


Fenbendazol is een van de bestands middelen die bepaalde soorten wormen aanpakt. Er zijn dus wormen kuren (pasta die dus in een spuit zit. Niet wat je een paard moet spuiten in het bloed. Wat ik ook bedoelde met de panacur. Die pasta zit in een spuit) die Fenbendazol bevatten als werkend bestands middel, zal dus gewoon te bestellen zijn door je dierenarts. Maar volgensmij is Panacur Fenbendazol.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 15:04

[/quote]Fenbendazol is een van de bestands middelen die bepaalde soorten wormen aanpakt. Er zijn dus wormen kuren (pasta die dus in een spuit zit. Niet wat je een paard moet spuiten in het bloed. Wat ik ook bedoelde met de panacur. Die pasta zit in een spuit) die Fenbendazol bevatten als werkend bestands middel, zal dus gewoon te bestellen zijn door je dierenarts. Maar volgensmij is Panacur Fenbendazol.[/quote]

Ah ja, bedankt.

Diene88
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:34

Semitjex schreef:
Mijn 7 jarige ruin heeft last van aarswormen en dit al een tijdje. Hij is altijd op tijd ontwormd geweest, en ook altijd een andere ontworming. We hebben echt van alles geprobeerd, verschillende dierenartsen om advies gevraagd, continu ontwormen en proper houden, vaseline zodat de wormen weg glijden als ze naar buiten komen om eitjes te leggen…. Maar het lijkt erop nooit weg te gaan en dit maakt me zo moe en kapot. Ik probeer het overal proper te houden en de sporen weg te vegen als ik het opmerk. Ik heb echt nog de kleinste beetje hoop dat iemand hier mij zou kunnen helpen. Ik heb laatst nog opgezocht en de meeste zeiden dat Panacur goed is tegen aarswormen. Ik heb geen idee en heb nu echt hulp nodig, en misschien mensen met dezelfde ervaring die mij wat hoop kunnen geven. Ik weet dat paarden nooit 100% wormvrij zijn, maar van deze wormen heb ik het echt genoeg en wil ik er geen 1 meer zien in de mest, de anus, of de eitjes rondom de anus. Mijn paard heeft al zo veel schuurplekken en wondjes.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt.


Hier ook al bijna een jaar aan de gang. Na verschillende wormen kuren (uiteindelijk ook Panacuur) met verschillende intervallen herhaald… stal en stal wanden geregeld geboend.. dekens en borstels wassen.. billen poetsen en nog steeds om de dag. Lijkt het sinds gisteren, na 3 maanden weg geweest, weer terug de jeuk.

Ik voel me zo machteloos, het is zo sneu die jeuk die mijn pony heeft. Steeds tot bloedens toe de billen kaal, nu dik en gezwollen billen.

Ook heb ik kwa voer de vitamines opgehoogd en heeft hij van groene os en psyllium kuurtjes gehad. Vorig jaar was zijn weerstand echt minder toen hij het kreeg, maar dit jaar is hij echt goed fit. Alleen wel net aan het verharen begonnen.

Ik heb een enkele keer een worm gezien, maar bij die van mij uit het zich verder voornamelijk in de jeuk. Ik zie ook geen afscheiding van de eitjes rond de anus.

Die van mij staat op pension met nog drie ruinen in de wei, geen enkel ander paard heeft verschijnselen, maar misschien heeft toch ook een van hun de wormen waardoor ze blijven her besmetten.
We mesten wel uit maar als de bron blijft dan kan je bezig blijven. In oktober is heel pension voorzien van een kuur. De eitelling en die we doen die geven helaas geen inzicht bij deze eitjes/maden.

Ik volg en denk mee.. en hoop de oplossing ook eindelijk te vinden.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:57

Hier behandeld met Strongid P, 2 dagen achter elkaar een spuitpasta geven. Vergeet niet dat de wormen in het achterste deel van de darmen leven. Inderdaad de anus en omgeving schoonmaken.
Verder hopen dat er geen andere besmette paarden bij die van jou in de wei lopen. En dat de bewuste wei niet besmet is.

En dit herhalen na een maand.

Diene88
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:24

Muze schreef:
Als je paard aarsmaden heeft, zie je dan altijd iets terug?( eitjes Oid)?
Of kan alleen staart schuren al een symptoom zijn… maar dan zou je nog niet zeker weten of het wormen zijn of andere oorzaak?


Bij die van mij begon het met schuren/jeuk.. meer zag ik niet. Later wel enkele wormpjes aangetroffen, maar niet continue in de mest.
De DA kan een preparaat maken met een stukje plakband langs de anus/bil en onder de microscoop testen. Dan weet je of daar de jeuk van komt.