Paard heeft krampen dichtbij flank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:57

Shushuzay24 schreef:
pluisje88 schreef:
Hoe vaker je zelf zegt dat alles moeilijk is hoe moeilijker het wordt. Het is jouw (en die van je ouders) verantwoordelijkheid om te zorgen dat je paard alles heeft wat het nodig heeft. Kun je dat niet? Dan is verkopen de enige eerlijke oplossing. Ik lees voora veel smoesjes.

In je post over de stallen die je gehad hebt krijg ik de kriebels… het was wel een goede stal maar ze kregen maar 1x per week hooi op maandag? Daarna zeg je je moest zelf hooi geven?

Het is heel simpel. Voor elk uur dat een stalhouder voor jouw paard bezig is moet meebetalen. Als je goedkoper wilt staan betekent dat dat je veel zelf moet doen. Kun je dat niet? Dan geef je dat uit handen en daar betaal je voor. Voor een dubbeltje op de eerste rang staan bestaat niet. Paarden houden is heel erg duur en je moet echt dingen laten als je een paard wilt hebben. Ze zeggen niet voor niks dat het een way of life is.

Dan is het beter om je paard te verkopen en er pas weer 1 te kopen als je er over een paar jaar het geld ook echt voor hebt. All in stallen gaat trouwens over schone stal, eten en buiten/binnen zetten. Alle andere dingen moet je zelf doen dus als jij zegt dat je geen tijd voor hem hebt dan kun je dat de stal niet aanrekenen. Het is heel simpel. Neem je verantwoordelijkheid. Of zorg ervoor dat je paard een goed leven krijgt, of verkoop hem.



Ten eerste HET GELD IS GEEN/ NOOIT EEN PROBLEEM, al kost het mij +600
Ik ben iemand die er elke dag was voor mijn paard en heb hem altijd veel aandacht gegeven op vlak van voeding, verzorging, gezondheid etc.
Osteopaat/tandarts/dierenarts, bij het kleinste zorg ik er voor dat ze langskomen. Ik heb bij al de stallen dezelfde reactie gekregen als: je overdrijft, je laat voor alles de dierenarts langskomen.
Mijn paard had uit het niets een knie uit de kom meesten zeiden dat het eenmalig was, maar gelukkig heb ik een dierenarts laten komen en hij zei dat het een fixatie was waardoor hij anders bekapt moet worden. Hij heeft mij advies gegeven WAAR IK OM VROEG, ik heb zijn hele trainingschema opgemaakt zodat dit niet meer voorkwam en gelukkig doet hij het super.
Ik heb altijd hulp gevraagd van trainers en stalgenoten ik stelde meer vragen dan dat nodig was. Ik weet hoeveel het kost om een paard te hebben, ik ben al heel mijn leven bezig met paarden. Ik heb geen ervaring in hun ziektes, ik kende maar enkel koliek en dat paarden ontwormt moesten worden, niks van welk soort medicatie, behandeling etc… dat leer je eenmaal wanneer je een paard hebt.
De ene stal zegt roep de dierenarts maar, de andere zegt dat het te overdreven is, nog een andere zegt dat het allemaal opgelost kan geraken zonder dierenarts. En als ik te veel handel naar mijn eigen gang dan worden mensen boos en daarmee moeten nu paardenhouders mee leven! Ik heb altijd gehandeld naar mijn intuïtie en zou nooit willen dat mijn paard weinig aandacht krijgt en ziek wordt waarbij niemand handelt.
Ik regel alles zelf en verwittig mijn ouders wij hebben een druk leven en zijn een groot gezin, financieel zijn we meer dan stabiel, ik vraag hier wat ik best zou moeten doen omdat er veel mensen zeggen: ah dat komt wel goed dat gebeurt wel eens tot mensen die zeggen dat dit niet oké is maar ze mij geen advies geven. Ik zou graag willen spreken met mensen die hierover ERVARING hebben.

Het klinkt misschien heel slecht al de verhalen die ik hier uitleg zodat mensen het begrijpen, het was echt een heel slecht jaar ik heb heel veel dingen meegemaakt alles kwam plotselings ik was op niks voorbereid alsof het karma was. Ik zie mensen met hun gezonde paarden en denk van mijn paard zijn vacht glanst, zijn hoeven zijn mooi correct bekapt zijn manen zijn niet dof, zijn tanden zijn geslepen, zijn stoelgang is goed, hij eet en hij heeft geen voedselnijd, hij is ontspannen en beweegt correct, heeft de juiste maten voor dekens, hoefschoenen, zijn poetsspullen worden gereinigd (zoals alles dat ik gebruik voor hem) osteopaat komt langs, en zijn zadel is op maat gemaakt dankzij een zadelmakerij uit Holland en ik woon in BE.
Ik geef hem slobber/ stofvrij hooi van beste kwaliteit, vlozaad, elektrolyten, krachtvoer moet specifiek zijn, hij moet een proper uitgemest stal hebben. MAAR TOCH geraakt hij ziek en dat is normaal want je paard kan er even gezond uitzien als anderen en dat vele dierenartsen ook zeggen van maar je ziet hem glanzen en mooi bewegen reageren dus er is geen probleem! Maar toch voelt hij zich niet lekker ik zijn vel. Wij hebben heel vaak met de staleigenaars van elk stal waar we stonden moeten staan praten en echt heel kwaad moeten zeggen dat de stallen/ weides uitgemest moeten worden (als dit niet werd gedaan ging ik elke dag van smorgens tot savonds gaan uitmesten en opstrooien (terwijl we dit bleven zeggen)

Maar mensen gaan nog altijd hun eigen gang waar ik geen controle over heb. Ik studeer nog en ik zorg voor mijn paard ik krijg genoeg steun van mijn ouders en van mijn zussen.
Ik wil enkel dat mijn paard gezond is want daarvoor ben ik altijd bang geweest.
Hij ziet er perfect uit vanbuiten en mensen worden helemaal verliefd op hem. Het is een geweldig sportpaard en ik heb meer dan genoeg tijd, de laatste tijden gebeuren er veel dingen in mijn EIGEN OMGEVING waar ik geen controle over heb en dat impact heeft op mij.

Ik zou nooit een paard gevraagd hebben als ik niet de juiste persoon ben om een paard te houden. Maar staleigenaars kunnen soms gierig en geniepig zijn of laten alles op een sprookje lijken.
Het is zelfs zielig hoe zij omgaan met hun eigen paarden maar dat zie je pas na een paar maanden daar te staan en dat kan je dus niet inschatten.

Hoeveel iets mij kost maakt niet uit, als mijn paard maar in de buurt is want het kan zelfs een van de beste stallen zijn en nog vertrouw ik ze niet 100%

Ik vind het maar raar hoe je een stal kan openen en ze hun gierig gedragen naar voedsel en benodigdheden, er staan daar paarden (levende wezens die gedomesticeerd zijn en niet anders kunnen overleven zonder de juiste benodigdheden) als je paarden wilt houden en van andere eigenaars ook nog.. dan kan je toch niet zeggen dat het niet nodig is om al dit soort werk te doen en inspanning te tonen.

Ik hoor vaak van staleigenaars nu: ik heb het koud ik ga eens gaan eten Saluut of zeggen van ik haat al dat regen en modder en dat ze bibberen van de kou of dat ze wat buikpijn hebben of hun niet goed voelen en eens naar de dokter gaan. Dan denk ik van… de paarden voelen dit allemaal ook hoe kunnen mensen daar geen aandacht aan steken en zij zijn er gevoeliger voor…

Ik heb echt een hele hoofdpijn aan de juiste stal te vinden. Ik heb maanden staan zoeken naar een stal en kwam uit op deze (het leek een heel mooi proper stal maar eenmaal het slecht weer is zie je hoe slecht geïsoleerd en gebouwd het is)
Ik ben al heel vaak langsgeweest bij stallen en vond niks goed want ze hadden niet wat ik naar zocht, nu zou ik graag een eigen stal willen openen… maar ik blijf toch bellen ookal sta ik op 3 wachtlijsten en dat sommige stallen zeggen dat er geen plaats is.

Ik vind het jammer dat mensen hier hun ervaring niet delen maar eerder zeggen wat ik “fout” doe
Of dat ik mijn paard moet verkopen wat ik absurd vind dat er mensen zijn die zonder enige kennis dit zeggen.
Als je meer uitleg of filmpjes wilt zien van mijn paard waar ik dus “niet voor kan zorgen” mag u gerust een PB sturen, dan zal ik u moeten geruststellen en niet omgekeerd ;)

Nog een fijne dag!



Ik reageer enkel en alleen op wat je zelf schrijft. Ik hoef niks of niemand iets te bewijzen. Het is jouw paard en jouw verantwoording. Volgens mij heb ik ook gezegd dat ik het goed van je vond dat je toch je gevoel had gevolgd met de kliniek maar daarna lees ik alleen smoesjes en slachtoffer houdingen. Ik zou zeggen succes met je paard +:)+

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:44

Heb je daar in België ook Facebook groepen voor stalling? Dat werkt hier heel goed om de kleinere prive plekjes te vinden.

Lijkt me dat er toch wel iets moet zitten wat goed is voor je paard. Ik ken de struggles maar al te goed hoor. Ben ook al 2x verhuisd om mijn paard een gezonde plek te bieden. De eerste stonden ze ook met onbeperkt eten, maar dat werd later steeds vaker de hele nacht zonder eten. Gewoon van 00.00 tot 09.00 geen eten zegmaar. De tweede stal was heel fijn, maar het ruwvoer was zo arm dat mijn paard enorm afviel. Het enorme bijvoeren hielp niet en gaf alleen maar meer buikpijn. De derde stal is nu erg fijn, maar ook hier zo de dingetjes. Het is nooit ergens perfect en je zult altijd concessies moeten doen, maar de basis moet wel in orde zijn natuurlijk. Ik hoop dat je snel een fijne plek gaat vinden. Oproepjes plaatsen kan enorm helpen in ieder geval!

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 17:15

Celebi schreef:
Heb je daar in België ook Facebook groepen voor stalling? Dat werkt hier heel goed om de kleinere prive plekjes te vinden.

Lijkt me dat er toch wel iets moet zitten wat goed is voor je paard. Ik ken de struggles maar al te goed hoor. Ben ook al 2x verhuisd om mijn paard een gezonde plek te bieden. De eerste stonden ze ook met onbeperkt eten, maar dat werd later steeds vaker de hele nacht zonder eten. Gewoon van 00.00 tot 09.00 geen eten zegmaar. De tweede stal was heel fijn, maar het ruwvoer was zo arm dat mijn paard enorm afviel. Het enorme bijvoeren hielp niet en gaf alleen maar meer buikpijn. De derde stal is nu erg fijn, maar ook hier zo de dingetjes. Het is nooit ergens perfect en je zult altijd concessies moeten doen, maar de basis moet wel in orde zijn natuurlijk. Ik hoop dat je snel een fijne plek gaat vinden. Oproepjes plaatsen kan enorm helpen in ieder geval!


Heb dat ook precies meegemaakt.
En jazeker, we hebben ook zo Facebookpagina’s, ik kijk er dagelijks naar maar meeste stallen zijn buiten oost-Vlaanderen (veel te ver van mij)
Ik sta al op verschillende wachtlijsten en bel direct als ik een stal vind dat deftig lijkt…
Ondertussen denken we er ook aan om misschien een huis met stallen te kopen maar het mag niet te ver weg zijn van ons werk en mijn studies.

Maar toch we zoeken en ik heb al oproepjes geplaatst op Facebook :D

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:18

Even voor mijn beeld: dat gat in het dak. Hebben we het dan over een klein piep gaatje waar af en toe eens een druppel doorheen valt. Of hebben we het dan over een emmerformaat gat waar de regen gewoon vrij spel heeft?

Dat maakt de accuutheid van de zoektocht wel wat anders namelijk.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 17:54

pol013 schreef:
Even voor mijn beeld: dat gat in het dak. Hebben we het dan over een klein piep gaatje waar af en toe eens een druppel doorheen valt. Of hebben we het dan over een emmerformaat gat waar de regen gewoon vrij spel heeft?

Dat maakt de accuutheid van de zoektocht wel wat anders namelijk.


Pfff helft van de stal lag nat…

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:16

... helaas maakt het feit dat de zoektocht acuut is niet dat het resultaat er gegarandeerd snel is.

TS: ik snap je hoofdpijn. Sterkte en succes!!

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:27

Tip :D bel de stallen zo nu en dan waar je op de wachtlijst staat. Vaak gaan ze de wachtlijst niet af als er een stal vrij komt. Veel te veel moeite.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 18:42

MarjanB schreef:
Tip :D bel de stallen zo nu en dan waar je op de wachtlijst staat. Vaak gaan ze de wachtlijst niet af als er een stal vrij komt. Veel te veel moeite.


Oh wist ik niet, ga ik zeker doen :D

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:50

Shushuzay24 schreef:
pol013 schreef:
Even voor mijn beeld: dat gat in het dak. Hebben we het dan over een klein piep gaatje waar af en toe eens een druppel doorheen valt. Of hebben we het dan over een emmerformaat gat waar de regen gewoon vrij spel heeft?

Dat maakt de accuutheid van de zoektocht wel wat anders namelijk.


Pfff helft van de stal lag nat…

Nee, vreselijk! Is het misschien mogelijk dat je vader of oom of kennis het dak kan dichtmaken als de staleigenaar weigert het te repareren? Dit is toch geen doen voor je paard.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:17

Wat een waardeloze situatie voor je TS, ik wil je alleen een hart onder de riem steken.
Mss kan je een apart topic openen om stalling te zoeken? Niet iedereen leest mss dit topic? Dan heb je wellicht meer kans?

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:51

Ik ken de streek goed.
Paardenmelkerij in Laarne geen optie? Vriendinnetje van mij staat daar nu maar is aan het kijken voor een stal dichterbij haar huis, dat wil zeggen dat haar plekje vrijkomt.
Verder ken ik ook een stal in Oosterzele die vanaf februari plekjes vrij heeft.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:33

Beter nog, een keer je gezicht er laten zien. Stalbazen gaan toch vaak voor wat klikt en past qua paard.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:11


gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 00:26

Shushuzay24 schreef:
Oké ik heb nog eens duidelijk de resultaten van mestonderzoek besproken met de kliniek. Ze zeiden dat hij geen wormen/ parasieten heeft of eitjes. Hij heeft enkel DNA dus hij is niet besmettelijk en we moeten hem gewoon een paar maanden later eens opnieuw laten testen via mestonderzoek. We moeten hem wel sws met Equest Pramox behandelen


Ik zag dat hier wat vragen over waren bij mensen.
De CT waarde staat voor cycle threshold, oftewel het aantal reactiecycli dat nodig is om het DNA aan te tonen. Per cyclus is er een exponentiele groei. De meeste testen worden als negatief beschouwd als bij de 40ste reactie nog geen DNA wordt aangetoond. Een uitslag van 34 is dus een hele lage hoeveelheid DNA, die bevinding icm afwezigheid van wormen/eitjes in de mest (hoewel nu minder betrouwbaar) rechtvaardigt een behandeling en controle op een later moment, maar is geen ernstige actieve infectie.

Verder hoop ik dat je snel een fijne plek vind voor je paard en dat hij vlot opknapt!
De tip van Jadeken klinkt als iets om even achteraan te gaan.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 01:04

Pluisje en ik lezen blijkbaar een totaal ander topic.
Ik zie totaal geen smoesjes en ook geen slachtofferrol.
Ik vind dat behoorlijk kwetsend naar iemand die zo haar best doet voor haar paard.

Dat valt trouwens echt niet mee in die regio. Weinig stallen en weinig faciliteiten.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 02:00

Oef, ik denk dat het niet snel slechter kan worden dan dat je paard alleen staat en dan ook nog een gat in zijn stal heeft dat inregent en doorwaait....? Ik zou dan toch de neiging hebben om desnoods voor iets tijdelijks te gaan dat in ieder geval beter dan dit is. En dan van daaruit verder kijken naar de "perfecte" plek :(:)

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:56

Moeten er wel ergens plek vrij zijn. Door de zeer natte winter zijn waarschijnlijk alle stallen nu bezet waar ze normaal misschien niet volzet zijn.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:57

Ik lees al even mee en ik vind dat je echt goed je best doet TS.

Het is soms echt erg moeilijk de juiste stal te vinden en ik begrijp ook dat je denkt van: dan moet hij alweer verhuizen.

Mijn ervaring is wel met mijn paard, die ik ook in kortere tijd een aantal keer had verhuisd, dat ze heel goed door hebben als het ergens fijn is en dat ze dan vaak snel goed op hun plek zijn.

Wat ik zo lees is dat in jouw omgeving weinig stallen zijn. Dat zal de zoektocht ongetwijfeld wat moeilijk maken want als het aanbod laag is dan zullen velen snel tevreden zijn omdat ze überhaupt ergens kunnen staan en dus hoeven de staleigenaren misschien niet al te veel moeite te doen.

Is zelf de stal repareren misschien een optie voor zolang het duurt?
Ik vind het ook best gek dat jouw paard verhuizen moest van stal terwijl een ander paard de stal kapot had gemaakt maar goed, het is nu eenmaal deze situatie waar je het even mee zal moeten doen. Het klinkt ook dat deze huidige stal eigenlijk teveel paarden heeft aangenomen.

Ik hoop dat je snel een betere en fijnere plek vindt. Wat betreft de gezondheid en de leeftijd, je kan nog zo goed voor een paard zorgen en hij kan jong zijn maar met gezondheid moet je soms ook gewoon wel wat geluk hebben. Sommige paarden hebben gewoon soms vaker iets dan anderen ongeacht hun leeftijd en dat ligt ook niet altijd aan de verzorging. Net als dat sommige mensen ook ieder jaar griep hebben en anderen niet zeg maar.