Paard rustig houden tijdens rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Paard rustig houden tijdens rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 21:21

Hi Bokkers,

Mijn paardje staat 4 weken op rust vanwege een overbelaste pees. Nu heeft hij de eerste week op volledige stalrust gestaan, dat ging heel goed. Sinds deze week staat die weer buiten, dat doet hij ook heel rustig. Echter moet ik hem elke dag aan de hand stappen in de bak, en dat is een beetje een probleempje. Onder de man is hij onwijs braaf, aan de hand normaal ook, totdat die teveel energie heeft, wat nu het geval is.
Hij stijgert namelijk nogal aan de hand. De eerste ronde stappen is die altijd mega lief, maar dan begint hij met duwen en bijten en wanneer die dan iets te pakken heeft (bijvoorbeeld mijn jas) begint die te stijgeren omdat die bang is dat ik hem ga slaan (helaas bij de vorige eigenaar te vaak voorgekomen). Ondanks dat die na 5 jaar weet dat ik hem niet sla, stijgert hij meteen zodat hij iets stouts doet. Hij is verder met aan de hand stappen wel rustig, zal niet draven ofzo.

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit afleer, want als die regelmatig gereden wordt is die nooit zo van het bijten en duwen (en dus ook niet van het stijgeren). Ik weet ook totaal niet hoe ik hem moet laten weten dat zijn gedrag ongewenst is (naast stemhulpen), omdat hij meteen omhoog schiet, omdat die weet dat die fout zit.
Als ik met hem buiten op het hard stap is die heel lief, omdat die dan genoeg te zien heeft. Echter is de voorkeur voor zijn pees om op een zachte ondergrond te stappen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor? :)

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard rustig houden tijdens rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:25

Dat is vreemd, ik heb altijd gehoord dat je voor een pees op harde ondergrond moet stappen (hier ook eentje met peesblessure). Vraag eens na aan je DA of je niet toch op het harde mag stappen. Want ik denk niet dat steigeren bevorderlijk is voor het herstel. En anders zorgen dat je wat afleiding in de piste hebt om naar te kijken.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 21:26

hwn schreef:
Dat is vreemd, ik heb altijd gehoord dat je voor een pees op harde ondergrond moet stappen (hier ook eentje met peesblessure). Vraag eens na aan je DA of je niet toch op het harde mag stappen. Want ik denk niet dat steigeren bevorderlijk is voor het herstel. En anders zorgen dat je wat afleiding in de piste hebt om naar te kijken.


Hi dankje voor je antwoord, ze zei het liefste op de zachte ondergrond, als dat niet kan een harde en anders helemaal niet stappen. Maar dat is natuurlijk de laatste optie :)

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:49

Ik zou ook nog even navragen of je niet juist beter op het harde kunt stappen, dat is wel gebruikelijk.
Voor het rustig stappen is een concord leader misschien een oplossing. Dat is een hulpteugel waarmee je het paard niet vast zet en ook nog stimuleert om zijn lijf goed te blijven gebruiken, ook na de revalidatie kan het een mooie aanvulling zijn, en geeft je echt veel meer controle over je paard.
Verder kan je het paard mentaal uitdagen door zoiets als clickertraining, dat kan echt enorm schelen in de hoeveelheid overtollige energie en misschien kan je hem in het stappen dan ook met de clicker stimuleren in het goede gedrag.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 21:55

SparklingApp schreef:
Ik zou ook nog even navragen of je niet juist beter op het harde kunt stappen, dat is wel gebruikelijk.
Voor het rustig stappen is een concord leader misschien een oplossing. Dat is een hulpteugel waarmee je het paard niet vast zet en ook nog stimuleert om zijn lijf goed te blijven gebruiken, ook na de revalidatie kan het een mooie aanvulling zijn, en geeft je echt veel meer controle over je paard.
Verder kan je het paard mentaal uitdagen door zoiets als clickertraining, dat kan echt enorm schelen in de hoeveelheid overtollige energie en misschien kan je hem in het stappen dan ook met de clicker stimuleren in het goede gedrag.


Dankjewel voor je reactie, had nog nooit van een concord leader gehoord! Ik heb een longeer hulp die hier een beetje op lijkt. Die gaat over de rug, tussen de voorbenen en dan aan het bit. Hier paniekeerd en stijgende hij best op, omdat die dan het idee heeft dat die ‘vast zit’, zou dat bij een concord leader niet het geval zijn? en mocht die dan toch stijgeren kan die dan niet met zijn benen erin blijven hangen? Want dat staat wel op de lijst met nachtmerries. Hij ziet er wel echt uit als een ideale oplossing, ook omdat die dan lekker over z’n rug moet lopen en dus niet zo de kans heeft om mij te bijten. Denk je dat die veilig is voor paarden die omhoog kunnen komen?

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:08

jenmgc schreef:
hwn schreef:
Dat is vreemd, ik heb altijd gehoord dat je voor een pees op harde ondergrond moet stappen (hier ook eentje met peesblessure). Vraag eens na aan je DA of je niet toch op het harde mag stappen. Want ik denk niet dat steigeren bevorderlijk is voor het herstel. En anders zorgen dat je wat afleiding in de piste hebt om naar te kijken.


Hi dankje voor je antwoord, ze zei het liefste op de zachte ondergrond, als dat niet kan een harde en anders helemaal niet stappen. Maar dat is natuurlijk de laatste optie :)


Nu ja, als je paard al buiten komt, beweegt ie al uit zichzelf vermoed ik? Ik heb met de mijne ook weinig of niet gestapt, maar van mij was het wel direct gezegd dat het nooit meer helemaal goedkwam: pees was bijna door, dus pensioen (ze wordt 22, dus geen ramp).

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard rustig houden tijdens rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:32

... ik ben fan van de hulpteugel van René Gogue, die is denk ik vriendelijker dan die concord lead. (Als je er aan trekt zit je paard vast met katrollen en wordt met hefboomkracht naar beneden gewerkt.)

De gogue is een soort driehoek, die (mits juist afgesteld) je dier veel ruimte geeft, maar net niet om te steigeren.

Mbt bijten: hier een leerling van Linda Tellington: gebruik je rijzweepje als 'toverstafje' ;) - dreigt hij te bijten zwaai je het tussen jullie in als een soort ruitenwisser 'blijf uit mijn ruimte!'
Dreigt hij naar voor te springen etc zwaai je de toverstaf plm 40 centimeter voor zijn hoofd op en neer (plus gebruik je halstertouw en je stem).

En hier op stal hebben we Agterberg bodems, 'daar mag je ook in lopen' van de dierenarts, maar pezen raken belast/overbelast bij te veel trekkracht. (Denk: het duinzand waar nooit water komt - niet doen. Veerkrachtige bodem, zoals de rand tussen zand en water: zoiets kan wel. Of gewoon op steen, dus.)

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard rustig houden tijdens rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:55

Bij mijn pony met een peesblessure werd een licht verende zachte ondergrond aangeraden. Gelukkig hier een hele brave pony, maar bij mij werd gezegd dat mochten ze niet te houden zijn, er eventueel onder de man gestapt mocht worden.
Liever gecontroleerd maar dan iets meer belasten, dan ongecontroleerd en dan overbelasten. Dus als hij onder het zadel echt veel braver is is dat misschien ook een optie om te overleggen met de arts!
Verder weinig tips, bij ons op stal stond er ook eentje op boxrust die alleen maar een half uurtje mocht stappen. Die ging na 1 week ook als een bom door de bak heen, die konden we uiteindelijk alleen maar in een kleine ruimte of op het harde stappen, met hoofdstel en longeerlijn om het veilig te houden. Daar hebben we uiteindelijk de keuze voor gemaakt om hem toch weer in de paddock te zetten, zodat hij een beetje zijn energie kwijt kon.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 23:59

Binkie_Eline schreef:
Bij mijn pony met een peesblessure werd een licht verende zachte ondergrond aangeraden. Gelukkig hier een hele brave pony, maar bij mij werd gezegd dat mochten ze niet te houden zijn, er eventueel onder de man gestapt mocht worden.
Liever gecontroleerd maar dan iets meer belasten, dan ongecontroleerd en dan overbelasten. Dus als hij onder het zadel echt veel braver is is dat misschien ook een optie om te overleggen met de arts!
Verder weinig tips, bij ons op stal stond er ook eentje op boxrust die alleen maar een half uurtje mocht stappen. Die ging na 1 week ook als een bom door de bak heen, die konden we uiteindelijk alleen maar in een kleine ruimte of op het harde stappen, met hoofdstel en longeerlijn om het veilig te houden. Daar hebben we uiteindelijk de keuze voor gemaakt om hem toch weer in de paddock te zetten, zodat hij een beetje zijn energie kwijt kon.


Dankjewel voor je reactie! Onder de man is helaas geen optie volgens de DA vanwege dat die ook een schiefel op dat been heeft. Ik snap nu aan een hoofdstel en leadrope, dat gaat ietsjes beter dan met halster. Hij staat wel op een ‘kleine’ paddock 2 uurtjes per dag nu. Hier is die gelukkig wel heel rustig!

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:22

Concord leader vind ik zeker veilig voor paarden die omhoog komen, het voorkomt het ook al behoorlijk.
Mocht er een been overheen komen, dan zit de lijn gewoon aan de andere kant van het been, zal niet snel gebeuren, maar kan geen kwaad.
Er zitten geen lussen aan en alles kan los, dus geen risico dat een paard vast komt te zitten.
Een paard wat ik had was een paar keer helemaal in paniek geraakt door hulpteugels die vast zitten, bij de concord begon hij ook te panieken, maar merkte dat hij niet vast zat en was eigenlijk meteen weer over. Als je je hand onder de lijn legt op de schoft of achter de oren dan voel je ook dat er helemaal geen druk op komt.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 00:45

SparklingApp schreef:
Concord leader vind ik zeker veilig voor paarden die omhoog komen, het voorkomt het ook al behoorlijk.
Mocht er een been overheen komen, dan zit de lijn gewoon aan de andere kant van het been, zal niet snel gebeuren, maar kan geen kwaad.
Er zitten geen lussen aan en alles kan los, dus geen risico dat een paard vast komt te zitten.
Een paard wat ik had was een paar keer helemaal in paniek geraakt door hulpteugels die vast zitten, bij de concord begon hij ook te panieken, maar merkte dat hij niet vast zat en was eigenlijk meteen weer over. Als je je hand onder de lijn legt op de schoft of achter de oren dan voel je ook dat er helemaal geen druk op komt.


Dat klinkt heel goed :))

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard rustig houden tijdens rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:17

Mijn Arabier moest toen ze 6 was eens drie maand op boxrust ivm een barstje. Ze was vrij snel een hel om mee te stappen. Ik stapte haar op het harde, dat ging al beter dan op het zachte. In de bak vloog ze gewoon in rondjes op me, en als dat niet mocht stuiterde ze naast me op twee of vier benen. Ik heb haar Zzen gegeven , een licht kalmerend iets op basis van kruiden om de scherpe randjes eraf te halen. En ik stapte met een zweepje, dat ik ongeveer gebruikte zoals hierboven uitgelegd werd, een bit en een touwhakster. Ze moest met haar hoofd laag blijven, zolang het hoofd laag is, blijft paard rustig. (Hoofd op borsthoogte ongeveer, ze kende deze hoogte al uit grondwerk gericht om haar spanning te doen afvloeien). Ik had altijd licht contact op mijn teugel (hoofdstel zonder neusriem) + leadrope (touwhzlster), zodra ze haar hoofd omhoog wou doen, wat telkens stap 1 was van het hele ‘spring alle kanten op’ proces, botste ze als het ware zelf tegen haar bit en de neusriem van het touwhalstzr en dan deed ze 9/10 haar hoofd weer omlaag. Zo ging het erg aardig en we hebben de drie maanden heelhuids overleefd. Misschien kan je een van deze elementen toepassen en werkt het ook bij jou.

Wat betreft het bijten, zodra hij begint te duwen naar jou toe, zijn hoofd in jouw ruimte steekt, kan je al gewoon je zweepje tussen jullie in zwaaien of het handvat van je zweep richting zijn mondhoek brengen in een soort ‘block’. Daarmee zeg je in beide gevallen ‘dit is mijn ruimte en je hoofd moet er niet in’. Als je hem uit jouw ruimte kan houden, kan hij je ook niet bijten.